جهت اخذ گواهینامه آزمون فنی و حرفه ای دو مرحله دارد: مرحله اول آزمون کتبی یا آنلاین و مرحله دوم آزمون عملی  است که کارآموزان لازم است مراحل و زمانبندی آزمون ها را بدانند و در هر مرحله با توجه به زمانبندی  اعلام شده  اقدامات لازمرا انجام دهند. در این مقاله آموزشی از آموزشگاه فنی سازان قصد داریم به چند موضوع مهم در مورد مراحل آزمون فنی حرفه ای بپردازیم. اول: روش دریافت کارت ورود به جلسه آزمون فنی و حرفه ای. دوم: روش مشاهده نتایج آزمون فنی و حرفه ای (آزمون کتبی و آزمون عملی) سوم: روش پرداخت هزینه صدور گواهینامه فنی و حرفه ای چهارم: روش استعلام و صدور گواهینامه فنی و حرفه ای. با ما همراه باشید.

 

شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام آزمون فنی و حرفه ای

از شرایط عمومی شرکت در آزمون که توسط سازمان فنی و حرفه ای تعریف شده می توان به اعتقاد به دین رسمی کشور ایران یا ادیانی که در قانون اساسی مورد پذیرش قرار گرفته اند، حسن شهرت، عدم اعتیاد ، مجوز اقامت برای اتباع کشور های دیگر نام برد . شرایط اختصاصی برای شرکت در آزمون به شرح ذیل است :

– داشتن حداقل سن 15 سال . داوطلبان 12 الی 15 سال باید اجازه کتبی از قیم قانونی خود ارائه نمایند .

– داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان

-داشتن مدرک تحصیلی متناسب با آزمون ثبت نامی

– توانایی جسمانی متناسب با دوره های آموزشی

پس از به پایان رساندن دوره ، در صورت تمایل کار آموز به شرکت در آزمون و اخذ گواهی مهارت ، باید هزینه آزمون طبق مبلغ اعلامی از طرف سازمان فنی و حرفه ای توسط کار آموز به حساب آموزشگاه واریز و فیش واریزی برای آموزشگاه ارسال شود .

 

نحوه ی دریافت کارت ورود به جلسه آزمون فنی و حرفه ای

پس از ثبت نام کارآموزان در آزمون فنی و حرفه ای توسط آموزشگاه،کارآموزان برای دریافت کارت آزمون خود باید وارد سامانه دریافت کارت ورود به جلسه ازمون فنی و حرفه ای شوند و پس از وارد  نمودن اطلاعات و مشخصات فردی خواسته شده در سامانه گزینه نمایش کارت را انتخاب کنند .کارت آزمون خود را پرینت بگیرند و همراه اصل کارت ملی و شناسنامه در روز آزمون به همراه داشته باشند و فرایند آزمون را انجام دهند . نکته مهم که در این مرحله باید به آن توجه داشته باشید تطیبق  اطلاعات خود با مندرجات داخل کارت آزمون است .

سوالات آزمون کتبی به صورت  چهار گزینه ای است که نمره منفی ندارد و در صورتی که نصف سوالات را پاسخ صحیح دهید در آزمون قبول خواهید شد .

نحوه ی دریافت کارت ورود به جلسه آزمون فنی و حرفه ای

 

نحوه ی مشاهده نتیجه آزمون کتبی یا آنلاین فنی و حرفه ای

مهارت آموزان برای اطلاع از قبولی یا عدم قبولی در آزمون کتبی یا آنلاین باید وارد سامانه مشاهده نتایج آزمون فنی و حرفه ای شده و مشخصات خود را در صفحه سامانه وارد کرده و نمایش نتیجه را انتخاب نمایند. نکاتی که پس از مشاهده آزمون باید به آن توجه داشته باشید به شرح زیر است.

  • حداقل نمره قبولی برای آزمون کتبی فنی و حرفه ای 50 است .
  • بعد از اینکه نمره قبولی را بدست آوردید باید برای اعلام تاریخ آزمون عملی فنی و حرفه ای که از سوی سازمان فنی وحرفه ای اعلام می شود منتظر بمانید .در صورت بدست آوردن  نمره قبولی در آزمون ، به صورت اتوماتیک به آزمون عملی معرفی خواهید شد .
  • در صورت عدم قبولی در آزمون کتبی، باید هزینه ثبت نام مجدد برای آزمون را به آموزشگاه پرداخت کرده و منتظر تاریخ جدید آزمون که از طرف آموزشگاه اعلام می شود بمانید. لازم به ذکر است در صورت عدم پیگیری نمره و نتایج آزمون، پس از چند ماه منجر به ابطال ثبت نام شما در پروتال فنی و حرفه ای می شود وبرای آزمون مجدد امکان ثبت نام وجود نخواهد داشت .

پیشنهاد ویژه : آموزش تعمیرات موبایل مخصوص ورود به بازار کار

آزمون عملی فنی و حرفه ای      مراحل آزمون فنی حرفه ای

هدف از برگزاری آزمون عملی فنی و حرفه ای این است که مهارت و  توانایی و قابلیت افراد در اجرای کار مورد سنجش قرار گیرد زیرا  قرار است  به طور عملی به انجام شغل مربوطه بپردازند .سازمان فنی و حرفه ای یک نهاد موثر در ایجاد فضای مناسب برای ورود افرادی که در زمینه ای مهارت دارند به مشاغل مختلف است . این سازمان با ارائه گواهینامه مهارت به افرادی که در زمینه یک شغل استعداد دارند امکان اشتغال به کار را برای آنها فراهم نموده است .

 

تاریخ بر گزاری آزمون عملی فنی و حرفه ای چه زمانی است ؟  مراحل آزمون فنی حرفه ای

تاریخ برگزاری آزمون عملی فنی و حرفه ای در رشته های مختلف با یکدیگر متفاوت است اما به طور معمول یک تا سه ماه بعد از آزمون کتبی، آزمون عملی برگزار می شود . برای آگاه شدن از تاریخ دقیق آزمون عملی باید به سایت سازمان فنی و حرفه ای مراجعه کنید تا جدول آزمون عملی برای شما نمایش داده شود  و در قسمت سنجش و ارزیابی تاریخ آزمون عملی را در رشته مورد نظر مشاهده کنید.

 

زمان اعلام نتایج آزمون عملی فنی و حرفه ای  مراحل آزمون فنی حرفه ای

تاریخ اعلام نتایج آزمون عملی طبق روال مرسوم حدود یک هفته بعد از آزمون عملی است.( در مورد نحوه ی اعلام نتایج می توان گفت مراکز فنی و حرفه ای خود نتایج را به اطلاع مهارت آموزان می رسانند). نتایج آزمون در پروتال سازمان فنی و حرفه ای و در قسمت مربوط به مشاهده نتایج آزمون عملی برای کارآموزان قابل مشاهده است.

 

نمره موفقیت در آزمون عملی فنی و حرفه ای چند است ؟

قبولی  در آزمون فنی و حرفه ای  بر اساس  میانگین  نمره های کسب شده از آزمون کتبی و عملی است . هر کدام از مراحل به طور جداگانه نیز یک معیار برای پذیرش دارند. برای قبولی در آزمون عملی فنی باید حداقل نمره 70 از 100 را به دست آورید، در غیر این صورت در آزمون عملی مردود خواهید شد. آزمون عملی دارای ضریب 3 است.  بنابراین  اهمیت این آزمون از آزمون کتبی  بیشتر است .

 

در صورت عدم موفقیت در آزمون عملی چه باید کرد ؟

اگر مهارت آموزان نتوانند نمره حد نصاب قبولی آزمون عملی را که همان 70 است در مرحله اول کسب کنند و مردود اعلام شوند، می توانند بر اساس برنامه زمانبندی آزمون عملی فنی و حرفه ای که در هر استان اعلام می گردد. با پرداخت هزینه آزمون مجدد، این امکان برا ی آنها فراهم است تا یک بار دیگر در آزمون عملی شرکت کنند. اگر برای بار دوم همچنان نتیجه مردودی  را کسب کنند، لازم است داوطلب یک دوره مهارت آموزی مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای را شرکت کرده و دوره را با موفقیت به پایان رساند.

 

مرحله دریافت گواهینامه

پس از موفقیت در مرحله آزمون کتبی و عملی، نوبت به دریافت گواهینامه می رسد.برای اخذ گواهینامه ابتدا به سامانه سازمان فنی و حرفه ای مراجعه کرده و هزینه صدور گواهینامه را پرداخت نمایید البته قبل از پرداخت باید شماره شناسایی که بعد از وارد کردن مشخصات فردی نمایش داده میشود را یادداشت کنید ، چرا که در مرحله بعدی و همچنین در آینده برای استعلام گواهینامه خود از سایت سازمان فنی و حرفه ای به آن نیاز پیدا می کنید.. سپس روی گزینه استعلام گواهینامه کلیک نمایید. بعد از وارد کردن اطلاعات شخصی ، تیک دریافت فایل پی دی اف با چاپ متوسط را زده و گواهینامه خود را پرینت رنگی بگیرید.

 

آشنایی با انواع مدرک فنی و حرفه ای

نحوه دریافت انواع  مدارک فنی و حرفه ای متفاوت است در برخی از موارد متقاضیان باید حداقل نمره تعیین شده در آزمون فنی را کسب نمایند . مدرک های فنی و حرفه ای به سه نوع تقسیم بندی می شود :

  • مدارک گذر مهارتی
  • مدارک مورد تایید
  • مدارک رسمی

 

مدارک گذر مهارتی سازمان فنی و حرفه ای

این نوع مدرک از اعتبار مدارک فنی و حرفه ای رسمی برخوردار نیستند و برای دوره های چند ساعته که توسط آموزشگاه های آزاد برگزار می شود اعطا می شود . کاربرد آن برای اعلام حضور افراد در سمینار و یا همایش ها می باشد.  برای اعطای این مدارک هیچ مبلغی از داوطلبان دریافت نمی شود.  مراحل آزمون فنی حرفه ای

 

مدارک مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای

این دسته  از مدارک از طرف مراکز آموزش آزاد صادر می شود  و بنابر تفاهم نامه بین این  آموزشگاه ها با سازمان فنی و حرفه ای  مدارک صادره شده  مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای می باشد. این مدارک قابل ترجمه نیستند و فاقد  اعتبار بین المللی  هستند .

 

مدرک رسمی فنی و حرفه ای

مدارک رسمی فنی و حرفه ای به دلیل اینکه دارای کد بین المللی در سازمان جهانی کار هستند در 186 کشور دنیا معتبر هستند. لذا کسانی که قصد مهاجرت دارند ، اخذ مدرک فنی و حرفه ای کمک بزرگی به اشتغال آنها  پس از مهاجرت می کند .

 

ارزش مدرک فنی و حرفه ای کشور    مراحل آزمون فنی حرفه ای

مزایای  مدارک فنی و حرفه ای  به شرح ذیل است :

–  با مدرک  رسمی فنی و حرفه ای می توان در سایر کشورها مشغول به کار شد

–  امکان ترجمه و اعتبار بین المللی آنها

–  می توان در شرکتهای دولتی و خصوصی  به عنوان نیروی کار پذیرش شد

–  می توان وام خود اشتغالی دریافت نمود

– می توان  از آموزش و پرورش دیپلم اخذ نمود

– می توان در مشاغل مرتبط  پروانه کسب  دریافت کرد

– در آموزشگاه ها تدریس نمود

– با گواهینامه اخذ شده  می توان کارت مربیگری دریافت کرد

ارزش مدرک فنی و حرفه ای کشور

 

روش تمدید گواهینامه فنی و حرفه ای مراحل آزمون فنی حرفه ای

مدارک مورد نیاز برای تمدید گواهینامه  فنی و حرفه ای شامل: ، مدرک قبلی، عکس ، شناسنامه ، کارت ملی ، کارت پایان خدمت  است که با در دست داشتن این مدارک می بایست به یک مرکز فنی و حرفه ای مراجعه کنید. پس از ارائه مدارک به مرکز ، زمان آزمون عملی مشخص شده  وباید در تاریخ مشخص شده شرکت و نمره لازم را کسب کنید.

 

سخن پایانی

دراین مطلب تمام سعی خود را کردیم تا شما کارآموزان عزیز اطلاعات کاملی  نسبت به مراحل آزمون فنی و حرفه ای  به دست آورید .در مقاله، نحوه اطلاع از تاریخ آزمون ، مراحل دریافت کارت ورود به جلسه ، نحوه ی  مشاهده نتایج و صدور و استعلام گواهینامه ، انواع مدرک فنی و حرفه ای را مورد بحث و بررسی قرار دادیم . امیدواریم مطالب موجود دراین مقاله بتواند نیازهای شما را مرتفع کند .  

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۴ از ۵
از مجموع ۱۴ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات