نشانه های خراب بودن ECU

نشانه های متداولی وجود دارند که نشان می دهند ECU خودروی شما خراب است. متداول ترین نشانه ی آن روشن بودن چراغ چک موتور و خاموش نشدن آن است. در ادامه به تعدادی دیگر از نشانه ها می پردازیم.

باتری خود را به صورت نادرست جامپ (باتری به باتری) کرده اید

اگر اخیرا باتری خود را جامپ کرده اید ممکن است آن کار را نادرست انجام داده باشید. اگر قطبیت را عوض کرده اید می توانید منجر به بروز مشکل شوید. قطعات الکترونیکی حساس هستند و به گونه ای طراحی شده اند که انرژی در جهت خاصی در آن ها جریان دارد. شما باید قطب های مثبت و منفی را به پایانه های صحیح متصل کنید.

موتور به طور تصادفی خاموش می شود

شما در حال رانندگی هستید، همه چیز خوب است و ناگهان موتور خاموش می شود. ممکن است موتور شما به دلیل فرمان نادرستی که از جانب ECU صادر شده است خاموش شده باشد. ممکن است ECU تشخیص داده باشد که موتور بیش از حد داغ شده است. ممکن است خود ECU بیش از حد داغ شده باشد. شما باید یک عیب یابی و بررسی انجام دهید تا متوجه شوید چرا ECU باعث خاموش شدن موتور شده است.

از کار افتادن شمع موتور

شمع موتور جرقه ی لازم را برای سوختن ترکیب هوا و سوخت فراهم می کند. اگر جرقه نباشد انرژی حاصل از عمل متراکم سازی موتور تولید نخواه شد. ECU می توند از جرقه زدن شمع جلوگیری کند. همچنین می تواند ترکیب نادرستی از هوا و سوخت ایجاد کند. ترکیب نادرست هم با جرقه روشن نمی شود.

از کار افتادن پالس انژکتور یا پمپ سوخت

اگر این مشکل شماست باید گفت که موتور به میزان کافی سوخت دریافت نمی کند. بررسی ECU را آغاز کنید. سیم پیچی ECU را بررسی کرده و در صورت لزوم آن را جایگزین کنید. مطمئن شوید که قسمت مربوط به جرقه و احتراق دچار مشکل نشده است.

استارت نامنسجم

گاهی اوقات ECU شما با ارسال پیام ها و فرمان های نادرست منجر به استارت های نامنسجم می شود. این مشکل می تواند به علت خرابی و عملکرد نادرست بسیاری از بخش های مختلف دیده شود.

ECU با اسکنر ارتباط برقرار نمی کند

عدم برقراری ارتباط میان  ECU با اسکنر بدترین اتفاق است. قبل از این که این مسئله را بررسی کنید ابتدا به بررسی سیم ها و فیوز ها بپردازید. اگر مشکل از آن ها نیست ECU شما خراب شده است و باید تعویض شود.

سنسور های خودرو را بررسی کنید

گاهی ممکن است سنسور هایی که داده های خودرو را به ECU ارسال می کنند باعث شوند که ECU خراب به نظر برسد. حتی ممکن است به جای تعویض ECU لازم باشد یک سنسور را عوض کنید. پس از آن که نشانه هایی از بروز مشکل مشاهده کردید سنسور مربوطه را بررسی کنید. سعی کنید سنسور را با یک سنسور خوب و سالم دیگر تعویض کنید تا بفهمید که آیا هنوز مشکل ادامه دارد یا نه.

سنسور فشار هوا

سنسور فشار هوا میزان هوای ورودی به موتور را اندازه گیری و کنترل می کند. این همان هوایی است که با سوخت مخلوط می شود.

سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن میزان اکسیژن خروجی از اگزوز را اندازه گیری می کند. این اندازه گیری میزان مخلوط سوخت/هوا ورودی به موتور را تعیین می کند.

سنسور دمای خنک کننده

موتور برای داشتن بهترین عملکرد نیاز به دمای خاصی دارد. وظیفه ی سنسور خنک کننده نظارت بر این دماست.

سنسور موقعیت دریچه ی گاز

میزان هوایی که وارد موتور می شود توسط سنسور موقعیت دریچه گاز تنظیم می شود. هنگامی که ECU اطلاعات سنسور اکسیژن را دریافت و استفاده می کند سنسور موقعیت دریچه ی گاز را از آن آگاه می کند تا میزان هوا را تنظیم کند.

سنسور ولتاژ

اگر سنسور ولتاژ خراب شود ممکن است میزان ولتاژ کاهش پیدا کند. این مسئله به سیستم موتور شما یک فشار الکتریکی وارد می کند. اگر در سرعت دور آرام با مشکلی واجه شدید باید ولتاژ را بررسی کنید. اگر سرعت دور آرام زیاد است به احتمال زیاد با مشکل کاهش ولتاژ مواجه هستید.

سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP

وظیفه ی این قطعه گزارش فشار منیفولد ورودی هوا به ECU است بنابراین اگر هرگونه تغییری در فشار هوا صورت گسرد موتور بهترین عملکرد را خواهد داشت. مقدار فشار هوایی که نشان داده می شود نمایانگر میزان انرژی که موتور شما تولید می کند است. اگر این سنسور خراب شود ممکن است موتور شما نتواند آن میزان انرژی که قابلیت تولید آن را دارد تولید کند.

دوره های آموزش تعمیرات ایسیو خودرو در فنی سازان

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات