آموزش پلاک خوانی موتورها، ساده و کاربردی

در این مقاله آموزش پلاک خوانی موتورها را خواهیم داشت. پلاک یعنی تکه ای فلزی که روی آن یک سری اطلاعات نوشته می شود. این یک جمله سخن چندین نکته در خود دارد. مهمترین این نکته ها این است که اصولا پلاک نسبت به اندازه کلی محصول یا آن شئ اندازه بسیار کوچکتری دارد بنابراین بسیار منطقی است که تمام اطلاعات روی آن نمی تواند قرار بگیرد.

اما گاهی برای وسایلی چون موتور برای راه اندازی آن نیاز به یک سری اطلاعات است که هیچ کدام قابل حذف شدن نیستند. از این رو به ناچار روی پلاک باید هک شوند. کم جا بودن پلاک و ضرورت نوشتن اطلاعات ما را به سمت کد نوشتن این اطلاعات برده است. و این کد نویسی باید یک مبنایی داشته باشد تا استفاده کننده دچار مشکل نشود از این رو آموزش پلاک خوانی موتورها برای راه اندازی آن بسیار مهم و ضروری به نظر می رسد.

کلیک کنید: دوره جامع آموزش سیم پیچی الکتروموتورها و آرمیچر

آموزش سیم پیچی الکتروموتورها و آرمیچر

اما شاید الان این سوال به ذهن شما رسیده باشد که چرا تنها کاتالوگ  و برگه راهنمای دستگاه برای ما کافی نیست و ما نیاز به پلاک و آموزش پلاک خوانی موتورها داریم. جواب این سوال ساده اما مهم است. اولین پاسخ این که ما و کاربر برای راه اندازی کار با دستگاه نیاز به یک سری اطلاعات مهم به شکل سریع دارد که تمام این اطلاعات با یک دید به دست آید و این را نمی توان در کاتالوگ یا دفترچه راهنما پیاده کرد.

از طرف دیگر دفترچه راهنما و کاتالوگ احتمالا روزی نابود شوند و یا اصلا گم شوند و یا برگه ها و اطلاعات آن مخدوش شود. در حالی که پلاک از جنس فلز بوده و روی دستگاه نصب می باشد از این رو احتمال تخریب، گم شدن و یا نابودی آن تقریبا صفر می باشد. از این رو به نظر کاملا منطقی است که از پلاک با نوشتن کدهایی روی آن استفاده کرد و برای فهم آن پلاک ها باید آموزش پلاک خوانی موتورها را نیز گذراند.

 

خواندن-پلاک-لوازم-برقی

آموزش پلاک خوانی موتورها با یک مثال

اولین نکته ای که باید روی پلاک به دنبال آن بگردیم. چیزی تحت عنوان ولتاژ می باشد. در این قسمت معمولا ولتاژ نامی موتور به شکل 380/220 نوشته می شود که عدد کوچکتر نشان دهنده توانایی تحمل حداکثر ولتاژ هر کلاف می شود.

مورد بعدی در آموزش پلاک خوانی موتورها فرکانس می باشد. فرکانس برق شهری در ایران چیزی بین 50 تا 60 هرتز می باشد که معمولا اکثر موتور ها با آن مشکلی ندارند. اما این تصور نشود که نباید آن را چک کرد. بنابراین حتما قبل از راه اندازی مطمئن شوید که فرکانس کاری موتور با فرکانس کاری برق شهری همخوانی دارد.

تعداد فاز دیگر موردی است که باید  در آموزش پلاک خوانی موتورها به آن دقت کرد. این عدد بیانگر این نکته می باشد که آیا موتور ما تکفاز می باشد و یا سه فاز. این در برقراری جریان مولد و اولیه برای موتور می تواند بسیار حساس باشد.

نوع یا مدل موتور، در حقیقت بستگی به هر شرکتی دارد که از چه کدی در این قسمت استفاده کنند و معمولا از مخلوطی از حروف و اعداد این کد را می سازند که برای خود شرکت این اعداد ارقام و حروف به نوعی شماره شناسنامه دستگاه می باشد.

ضریب توان نیز دیگر بخش در آموزش پلاک خوانی موتورها را تشکیل می دهند. در حقیقت اختلاف فاز بین جریان و ولتاژ موتور به خاطر وجود خاصیت سلفی موتور را شریب توان می گویند. دانستن و شناختن این مورد می تواند ما را در خرید یک موتور با راندمان بالا کمک کند. در حقیقت این ضریب توان عددی بین صفر و یک می باشد که هرچه این عدد به یک نزدیکتر باشد یعنی خاصیت سلفی موتور کمتر است و این موتور از راندمان بالایی برخوردار است. توجه داشته باشید این مفهوم را با cosφ نشان می دهند.

 

پلاک-خوانی

نتیجه آموزش پلاک خوانی موتورها

چرخه کاری یا همان duty  را در آموزش پلاک خوانی موتورها به حالتی می گویند که در آن فاکتور زمان مهم می باشد. در حقیقت این چرخه کاری بازه زمانی را مشخص می کند که موتور در آن بازه بر اساس اطلاعات داده شده کار می کند. اگر موتور به شکل پیوسته و تا زمانی که روشن است بر اساس اطلاعات داده شده کار کند به آن موتور s1 می گویند. اگر روی پلاک چیزی در این باره نوشته نشود معمولا فرض بر این است که آن موتور بر اساس همین سیستم s1  کار می کند.

جمع بندی آموزش پلاک خوانی موتورها

در این مقاله آموزش پلاک خوانی موتورها را مورد بررسی قرار دادیم. برای یک متخصص سیم پیچی ضروری است که بتواند اطلاعات موتور و سیم پیچ را از روی پلاک موتورها بخواند. برای اینکه این مهارت و تمام مهارت های دیگر مرتبط با سیم پیچی الکتروموتورها را فرا بگیرید باید ابتدا آموزش ببینید. آموزش ها نیز باید حتما عملی و کاربردی باشند. سیم پیچی یک مهارت کاملا عملی است که کارآموزان برای یادگیری این مهارت ها باید حتما به با دستان خود مهارت ها را زیر نظر استاد تمرین کنند.

دوره جامع آموزش سیم پیچی در آموزشگاه فنی سازان برگزار می شود. کاراموزان بعد از این دوره قادر خواهند بود انواع سیم پیچ های تک فاز و سه فاز را عیب یابی و تعمیر کنند و خودشان با محاسبه تعداد دور کلاف و قطر سیم این سیم پیچ ها را بپیچند. در پایان نیز مدرک فنی و حرفه ای معتبر به کارآموزان اعطاء می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات