یکی از دغدغه های یک کاربران، پر شدن حافظه آن تلفن همراه آن ها است. با اینکه گوشی های هوشمند، فضای زیادی را در اختیار کاربران  قرار می دهند، اما ممکن است محدودیت هایی نیز در زمینه های مختلف ایجاد کنند. همان طور که گفته شد از جمله رایج ترین این مشکلات پر شدن حافظه گوشی است. در ادامه این مطلب برای رفع مشکل پر شدن حافظه گوشی راهکار هایی ارائه می کنیم که با به کار بردن آن ها می توانید مشکل پر شدن حافظه گوشی خود را رفع نمایید. همراه ما باشید:

 

بهترین راهکارهای رفع مشکل پر شدن حافظه گوشی

از موثرترین راهکار ها می توان به موارد زیر اشاره نمود :

1. پاک کردن حافظه پنهان برای رفع مشکل حافظه گوشی

گاهی اوقات مشاهده می کنید که یک برنامه ۱۰۰ مگابایتی پس از مدتی ۱ الی ۱/۵ گیگابایت از حافظه شما را اشغال کرده است. در واقع این برنامه، حافظه پنهان و داده های آن، همگی، این حجم را اشغال کرده اند. به عنوان مثال اگر واتساپ نصب کنید و عکس و فیلم را برای مخاطبین خود ارسال نمایید، همه آن ها در پوشه داده برنامه ذخیره می شوند. در نتیجه پاک کردن حافظه پنهان و داده ها، هر چند وقت یک بار فضای زیادی را برای شما آزاد می کند. جهت انجام این کار لازم است دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

1. ابتدا settings را باز کنید.

2. در مرحله دوم Apps notifications را باز کنید.

3. در این مرحله All apps را گسترش دهید.

4. در لیستی که مشاهده می کنید تمامی برنامه های بزرگ را پیدا کنید و سپس آن ها را یکی یکی باز نمایید.

5. روی گزینه storage ضربه بزنید.

6. سپس Clear cache را انتخاب کنید.

7. همچنین می توانید داده ها را از برنامه ها پاک کنید. فقط مطمئن شوید که از فایل های مرتبط مانند عکس های دریافت شده و اطلاعات کاربری ورود به سیستم پشتیبان تهیه شده است.

 

۲. استفاده از سیستم عامل خود گوشی برای پاک کردن کش

امروزه گوشی ها قابلیتی در خود دارند که به کمک آن می توانید سریع کش موجود در حافظه گوشی را شناسایی نمایید و در صورت تمایل آن ها را حذف کنید. این موضوع یکی از راهکار های رفع مشکل پر شدن حافظه گوشی است. به عنوان مثال در گوشی های سری شیائومی، برنامه ای تحت عنوان cleaner وجود دارد. با وارد شدن به این برنامه، می توانید با تفکیک نوع فایل مانند تصویر، فیلم یا ویدئو و فایل های پر حجم و کم حجم اقدام به پاکسازی کنید. در گوشی های سری سامسونگ Device care and Maintanance این کار را انجام می دهد.

برای سایر گوشی ها این گزینه معمولا در بخش تنظیمات آن قرار دارد. شما می توانید با پاکسازی حافظه کش گوشی، به صورت هفتگی مطمئن شوید هرگز برای نصب برنامه های جدید و یا گرفتن عکس و فیلم با مشکل پیغام پر بودن حافظه رو به رو نخواهید شد. این از جمله موثر ترین راهکار های رفع مشکل پر بودن حافظه گوشی است.

 

۳. حذف اطلاعات پس از استفاده از آن ها

یکی از کارهای ساده جهت جلوگیری از پر شدن حافظه داخلی موبایل، مدیریت دانلود های گوشی است. تصور کنید یک ویدئو را برای پست کردن در اینستاگرام از گوگل دانلود می کنید، لازم است پس از استفاده از این ویدئو آن را حذف نمایید. برای پاک کردن این فایل ها باید از بخش مرورگر به مرورگر گوشی خود و سپس به بخش Download مراجعه کنید و تک تک فایل های دانلود شده که کاربردی برای شما ندارند را حذف نمایید.

 

۴. اطلاعات گوشی خود را هر چند وقت یک بار به کامپیوتر یا لپ تاپ انتقال دهید.

با انتقال اطلاعات به کامپیوتر هم خیال شما بابت حذف شدن آن ها آسوده می شود و هم اینکه فضای داخلی زیادی در دسترس شما قرار می گیرد. برای این کار لازم است گوشی را به کامپیوتر وصل کنید، سپس عکس ها، فیلم ها، آهنگ ها و تمامی فایل های موجود در آن را به کامپیوتر انتقال دهید. در گوشی های مختلف بیشترین حجم فضای داخلی را فیلم ها اشغال می کنند؛ بنابراین لازم است حتما هر چند وقت یک بار آن را به کامپیوتر یا لپ تاپ انتقال دهید.

 

۵. حذف پیام ها

همه ما در طول روز، پیام های زیادی دریافت می کنیم. این می تواند مشکلاتی داشته باشد. اول از همه اینکه برنامه  Messages گوشی شما سنگین می شود و این باعث کند شدن عملکرد این برنامه می گردد. در ادامه این موضوع بخشی از فضای داخلی گوشی شما را نیز در اختیار می گیرد. پس باید در نظر داشته باشید که بعد از مدتی این پیام ها را به صورت دستی پاک کنید. اگر زمان پاک کردن پیام ها به صورت دستی را ندارید، می توانید کار را به صورت خودکار به خود برنامه بسپارید. برای انجام این کار در گوشی های سامسونگ باید به برنامه Messages بروید. سپس به قسمت تنظیمات وارد شوید و گزینه More settings را انتخاب نمایید. حال باید تیک مقابل Delete old Messages را انتخاب نمایید تا پیام های قدیمی تر به صورت خودکار حذف شوند. در برند های دیگر مانند شیائومی هم باید همین مراحل طی شود.

 

6. حذف برنامه هایی که لازم ندارید

احتمالا برنامه هایی در گوشی خود دارید که شاید مدت طولانی از آن ها استفاده نکرده باشید، یا شاید از هنگام نصب آن ها تا الان یک بار هم از آن ها استفاده نکرده باشید. این برنامه ‌ها تنها موجب پر شدن حافظه گوشی شما می شوند؛ بنابراین از جمله دلایل اصلی پر شدن حافظه گوشی، این برنامه های بلااستفاده هستند؛ که ما روی گوشی خود نصب کرده اید. این در حالی است که برنامه هر چند وقت یکبار آپدیت هایی را دانلود می کند و منجر به پر شدن حافظه گوشی شما می شود. برای حذف این برنامه ها باید از طریق منوی گوشی وارد settings شوید. سپس از قسمت Apps اقدام به حذف نمایید.

 

حذف برنامه هایی که لازم ندارید

 

۷. پشتیبان گیری از فایل های مهم

یکی دیگر از راهکار های رفع مشکل پر شدن حافظه گوشی پشتیبان گیری از فایل های مهم است. شما می توانید از فایل های مهم مانند عکس و فیلم یا اسناد و در فضای ابری نسخه پشتیبان تهیه کنید و آن ها را از حافظه داخلی گوشی خود حذف نمایید، تا فضا آزاد شود. برنامه Google photo یک راه موثر برای پشتیبان گیری از تعداد نامحدودی از عکس ها است. به طور خلاصه، شما می توانید عکس بگیرید و بدون اشغال فضای گوشی خود، آن را به طور مستقیم در درایو گوگل ذخیره کنید. برای این کار به تنظیمات پشتیبان گیری و همگام سازی بروید و همگام سازی عکس ها با  Google Drive را به طور خودکار روشن نمایید.

 

۸. استفاده از نسخه لایت برنامه ها

اگر یک برنامه در گوشی خود دارید که نمی خواهید آن را حذف کنید و برای شما ضروری است، از نسخه لایت آن استفاده نمایید. تمامی برنامه های کاربردی و سنگین یک نسخه لایت دارند که حجم آن ها نسبت به برنامه اصلی کمتر است. نسخه لایت برنامه ها دقیقاً مشابه نسخه اصلی آن می باشد و تفاوتی در عملکرد آن ها وجود ندارد. استفاده از نسخه لایت برنامه ها برای افرادی که نمی توانند برنامه های نصب شده روی گوشی را به کارت حافظه انتقال نمایند، مناسب است.

 

۹. پاکسازی پوشه دانلودها

پاکسازی پوشه مربوط به دانلودها از دیگر راهکارهای کاربردی برای رفع مشکل پر شدن حافظه گوشی است. معمولا در گوشی های اندروید یک پوشه مخصوص ذخیره سازی فایل های دریافتی از اینترنت وجود دارد. این پوشه در اکثر گوشی های هوشمند اندروید در قسمت Files قرار دارد. در گوشی های سری سامسونگ این پوشه به عنوان My Files نام گذاری شده است. در این پوشه بسیاری از فایل های دانلود شده توسط اپلیکیشن ها و مرورگر ها قرار می ‌گیرد که این موضوع منجر به پر شدن حافظه گوشی می شود. شما می توانید با پاک کردن فایل های پرحجم، فضای قابل توجهی در حافظه دستگاه خود را آزاد کنید.

 

۱۰. پیدا کردن فایل های تکراری دور از چشم

به طور معمول این مسئله برای اکثر کاربران شبکه‌ های اجتماعی پیش می آید که گاهی ذخیره کردن یک فایل به دفعات زیاد موجب اشغال شدن فضای داخلی گوشی می شود. در اینجا توصیه می شود فضای پیش فرض ذخیره اطلاعات برنامه هایی مانند تلگرام و یا اینستاگرام را به کارت حافظه تغییر دهید. در صورتی که این کار را انجام دادید، فایل های دانلود شده خود را بررسی کنید. معمولا بعضی از فایل ها به صورت اشتباهی دو یا چند بار دانلود می شوند. فایل های ذخیره شده اضافه را پاک کنید تا فضای خالی گوشی شما بیشتر شود.

 

۱۱. ریست فکتوری

آخرین راهکار رفع مشکل پر شدن حافظه گوشی به انجام Factory Reset دستگاه  مربوط می شود. اگر کلیه راهکارهایی که  بیان کردیم، کارساز نبود؛ باید از این روش استفاده کنید. برای انجام این روش به بخش تنظیمات بروید و گزینه Back and reset را انتخاب نمایید. اما توجه کنید که با انجام زیسک فکتوری تمام اطلاعات و داده های تلفن همراه شما پاک می شود. برای همین توصیه می شود یک فایل پشتیبان یا Back up تهیه کنید.

 

ریست فکتری گوشی

 

سخن پایانی

شما می توانید رفع مشکل پر شدن حافظه گوشی خود را با راهکارهای پیشنهاد شده انجام دهید. اگر شما علاقه مند هستید که به صورت جامع دوره ی آموزش تعمیرات موبایل را فرا بگیرید، می توانید در کلاس های آموزشی فنی سازان را شرکت کنید. در این مجتمع آموزشی، آموزش جامع و صفر تا صد دوره های آموزشی در زمینه رشته های برق، الکترونیک، تاسیسات و ابزار توسط اساتید مجرب و حرفه ای داده می شود. کارآموزان در پایان این دوره ها می توانند مدرک معتبر که مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای است را دریافت کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات