در این مقاله تنظیمات اجاق گاز را بررسی می کنیم. ساختمان کلی اجاق گاز ها تقریباً مشابه است. گاز توسط شلنگ به لوله های اجاق هدایت شده و توسط نازل های انتهای لوله مخلوطی از گاز و هوا را به داخل لوله های رابط می پاشد و گاز را به مشعل ها می رسانند که محل سوخت اجاق است و در مجاورت مشعل ها ترموکوپل و فندک قرار دارد.

تنظیمات اجاق گاز

ساختمان کلی اجاق گازها در تمامی اجاق گاز ها مشابه است و تفاوت های بسیار ناچیزی وجود دارد. در ادامه به بررسی تنظیماتی مهم در خصوص اجاق های گازی پرداخته و پس از آن برخی از عیب های رایج و دلایل آنها را بررسی خواهیم کرد. با تنظیمات اجاق گاز با ما همراه باشید.

کلیک کنید: دوره آموزش تعمیرات لوازم خانگی

تعمیرات-لوازم-خانگی

موارد مختلف در تنظیمات اجاق گاز

تنظیم گاز مشعل

در اجاق گاز های جدید مشکل تنظیم گاز مشعل پیش نمی آید و احتیاجی به انجام تنظیمات اجاق گاز نیست ولی در صورتی که شعله مشعل مشکل داشت احتمالا سوراخ های نازل تنگ یا گشاد هستند. برای حل آن نازل را تمیز یا تعویض کنید. در اجاق گازهای قدیمی در صورتی که شعله در زیادترین حد خود باید آبی بسوزد و در قسمت میانی مشعل باید حدود۲ سانتی متر به رنگ آبی متمایل به سبز باشد.

اگر شعله به این صورت نبود احتمالا مخلوط گاز و هوا نیاز به تنظیم دارد. جهت تنظیم آن با آچاز مناسب مهره تنظیم گاز را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا جریان گاز بیشتر شود و برای کاهش جریان به سمت عکس بچرخانید.

تنظیمات اجاق گاز : تنظیم شعله پیلوت گاز

رنگ شعله پیلوت نیز باید آبی بوده و طول شعله نباید از ۶میلیمتر کمتر باشد. چنانچه شعله کوتاهتر است یا به راحتی خاموش می شود محفظه پیلوت را خارج کرده

و سوراخ آن را با یک میله نازک تمیز نمایید. اگر باز هم شعله کوتاه بود پیچ تنظیم آن را در جهت عکس عقربه های ساعت بچرخانید.

تنظیم ترموستات فر

یکی از مراحل تنظیمات اجاق گاز مربوط به تنظیمات ترموستات فر است. اگر فر اجاق گاز شما خیلی داغ است یا اصلا داغ نمی شود، ترموستات آن نیاز به تنظیم دارد که برای این کار یک دماسنج جیوه ای را در فر گذاشته و درجه فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. اگر پس از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه اختلاف درجه دماسنج بیش از ۴۰ درجه از ۱۸۰ درجه بود دلیل آن نقص در ترموستات است که می بایست تعویض گردد.

چنانچه اختلاف دما کمتر از ۴۰ درجه بود پیچ تنظیم کننده ترموستات را به طرف زیاد یا کم بچرخانید تا تنظیم شود. هر ربع دور که بچرخانید ۱۵ درجه حرارت را تغییر می دهد. پس از این تنظیم دوباره توسط دماسنج حرارت را بررسی کنید.

تعمیر-اجاق-گاز

عیب یابی و تعمیر انجام تنظیمات اجاق گاز

مشکل فر اجاق گاز

در صورتی که فر اجاق گاز شما به درستی کار نمی کند ممکن است به دلایل زیر باشد :

تنظیمات اجاق گاز : مشکل در فیوز ها

اگر فر دارای فیوز داخلی باشد مشکل در سیم یا قسمت های برقی باعث خرابی فیوز شده و خرابی فیوز نشاندهنده خرابی یکی از قسمت های برقی و یا اتصالی آنها می باشد که باید تعمیر گردد.

مشکل در المنت کباب پز

این المنت در بالای فر قرار گرفته و در هنگام گریل تولید حرارت می کند. اگر این المنت کار نمی کند باید ببینید که جدا شده یا بشکل ظاهری خراب شده است یا نه.

اگر المنت ظاهرا سالم است با یک مولتی متر پیوستگی آن را چک کنید و قبل از این کار دستگاه را از برق بکشید. با برداشتن پنل پشت فر و پیدا کردن پایانه های المنت مطمئن شوید که سیم های آن و پایانه های آسیب ندیده باشند. در صورتی که تا اینجا تمام موارد سالم بود مدار کباب پز را بررسی کنید و این کار نیاز به تخصص دارد و بهتر است توسط تعمیرکار ماهر انجام شود.

مشکل در المنت پخت

یکی از مشکلات در انجام تنظیمات اجاق گاز حل مشکل المنت پخت است. المنت پخت در پایین فر قرار دارد. المنت پخت ۹۰درصد گرمای کل فر را تولید می کند. فرهای برقی از هر دو المنت پخت و کباب پز می توانند با هم استفاده کنند.

اگر این المنت کار نمی کند ابتدا به صورت ظاهری بررسی کنید که المنت متورم و یا جدا نشده باشد و اگر اینطور است باید تعویض گردد. اگر المنت ظاهرا سالم است فر را روشن کرده و بعد از یک دقیقه خاموش کنید سپس چک کنید که المنت حرارت دارد یا نه.

اگر سرد بود پس المنت معیوب است. برق دستگاه را قطع کرده، پنل پشت را باز کنید و سیم ها را وارسی نمایید که آسیب دیده نباشند. سپس پیوستگی آن را توسط مولتی متر چک کنید. اگر المنت سالم بود باید مدار پخت چک شود که این کار نیاز به تخصص دارد.

تنظیمات اجاق گاز : مشکل در سنسور دما

سنسور دما، دمای فر را تنظیم می کند. اگر این سنسور درست کار نکند باعث می شود فر روشن نشود. این سنسور در دیواره پشتی فر و نزدیک به سطح بالای فر قرار دارد. بیشتر فرها وقتی سنسور دما خراب می شود یک کد خطا نمایش می دهند. اگر فکر می کند این سنسور خراب است است می توانید مقاومت آن را با مولتی متر چک کنید.

مشکل در کلید بی نهایت

کلید بی نهایت برق سطوح را کنترل می کند. اگر المنت گرما ندارد و پایانه ها سالم هستند احتمالا این کلید خراب است. برق را قطع کرده و پنل پشتی را باز کنید کلید را پیدا کرده و خرابی آن و سیم های آن را بررسی کنید. اتصالات کلید را با مولتی متر چک کنید. اگر کلید سالم است باید چک کنید که ولتاژ درست به کلید برسد و این کار نیاز به تخصص دارد.

مشکل در برد کنترل الکترونیکی

فرهای جدید برای کنترل عملکرد از برد الکترونیکی استفاده می کنند. این برد ها برای به کار انداختن کلیه مدارهای داخلی و المنت ها استفاده می شوند. اگر خود مدارها و المنت ها مشکل ندارند و همچنان فر به درستی کار نمی کند می بایست برد کنترل الکترونیکی را چک کنید که این کار می بایست توسط افراد متخصص و تعمیرکاران مجرب صورت پذیرد.

تعمیرات-اجاق-گاز

مشکل در تنظیمات اجاق گاز

در صورتی که در انجام تنظیمات اجاق گاز شما به درستی کار نمی کند ممکن است به دلایل زیر باشد :

مشکل در المنت سطح گرم کننده

سطح گرم کننده در اجاق های برقی بدول مشعل بصورت سیم پیچ و یا سیم پیچ نواری است. این سیم با استفاده از جریان برق تولید حرارت می کند. المنت ها را از پایانه ها جدا کرده و توسط مولتی متر تست کنید. انتهای پایانه ها را چک کنید که آسیب ندیده باشند و در صورت وجود آسیب آنها را تعویض کنید.

مشکل در شیر ایمنی

شیر ایمنی گاز قسمتی است که از آزاد نشدن گاز تا زمانی که فندک به درجه حرارتی لازم برای روشن کردن گاز برسد مطمئن می شود و خراب شدن این شیر مشکل رایجی است. اگر فندک گاز جرقه نمی زند ابتدا مطئن شوید در مدار برق و ولتاژ وجود دارد که می بایست توسط افراد متخصص انجام شود.

تنظیمات اجاق گاز : مشکل در فندک

فندک در اجاق های گازی برای باز کردن شیرگاز و جرقه و در نهایت ایجاد شعله است. فندک یک جریان الکتریکی را تحمل کرده و دمایش بالا می رود و ایجاد جرقه می کند و همزمان قسمت فلزی در شیر ایمنی فر را خم کرده و شیر ورودی گاز باز می شود و جرقه باعث ایجاد شعله می گردد. اگر فندک جرقه نمی زند وجود برق در مدار را چک کنید و اگر برق داشت فندک ممکن است مدار باز شده باشد که می توان آن را بامولتی متر چک کرد.

اگر فندک جرقه می زند ولی شعله روشن نمی شود احتمالا فندک ضعیف شده زیرا برای باز کردن شیر گاز مقدار معینی جریان لازم است و بررسی این کار باید توسط فردی دارای صلاحیت انجام شود. در صورت خرابی فندک آن را تعویض نمایید.

نتیجه گیری

از نصب اجاق گاز در محیط های کوچک و در بسته خودداری کنید. اجاق گاز خود را در مسیر وزش باد نصب نکنید. بر روی محل اتصال سر شلنگ به لوله کشی گاز بست مناسب استفاده کنید و با کف صابون محل اتصال را تست کنید.

جمع بندی تنظیمات اجاق گاز

در این مقاله تنظیمات اجاق گاز را بررسی کردیم. همانطور که مطالعه کردید برای انجام تنظیمات اجاق گاز باید توسط یک متخصص صورت بگیرد. یک متخصص تعمیرات اجاق گاز باید قادر باشد تمام خرابی های آن را به درستی تشخیص دهد و آنها را تعمیر کند. نکات نهایی تعمیر اجاق گاز به شکل زیر است.
هنگام شستشوی سینی های اطراف مشعل ها از سیم ظرفشویی استفاده نکنید و پس از آن سینی را خشک کنید. در آخبرای جلوگیری از نوسان های برقی برای اجاق های برقی و عدم آسیب به اجاق از محافظ های برقی استفاده کنید و در صورت بروز مشکل برق اجاق را قطع کرده و سپس اقدام به عیب یابی نمایید.

هنگام شستشوی اجاق های برقی حتما قبل از اقدام ، برق را قطع نمایید. رعایت نکات ایمنی و سرویس به موقع اجاق گاز شما میزان بهره وری اجاق گاز شما را افزایش می دهد. یک تعمیرکار متخصص آموزش دیده قادر است تمام این مشکلات را عیب یابی و تعمیر کند. اما چگونه می توان این تعمیرات را فرا گرفت؟

آموزشگاه فنی سازان دوره آموزش تعمیرات لوازم خانگی را در کارگاه مجهز و با اساتید مجرب برگزار می کند. در این دوره کارآموزان تعمیر انواع لوازم خانگی از جمله یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، مایکروفر، تلویزیون و … را در یک کارگاه یه صورت عملی و کاربردی فرا می گیرند و در آخر مدرک معتبر از سازمان فنی حرفه ای کل کشور دریافت می کنند.

همچنین بخوانید:

علت یکسره کار کردن یخچال 

تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد 

بهترین مدل ماشین ظرفشویی پاکشوما

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات