بررسی عملکرد اواپراتور کولر گازی

در این مقاله اواپراتور کولر گازی مورد بررسی قرار می گیرد. کولر گازی با توجه به اینکه نیروی سرمایشی و گرمایشی فضا و محیط مورد نظر شما را تأمین می کند. از جمله وسایل بسیار مفید و کارآمدی می باشد که شما می توانید آن را در منزل مسکونی خویش و یا در محل کار خود مورد استفاده قرار دهید تا در تمامی فصول سرد و گرم سال از کولر گازی به خوبی بهره مند شوید. اما این وسیله مفید و کارآمد قطعات زیادی هم دارد که وجود هر یک از آن ها برای راه اندازی و عملکرد مفید آن لازم و ضروری است و می بایست هر یک از این قطعات مکانیکی و الکترونیکی این دستگاه به خوبی عمل خود را صورت بخشند تا بتوان به خوبی از کولر گازی استفاده کرد.

چرا که در غیر این صورت با ایجاد هر گونه اختلال در کولر گازی ممکن است عملکرد آن ها را تحت شعاع قرار دهد. از جمله یکی از قطعات مکانیکی موجود در کولر گازی اواپراتور کولر گازی به شمار می آید که در ادامه به طور کامل این بخش از کولر گازی و عملکرد و نقش آن را در دستگاه مورد نظر صحبت می شود تا بیشتر نسبت به این قطعه آشنایی صورت گیرد. پس با ما همراه باشید تا اواپراتور کولر گازی را بررسی کنیم.

اینجا ببینید: آموزش نصب و تعمیرات کولر گازی با 30 درصد تخفیف

 

بنر-آموزش-نصب-و-تعمیرات-کولر-گازی

آشنایی بیشتر با اواپراتور کولر گازی

اواپراتور کولر گازی به واقع یک مبدل حرارتی به شمار می آید که در آن سیال مایع به درون لوله هایی به نام کویل وارد می شود. با توجه به فشار پایین آن با کمترین حرارتی که جذب شده است از سیال اطراف لوله ها به نقطه جوش می رسد و تبخیر می گردد. این سیال ممکن است آب یا هوا باشد. بنا به همین دلیل است که به اواپراتور، تبخیر کننده نیز اطلاق می گردد. فرآیند عملکرد در اواپراتور درست نقطه مقابل کندانسور در کولر گازی می باشد. به این صورت که در اواپراتور برخلاف کندانسور مایع به گاز تبدیل می شود.

بنابراین در اواپراتور کولر گازی مایعی که وارد کویل می شود تبخیر می گردد. به طور کلی اواپراتور در کولر گازی دو وظیفه مهم و کاربردی را ایفاء می کند که عبارتند از: خنک کردن هوا و محیط اطراف و نیز گرفتن رطوبت اضافی هوا. به همین دلیل است که اگر هوا از اطراف اواپراتور عبور کند سرد می شود و رطوبت اضافی موجود در آن هوا نیز به نقطه ای می رسد که روی کلاف اواپراتور تقطیر می شود و در روزهای شرجی که میزان رطوبت هوا بیش از حد معمول خود می باشد حالت تقطیر آن زیاد می شود. قطره هایی که از روی لوله های اواپراتور رفته رفته روی دستگاه مورد نظر جمع شده اند شروع به تبخیر می کنند که این روند به خنک شدن کمپرسور و کندانسور کمک شایان توجهی می کند.

مقاله مرتبط: بررسی عملکرد گاز مبرد در سیستم تهویه کولر گازی

ساختار اپراتور کولر گازی

به طور کلی قطعه اواپراتور کولر گازی را مجموعه ای از لوله ها تشکیل می دهند که به گونه خاصی طراحی گشته اند. اواپراتورها به عنوان یک قطعه کاربردی در بخش داخلی کولر گازی جای گرفته است. اواپراتور در حالت سرمایش کولر گازی محلی برای خنک سازی هوا و در حالت گرمایش نیز محلی به منظور دفع گرما می باشد. بنابراین به این شکل است که هوای اتاق مورد نظر از قسمت بالای آن وارد محفظه اواپراتور می گردد و در حالت سرمایشی با خنک شدن و در حالت گرمایشی با گرم کردن از قسمت پایینی آن به سوی اتاق دمیده می گردد. به همین علت است که نقش این قطعه مکانیکی موجود در کولر گازی در هر دو حالت سرمایشی و گرمایشی بسیار مفید و موثر واقع افتاده است و بایستی به خوبی از قطعه مورد نظر نگهداری و مواظبت نمود چرا که در صورت بروز هر گونه مشکل یا اختلال در این بخش از کولر گازی تبعاتی را ممکن است برای شما داشته باشد و شما را مجبور سازند که به منظور تعمیر این قطعه و استفاده مجدد از کولر گازی خود دست به کار شوید.

 

کاربرد اواپراتور کولر گازی به طور کلی

بررسی-اواپراتور-کولر-گازی

به طور کلی اواپراتور نه تنها در کولر گازی بلکه در یک سری محصولات و لوازم خانگی دیگری هم مورد استفاده واقع می گردد. به این صورت که شما می توانید اواپراتور را به عنوان قسمتی از یخچال فریزر، آبسردکن، یخچال ساید بای ساید و… نیز مشاهده کنید که در هر یک از لوازم خانگی نامبرده شده در کنار کولر گازی این قطعه مکانیکی کارایی منحصر به فرد خود را ایفاء می کند و موجب بهره مندی و استفاده مفید و به جا از این وسیله برای شما می گردد. البته در نگاهی کلی تر می توان گفت که اواپراتور در کلیه دستگاه های تهویه مطبوع در صنایع شیمیایی، دارویی و غذایی و سایر کاربردهای صنعتی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع اواپراتور

حال که با اواپراتور کولر گازی و کارکردهای آن به طور کامل آشنایی صورت گرفت؛ بد نیست که بدانید اواپراتورها را در شکل ها اندازه ها و انواع مختلف و متفاوتی می سازند که طرز عملکرد شیوه سرد نمودن هوا یا مایعات مختلف، نوع کنترل کننده ماده مبرد، ساختار کلی آن و نوع ماده مبرد داخلی آن با یکدیگر متفاوت هستند و هر یک از آن ها را بر حسب عوامل ذکر شده در انواع مختلفی می سازند تا در کاربردهای مختلف نقش خود را به خوبی ایفاء نمایند. اما به طور کلی می توان در یک تقسیم بندی اواپراتورها را به سه گروه زیر تقسیم بندی نمود:

  • طرز حرکت سیال

طرز حرکت سیال هر یک از اواپراتورها که در اواپراتور کولر گازی سرد می شوند؛ با یکدیگر متفاوت می باشد. به این صورت که به طور کلی طرز این حرکت ممکن است یا به این ترتیب باشد که سیال در اثر کنوکسیون طبیعی در این نوع از اواپراتورها جریان یابد و یا به این ترتیب که سیال به طور کنوکسیون اجباری به کمک دهنده یا پمپ به جریان درآید. بر حسب این دو نوع طرز حرکت سیال است که اواپراتورها به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند.

  • ساختمان یا ساختار اواپراتورها

اواپراتور گولر گازی از نظر ساختار یا ساختمان کلی خود به گونه های مختلفی تقسیم بندی می شوند و هر یک از این گونه های مختلف برای مصارف مختلفی در حوزه صنعت مورد استفاده واقع می گردد. از جمله این گونه های مختلف اواپراتورها از نظر ساختمان کلی این قطعه کاربردی می توان به مدل لوله ای، صفحه ای و پره دار اشاره داشت. هر یک از این مدل های مختلف از اواپراتورها در دستگاه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند و وظیفه خاص خود را با شیوه های متفاوتی صورت می دهند که این بستگی به مدل و ساختمان کلی قطعه مورد نظر دارد.

  • نوع مبرد

گونه دیگری از تقسیم بندی اواپراتور کولر گازی را نوع مبرد آن ها تشکیل می دهند که ممکن است مبرد در اواپراتور داخل لوله به صورت اواپراتورهای خشک یا مرطوب تبخیر شوند. بنابراین نوع مبرد موجود در اواپراتورها خود آن ها را به دو زیر گروه اواپراتورهای خشک یا اواپراتورهای مرطوب تقسیم بندی می کند که هر یک از آن ها نیز کارایی های خاص خود را دارند که شما می توانید از وجود آن ها در دستگاه های مختلف به خوبی بهره مند شوید.

هر یک از انواع و اقسام مختلفی که در خصوص اواپراتورها از آن ها یاد کردیم؛ به نوبه خود تعاریف؛ کارکرد و نحوه استفاده خاص خود را دارند که توضیح همه آن ها در این مختصر نمی گنجد. اما آن چیزی که در تمامی آن ها مشترک است؛ وظیفه اصلی اواپراتور ها یا همان تبخیر کننده است که شما می توانید از آن ها در دستگاه ها و لوازم خانگی مختلف و از جمله کولر گازی به خوبی بهره مند شوید.

 

عیب یابی کولر گازی

با توجه به اینکه کولر گازی می تواند در تمامی مناطق و در فصول سرد و گرم سال مورد استفاده شما واقع گردد؛ می بایست به خوبی نسبت به تمامی قطعات به کار گرفته شده در آن احتیاط های اولیه را رعایت نمود تا دستگاه مورد نظر شما خراب نشود. اما در صورتی که پس از یک مدتی بنا به هر دلیلی از جمله سهل انگاری، عدم توجه، تمام شدن طول عمر مفید کارکرد قطعه مورد نظر و… اواپراتور کولر گازی یا هر قطعه دیگری در کولرهای گازی شما خراب شد.

اولین و مهمترین اقدامی که می بایست پیش از تعمیر کولر گازی صورت گیرد؛ عیب یابی کولر گازی شما می باشد که بایست به طور دقیق عدم کارایی و عملکرد دستگاه را مورد واکاوی قرار داد تا پس از کاوش بتوان عیب نهفته در آن را به خوبی تشخیص داد. عیب یابی کولر گازی مستلزم این امر می باشد که یک تعمیرکار حرفه ای یا حتی خودتان در صورت داشتن شمه فنی بتوانید کارکرد هر یک از قسمت های مختلف موجود در کولر گازی را به طور کامل و دقیق بدانید. به عنوان مثال توجه داشته باشید که اواپراتور چه وظیفه و کارکردی در دستگاه مورد نظر ایفاء می کند تا در صورتی که این کارکرد و وظیفه اصلی آن که خنک کردن است؛ به خوبی میسر نشد قطعه مورد نظر را مورد بررسی قرار دهید و وقت و انرژی خود را بیهوده صرف قطعات دیگر نکنید.

 

تعمیرات-کولر-گازی

تعمیر کولر گازی

با توجه به این مسئله که خرید کولر گازی ممکن است برای همه به علت قیمت بالایی که دارند؛ میسر نباشد و حتی تعویض قطعات معیوب موجود در آن ها هم در برخی موارد ممکن است برای شما هزینه بر باشد همیشه تعمیر هر دستگاهی بر تعویض آن ارجحیت دارد. به این صورت که اگر شما بلافاصله پس از کار نکردن بخشی از کولر گازی خود، قطعه معیوب را تعویض نمایید؛ ممکن است مجبور شوید هزینه زیادی را برای خرید قطعه مورد نظر خرج کنید.

در صورتی که اگر شما بلافاصله پس از خراب شدن و عدم کارایی کولر گازی پس از عیب یابی رو به تعمیر کولر گازی آورید و در صورتی که حس می کنید قطعه مورد نظر اواپراتور آن می باشد. می بایست حتما مراتب را به یک تعمیرکار مجرب و حرفه ای بسپارید که تمامی زیر و بم کار را به خوبی می داند و می تواند با تجربه و تخصص خود هر یک اواپراتورهای معیوب را در مدل ها و اقسام مختلف آن ها به خوبی تعمیر کند تا شما با اعمال هزینه ای به مراتب کمتر کار را به دست کاردان آن سپرده تا وی بتواند بنا به تجربه خویش مشکل به وجود آمده را برطرف نموده و کولر گازی شما را درست به مانند روز نخست آن تحویل شما بدهد تا علاوه بر آنکه اواپراتور کولر گازی در هر دو حالت سرمایشی و گرمایشی به خوبی نیاز شما را تأمین می سازد؛ شما بتوانید به طور کلی از وجود دستگاهی کارآمد و مفید به نام کولر گازی به خوبی استفاده به عمل آورید.

کاربرد تبخیر در صنعت

همان طور که پیشتر نیز یادآور گشتیم اواپراتور کولر گازی در صنعت کاربرد و کارایی بالایی دارد. بنابراین یکی از مهمترین کارهای تبخیر به وسیله اواپراتورها را می توان در صنعت غذایی و نوشیدنی ها و … به عینه مشاهده نمود که قوام خوب این گونه از محصولات به تبخیر آرام آن ها در مدت زمان طولانی دارند. پس می توان گفت که امروزه در صنایع مختلف زیادی از اواپراتورها استفاده به عمل آورده می شود و کولر گازی و کارکرد منحصر به فرد آن تنها بخشی از وظایف و کارکردهای اواپراتور به شمار نمی آید.

بنا به هر ترتیبی در صورتی که شما از کولر گازی یا هر وسیله دیگری استفاده می کنید که در آن ها از اواپراتور استفاده شده است می بایست کارکرد اصلی آن را در نظر داشته باشید تا به خوبی از قطعه مورد نظر و کارایی منحصر به فرد آن به خوبی استفاده مفید و به جایی به عمل آورید تا در صورت بروز هر گونه اتفاق یا رخدادی بتوانید پس از عیب یابی مشکل وارد شده در کولر گازی یا وسیله خانگی دیگر بلافاصله با یک کادر مجرب و کارکشته ای از تعمیرکاران در ارتباط باشید و مراتب کار را به آن ها بسپارید تا آن ها خود شخصا بنا به تجربه و تخصص خود در این زمینه با کوله باری از تجربه در خدمت رسانی به شما دست به کار شوند و مشکل وارده را حل و فصل نمایند.

جمع بندی بررسی عملکرد اواپراتور کولر گازی

در این مقاله عملکرد و کاربردهای اواپراتور کولر گازی مورد بررسی واقع شده است. هر یک از قطعات کولر گازی دارای عملکردهای خاص خود هستند. این قطعات توسط متخصصان حرفه ای عیب یابی و تعمیر می شوند. متخصصان تعمیر کولر گازی باید آموزش عملی نصب و سرویس کولر گازی را گذرانده باشند. این آموزش ها باید کاملا عملی و مهارت محور باشند.

آموزشگاه فنی سازان یکی از آموزشگاه هایی است که سابقه طولانی در آموزش رشته های فنی و حرفه ای دارد. این آموزشگاه دوره جامع نصب و تعمیرات کولر گازی را در کارگاهی مجهز و تحت نظر اساتید مجرب برگزار می کند. تمام آموزش ها صفر تا صد بوده و به زبان ساده به صورت عملی و کاربردی می باشد. در پایان دوره نیز مدرک معتبر و رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کل کشور به کارآموزان اهدا می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات