اینترنت ماهواره ای استارلینک Starlink یک صورت فلکی اینترنت ماهواره ای است که توسط SpaceX با همکاری 40 کشور، پوشش دسترسی ماهواره ای را ارائه می دهد. هدف اینترنت ماهواره ای استارلینک، خدمات جهانی تلفن همراه پس از 2023 است. در این مقاله می خواهیم همه چیز درباره اینترنت ماهواره ای استارلینک را با شما به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.

 

آنچه در این مقاله می خوانید:

1- اینترنت ماهواره ای استارلینک چیست؟

2- اینترنت استارلینک چگونه کار می کند؟

3- افزایش خطر برخورد ماهواه های استارلینک

4- چه سرعت هایی باید از سرویس اینترنت استارلینک انتظار داشت ؟

5- شکل ماهواره های اینترنت استارلینک

6- چگونگی ثبت نام در استارلینک Starlink

7- چگونگی وصل شدن به اینترنت استارلینک

8- قیمت اینترنت استارلینک

9- چگونگی کار کردن استارلینک Starlink در هوای سرد یا باران

10- چگونگی بازی کردن در استارلینک

 

اینترنت ماهواره ای استارلینک چیست؟

می توان گفت استارلینک اولین و بزرگترین صورت فلکی ماهواره ای در جهان است که از مدار پایین زمین برای ارائه اینترنت پهن باند با قابلیت پشتیبانی از جریان، بازی آنلاین، تماس های ویدیویی و موارد دیگر استفاده می کند.

با بهره گیری و استفاده از ماهواره های ای مثل استارلینک، می توانید یک تجربه عمیق با فضاپیما و عملیات در مدار، از اینترنت پرسرعت و کم تاخیر را در سراسر جهان برخوردار باشید.

آغاز پرتاب ماهواره های استارلینک را اسپیس ایکس در 2019 شروع کرد. از سپتامبر 2022، Starlink بیش از 3000 ماهواره کوچک را که در مدار پایین زمین (LEO) تشکیل شده است، با هم ارتباط برقرار می کنند.

در کل با فرستنده و گیرنده زمینی تعیین شده، نزدیک به 12000 ماهواره برای استقرار برنامه ریزی شده است که ممکن است تا چن سال دیگر به 42000 ماهواره برسد.

استارلینگ که دسترسی به اینترنت را فراهم می کند، محل تیم های تحقیق، توسعه، ساخت و کنترل مدار آن در واشنگتن است. هزینه یک  پروژه طراحی، ساخت و استقرار صورت فلکی توسط اسپیس ایکس در ماه می 2018 حداقل 10 میلیارد دلار برآورد شد. اسپیس ایکس انتظار دارد تا سال 2025 بیش از 30 میلیارد دلار درآمد از صورت فلکی ماهواره ای خود داشته باشد، در حالی که انتظار می رفت درآمد حاصل از کسب و پرتاب این ماهواره ها به 5 میلیارد دلار در آن سال باشد.

 

اینترنت ماهواره ای استارلینک چیست

ثبت نام برای استفاده و اتصال مستقیم به اینترنت ماهواره ای استارلینک : ورود

اینترنت استارلینگ چگونه کار می کند؟

نحوه استفاده از اینترنت ماهواره ای استارلینک به این شکل است که ابتدا تجهیزات این ماهواره ها در زمین نصب می شود. اینترنت ماهواره ای استارلینک مجموعه ای تشکیل شده از هزاران ماهواره است که در فاصله 550 کیلومتری، به دور سیاره زمین می چرخند و تمام کره زمین را پوشش می دهند.

ماهواره‌ های استارلینک در مدار پایین قرار دارند، به همین علت تأخیر به طور قابل‌ توجهی کمتر است چیزی حدود 20 میلی‌ثانیه در مقابل 600 میلی‌ثانیه است.

 

ویژگی ماهواره های استارلینک برای برقراری اینترنت ماهواره ای پر سرعت :

1- جرم کمتر، فشرده تر

هر ماهواره اینترنت استارلینک دارای یک طراحی جمع و جور و تخت است که باعث می شود حجم به حداقل برسد و به یک پشته پرتاب متراکم اجازه می‌دهد تا از قابلیت های پرتاب موشک فالکون 9 اسپیس ایکس استفاده کامل کند.

ماهواره‌ های اینترنت استارلینک به‌طور مستقل مانور می دهند تا از برخورد با زباله‌ های مداری و دیگر فضاپیما ها جلوگیری کنند. این قابلیت خطای انسانی را نیز کاهش می‌دهد و قابلیت اطمینان استثنایی را فراهم می‌آورد که از استاندارد های صنعتی با مرتبه ای بزرگ فراتر می‌رود.

2- ردیاب ستاره

حسگرهای ناوبری سفارشی استارلینگ، ستاره‌ها را بررسی می‌کنند تا مکان، ارتفاع و جهت هر ماهواره را تعیین کنند و امکان قرارگیری دقیق توان باند پهن را فراهم کنند.

3- لیزرهای فضای نوری

استارلینک در حال آزمایش لیزر های فضایی عملیاتی و نوری بر روی ماهواره های خود است که به فضاپیما اجازه می دهد تا داده ها را بدون ایستگاه های زمینی محلی ارسال کند و پوشش واقعا جهانی را فراهم کند.

4- آنتن ها

هر ماهواره اینترنت استارلینگ از 4 آنتن فازی قدرتمند و 2 آنتن برای افزایش ظرفیت استفاده می کند.

5- سیستم های محرکه یون

رانشگرهای یونی کارآمد، با انرژی کریپتون، ماهواره های استارلینک را قادر می‌سازند تا در پایان عمر مفید خود در مدار بالا بروند، در فضا مانور دهند و از مدار خارج شوند. استارلینک اولین فضاپیمای کریپتونی است که تاکنون به پرواز درآمده است.

6- آرایه خورشیدی منفرد

ماهواره های استارلینک دارای یک آرایه خورشیدی واحد هستند که به طور قابل توجهی سیستم را ساده می کند. سلول های خورشیدی استاندارد شده اند و به راحتی در فرآیند تولید ادغام می شوند.

7- خود جهت گیری برای نصب خود

کیت استارلینک از اولین آنتن آرایه فازی تجاری می باشد. با خرید این کیت ها نیز تمام کابل و پایه و در و همچنین روتر WiFi به شما تحویل داده می شود. این کیت ها خود محور است و تا زمانی که دید واضحی از آسمان داشته باشد در چند دقیقه به هم متصل می شود.

اینترنت ماهواره ای استارلینگ می تواند در برابر سرمای شدید، گرما، تگرگ، برفک، باران شدید، بادهای شدید و حتی موتور های موشک مقاوم باشد.

ویژگی های ماهواره استارلینک

مقاله مرتبط : دانلود فیلترشکن قوی برای گوشی اندروید و آیفون

افزایش خطر برخورد ماهواره های استارلینگ

تعداد زیاد ماهواره های استفاده شده توسط استارلینک ممکن است خطر طولانی‌ مدت زباله های فضایی ناشی از قرار دادن هزاران ماهواره در مدار و خطر ایجاد برخورد ماهواره ای را ایجاد کند که به طور بالقوه باعث ایجاد پدیده ای به نام سندرم کسلر می‌شود. اسپیس ایکس گفته است که بیشتر ماهواره‌ها در ارتفاع پایین‌تری پرتاب می‌شوند و انتظار می‌رود که ماهواره های شکست خورده ظرف پنج سال بدون نیروی محرکه از مدار خارج شوند.

اختر شناسان نگرانی هایی را در مورد تأثیری که این صورت فلکی می تواند بر نجوم زمینی داشته باشد و اینکه چگونه ماهواره‌ ها را به یک محیط مداری پر ازدحام اضافه کنند، ابراز کرده‌اند. SpaceX تلاش کرده است تا نگرانی های نجومی را با اجرای چندین به‌روزرسانی در ماهواره های Starlink با هدف کاهش روشنایی آنها در حین کار کاهش دهد. ماهواره های استارلینک دارایرانشگر هال هستند که سوخت آن ها کریپتون است، که به آنها اجازه می دهد در پایان بعد از فرسوده شدن از مدار نیز خارج شوند. علاوه بر این، ماهواره ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به طور مستقل از برخورد بر اساس داده های ردیابی آپلینک شده جلوگیری کنند.

نگرانی هایی در مورد میزان زباله های فضایی که می تواند با هزاران ماهواره Starlink در مدار تولید شود، مطرح شده است. بسیاری از کارشناسان احساس می کنند که می توانند مشکلاتی را با فضا پیمای بدون خدمه و فضا پیمای با خدمه ایجاد کنند. با این حال، SpaceX ادعا می‌کند که ماهواره ها از پیشرانه های درونی خود برای جلوگیری از سایر فضا پیماهای در مدار استفاده خواهند کرد.

 

چه سرعت هایی باید از سرویس اینترنت استارلینک انتظار داشت ؟

با توجه به سایت ردیابی سرعت اینترنت Ookla، که عملکرد اینترنت ماهواره ای را در سه ماهه دوم سال 2022 تجزیه و تحلیل می کند، استارلینک سرعت دانلود متوسطی کمتر از 63 مگابیت  در ثانیه را در ایالات متحده ارائه می دهد. این میزان نسبت به پایان سال 2021 کاهش قابل توجهی داشته است، زمانی که Starlink سرعت دانلود متوسط ​​کمی بیش از 100 مگابیت در ثانیه داشت. با این حال، نتایج تقریباً سه برابر بهتر از میانگین های رقبای ماهواره‌ای Viasat و HughesNet است، اما نسبت به میانگین کلی برای کل دسته اینترنت بی‌سیم ثابت، که شامل ماهواره و سایر اشکال اتصال به خانه‌های مردم بدون زمین است، بسیار کم است. وب‌سایت Starlink می‌گوید: کاربران می‌توانند انتظار داشته باشند که سرعت داده‌ها از 50 تا 150 مگابیت در ثانیه و تأخیر بین 20 تا 40 میلی‌ثانیه در اکثر مکان ها در طی چند ماه آینده متفاوت باشد. با پرتاب ماهواره‌های بیشتر، نصب ایستگاه‌های زمینی بیشتر و بهبود نرم‌افزار شبکه ها و سرعت داده، تأخیر و زمان کار به‌طور چشمگیری بهبود می‌یابد.

 

شکل ماهواره های استارلینگ

هر ماهواره در پروژه استارلینک فقط 573 پوند (260 کیلوگرم) وزن دارد. بدنه هر ماهواره مسطح است و حداکثر 60 عدد از آنها می توانند در یکی از موشک های فالکون 9 اسپیس ایکس قرار گیرند. مودم اینترنت ماهواره ای استارلینک نیز به شکل یک بشقاب مربعی است. پس از قرار گرفتن در مدار، یک آرایه خورشیدی بزرگ برای تامین انرژی ماهواره بیرون می آید. بخش مرکزی شامل چهار آنتن قدرتمند برای انتقال اینترنت است. هر ماهواره برای اتصال به چهار ماهواره دیگر در مدار به مجموعه ای از لیزرها متکی است. در نهایت، آنها دارای رانشگرهای یونی هستند که از گاز کریپتون استفاده می کنند. این به آنها اجازه می دهد حتی در این فواصل کمتر از زمین بیشتر در مدار بمانند.

 

شکل ماهواره های استارلینگ

 

چگونگی ثبت نام  در اینترنت استارلینک Starlink

به Starlink.com بروید. سایت آدرس شما را می گیرد و به شما اطلاع می دهد که آیا سرویس اینترنت ماهواره ای در منطقه شما در دسترس است. در غیر این صورت، شرکت تاریخ تقریبی ورود Starlink را به شما خواهد گفت. اکثر کاربران احتمالا باید ماه ها صبر کنند، زمان انتظار به اوایل سال 2023 کشیده شده است.

استارلینک در حال حاضر به بیش از 400000 کاربر در سراسر جهان خدمات ارائه می‌کند، اما طبق گزارشی که اسپیس ایکس در فوریه 2021 به FCC ارسال کرد، صد ها هزار نفر در سراسر ایالات متحده به امید امتحان آن ثبت‌نام کرده‌اند.

همچنین درخواست‌ها برای داشتن اینترنت ماهواره استارلینگ بر اساس اولویت برای هر منطقه که تحت پوشش است رسیدگی می‌ شوند. در نتیجه اگر محل زندگی تان در حال حاضر کاربران Starlink زیادی دارد، باید صبور باشید تا پوشش آن بهبود یابد. برای رزرو یک مکان، می‌توانید در وب‌سایت Starlink پیش‌ سفارش دهید، که مستلزم پرداخت مبلغ 99 دلار است.

 

چگونگی وصل شدن به اینترنت استارلینک

سوال خیلی از کاربران این است که تجهیزات اینترنت ماهواره ای استارلینک چه مواردی هستند؟ هنگامی که کاربران مشترک Starlink می شوند، یک کیت Starlink دریافت می کنند که شامل یک بشقاب ماهواره ای، یک پایه دیش و یک واحد پایه روتر Wi-Fi است. اینترنت Starlink دارای یک عدد کابل برق برای واحد پایه آن و یک عدد کابل 75 فوتی برای اتصال دیش به روتر آن است.

مشتریان Starlink برای بهره مندی از اینترنت ماهواره ای استارلینگ باید بشقاب ماهواره را برای دریافت سیگنال و همچنین ارسال پهنای باند به روتر تنظیم کنند. این شرکت گزینه های مختلفی را برای نصب این ظرف ارائه می دهد، از جمله برای حیاط، پشت بام و نمای بیرونی خانه. همچنین یک برنامه استارلینک برای نسخه اندروید و اپل هست که در انتخاب بهترین مکان و موقعیت برای گیرنده های خود به شما کمک می کند.

 

قیمت اینترنت استارلینگ

پس از افزایش قیمت ، استارلینک Starlink در حال حاضر 110 دلار در ماه هزینه دارد. همچنین در ابتدا باید 599 دلاری برای دیش ماهواره ای  و روتر Wi-Fi بپردازید که این شرکت به خانه شما ارسال می کند. ارزان نیست، اما کاربرانی در مناطق روستایی که مدت‌ ها با پهنای باند کند دست و پنجه نرم می کنند، به ما گفته اند که سرویس اینترنت سریع استارلینک ارزش هزینه آن را دارد.

قیمت اینترنت ماهواره ای استارلینک مرتب در حال تغییر و بهینه شدن برای مصرف عموم است. این شرکت همچنین یک سرویس Premium Starlink را معرفی کرده است که سرعت های سریع تر و اتصالات پایدارتر را ارائه می دهد. هزینه یک بار مصرف برای  Premium Starlink 500 دلار در ماه و سپس 2500 دلار دیگر است. در حال حاضر اسپیس ایکس این خدمات را اکثرا برای مشاغل بازاریابی می کند.

با این حال، در اروپا و آمریکای لاتین، Starlink اخیراً قیمت ها را کاهش داده است، حتی گاهی اوقات تا 50٪.

 

قیمت اینترنت استارلینگ

 

چگونگی کار کردن اینترنت استارلینک Starlink در هوای سرد یا باران

دیش ماهواره استارلینک را با ساخت یک بخاری در خود دیش ماهواره، مناسب برای کار کردن در آب و هوای زمستانی و مرطوب طراحی کرده اند. در نتیجه دیش می تواند یخ اطراف خود را آب کند؛ اما SpaceX همچنان به کاربران توصیه می کند که دیش را از برف دور نگه دارند تا اطمینان حاصل شود که کیفیت سیگنال مختل نمی شود. این شرکت در پرسش‌های متداول می‌گوید: باران یا باد شدید نیز می‌تواند بر اتصال اینترنت ماهواره‌ای شما تأثیر بگذارد و به طور بالقوه منجر به کاهش سرعت یا قطعی نادر شود. دیش اصلی Starlink و دیش نسل دوم به تازگی عرضه شده است که در نوامبر 2021 وارد بازار شده است. هر دو دیش برای کارکرد بین 22 درجه فارنهایت تا 122 درجه فارنهایت طراحی شده اند.

 

چگونگی بازی کردن در استارلینک

شما در یوتیوب، می توانید ویدیو های متعددی از کاربران Starlink در حال انجام بازی هایی مانند Counter-Strike: Global Offensive در این سرویس پیدا کنید. ممکن است کمی تأخیر وجود داشته باشد، به خصوص زمانی که اتصال شما از یک ماهواره Starlink به ماهواره دیگر می رود، اما این تجربه قابل پخش است. اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران نیز به تعداد محدود وارد شده است.

ما در این مقاله تلاش کردیم همه چیز درباره اینترنت ماهواره ای استارلینک را در اختیار شما بگذاریم، امیدواریم سودمند بوده باشیم.

دوره های آموزشی در حال برگزاری در آموزشگاه فنی سازان :

آموزش تعمیرات موبایل

آموزش سیم پیچی

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۳ از ۵
از مجموع ۲۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
قدیمی‌تر
جدیدتر پر امتیازترین
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات
مطیع الله
مطیع الله
4 ماه پیش

بسیار عالی

مطیع الله
مطیع الله
4 ماه پیش

بسیار عالی واقعن ایجوری باشه خوب است