چرا ماشین لباسشویی در وسط چرخه ی شست و شو متوقف می شود؟

در این مقاله قصد داریم نحوه عیب یابی و تعمیر ماشین لباسشویی را آموزش دهیم. سیستم ماشین های لباسشویی کاملا پیچیده است اما اگر دستگاه شما در میانه ی چرخه ی شست و شو متوقف شود تعدادی علت برای آن وجود دارد که بدون تخصص فنی هم می توان آن ها را رفع کرد. اگر نوسان برق وجود دارد، یک ریسِت کلی انجام دهید.

اگر در میزان سطح آب مشکل دارید، کلید کنترل آب را بررسی کنید. اگر دستگاه آب گیری می کند و شست و شو می کند اما خشک نمی کند، باید کلید درب (Lid switch) را بررسی کنید. با نحوه عیب یابی و تعمیر ماشین لباسشویی با ما همراه باشید.

پیشنهاد ویژه: آموزش تعمیرات لوازم خانگی

 

تعمیرات-لوازم-خانگی

نحوه ی انجام ریست کلی   

در این بخش  نحوه انجام ریست کلی ماشین لباسشویی را فرا می گیریم.

ماشین لباسشویی را از برق بکشید 

گاهی اوقات عملکرد نادرست ماشین لباسشویی به دلیل نوسان برق و یا عملکرد نادرست کامپیوتر آن است. در این مواقع، اولین گام برای ریست کردن کامپیوتر آن و برطرف کردن مشکل کشیدن ماشین از برق است.

چند دقیقه صبر کنید و سپس دوباره دوشاخه را به پریز وصل کنید

توجه داشته باشید که فوراً دوشاخه را به پریز متصل نکنید و صبر کنید تا ماشین چند دقیقه بدون اتصال به برق باقی بماند.

درب ماشین لباسشویی را چندین بار باز و بسته کنید

در طول 12 ثانیه درب ماشین لباسشویی را 6 بار باز و بسته کنید. اکثر دستگاه ها به گونه ای طراحی شده اند که این کار برایشان نشانه ی ریست کلی است.

ماشین لباسشویی را تست کنید

برای این که متوجه شوید آیا مشکل ماشین لباسشویی برطرف شد یک چرخه ی کوتاه برای آن انتخاب کنید و بدون اینکه لباسی داخل آن بیندازید، آن را راه اندازی کنید.

مقاله مرتبط: تخلیه آب ماشین لباسشویی دوقلو

تعمیر ماشین لباسشویی : تشخیص عملکرد نادرست کلید درب

در این بخش از نحوه عیب یابی و تعمیر ماشین لباسشویی به تشخیص عملکرد نامناسب درب می پردازیم.

 کلید درب را پیدا کنید

این کلید در ماشین هایی که دربشان در بالا قرار دارد، سیگنالی به نشانه ی بسته بودن درب و ایمن بودن شست و شو ارسال می کند. به دلیل اینکه این قسمت در معرض ساییدگی و فرسایش قرار دارد یکی از علل شایع توقف ماشین لباسشویی در وسط چرخه شکستن کلید درب است.

کلید درب را بررسی کنید

از روی ظاهر کلید و با دست زدن به آن می توانید متوجه شوید که کلید درب شکسته است. اگر خم شده باشد احتمالا شکسته است.همچنین می توانید عملکرد فنر زیر کلید را بررسی کنید. اگر کلید را به طرف پایین فشار دهید و کلید همانجا بماند و سرجای خود باز نگردد، فنر کلید درب دچار مشکل شده است.

کلید درب را تعویض کنید

ابتدا دستگاه را از برق بکشید. نحوه ی جدا کردن کلید درب به مدل ماشین لباسشویی بستگی دارد بنابراین به دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی خود مراجعه کنید و یا در گوگل نحوه ی جدا کردن کلید درب را به همراه مدل و شماره سریال ماشین لباسشویی خود سرچ کنید. پس از جدا کردن کلید سیم های متصل به آن را جدا کنید.

با استفاده از یک مولتی متر سالم بودن آن را بررسی کنید. در صورت خراب بودن کلید، یک کلید جدید تهیه کنید و آن را جایگزین نمایید. کلید را در همان جای کلید قبلی جاگذاری کنید و آن را به صفحه ی کنترل الکترونیکی متصل کنید (سیم هایی که از آن جدا کردید را دوباره متصل کنید).

تعمیر ماشین لباسشویی : شیر ورودی آب

در چرخه ی شست و شو شیر ورودی آب باز می شود تا آب وارد مخزن گردد. اگر شیر ورودی آب خراب شده باشد، ماشین لباسشویی منتظر ورود آب به داخل مخزن خواهد ماند و در نتیجه ماشین در وسط چرخه ی شست و شو متوقف خواهد شد.

برای تشخیص خراب بودن شیر ورودی آب، از یک مولتی متر استفاده کنید. اگر مولتی متر عدم عملکرد شیر ورودی آب را نشان داد آن را جایگزین کنید.

تایمر

ممکن است تایمر دچار مشکل شده باشد. تایمر به ندرت دچار مشکل می شود. قبل از این که تایمر را تعویض کنید قسمت هایی را که احتمال خراب شدنشان بیشتر است بررسی و تعویض نمایید.

برای بررسی سالم بودن تایمر، ابتدا به نمودار سیم کشی ماشین لباسشویی خود نگاهی بیاندازید سپس عملکرد صحیح آن را با استفاده از مولتی متر بسنجید تا در صورت لزوم آن را جایگزین کنید.

هیتِر

یکی از دلایل متداول توقف ماشین لباسشویی در وسط چرخه ی شست و شو عدم عملکرد صحیح هیتر است. اگر ماشین لباسشویی تان قبل از 30 دقیقه در وسط شست و شو متوقف می شود این احتمال وجود دارد که هیتر آب را به اندازه ی کافی گرم نمی کند.

اما اگر ماشین لباسشویی شما بعد از 30 دقیقه متوقف می شود، به این معناست که ماشین آب را بیش از حد داغ می کند.

گرم شدن بیش از حد آب باعث می شود که ماشین دیگر کار نکند و به صورت خودکار چرخه ی شست و شو را لغو کند. برای این مشکل دلایل مختلفی می توانند وجود داشته باشند اما شایع ترین آن ها خراب شدن ترمیستور یا سنسور حرارتی ماشین لباسشویی است.

در صورتی که در این زمینه تجربه ای نداشته باشید برطرف کردن این مشکل کار آسانی نیست و در این مواقع بهتر است از یک متخصص برای تعمیر ماشین لباسشویی کمک بگیرید.

جمع بندی نحوه عیب یابی و تعمیر ماشین لباسشویی

در این مقاله با نحوه عیب یابی و تعمیر ماشین لباسشویی آشنا شدیم. ماشین لباسشویی یکی از پیچیده ترین لوازم خانگی می باشد که تعمیر آن نیاز به تخصص دارد. ماشین لباسشویی دارای یک موتور الکتریکی قوی و ولتاژ بالا و سیستم های کنترلی مختلف از جمله کنترل سطح آب و دما و تایمر است که اختلال در هر کدام می تواند عملکرد کلی سیستم را با مشکل مواجه کند.

یک تعمیرکار لوازم خانگی و به خصوص ماشین لباسشویی باید قادر باشد انواع ایرادات ای سیستم ها را تشخیص دهد و آنها را رفع عیب کند. برای رسیدن به این هدف، شخص باید به خوبی آموزش دیده باشد. آموزشگاه فنی سازان یکی از آموزشگاه هایی است که تعمیرات ماشین لباسشویی را در کارگاه مجهز و تحت نظر اساتید مجرب اموزش می دهد و در آخر مدرک معتبر و رسمی به هنرجویان دوره اعطاء می کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات