شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که علت چکه کردن آب کولر گازی چیست و چگونه این مشکل را می توانیم حل کنیم؟ در مناطق گرم، کولر گازی یکی از لوازم خانگی بسیار ضروری است، که تقریبا تمام وقت آن را روشن می کنند تا هوای خانه را خنک کند. با این حال، ممکن است که کولر گازی به دلایلی مانند استفاده مداوم، عدم نگهداری صحیح، تغییر وضعیت آب‌ و هوا به مرور زمان با مشکلاتی مواجه شود.

یکی از شایع ترین مشکلات کولر گازی، چکه کردن آب کولر گازی است، که در این صورت کولر گازی با مشکل نشت آب مواجه می‌ شود؛ چون دستگاه نمی تواند به درستی کار کند و خنک کنندگی لازم را در اختیار شما قرار دهد. علت چکه کردن آب کولر گازی به عوامل زیادی وابسته است. در این مقاله ما قصد داریم اطلاعات لازم را در مورد علت چکه کردن آب کولر گازی و راه حل هایی رفع این مشکل با شما به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.

 

بررسی هایی که باید هنگام چکه کردن آب کولر گازی انجام دهید چیست ؟  علت چکه کردن آب از کولر گازی

اول از همه یک نفس بکشید و خونسرد باشید. تعدادی از دلایل احتمالی برای چکه کردن آب کولر گازی وجود دارد. باید هر چه زودتر عمل کنید؛ زیر چکه کردن آب کولر گازی شما می تواند به دیوارها، سقف ها، کف و مبلمان شما اسیب وارد کند. همچنین، نشت آب کولر گازی ممکن است ناشی از مشکلی باشد که منجر به خراب شدن کمپرسور کولر گازی شود و مجبور شوید دستگاه خود را تعویض کنید.

اولین کاری که باید انجام دهید: به دنبال کویل های یخ زده باشید. هنگامی که متوجه شدید که دستگاه کولر گازی شما در حال چکه کردن آب است، اولین کاری که باید انجام دهید این است که به کویل اواپراتور خود نگاه کنید. این بخشی از واحد هواساز داخلی است که شبیه یک لوله مارپیچ با باله است.

اگر این قسمت با یخ پوشیده شده است، فورا دستگاه را خاموش کنید. این یخ نباید وجود داشته باشد؛ چون سیستم شما را در معرض خطر خرابی قرار می دهد. این یکی از مواردی است که موجب چکه کردن آب کولر گازی شما می شود و می تواند یک مشکل جدی باشد.

گام بعدی این است که با یک تکنسین کولر گازی تماس بگیرید تا در اسرع وقت علت یخ زدگی کویل را تشخیص دهد.

در شرایط بهتر ممکن است، یک مشکل ساده مانند مسدود شدن فیلتر هوا باشد که باعث یخ زدن سیم پیچ اواپراتور کولر گازی شما شده است. یا ممکن است مشکلات دیگری در سیستم داشته باشید که جریان هوا را مختل می کند و منجر به یخ زدگی سیم پیچ ها و در نهایت چکه کردن آب کولر گازی شما می شود.

نکته: حتی اگر کویل شما یخ زده نیست، بهتر است دستگاه را خاموش کنید تا از آسیب آب در فضای خود جلوگیری کنید.

 

پیشنهاد ویژه : آموزش نصب کولر گازی مخصوص ورود به بازار کار

بررسی هایی که باید هنگام چکه کردن آب کولر گازی انجام دهید چیست ؟

 

دلایل چکه کردن آب کولر گازی

مواردی که در اینجا ذکر می شود، برخی از رایج ترین دلایلی است که باعث می شود متوجه چکه کردن آب از کولر گازی خود شوید.

  • گرفتگی خط تخلیه میعانات گازی می تواند باعث چکه کردن آب کولر گازی شود.

شایع ترین علت چکه کردن آب کولر گازی این است که دستگاه کولر گازی دارای یک خط تخلیه میعانات مسدود شده است. اغلب، خط میعانات با خاک و گرد و غباری که از آن عبور می کند مسدود می شود. با گذشت زمان، با رطوبت دستگاه کولر گازی مخلوط می شود و به کناره های خط تخلیه می چسبد.

این باعث می شود که آن خط را به هم بریزد و از تخلیه چگالش به جایی که باید برود جلوگیری می کند. این باعث می شود که خط تخلیه پشتیبان گرفته شود و از کولر گازی سرریز شود.

  • کولر گازی شما مبرد کافی ندارد.  علت چکه کردن آب از کولر گازی

وجود کم بودن مبرد یا نداشتن مبرد در کولر گازی ممکن است فشار دستگاه شما را کاهش دهد و باعث نشت مبرد شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، ابتدا از دمای هوا که خارج می شود متوجه آن خواهید شد. که مثل قبل سرد نخواهد شد.

همچنین، داشتن مبرد کم باعث یخ زدن کویل های اواپراتور شما می شود. کویل های اواپراتور مسئول تبدیل مایع از واحد کولر گازی شما به بخار هستند. این بخاری است که دستگاه خارج می کند و ناحیه اطراف خود را خنک می کند.

نداشتن مبرد کافی به این معنی است که چیزی برای روشن کردن کویل ها برای انجام کارشان وجود ندارد. این باعث می شود که سیم پیچ ها به مرور زمان شروع به یخ زدن کنند. این در ابتدا مشکلی ایجاد نمی کند، اما هنگامی که دوباره شروع به گرم شدن می کند، چیزی که یخ زده است ذوب می شود و باعث نشتی در واحد تهویه مطبوع می شود.

  • فیلتر هوا کثیفی زیادی جمع کرده است.  علت چکه کردن آب از کولر گازی

یکی دیگر از دلایل رایج چکه آب از کولر گازی شما فیلتر هوا است. کثیفی انباشته شده می تواند فیلتر را از انجام کار خود باز دارد و از تامین برق به بخش حیاتی دیگر واحد تهویه مطبوع یعنی کویل های اواپراتور جلوگیری می کند.

مشابه اثر نداشتن مبرد کافی، فیلتر هوای کثیف می تواند باعث یخ زدن سیم پیچ ها شود. این بار به این دلیل است که هیچ جریان هوای مناسبی به سیم پیچ ها نمی رسد. بدون عبور هوا از آن، خیلی سرد می شود و یک بار دیگر یخ می زند.

در هر صورت بهتر است اجازه ندهید کویل های اواپراتور یخ بزنند. یخ زدگی می تواند به خود و سایر قسمت های دستگاه آسیب وارد کند. آسیبی که ایجاد می کند گاهی اوقات می تواند جبران ناپذیر باشد و به جای آن منجر به خرید یک کولر گازی جدید شود.

  • تابه تخلیه، زنگ زده است.  

تابه های تخلیه آسیب دیده یا زنگ زده یک مورد رایج برای دستگاه کولر گازی قدیمی است.

اگر تابه های تخلیه زنگ زده باشد تعمیر آن کمی پیچیده است. این بدان معناست که زنگ فلز را خورده است و دیگر چیز زیادی برای کار کردن وجود ندارد. اغلب، تابه های تخلیه با این نوع مشکل، سوراخ های زیادی برای ریزش آب دارند.

 

چگونه مشکل چکه کردن آب کولر گازی را تعمیر کنیم؟ علت چکه کردن آب از کولر گازی

آیا کولر گازی خود را آخرین باری که چک کردید به بیرون یا داخل، آب نشت می کرد؟ اگر با این مشکل رو به رو شدید، ناامید نشوید هنوز راه هایی وجود دارد که به آسانی می توانید آن را برطرف کنید.

  • فیلتر های هوای را عوض کنید.  علت چکه کردن آب از کولر گازی

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای اطمینان از عدم نشتی سیستم های کولر گازی خود انجام دهید، تعویض فیلتر هوا است. این راه حل در مقایسه با خرید یک کولر گازی جدید بسیار ارزان است.

  • خط تخلیه کندانس را تمیز کنید.

اگر با گرفتگی خط تخلیه میعانات گازی مواجه هستید، بهتر است ابتدا دستگاه خود را خاموش کنید. باز کردن دستگاه تا زمانی که بتوانید خط تخلیه را ببینید به شما این امکان را می دهد که سریعتر و راحت تر آن را تمیز کنید.

درپوش PVC را که خط تخلیه را پوشانده است باز کنید و ببینید چقدر از داخل مسدود شده است. یک راه خوب برای تمیز کردن آن این است که یک برس سیمی بلند بگیرید و داخل خط تخلیه را بشویید.

  • مطمئن شوید که تشت تخلیه شما برای دستگاه شما مناسب است.

همانطور که در بالا ذکر شد، جایگزینی بهترین راه حل برای تابه های فاضلاب زنگ زده یا ترک خورده است. با این حال، برخی از مردم فکر می کنند هر نوع ظرف تخلیه مناسب واحد کولر گازی آنها است. این باعث می شود که بسیاری از واحدهای کولر گازی دارای تابه های تخلیه نامناسب باشند.

اگر فکر می کنید که خیلی عالی به نظر نمی رسد، حق با شماست. تابه های تخلیه باید برای عملکرد خوب دستگاه کولر گازی مناسب باشند.

  • دو بار در سال، سفید کننده را در خط تخلیه بریزید.  علت چکه کردن آب از کولر گازی

این مرحله بیشتر برای جلوگیری از نشتی در کولر گازی شما است. یک راه ساده برای تمیز نگه داشتن خط تخلیه برای مدت طولانی، ریختن سفید کننده در آن است. انجام این کار هر میکروبی را در طول لوله‌ها که ممکن است به جلبک یا کپک تبدیل شوند، از بین می‌برد.

  • هنگامی که هوای بیرون گرم است، بیش از حد کولر گازی خود را روشن نکنید.

بهتر است کولر گازی خود را روی بهترین دما تنظیم کنید. این باعث می شود که برخی از فشار های واحدهای کولر گازی در تبدیل هوای گرم از بین برود.

در نهایت باید بگوییم که برای جلوگیری از مشکل چکه کردن آب کولر گازی مناسب ترین کار انجام اقدامات پیشگیرانه مانند تعویض و نگهداری قطعات معیوب، بررسی منظم است. انجام نکات اساسی درباره عیب یابی  باعث می شود که عمر کولر گازی شما طولانی تر شود با جلوگیری چکه کردن اب کولر گازی می توانید هزینه قبض اب خود کاهش دهید و بتوانید از کولر گازی خود طولانی تری استفاده کنید.

ما در این مقاله تمام اطلاعات لازم را در مورد دلایل چکه کردن آب کولر گازی و روش های جلوگیری از این مشکل و همچنین روش های رفع این مشکل را با شما به اشتراک گذاشتیم. امیدواریم که سودمند بوده باشیم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات