بهره مندی از وجود گاز مبرد در سیستم های تهویه مطبوع از جمله کولر گازی

روزهای گرم سال به ویژه در مناطق جنوبی کشور وجود یک کولر گازی می تواند یک نعمت برای ساکنان این منطقه به شمار آید. چرا که آنان می توانند با استفاده از نیروی خنک کنندگی بسیار بالای کولر گازی، فضای خانه را در روزهای گرم سال به ویژه فصل تابستان خنک نگه دارند. معمولا در تمامی دستگاه های تهویه مطبوع از جمله همین کولرهای گازی به منظور ایجاد خنک سازی محیط اطراف نیاز به گاز مبرد ( گاز خنک کننده)می باشد که شما با استفاده از وجود چنین گاز خنک کننده ای می توانند از خنک شدن محیط اطراف خود اطمینان حاصل کنید.

هر چقدر کمبود گاز مبرد یا نبود آن ها در این سیستم های تهویه مطبوع از جمله کولر گازی حس شود، روند خنک سازی محیط اطراف را با اختلال جدی مواجه می سازد. به گونه ای که دیگر شما قادر نخواهید بود که از وجود این قابلیت کولر گازی خود به خوبی استفاده کنید. فرض کنید که در یک روز تابستانی و گرم نیاز به کولر گازی دارید ولی در عین حال سیستم خنک کنندگی آن کار نمی کند و عملکرد مطلوبی از خود ارائه نمی دهد. در این صورت است که لزوم بهره مندی از گاز مبرد را در کولر های گازی به منظور خنک سازی محیط بیشتر حس می کنید. در ادامه با ارائه توضیحاتی که در این خصوص آورده می شود بیشتر با گاز مبرد یا همان گاز خنک سازی کولر گازی آشنا خواهید شد.

اینجا ببینید: آموزش نصب و تعمیرات کولر گازی با 30 درصد تخفیف

بنر-آموزش-نصب-و-تعمیرات-کولر-گازی

معرفی گاز مبرد در کولر گازی

گاز مبرد به کار گرفته شده در سیستم های تهویه مطبوع از جمله کولر گازی یک حالت سیال دارد که حرارت را جذب می کند و با تغییر حالت در سیکل های تبریدی یا خنک سازی کاربردی بسیار گسترده دارد. بدین صورت که از گاز مبرد همان طور که از نام آن بر می آید؛ به جهت خنک سازی محیط اطرافی به کار گرفته می شود که کولر گازی در آن جا نصب شده است. به همین علت است که استفاده از گاز مبرد در سیستم های تهویه مطبوع از جمله کولرهای گازی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. گاز مبرد R22 به عنوان یکی از قدیمی ترین گازهای به کار گرفته شده در کولرهای گازی یا اسپلیت ها بر سر زبان افتاده اند و امروزه از جدیدترین گازهای مبرد در تجهیزات سرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد. همان طور که می دانید در کولرهای گازی یک نوع خاصی از گاز وجود دارد که به آن گاز مبرد یا خنک کننده اطلاق می شود که این گاز توسط کمپرسور فشرده می شود تا با از دست دادن گرمای خود به مایع تبدیل گردد. گاز مبرد پس از آن در کندانسور خنک می شود تا با فراهم آمدن شرایط بتواند محیط اطراف خود را خنک کند. نکته قابل توجهی که در این خصوص وجود دارد؛ ذکر این مسئله است که ممکن است گاز مبرد موجود در کولر گازی بارها و بارها به مایع و گاز تبدیل شود. در صورتی که این پروسه دنباله دار باشد؛ سبب خواهد شد که یا گاز فاسد شود و یا تمام گردد. طبق چنین شرایطی است که گاز مبرد کولر گازی عملکرد خود را رفته رفته از دست می دهد و قادر به خنک سازی محیط اطراف خود نمی باشد. بنابراین می بایست به فکر شارژ کولر گازی خود باشید تا بتوانید در فصول گرم سال از وجود نعمت خنک سازی محیط اطراف خود باری دیگر بهره مند شوید.

مقاله مرتبط: استفاده از لوله مویی یا اکسپنشن در کولر گازی

انواع گاز مبرد

گاز مبرد که به عنوان یک ماده شیمیایی خنک کننده در کولرهای گازی به کار گرفته می شود که دارای انواع خاصی می باشد. در ادامه به ذکر مهمترین آن ها پرداخته می شود. پیش از بررسی انواع گاز مبرد که در ادامه خواهد آمد بد نیست بدانید که تمامی انواع و اقسام گازهای ممکن بر حسب قراردادی بین المللی با حرف انگلیسی R (به صورت حرف بزرگ درست به همین شکل) به همراه یک سری حروف و اعداد ارقامی شناخته می شوند که این اعداد و ارقام به واقع نشانگر ترکیبات شیمیایی موجود در این گازها می باشد. از جمله مهمترین انواع گازهای مبرد می توان به گازهای خنک کننده زیر اشاره کرد:

  • گاز مبرد R22

همان طور که گفته شد؛ گاز مبرد R22 جزء یکی از قدیمی ترین گازهای مبرد شناخته شده در کولرهای گازی به شمار می آید که از سال 1931 در سیستم های خنک کننده از جمله کولر گازی به کار گرفته شده است. گاز مبرد R22 خنک کننده ای به شمار می آید که در آن ترکیباتی شیمیایی نظیر: کربن، هیدروژن، کلر و فلوئور مورد استفاده واقع شده است و غیر قابل اشتعال و یا انفجار می باشد. این گاز مبرد با درجه سمی پایین و درجه جوش منفی 40.8 درجه سانتیگراد پتانسیل زیادی برای تخریب لایه اوزون دارد. این نوع از گازهای مبرد که در دستگاه های خنک کننده هوا از گذشته کاربرد بسیار زیادی داشته اند امروزه در مبردهایی همچون یخچال و کولر گازی ممنوع شده است و توصیه اکید روی عدم تولید، واردات و صادرات آن می شود. هر چند که متاسفانه در ایران هنوز هم محصولاتی هستند که از گاز مبرد نامبرده شده استفاده می کنند. از آن جایی که آزاد شدن گاز O3 تأثیر مخربی روی لایه اوزون می گذارند و سبب گرم شدن جو زمین می شوند استفاده از آن ها در کشورهای اروپایی و آمریکایی در انواع سیستم های خنک کننده ممنوع شده است. به همین جهت می بایست از گاز مبرد بهتر و بهینه تری در کولرهای گازی استفاده نمود.

  • گاز مبرد R410a

نوع جدیدی از گازهای مبرد که به تازگی شیوع زیادی در سیستم های تهویه مطبوع و از جمله کولرهای گازی به خود دیده است گاز مبرد R410a می باشد که با اسم پورون از آن یاد می شود. البته نام علمی این گاز به صورت هیدروفلوئورو کربن می باشد که بر خلاف نوع قبلی آن آسیبی هم به لایه اوزون وارد نمی سازد. هر چند که امروزه سیستم های تهویه مطبوع از جمله کولرهای گازی از گاز مبرد  R410a به طور خودکار روی آن ها نصب شده است اما باز هم به جهت اهمیت بالای آن ها بهتر است که پیش از خرید کولر گازی نوع گاز آن را مورد وارسی قرار دهید. این نوع گاز مبرد با مدل قبلی تفاوت های چشمگیری دارد که از جمله آن ها می توان اذعان داشت که گاز مبرد R22 یا همان گاز فرئون نسبت به این گاز، جذب و آزاد کردن گرما در آن کمتر و بازدهی کمتری نیز نسبت به مدل گاز مبرد R410a دارد. از سال 2010 رفته رفته این نوع گاز جایگزینی بی بدیل برای گاز فرئون به شمار آمده است و امروزه آن ها را در کولرهای اینورتر مشاهده می کنیم که به منظور خنک سازی محیط از آن ها به خوبی استفاده شده است. ضمن اینکه نقطه جوش گاز مبرد R410a منفی 51.4 درجه است که در مقایسه با نوع قبلی با منفی 40.8 درجه سانتیگراد از بازدهی بسیار بالاتری بهره مند می باشد و علاوه بر آن ظرفیت سرماسازی گاز مبرد R410a به مراتب خیلی بهتر و بالاتر می باشد. به همین جهت است که در مبدل های حرارتی کوچک از جمله کولر گازی فوق العاده بی نظیر می باشد.  به طور کلی مدل دوم گازهای مبرد نسبت به مدل های قدیمی تر از مزیت های بیشتری بهره مند می باشد.

گاز-مبرد r410

توجه به گاز مبرد پیش از خرید کولر گازی

همان طور که می دانید کولر گازی یکی از وسایل بسیار مورد نیاز به خصوص در مناطق جنوبی کشور می باشد. با این وجود می بایست پیش از خرید کولر گازی برای منزل مسکونی خویش و یا محل کار و هر مکان دیگری که نیاز به سیستم تهویه مطبوع در آن ها حس می شود به نوع و ظرفیت گاز مبرد موجود در آن ها توجه کافی داشت چرا که هر چقدر این ظرفیت بالاتر بوده باشد شما می توانید از سیستم خنک سازی با قدرت بیشتری بهره مند شوید تا حتی در مناطق جنوبی کشور و با وجود گرمای طاقت فرسا هرگز احساس گرما نکنید و با قرار گرفتن در اتاق و منزل مسکونی خویش همیشه خنک بمانید و از این بابت شاد و خرسند گردید. ضمن اینکه هر چقدر قدرت گاز مبرد بیشتر باشد کیفیت کولر گازی و نیز قیمت آن به مراتب بیشتر می شود تا شما با اعمال هزینه ای بیشتر از وجود دستگاهی با کیفیت تر بهره مند گردید.

تعمیر کولر گازی

کولر گازی از جمله وسایل بسیار مفید و کارآمدی به شمار می آید که در سرما و گرما مورد استفاده قرار می گیرد. به همین منظور در صورتی که شما نسبت به کولر گازی و قطعات آن به طور کلی شناخت داشته باشید می توانید بهتر مشکل به وجود آمده را رفع کنید. به این صورت که اگر با گاز مبرد و کارکرد آن به خوبی آشنا باشید می دانید که به محض کم شدن میزان خنک شدن کولر گازی یا وجود اختلال در آن می بایست گاز مبرد آن را چک نمود تا با بررسی گاز مشکل به وجود آمده را برطرف نمود تا باز هم بتوان از وجود کولر گازی خویش استفاده بهینه ای نمود.

سیستم-تهویه-کولر-گازی

چگونگی شارژ گاز مبرد R410a

همان طور که گفته شد ممکن است پس از مدتی گاز مبرد R410a به انتهاء برسد. در این صورت می بایست به منظور استفاده مجدد از کولر گازی و خنک نمودن محیط اطراف گاز مبرد R410a را شارژ نمود. در یک کولر گازی اینورتر به منظور شارژ گاز مبرد R410a شما می توانید به دو صورت ممکن دست به این مهم بزنید.

الف): تخلیه کامل کولر از گاز

طبق این شرایط در صورتی که سیستم به طور کامل خالی از گاز مذکور گردد؛ شما می توانید از شارژ گاز به صورت وزنی استفاده کنید که بهترین شیوه شارژ کردن گاز مبرد به شمار می رود. بدین صورت که با استفاده از ترازو هر مقدار از گاز مبرد که مورد نیاز باشد؛ به راحتی قابل شارژ شدن می باشد و شما می توانید آن را شارژ کنید تا باری دیگر بتوانید از وجود گاز مبرد شارژ شده به طور کامل در سیستم های تهویه مطبوع از جمله کولر گازی خود به خوبی استفاده به عمل آورید. البته در صورتی که برای شارژ، ترازو نداشتید و یا به راحتی دسترسی به آن برای شما میسر نبود؛ برای این منظور می توانید با استفاده از گیج مانوفیلد به میزان 110 PSI تا 120 PSI گاز شارژ کنید. ذکر این نکته نیز در همین راستا خالی از لطف نیست که برای این منظور می بایست حتما به صورت مایع شارژ شود. به این صورت که هنگام شارژ بایستی حتما کپسول را برعکس کنید. در خصوص مقدار گاز مبرد نیز باید حتما به برچسب فنی کولر گازی توجه نمایید تا از نوع گاز و نیز مقدار به کار رفته در آن اطمینان حاصل کنید تا به درستی و به اندازه از گاز مبرد در سیستم خود استفاده به عمل آورید.

ب): کاهش گاز در کولر گازی اینورتر و یا اضافه نمود گاز R410a

در روش دوم در صورتی که در کولر گازی خود متوجه شدید که گاز آن بر حسب نشتی یا بنا به هر دلیل دیگری کم شده است، می بایست بلافاصله موضوع را بررسی کرده تا پس از واکاوی در این خصوص و فهمیدن علت کم شدن گاز مبرد در آن، مراتب را به جهت شارژ کولر گازی صورت بخشید. البته در این خصوص با توجه به اینکه ما دو نوع گاز مبرد داریم، ممکن است در صورت نشتی به درستی متوجه نشویم که چقدر گاز در سیستم وجود دارد و چه میزان گاز مبرد از آن کم شده است. طبق چنین شرایطی در صورتی که متوجه شدید مقدار 10 الی 15 درصد بیشتر از گاز کل سیستم کم شده، بایستی به طور کامل تمامی گاز مبرد را از سیستم خالی کنید و مجددا آن را شارژ کنید. ولی در غیر این صورت اگر کمتر از مقدار مورد نظر از گاز مبرد کل سیستم کم شده باشد، می توانید مقدار مورد نظر را به صورت مایع به آن اضافه کنید. بنابراین در هر یک از روش های ممکن می بایست به این نکات به خوبی توجه و اهتمام ورزیده شود تا بتوان گاز مبرد سیستم های تهویه مطبوع و از آن جمله کولر گازی را شارژ کرد.

جمع بندی بررسی عملکرد گاز مبرد کولر گازی

در این مقاله تاثیر گاز مبرد در عملکرد کولر گازی بررسی شد. میزان گاز مبرد یا خنک کننده باید همیشه تنظیم باشد زیرا کمبود آن عملکرد کولر گازی و سیستم های تهویه دیگر را با مشکل روبرو می کند. شارژ گاز کولر گازی و تنظیم فشار آن باید توسط یک سرویسکار حرفه ای صورت بگیرد. این سرویسکاران شارژ گاز و تعمیرات دیگر مربوط به کولر گازی را در آموزشگاه های مجاز آموزش می بینند.

آموزشگاه فنی سازان یکی از آموزشگاه های فعال در زمینه برگزاری انواع دوره های فنی و حرفه ای در تهران می باشد. این آموزشگاه دوره کامل و جامع تعمیرات کولر گازی را نیز به صورت مرتب برگزار می کند. در این دوره کارآموزان از صفر تا صد با عیب یابی و تعمیر انواع کولرهای گازی در برندهای مختلف آشنا می شوند. در پایان دوره نیز مدرک معتبر و بین المللی به کارآموزان اعطاء می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات