در این مقاله به آموزش لوله کشی روکار و بررسی روش اجرا، مزایا و معایب و شرایط مناسب برای اجرای آن می پردازیم. لوله کشی به روش های مختلفی انجام می شود. در قدیم لوله کشی به شکل سنتی انجام می شد اما این روش با لوله کشی انشعابی جایگزین شد. در جدیدترین روش لوله کشی نیز از کلکتور برای انشعاب آب استفاده می شود.

لوله کشی انشعابی به دو روش انجام می شود. لوله کشی انشعابی روکار و لوله کشی انشعابی توکار. هر کدام از این روش ها معایب و مزایای خاص خود را دارند. اما اینکه کدام روش را انتخاب کنیم به شرایط ساختمان بستگی دارد.

لوله کشی روکار زمانی انجام می شود که شرایط ساختمان برای لوله کشی توکار مناسب نباشد. در ادامه این مقاله با جزئیات بیشتری به مزایا و معایب لوله کشی روکار می  پردازیم.

کلیک کنید: آموزش لوله کشی ساختمان 

آموزش-لوله-کشی-ساختمان

 چه زمانی لوله کشی روکار توصیه می شود؟

در ادامه مقاله آموزش لوله کشی روکار به شرایط ارجحیت این مدل لوله کشی می پردازیم. اگر ساخت و ساز یک ساختمان به اتمام رسیده باشد و به هر دلیلی نیاز به لوله کشی در قسمتی از ساختمان باشد، معمولا به جای تخریب ساختمان برای جاگذاری لوله ها، از لوله کشی روکار بهره می بریم. زیرا در این شرایط لوله کشی روکار کم هزینه تر و سریع تر خواهد بود. در اکثر موارد در ساختمان های قدیمی در صورت پوسیدگی لوله توکار و نیاز به افزودن انشعابات جدید آب و فاضلاب و همچنین تغییر لوله کشی مربوط به شوفاژ از روش لوله کشی روکار استفاده می کنیم.

همچنین، در شرایطی که لوله کشی توکار در ساختمان شما به هر دلیلی از جمله در معرض رطوبت بودن قرار دارد باید یا از لوله سفید پروپیلن در لوله کشی توکار خود استفاده کنید و یا به طور کلی از لوله کشی روکار بهره ببرید. لوله های روکار خیلی کمتر در معرض نم و رطوبت قرار دارند و دوام بیشتری نیز خواهند داشت. لوله های پلیمری و  5 لایه برای لوله کشی روکار بهترین انتخاب هستند زیرا عمر بسیار بیشتری دارند.

مقاله پیشنهادی: بهترین روش لوله کشی ساختمان

لوله کشی روکار در بیرون از ساختمان

انجام لوله کشی روکار در زیر سقف پارکینگ، زیرزمین و طبقه اول قابل اجراست. بعد از آن می توان لوله ها را به داخل ساختمان منتقل کرد. همچنین لوله ها نباید از کف توالت، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و حمام عبور داده شود. این کار می تواند باعث آسیب جدی به عایق کف ساختمان شود. لوله های روکار را می توان با رعایت اصول خاصی، از روی نمای ساختمان یا پشت ساختمان نیز عبور داد.

لوله کشی روکار در محیط داخل خانه

لوله-کشی-روکار-ساختمان

برای استفاده از روش لوله کشی روکار باید مراقب زیبایی داخل ساختمان باشید. این نکات در دوره آموزش لوله کشی روکار در آموزشگاه فنی سازان به طور کامل آموزش داده می شود. لوله ها باید از گوشه و پایین دیوار عبور داده شوند تا کمترین دید را داشته باشند. همچنین باید تا جای امکان از لوله های باریک تر استفاده کرد تا زیبایی و ظرافت بیشتری داشته باشند. البته لوله ها باید تا حد ممکن باریک انتخاب شوند که آسیبی به سیستم لوله کشی و فرآیند چرخش آب در سیستم نمی رسانند. برای زیبایی بیشتر می توان لوله ها را از داخل داکت های پلاستیکی عبور داد. لوله ها باید به صورت موازی و دوتایی کنار هم نصب شوند تا ظاهر بهتری داشته باشند. البته لوله آب گرم و سرد نباید بیش از حد به هم نزدیک باشند تا از دمای همدیگر تاثیر نگیرند.

آیا می توان لوله کشی شوفاژ را به صورت روکار انجام داد؟

برای لوله کشی شوفاژ بهترین گزینه لوله کشی توکار است. به خصوص در زمان هایی که طراحی ساختمان پیچیده است. به صورت اصولی، لوله کشی شوفاژ ساختمان باید تا جای امکان به صورت توکار صورت بگیرد، در نتیجه باید تا جای امکان از روکار کردن آن خودداری شود.

کلیک کنید: لوله کشی کلکتوری چیست؟

اهمیت لوله کشی روکار

در ساختمان های قدیمی ساز و فرسوده، لوله کشی ساختمان مانند تمام ابزار و مصالح ساختمان دچار پوسیدگی و فرسایش می شود و نیاز به اصلاح خواهد داشت. در سیستم لوله کشی سنتی، عمدتا از لوله های آهنی و گالوانیزه استفاده می شود. این لوله ها به این شرط که سطح خارجی آنها در معرض نم و رطوبت نباشد عمر طولانی دارند. در صورت وجود نم، لوله ها دچار زنگ زدگی می شوند و باید تعویض شوند. اگر لوله ها زنگ بزنند باید جوشکاری و حدیدکاری شوند. در این حالت مجبور به تخریب دیوار و بخش هایی از کف ساختمان هستیم که از نظر اقتصادی به هیچ وجه به صرفه نیست.

مزایای لوله کشی به روش روکار

داکلت-کشی-لوله-کشی-روکار

لوله کشی روکار نسبت به لوله کشی توکار مزایایی دارد که در زیر معرفی می کنیم.

  • هر زمان که لازم باشد قابلیت تغییر سیستم گرمایش آب گرم مصرفی به پکیج وجود خواهد داشت و می توان با حذف بخاری، شوفاژ را جایگزین آن کرد.
  • در سیستم لوله کشی روکار افت فشار آب وجود ندارد.
  • در صورت نیاز به تعمیر و یا حذف و اضافه به سیستم لوله کشی، لوله ها کاملا در دسترس هستند و با کمترین زمان و کمترین هزینه به راحتی تعمیر می شوند.

لوله کشی روکار آب سرد و گرم به روش سنتی

در بحث آموزش لوله کشی روکار باید تمام روش ها از جمله لوله کشی روکار سنتی به کارآموزان آموزش داده شود. در روش سنتی لوله کشی، برای تامین آب گرم و سرد مصرفی یک شاخه از محل اصلی کنتور منشعب می شود و یک والو در مسیر آن قرار می گیرد. یکی از لوله ها به سمت آبگرمکن منشعب می شود و لوله دیگر نیز از مصارف خانگی حمام، توالت، آشپزخانه و … می رود. اگر لوله کشی در این روش به صورت اصولی صورت بگیرد، برای هر واحد از ساختمان یک والو مجزا قرار داده می شود تا در صورت نیاز به تعمیرات فقط آب واحد مورد نظر قطع شود و نیازی به قطع آب تمام ساختمان نباشد. در این نوع از لوله کشی روکار، لوله های آب گرم و سرد کنار هم و با فاصله نسبت به هم قرار می گیرند. لوله های مورد استفاده در این نوع می توانند 5 لایه یا گالوانیزه باشند.

لوله کشی آب گرم و سرد روکار به روش کلکتوری

لوله کشی کلکتوری بهترین و جدیدترین روش لوله کشی در خانه است که در سال های گذشته عمدتا از این روش برای لوله کشی منازل استفاده می شود. در این نوع لوله کشی یک کلکتور روز شاخه اصلی آب ورودی به ساختمان نصب می شود. این کلکتور مانند یک ترمینال عمل می کند و آب را در شاخه های جداگانه به داخل ساختمان می رساند.

برای لوله کشی روکار کلکتوری معمولا از لوله های 5 لایه استفاده می شود. برای بهره گیری از این روش ابتدا شاخه اصلی ورودی به ساختمان به پشت کنتور کشیده می شود و از آنجا به ورودی کلکتور نصب می شود. یک لوله نیز مستقیما ب ورودی اب گرمکن می رود و از آنجا به ورودی دوم کلکتور وصل می شود. تا اینجای کار دو مسیر مجزا یکی برای آب سرد و دیگری برای آب گرم داریم. کلکتور قابلیت پذیرش 4 الی 8 خروجی آب را به صورت پیش فرض دارد که این تعداد را می توان در صورت نیاز افزایش داد.

لوله کشی روکار رادیاتوری

بهتر است برای لوله کشی روکار سیستم گرمایشی از مدل رادیاتوری استفاده شود. این مدل لوله کشی برای خانه های قدیمی که ضرورت تغییر سیستم گرمایشی در آنها وجود دارد مناسب است. در این روش به جای آبگرمکن از پکیج استفاده می شود. در این روش آب گرم پس از خروج از پکیج به سمت کلکتور هدایت می شود و در مسیر برگشت به پکیج می رود.

جمع بندی آموزش لوله کشی روکار

در این مقاله به آموزش لوله کشی روکار پرداختیم. همانطور که مطالعه کردید لوله کشی روکار در کنار معایبی که دارد دارای مزایای مهمی نیز می باشد و در برخی شرایط گزینه اول در اجرای لوله کشی است. لوله کشی ساختمان یک حرفه کاملا تخصصی با نکات بسیار است که برای انجام بی نقص آن نیاز به آموزش اصولی و تجربه است.

آموزشگاه فنی سازان یکی از مجهزترین و بزرگترین آموزشگاه های فنی حرفه ای در تهران است که دوره آموزش لوله کشی ساختمان را در کارگاهی مجهز و زیر اساتید مجرب آموزش می دهد. این کارگاه به صورت کاملا عملی برگزار می شود و کارآموزان در این دوره با در دسترس داشتن تمام ابزار و تجهیزات می توانند آموزش ها را در داخل کلاس تمرین کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات