فلش کردن گوشی تلفن همراه هوشمند به چه صورت است؟

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از مدتی استفاده از گوشی تلفن همراه اندرویدی و نصب برنامه های گوناگون، احساس کنید گوشی شما کند شده است و با پاک کردن برنامه ها و فایل های روی گوشی هم این کندی برطرف نگردد. یا ممکن است در اثر نصب یک برنامه اشتباه گوشی شما ویروسی شده باشد. اگر در صورت بروز این مشکلات به متخصصین و تعمیرکاران گوشی های موبایل هوشمند مراجعه کرده باشید احتمالا با اصطلاح فلش کردن گوشی اندرویدی مواجه شده اید. فلش کردن گوشی روشی که به منظور حل مشکلات نرم افزاری و یا هنگام ویروسی شدن گوشی و برنامه های آن مورد استفاده قرار می گیرد. اما فلش کردن گوشی تلفن همراه هوشمند به چه معنا است؟ در این مقاله می خواهیم شما را با این مفهوم آشنا کنیم و مراحل مختلف آن را توضیح دهیم زیرا آموختن آن برای کاربران گوشی های اندروید بسیار کاربردی می باشد.

اینجا ببینید: دوره آموزش تعمیرات موبایل اندرویدی و آیفون (سخت افزار و نرم افزار)

فلش کردن گوشی اندرویدی یا به عبارت دیگر ریست فکتوری کردن گوشی تلفن همراه به معنای نصب مجدد سیستم عامل بر روی گوشی می باشد. نصب مجدد سیستم عامل بر روی گوشی تلفن همراه هم با کامپیوتر و هم بدون آن امکان پذیر می باشد. امکان ریست فکتوری برای گوشی های سامسونگ، هوآوی، موتورولا، شیائومی و دیگر گوشی های با سیستم عامل اندروید فراهم می باشد. باید توجه داشته باشید که بعد از فلش کردن گوشی تلفن همراه تمام اطلاعات ذخیره شده روی گوشی نظیر برنامه ها یا عکس و فیلم ها و یا حتی پیامک های روی گوشی شما حذف خواهد شد و در صورتی که به اطلاعات آنها نیاز داشته باشید باید پیش از اقدام به نصب مجدد سیستم عامل از آن ها بک آپ بگیرید. در صورتی که مراحل فلش کردن گوشی را به خوبی یاد گیرید، نصب مجدد سیستم عامل بر روی گوشی تلفن هوشمند برایتان بسیار راحت خواهد شد.

 

آموزش-تعمیرات-موبایل

فلش کردن گوشی با کامپیوتر

گوشی های تلفن همراه اندروید دارای سیستم عامل برای اجرای نرم افزارها و برنامه های خود می باشند. سیستم عامل اندروید مانند سیستم عامل ویندوز برای کامپیوترها و لپ تاپ ها می باشد. پس از مدتی استفاده از این سیستم عامل ها عمر مفید آن ها کاهش می یابد و به همین دلیل پس از مدتی نیاز به تعویض یا تعمیر دارند تا مشکلاتشان برطرف شده و سرعت پردازش و اجرای نرم افزارهای آن ها مانند قبل شود. برای نصب مجدد سیستم عامل اندروید از شیوه ریست فکتوری استفاده می شود. چندین مرحله برای فلش کردن گوشی اندروید با کامپیوتر وجود دارد. اولین مرحله گرفتن بک آپ یا فایل نسخه پشتیبانی از اطلاعات ذخیره شده بر روی گوشی تلفن می باشد. مرحله دوم روت کردن گوشی موبایل یا آنلاک بوتلودر کردن آن می باشد. در مرحله سوم می بایست Custom Rom داشته باشید و سپس در مرحله چهارم در حین ریکاوری گوشی باید آن را بوت کرد. در مرحله پنجم لازم است قابلیت های USB و OEM فعال گردند. مرحله ششم که مرحله آخر می باشد، فلش کردن رام بر روی دستگاه تلفن همراه صورت می گیرد.

مقاله مرتبط: آموزش جامع تعویض lcd گوشی

با فلش کردن گوشی تلفن همراه خود در واقع آن را تبدیل به یک گوشی نو که تازه از کارخانه بیرون آمده است می کنید. اگرچه نصب مجدد سیستم عامل بر روی گوشی تلفن همراه به نظر امری ساده می باشد اما اهمیت بسیار زیادی دارد و یک کار تخصصی محسوب می گردد و یکی از مهم ترین مهارت ها برای یک تعمیرکار موبایل می باشد. به همین منظور در صورتی که قصد دارید حرفه خود را به عنوان یک تعمیرکار موبایل آغاز نمایید حتما باید مهارت فلش کردن گوشی تلفن اندرویدی از اولین مهارت هایی باشد که می آموزید. هر گوشی تلفن همراه اندرویدی بسته به برند و مدل خود ممکن است روش متفاوتی برای فلش شدن داشته باشد. یعنی ممکن است روش فلش کردن گوشی سامسونگ با گوشی موتورولا یا گوشی شیائومی متفاوت باشد. یکی از روش های نصب مجدد سیستم عامل بر روی گوشی تلفن همراه اندروید و برطرف ساختن کلی ایرادات و مشکلات و افزایش سرعت آن، استفاده از کامپیوتر و با استفاده از نرم افزار مخصوص به فلش کردن گوشی اندروید می باشد.

 

مراحل فلش کردن گوشی 

فلش-کردن-گوشی-تلفن-همراه-هوشمند1

همان طور که پیش از این نیز اشاره شد اولین مرحله از فلش کردن گوشی تلفن به استفاده از کامپیوتر تهیه و دریافت یک بک آپ یا نسخه پشتیبان از اطلاعات ذخیره شده بر روی گوشی تلفن می باشد. باید بدانید که ریست فکتوری کردن یک گوشی تلفن همراه باعث به وجود آمدن تغییرات در هسته نرم افزار آن گوشی تلفن می شود. به همین دلیل است که انجام این کار باعث حذف و از بین رفتن تمام اطلاعات و برنامه و داده های موجود در حافظه داخلی دستگاه تلفن همراه می شود. این داده ها و اطلاعات می توانند شامل اس ام اس های گوشی تلفن همراه شما، مخاطبین، محتوای سایر برنامه ها مانند فیلم و عکس یا هر آن چیزی که بر روی حافظه داخلی گوشی شما ذخیره شده است، باشند. در صورتی که می خواهید این اطلاعات را برای خود حفظ کنید باید از آن ها یک بک آپ تهیه نمایید. مهم ترین و بهترین برنامه های پشتیبان از گوشی همراه اندرویدی، اپلیکیشن های Helium و Titanium backup می باشند.

مرحله دوم از فلش کردن گوشی تلفن اندروید، روت کردن دستگاه موبایل یا آنلاک بوتلودر کردن آن است. یعنی باید تنظیمات Bootloader دستگاه را تغییر داد. این کار را می توان شبیه به BIOS  در سیستم عامل ویندوز کامپیوتر دانست. روش آنلاک کردن گوشی تلفن همراه می تواند در مدل ها و برندهای مختلف گوشی تلفن همراه متفاوت باشد. بهتر است برای آگاهی کامل و درست از شیوه آنلاک کردن گوشی تلفن مورد نظر خود و پیدا کردن یک راهنمای درست جهت روت کردن گوشی تلفن، به جستجو در اینترنت بپردازید. البته برخی از اپلیکیشن ها نیز مانند Pro root app و Kingo و Supersu وجود دارند که بسیار پرکاربرد می باشند. در صورتی که تمایل داشته باشید در زمینه روت کردن گوشی بیشتر بدانید نیز می توانید با جستجو در اینترنت به مطالب خوبی دست پیدا کنید.

مرحله سوم زمانی است که شما باید Custom Rom را دانلود کنید. دانلود و نصب برنامه کاستوم رام از پیش نیازهای مهم و اصلی برای فلش کردن گوشی تلفن همراه می باشد. سیستم عامل اندروید دارای رام هایی مرتبط با خود می باشد که از بهترین آن ها می توان به Miui، Cyanogenmod، Paranoid و همین طور رام Carbon اشاره کرد. می توانید این رام ها با کامپیوتر خود دانلود کرده و سپس به گوشی تلفن هوشمند خود منتقل نمایید. دقت کنید که این رام سفارشی باید گوشی همراه شما دارای سازگاری و هماهنگی کامل باشد. اگر این هماهنگی وجود نداشته باشد فرایند نصب مجدد سیستم عامل تلفن همراه با مشکل روبرو خواهد شد.

پس از دانلود رام سفارشی برای گوشی اندرویدی، نوبت به مرحله چهارم و بوت کردن دستگاه موبایل در هنگام ریکاوری آن می باشد. برای این کار باید له طور همزمان کلیدهای تنظیم صدا و دکمه پاور موبایل را برای چند لحظه نگه دارید. پس از آن از منویی که ظاهر می شود باید گزینه Bootloader را انتخاب نمایید. در این منو برای حرکت کردن بین گزینه های مختلف باید از کلیدهای کاهش و افزایش صدا استفاده کنید. برای اینکه بتوانید به بخش ریکاوری ورود پیدا کنید نیز باید از دکمه پاور دستگاه استفاده کنید. پس از آن که به این بخش وارد شدید گزینه اینستال را انتخاب کنید. پس از آن و در صفحه بعدی باید گزینه Install zip from sd card را انتخاب کنید . هنگامی که محل ذخیره رام را یافتید با لمس کلید مربوط به آن فرآیند را تایید کنید.

مرحله پنجم در فرایند فلش کردن گوشی تلفن همراه هوشمند با فعال کردن قابلیت های Unlocking OEM و Debugging USB آغاز می گردد. فعال کردن این دو بخش به ما امکان دسترسی به سیستم دستگاه موبایل و اعمال تغییرات بر روی آن را با استفاده از کابل یو اس بی فراهم می کند. برای اینکه بتوانید این قابلیت را فعال نمایید ابتدا باید به قسمت تنظیمات گوشی خود وارد شوید و به بخش About Phone بروید. در این بخش یا پیدا کردن گزینه Build Number و با زدن چند ضربه بر روی آن، پیام You are now a Developer بر روی صفحه گوشی شما ظاهر خواهد شد. پس از این که این مراحل را پشت سر گذاشتید در بخش تنظیمات قسمت جدیدی با نام Developer Option ایجاد می شود. در این بخش می توان قابلیت های OEM و USB را فعال کرد.

 

فلش-کردن-موبایل

پس از اتمام تمام این مراحل به مرحله ششم یا مرحله آخر می رسیم. این مرحله بسیار مهم و با اهمیتی برای فلش کردن گوشی تلفن همراه اندرویدی می باشد. در این مرحله گزینه اعمال تغییرات انتخاب می گردد. در اعمال تغییرات باید در ابتدا از صفحه ریکاوری مد گوشی تلفن باید گزینه Wipe و پس از آن Format data را باید انتخاب کرد. وقتی پیام موفقیت آمیز بودن حذف داده ها را دریافت کردید با لمس کلید بازگشت و برگشت به سمت عقب باید دوباره وارد منوی Wipe بشوید و پس از آن گزینه Advanced Wipe را انتخاب نمایید. در این مرحله باید علامت گزینه های Cache، Dalvik/art cache و System را زد و در نتیجه فرمان حذف اطلاعات را صادر کرد. پس از آن گوشی تلفن همراه خود را به کامپیوتر متصل کنید و پنجره Command Prompt را اجرا کنید. با اجرای این پنجره دستور ad/sd card را انتخاب کرده و پس از نوشتن push در قسمت lINEAGE.zip دکمه اینتر را بزنید. در صورت موفقیت آمیز بودن این فرایند پیام File Pushed ظاهر خواهد شد. وقتی این پیام ظاهر شد و آن را مشاهده کردید باید از منوی مربوط به ریکاوری مد باید گزینه اینستال را انتخاب نمایید.

از بهترین نرم افزارهای موجود برای فلش کردن گوشی تلفن همراه می توان به برنامه های Odin، Emma، Miracle box و SP flash tool اشاره کرد.

فلش کردن گوشی بدون کامپیوتر

برای فلش کردن گوشی تلفن همراه خود بدون استفاده از کامپیوتر باید ابتدا گوشی تلفن همراه خود را خاموش نمایید. پس از خاموش شدن گوشی، به طور همزمان دکمه پاور گوشی و تنظیمات صدا را نگه دارید تا گوشی مجددا روشن شود. توجه کنید که در این قسمت ممکن است برخی گوشی های مختلف با برندها و مدل های متفاوت، با هم فرق داشته باشند. یعنی ممکن است برای برخی از گوشی ها لازم باشد که ابتدا دکمه هوم گوشی و تنظیمات صدا را برای چند لحظه نگه داشته و بعد از آن با فشار دادن دکمه پاور گوشی را روشن نمایید. بهتر است پیش از اقدام به فلش کردن گوشی خود شیوه فلش کردن آن را در اینترنت بیابید.

با روشن شدن گوشی یک منوی متفاوت نمایش داده می شود و صفحه لمس گوشی دیگر فعال نخواهد بود و تنها با دکمه های تنظیم صدا و پاور می توان بین گزینه ها حرکت و آن ها را انتخاب کرد. در این مرحله باید ابتدا گزینه wipe data/ factory reset را در منوی مذکور انتخاب نمایید. پس از آن با ظاهر شدن گزینه delete all user data باید Yes را انتخاب نمایید. در اینجا فلش کردن گوشی اندروید پایان یافته و گوشی ری استارت خواهد شد. دقت کنید که اگر خواهان حفظ اطلاعات خود هستید پیش از شروع این فرایند فایل های مورد نظر خود را به کامپیوتر منتقل کرده و از آن ها بک آپ بگیرید.

نکات مهم فلش کردن گوشی 

فلش-گوشی-هوشمند

فلش کردن گوشی همراه باعث از بین رفتن تمام اطلاعات ذخیره شده بر روی آن می شود و امکان بازیابی این اطلاعات وجود ندارد. همچنین حتما توجه داشته باشید که اگر فرایند فلش کردن گوشی موبایل به درستی صورت نپذیرد، ممکن است پس از آن تلفن همراه به صورت ناگهانی خاموش گردد یا ممکن است نتواند به سایر دستگاه ها متصل شود. همین طور ممکن است آنتن دهی و دریافت سیگنال های وای فای و بلوتوث با خطا مواجه شوند. برای همین بهتر است در صورتی که می خواهید تلفن همراه هوشمند خود را فلش کنید، به یک متخصص مراجعه نمایید زیرا به طور کلی فلش کردن گوشی اندروید می تواند باعث بهبود عملکرد آن شود.

جمع بندی

فلش کردن گوشی تلفن همراه و همچنین تعمیرات نرم افزاری تخصصی دیگر باید توسط یک متخصص تعمیرات موبایل صورت بگیرد تا به فایل های اصلی سیستم آسیب وارد نشود. این متخصصان باید برای انواع تعمیرات گوشی از جمله تعمیرات سخت افزاری گوشی و تعمیرات نرم افزاری گوشی آموزش دیده باشند.

آموزشگاه فنی سازان با کارگاه مجهز و اساتید مجرب سال هاست در زمینه آموزش کارآموزان تعمیرات موبایل فعالیت می کند. از مزایای این آموزشگاه می توان به ضمانت یادگیری، پشتیبانی نامحدود پس از دوره و مدرک معتبر از سازمان فنی حرفه ای اشاره کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات