پکیج چیست؟

قبل از بررسی نکات لازم در راهنمای خرید پکیج مناسب، ابتدا باید بدانیم که این وسیله­ ی گرمایشی کاربردی چیست و چگونه کار می­ کند. پس از بررسی این مسئله به ذکر نکات لازم در راهنمای خرید پکیج می­ پردازیم. در گذشته، خانه­ هایی که از سیستم گرمایشی همگانی استفاده می­ کردند، موتورخانه داشتند؛ موتورخانه علاوه بر نیاز به فضای بسیار زیاد، مصرف انرژی بالایی داشت و مدیریت مصرف انرژی در آن کار دشواری بود  و همچنین هزینه­ های تعمیر و نگه­داری آن بالا بود. هرچند هنوز هم ساختمان­ هایی هستند که موتورخانه دارند اما تعداد آن­ها بسیار کم و استفاده از پکیج­ ها جایگزین آن­ها شده ­اند. از مزیت­ های این جایگزینی، مدیریت بهتر انرژی مصرفی و کوچک بودن پکیج­ ها به نسبت موتورخانه است.

پکیج به سادگی هوای خانه را گرم کرده و گزینه­ ای مناسبی برای استفاده در آپارتمان­ ها است. این وسیله آب گرم مورد مصرف شما را تامین می­ کند و همچنین عهده ­دار گرم کردن منزل شما از طریق رادیاتورها و فن­کوئل ها و در مدل­ های جدیدتر، گرمایش از کف که با داشتن لوله­ های آب گرم در کف زمین محل زندگی شما امکان­پذیر می­ شود می­ باشد.

اینجا ببینید: آموزش تعمیرات پکیج دیواری با 30 درصد تخفیف ویژه و مدرک معتبر از سازمان فنی و حرفه ای

در ادامه، راهنمای خرید پکیج مناسب به شما ارائه می­ شود تا با خرید بهترین محصول بنا به نیاز خانه و خانواده خود، در عین استفاده کمتر از منابع انرژی، محیطی گرم و دل­پذیر در خانه خود داشته باشید. پکیج­ ها انواع مختلفی دارند و در برندهای متنوعی به بازار عرضه شده ­اند، از برندهای معروف و با کیفیت پکیج، می­توان به بوتان، ایران رادیاتور، ایساتیس و آریستون اشاره کرد. قیمت این وسیله­ ی گرمایشی، با توجه به کاربرد، اندازه، تعداد مبدل­ های حرارتی و برند سازنده­ی آن تعیین می­شود. این وسیله­ ی کاربردی، در دو نوع زمینی و دیواری به بازار عرضه می­ شود که مصرف سوخت آن­ ها به شکل گازسوز، گازوئیلی، دوگانه­ سوز و برقی است. هرکدام از این انواع، با توجه به نوع استفاده­ی شما می­ توانند انتخاب مناسبی باشند.

 

بنر-پکیج

پکیج دیواری یا زمینی؟

همانطور که پیش­تر اشاره شد، پکیج ­ها در دو نوع دیواری و زمینی در بازار موجود هستند. هرکدام از این دو می­ توانند با توجه به نیاز و مصرف شما، گزینه­ ی مناسبی باشند. راهنمای خرید پکیج دیواری یا زمینی به شما کمک می­ کند تا انتخاب مناسبی برای خانه خود داشته باشید. برای استفاده در محیط­ هایی با زیربنای بالا، پکیج­های دیواری با توان حرارتی بالا یا پکیج ­های زمینی مناسب­تر هستند. در ادامه­ی راهنمای خرید پکیج پس از ذکر نکات مهمی که هنگام خرید باید در نظر داشته باشید، می­توانید با توجه به اطلاعاتی که کسب نموده­اید تصمیم بگیرید که پکیج دیواری یا زمینی را با چه امکاناتی برای محل سکونت یا کار خود خریداری نمایید.

مقاله مرتبط: علت گرم نکردن آبگرمکن دیواری

پکیج ­های دیواری

پکیج دیواری به دلیل اندازه کوچک و ظاهر زیبایی که دارد، می­ تواند در کنار کابینت­ ها در آشپزخانه نصب شود. همچنین می­ توان پکیج را در بالکن و یا تراس نیز نصب نمود. یکی از مزایای پکیج دیواری نسبت به موتورخانه، جداسازی سیستم گرمایشی هر واحد مسکونی است. کاربر با نصب پکیج در تنظیم درجه­ ی حرارت مورد نیاز استقلال و آزادی عمل دارد. دلیل کوچک بودن این وسیله ­ی گرمایشی، استفاده از مبدل­ های حرارتی برای گرم کردن آب، به جای ذخیره­ ی آب گرم است. در راهنمای خرید پکیج، توصیه می­کنیم، به هنگام خرید پکیج دیواری، به پارامترهایی که در ادامه ذکر می­کنیم، توجه نمایید. از جمله عوامل مهمی که به هنگام خرید پکیج دیواری باید در نظر داشته باشید تا پکیج دیواری مناسبی با توجه به نیازتان تهیه کنید، می­توان از نوع پکیج دیواری مورد نیاز، در نظر گرفتن توان حرارتی نسبت به زیربنای واحد، میزان مصرف آب گرم، قیمت و خدمات پس از فروش پکیج مورد نظر، ابعاد پکیج، در نظر گرفتن نوع دودکش آلاینده ­ها و مشخصات فنی و ویژگی­ های پکیج اشاره کرد.

پکیج-دیواری-چیست؟

 

نوع پکیج دیواری

پکیج­ها انواع تک مبدله و دو مبدله دارند. به طور خلاصه در راهنمای خرید پکیج به بررسی آن­ها می­پردازیم. پکیج­ های دیواری دو مبدله، دو مبدل حرارتی دارند که یکی از مبدل­ ها وظیفه ­ی گرم کردن آب مصرفی را بر عهده دارد و مبدل دوم وظیفه­ ی تولید آب گرم برای مدار گرمایش خانه را عهده­ دار است؛ درحالی­که در پکیج­ هایی که یک مبدل دارند، هر دو وظیفه توسط یک مبدل انجام می­ شود. همین ویژگی باعث می­ شود که در مدل­های دو مبدله، به دلیل تقسیم کار بین دو مبدل، پکیج دیواری شما رسوب کمتری بگیرد و آب گرم مورد نیاز شما به شکل دائمی با دمای یکنواخت وجود داشته باشد.

همچنین برخی انواع پکیج هستند که بر روی صفحه نمایش کوچکی که دارند، خطاهای عملکردی را نمایش می­ دهند. این پکیج ­ها دارای سیستم­ های عیب­ یاب اتوماتیک هستند که مجهز به سنسورهای کنترل عملکرد هستند. این انواع نیاز شما به سرویس­کار را کاهش داده و این امکان را برای شما فراهم می­ کنند که در صورت بروز خطا، در اکثر مواقع با مراجعه به دفترچه­ ی راهنمای پکیج بتوانید عیب­ یابی را خودتان بدون نیاز به کمک تعمیرکار انجام دهید.

توان حرارتی با توجه به متراژ ساختمان

در هر راهنمای خرید پکیج یکی از مواردی که به شما توصیه می­ شود، این است که در هنگام خرید پکیج باید به متراژ محل نصب آن توجه کنید تا گرمایش مطلوب حاصل شود. پکیج­ های دیواری معمولا در توان­های 24 کیلووات، 28 کیلووات، 30 کیلووات و 35 کیلووات تولید می­ شوند. هرکدام از این توان­ ها با توجه به زیربنای مورد استفاده شما می­ توانند مناسب باشند. شما می­ توانید با استفاده از جدول زیر که راهنمای خرید پکیج دیواری با ظرفیت حرارتی مطلوب است، پکیج مناسب برای منزل مسکونی و یا واحد تجاری خود را انتخاب نمایید.

ظرفیت حرارتی مناسب زیربنای مورد استفاده
24 کیلووات تا 150 متر
28 کیلووات از 150 تا 220 متر
30 کیلووات از 220 تا 300 متر
35 کیلووات از 300 تا 350 متر

 

 

 

 

 

جدول توان خروجی مورد نیاز با توجه به متراژ بنا

آب گرم مصرفی

چنانچه آب گرم مورد مصرف شما بالا است، بهتر است پکیج­ های مخزن­ دار را برای خرید خود در نظر بگیرید و یا پکیج با توان حرارتی بیشتر از 31 کیلووات خریداری نمایید تا همواره دمای آب مورد مصرف شما در حد مطلوب قرار داشته باشد.

قیمت و خدمات پس از فروش

پکیج­ های دیواری بنا به توان حرارتی، تعداد مبدل، اندازه و برند سازنده­ شان، قیمت­ های مختلفی دارند. شما می­ توانید با استفاده از راهنمای خرید پکیج که برایتان آماده شده است، انتخاب مناسبی نسبت به امکانات و قیمت پکیج­ ها انجام دهید.

به هنگام خرید پکیج دیواری، از خدماتی که شرکت سازنده پس از فروش، به شما ارائه می­ دهد آگاهی کسب نمایید تا در صورت بروز مشکل، خیالتان از بابت خدمات پس از فروش راحت باشد و بتوانید از عیب­یابی و تعمیر دستگاه گرمایشی خود اطمینان داشته باشید. در این راهنمای خرید پکیج به شما توصیه می­ کنیم برای خرید پکیج خود، برندهایی را در نظر بگیرید که اعتبار و شهرت خوبی داشته باشند و خدمات پس از فروش پشتیبانی بلند مدتی از قطعات تولیدی پکیج خود داشته باشد.

ابعاد پکیج

اکثر پکیج­ های دیواری در آشپزخانه و گاهی در بالکن و یا تراس نصب می­ شوند، با توجه به فضای محل نصب و نکات ذکر شده در راهنمای خرید پکیج که در اختیار شما قرار دارد، پکیج دیواری مناسب محل زندگی و یا کار خود را انتخاب و خریداری کنید.

در نظر داشتن نوع دودکش

اگر در طبقات پایینی یک ساختمان زندگی می­ کنید و طول افقی لوله­ ی دودکش مورد استفاده در منزل شما کمتر از یک متر می­ باشد، پکیج­ های بدون فن برای شما مناسب هستند و می­ توانید از صدای فن به خصوص در فصل زمستان در امان باشید. اما اگر در طبقات بالایی یک ساختمان زندگی می­ کنید به دلیل اینکه طول لوله ­ی عمودی دودکش واحد شما از 3 متر کمتر است، باید از پکیج­ های فن­ دار استفاده نمایید. برای ایمنی بالاتر بهتر است از پکیج­ های فن­دار با دودکش دوجداره استفاده نمایید تا از خطر احتراق گازهای سمی در امان باشید. چنانچه به هر دلیلی امکان استفاده از این نوع پکیج را ندارید، حتما باید پکیجی که خریداری می­ کنید دارای سنسور حرارتی دودکش باشد زیرا این سنسور می­ تواند با دریافت علائم حرارتی دودکش، انسداد و گرفتگی آن را تشخیص داده و پکیج را خاموش کند تا اتفاق ناگواری رخ ندهد.

مشخصات فنی و ویژگی­ های دستگاه

خرید پکیج دیواری مناسب، نیازمند شناخت ویژگی­ های دستگاه و آگاهی به موارد استفاده و مورد نیاز شما است. از نکات مهمی که در راهنمای خرید پکیج ذکر می­ شود که به هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید، مسیر لوله­ کشی و افت فشار آن است. با توجه به نوع لوله­ ی مورد استفاده در مدار لوله­ کشی، افت فشار در سیستم متفاوت خواهد بود. کمترین افت فشار مربوط به لوله­ های انعطاف پذیر چند لایه است که به دلیل کم بودن زبری و انعطاف بالای این نوع از لوله­ ها و امکان کاهش اتصالات، افت فشار کمتری در آن­ها مشاهده می­ شود. برای جلوگیری از بروز مشکل، در هنگام خرید به مشخصات پمپ سیرکولاتور پکیج مورد نظر خود توجه نمایید. پمپ سیرکولاتور، پمپی است که برای به گردش درآوردن آب گرم در سیستم گرمایشی استفاده می­ شود. در ساختمان­ های کوچک­تر، از پمپ سیرکولاتور­هایی با دور کمتر(حدود 1450 دور در دقیقه) استفاده می ­شود که مصرف انرژی کمتری دارند.

 

سیرکولاتور-پکیج-دیواری

برخی پکیج ­ها دارای فن هستند. این نوع، مناسب زمان­ هایی است که پکیج در فضای باز مانند بالکن و یا تراس مورد استفاده قرار گرفته است؛ زیرا این پکیج­ ها دارای محفظه ­ی احتراق بسته هستند، به این معنی که اگر در معرض طوفان یا باد قرار بگیرد، عملکردشان تغییر نمی­ کند. مورد استفاده­ی دیگر پکیج­ های در فن­دار زمانی است که مسیر دودکش افقی پکیج، بیش از یک متر باشد. با این وجود، توصیه می ­شود برای خرید پکیج دیواری فن­دار و یا بدون فن با کارشناس مشورت نمایید.

مزایای خرید پکیج دیواری

در راهنمای خرید پکیج که برای شما تهیه شده است، به نکات مهم برای خرید پکیج دیواری پرداخته شده است، به شکل خلاصه مزایای خرید پکیج دیواری و جایگزینی آن به جای موتورخانه، از این قبیل است.

  • استقلال مصرف­ کننده در تعیین دمای آب گرم
  • صرفه­ جویی بیشتر در مصرف انرژی
  • کاهش هزینه ­های مصرف انرژی
  • کاهش هزینه­ ی تعمیرات
  • کاهش حجم فضای مورد نیاز
  • وجود آب­گرم دائمی
  • کارکرد آرام و بی­صدا

پکیج­ های زمینی

در این راهنمای خرید پکیج، علاوه ­بر پرداختن به پکیج دیواری که کاربرد بیشتری دارد به پکیج زمینی نیز می­ پردازیم تا شما به هنگام خرید پکیج مورد نیاز خود، با اطلاعات کامل اقدام نمایید و بهترین انتخاب را انجام دهید. پکیج­ های زمینی، در دسته­ ی پکیج­ های فن­دار قرار می­ گیرند اما برای نصب در بالکن و یا تراس مناسب نیستند چرا که مشعل فن­دار به کار رفته در آن­ها نباید در معرض  باد و باران قرار بگیرد. این نوع از پکیج، بیشتر برای نصب در خانه ­های ویلایی یا آپارتمان­ هایی با متراژ­های بالاتر از 300 متر، مناسب هستند. این پکیج ­ها می­ توانند بنا به نوع ساختمان و فضایی که برای آن­ها در نظر گرفته شده است، درون آشپزخانه بین کابینت ها، موتورخانه، انبار و یا پارکینگ نصب شوند.

 

پکیج-زمینی

در ادامه­ ی این راهنمای خرید پکیج، به نکات مثبت این نوع از پکیج، اشاره می­کنیم. پکیج­ های زمینی، ظرفیت حرارتی بالاتری نسبت به پکیج­ های دیواری دارند و آب گرم مصرفی شما را با دمای یکنواخت­ تری فراهم می ­کنند. این پکیج ­ها ظرفیت­ های حرارتی بین 28 تا 85 کیلووات دارند.

پکیج ­های زمینی در دو نوع مشعل­دار و بدون مشعل ساخته می­شوند. پکیج ­هایی با ظرفیت بین 28 تا 45 کیلووات، معمولا از نوع مشعل­ دار هستند و برای استفاده در مکان­ هایی با زیربنای کمتر مناسب هستند. ظرفیت­ های بالاتر از 45 کیلووات به دلیل داشتن دیگ چدنی، برای ساختمان­ هایی با متراژ بالاتر مناسب هستند.

نوع سوخت این نوع از پکیج­ ها می­ تواند گاز، گازوئیل و یا دوگانه­ سوز باشد. علاوه ­بر این انواع، مدل­ های پکیج برقی نیز در بازار موجود هستند. انواع دوگانه­ سوز و گازوئیلی برای نصب در خانه و یا آپارتمان مناسب نیستند و بیشتر مناسب نصب در موتورخانه و یا انبار هستند. در مناطقی که دسترسی به گاز طبیعی وجود ندارد، استفاده از پکیج­ های گازوئیلی یا دوگانه ­سوز گزینه­ی مناسبی است. از جمله مواردی که استفاده از پکیج­ های زمینی، بیشتر توصیه می­ شود، استفاده از آن­ها در مناطق کوهستانی است که به دلیل سرمای بالا در اکثر مواقع سال، ظرفیت گرمایشی پکیج ­های زمینی کاربردی­تر است.

این نوع پکیج ­ها از نظر نوع مبدل نیز به دو دسته تقسیم می­ شوند. در راهنمای خرید پکیج، به بررسی دو نوع با مبدل صفح ه­ای و مخزن کوئل­دار می­ پردازیم. مدل­ هایی که مبدل صفح ه­ای دارند، برای مناطقی که آب شهری املاح بالایی دارد، مناسب نیست چراکه در طولانی مدت باعث ایجاد رسوب و پایین آمدن توان پکیج خواهد شد. پکیج­ های با مخزن کوئل­دار برای مکان­ هایی با متراژ بالاتر و همچنین مناطقی که آب مورد مصرف املاح بالایی دارد، مناسب هستند.

راهنمای خرید پکیج

در بازار لوازم گرمایشی، پکیج­ های متنوعی از برندهای مختلف با مشخصات متفاوت، وجود دارند. امیدواریم شما با توجه به تمام نکاتی که در این راهنمای خرید پکیج برای دو نوع پکیج دیواری و زمینی به صورت مجزا عنوان شد و با توجه به بررسی انواع پکیج­ های دیواری و زمینی و ویژگی­ های فنی هر مدل در این راهنمای خرید پکیج، اکنون اطلاعات کافی برای انتخاب پکیج مورد نیاز خود را به دست آورده و بتوانید خریدی هوشمندانه داشته باشید.

جمع بندی راهنمای خرید پکیج

در این مقاله که در واقع یک راهنمای خرید پکیج می باشد انواع پکیج که شامل پکیج های دیواری و زمینی می شود را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین معیارهای انتخاب یک پکیج مناسب را ارائه کردیم. خرید پکیج باید بر مبنای مشخصات فنی دقیق صورت بگیرد. این مشخصات فنی باید از یک متخصص نصب و تعمیرات پکیج سوال شود و معمولا فروشندگان صلاحیت مشاوره در این باب را ندارند. تعمیرکاران هر روز با عیب یابی، تعمیر و تعویض انواع قطعات این پکیج ها سر و کار دارند و بهتر از همه می توانند در مورد کیفیت ساخت ای وسایل نظر بدهند.

این تعمیرکاران در کارگاه های مجهز و تحت نظر اساتید مجرب تعمیرات پکیج را آموزش دیده اند و در این کار خبره هستند و درآمدهای خوبی نیز دارند. برای تبدیل شدن به یک تعمیرکار با دانش و ماهر پکیج های دیواری باید به صورت اصولی آموزش دید تا بتوان آینده کاری را تضمین کرد. آموزشگاه فنی سازان با سال ها تجربه در امر آموزش کارآموزان رشته های فنی و حرفه ای توانسته کارآموزان زیادی را وارد بازار کار این رشته ها کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات