دستگاه جدید ناسا جهت ایمنی در مقابل کووید 19 چیست؟

ناسا دستگاهی برای حصول ایمنی در مقابل کووید 19 به صورت اُپن سورس یا منبع آزاد تولید کرده تا از لمس صورت شما جلوگیری کند. در مقابله با بیماری همه گیر COVID-19، تیمی از مهندسین در NASA JPL، دستگاهی به نام PULSE را ابداع کرده اند. این دستگاه، آویزه­ای است که اگر شما بخواهید صورت خود را لمس کنید، هشدار می­ دهد.
ویروس همه­ گیر جهانی COVID-19 باعث الهام مهندسان شده است تا بسیاری از دستگاه های مبتنی بر بهداشت را توسعه دهند. تعجب آورترین و جدیدترین روند ناسا، حضور در زمینه پیشرفت نوآوری های بهداشت شخصی است.
در ماه ژوئن 2020، تیمی از مهندسان آزمایشگاه نیروی محرکه جت ناسا، آویز PULSE را تولید و منتشر ساختند. این دستگاه، به شکل گردنبندی است که در صورت لمس دست با صورت، به شما هشدار می­ دهد.
تصویر زیر که لیزا هاروتل تهیه کرده، آویز PULSE ناسا را نشان می­ دهد.

دستگاه PULSE دارای طراحی زیبا بوده و از تعداد کمی از قطعات الکترونیکی ساخته شده است. این قطعات قابل چاپ سه بعدی هستند و به راحتی مونتاژ می­ شوند. این طرح همچنین کاملاً اُپن سورس یا منبع باز است.

اینجا ببینید: دوره آموزش تعمیرات برد الکترونیکی با 30 درصد تخفیف 

تعمیرات برد الکترونیکی

قطعات لازم برای ساخت PULSE کدامند؟

شرکت NASA JPL در صفحه GitHub منبع باز خود، تجزیه کاملی از همه موارد لازم برای ایجاد یک آویز PULSE جهت ایمنی در مقابل کووید 19 را ارائه داده است. این موارد شامل شماتیک، لیست قطعات، فایل های STL برای چاپ سه بعدی قطعات و دستورالعمل های مونتاژ آن است.
لیست قطعات الکترونیک و مدل های توصیه شده، به شرح زیر است:
واحد سنسور IR (سنسور شناسایی فواصل نزدیک از نوع IR Pololu  با 38 کیلوهرتز)
ترانزیستور PNP (شماره 2N3906 یا معادل آن)
مقاومت استاندارد 1 کیلو اهم
سوئیچ کشویی مناسب قاب
موتور لرزاننده مناسب قاب
سیم های شماره 22 مورد نیاز با طول W1-5 سانتی متر، W2-4 سانتی متر، W3-2 سانتی متر، W4–2 سانتی متر،
لوله های کوچک عایق جهت کاهش گرما برای پوشاندن سرپوش ها،
نگهدارنده باتری،
باتری سکه­ای 3 ولت (باتری لیتیوم CR2032 3V).
تصویر زیر که از  NASA JPL گرفته شده، لیست تمام قطعات الکترونیکی مورد نیاز برای ساخت PULSE را نشان می­ دهد.

مقاله مرتبط: آیا بین سرویس مخابراتی G5 با کووید 19 ارتباطی وجود دارد؟

دستگاه-ناسا-جهت-مقابل-با-کووید-19

این یک طراحی فوق العاده ساده است که فقط از نه قطعه تشکیل شده و دو قطعه از آنها سیم و عایق گرما هستند.
این طرح همچنین توصیه می­ کند اگر کِیس رنگی غیر مشکی استفاده کردید، آویز را با رنگ تیره توسط رنگ های اکریلیک، روغنی و یا حتی لاک ناخن، رنگ بزنید.
بیشتر این قطعات به راحتی در دسترس هستند و به راحتی می­ توان به صورت آنلاین آن ها را خریداری کرد.

دستگاه PULSE چگونه کار می­ کند؟

آویز PULSE جهت ایمنی در مقابل کووید 19 با استفاده از ماژول حسگر IR کار می­ کند تا تشخیص دهد که آیا اشیاء (یعنی دست شما) به صورت شما نزدیک می­ شوند. ماژول مورد نظر، سنسور تشخیص فواصل نزدیکIR Pololu  است که با فرکانس 38 کیلوهرتز کار می­ کند. این سنسور شامل یک گیرنده TSSP77038 IR و یک LED IR است که توسط یک مدار مبتنی بر تایمر 555 به کار می­ افتد.
چراغ IR، که مستقیم به طرف صورت شما قرار می­ گیرد، امواج مادون قرمز ارسال می­ کند. اگر دستان شما در نزدیکی صورت شما برود، این امواج منعکس شده و سپس بازتاب آن­ها توسط گیرنده IR شناسایی می­ شوند.
تصویر زیر که از NASA JPL گرفته شده، نمودار مدار  PULSEرا نشان می­ دهد.

مدار-دستگاه-جدید-ناسا مدار نمودار پالس

هنگامی که سنسور بازتاب امواج را احساس کرد، یک پالس از پین OUT آن ارسال می­ کند. سپس این پالس یک ترانزیستور را فعال می­ کند، که به نوبه خود موتور لرزش را به راه می­ اندازد، در اینصورت با موفقیت به کاربر هشدار می­ دهد که دست هایش را به صورت خود نزدیک کرده است.

آیا دستگاه پالس، یک پیشگیری جامع از COVID-19 است؟

در حالی که این آویز برای ایمنی در مقابل کووید 19 یک وسیله مفید است، به خودی خود برای ایمنی در مقابل کووید 19 کافی نیست. ناسا JPL صریحاً در بروشور اظهار می­ دارد، آویز  PULSE مانند ماسک یا دستگاه تنفس کار نمی­ کند، بلکه فقط یک دستگاه هشدار دهنده است که دست خود را به سمت صورت شما نزدیک نکنید.”
درک این مسئله بسیار مهم است که هنوز هم باید از دستورالعمل های کلی بهداشتی که توسط ارگان­ های رسمی مانند CDC و WHO وضع شده است، پیروی کنید. در حالی که آویز PULSE یک راه حل درمانی نیست، در صورت استفاده از سایر اقدامات بهداشتی، ممکن است در حفظ امنیت به شما کمک کند.

آیا دسترسی به طراحی آویز PULSE امکان پذیر است؟

در ادامه مقاله ایمنی در مقابل کووید 19 به قابل دسترس بودن این دستگاه می پردازیم. زیبایی PULSE در طراحی ساده همراه با قابلیت دسترسی به آن است. پوشش آویز قابل چاپ سه بعدی با فایلهای STL است که به راحتی در دسترس می ­باشد. مدار آن کاملاً ساده و آسان بوده و اجزای آن خیلی راحت مونتاژ می­ شود و تقریباً هر کسی می­تواند این کار را انجام دهد. تنها هزینه ه­ای که برای فرد دارد، هزینه خرید قطعات است.

جمع بندی ایمنی در مقابل کووید 19

در این مقاله دستگاهی که ناسا جهت ایمنی در مقابل کووید 19 طراحی کرده و ساخته را بررسی کردیم. پس از شیوع کووید 19 هر شرکت یا ارگانی سعی کرد به نحوی محصولی تولید کند که بتواند با این پدیده جدید جهانی مقابله کند. شرکت های داروسازی به تولید انواع قرص و شربت پرداختند و شرکت های فناوری نیز سعی کردن دستگاه های جدیدی برای تشخیص و درمان این بیماری طراحی و تولید کنند. اما در این میان ناسا گوی رقابت را از دیگر حریفان ربوده و توانسته این دستگاه را طراحی و تولید کند. امید است این روش ها کارساز بوده و بتواند آمار ابتلا و مرگ و میر را کاهش دهد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات