نمادهای برقی قطعات الکترونیکی

نمادهای برقی قطعات الکترونیکی روش خلاصه ای برای نشان دادن مؤلفه ها در یک طرح مداری هستند. نمادها یک راهنمای سریع برای طراحی ارتباطات بصری، که یک جنبه اساسی مهندسی است، فراهم می کنند.

اینجا ببینید: آموزش تعمیرات بردهای الکترونیکی با مدرک رسمی و تخفیف 30 درصد تا مدت محدود

تعمیرات برد الکترونیکی

نمادهای برقی قطعات الکترونیکی : مقاومت 

اولین مورد بررسی شده از نمادهای برقی قطعات الکترونیکی در این مقاله مقاومت است. ایده کلی نماد مقاومت هیچ مشکلی ایجاد نمی کند ، اما عملی کردن این نظریه بطور شگفت آور پیچیده است. چند موج داشته باشد ؟ تعداد نوسان ها باید برابر باشد؟ شیب ایده آل خطوط مورب چیست؟ هیچ پاسخی موافقت کنونی برای همه این سؤالات در این صنعت وجود ندارد.

نماد-مقاومت

نماد برای مقاومت ها

مقاله مرتبط: انواع مقاومت (ثابت، متغیر، وابسته) 

  • رئوستا

اگر یک دستگاه به سادگی یک مقاومت متغیر باشد ، به آن رئاستات گفته می شود. این دستگاه دو پایانه دارد، که به کاربر اجازه می دهد مقاومت بین پایانه ها را به صورت مکانیکی تنظیم کند.

 

نماد-رئوستا

نماد رئوستات

  • پتانسیلومتر

مقاومت متغیر سه ترمینال، پتانسیومتر است. ترمینال سوم (به عنوان برف پاک کن) به دستگاه اجازه می دهد تا به عنوان تقسیم کننده ولتاژ متغیر عمل کند ، اگرچه با اتصال مدار خارجی به برف پاک کن و یکی از دو پایانه دیگر می توان از پتانسیلومتر به عنوان رئوستات استفاده کرد.

نماد-پتانسیومتر

نماد پتانسیومتر

  • Photoresistors

حرکت مکانیکی تنها چیزی نیست که می تواند مقاومت یک جزء را تغییر دهد. یک مقاومت متغیر که توسط نور کنترل می شود ، یک عکس گیرنده یا LDR (مقاومت وابسته به نور) نامیده می شود. همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید ، هنگامی که یک مدار باید تحت تأثیر شدت نور قرار بگیرد ، این دستگاهها مفید واقع می شوند.

 

نماد-LDR

نماد  LDR

  • ترمیستورها

اگر مقاومت یک مقاومت متغیر براساس درجه حرارت کنترل شود ، ما یک ترمیستور داریم. با افزایش دما ، مقاومت ترمیستور NTC  (ضریب دمای منفی) کاهش می یابد و مقاومت ترمیستور PTC  (ضریب دمای مثبت) افزایش می یابد.

 

نماد-ترمیستور

ترمیستور NTC (چپ) و ترمیستور PTC (راست)

نمادهای برقی قطعات الکترونیکی : خازن 

دومین مورد از نماد های برقی قطعات الکترونیکی مربوط به خازن است. نماد خازن، بر خلاف مقاومت، بسیار سر راست است. خطوط در مرکز نماد ممکن است به صورت موازی یا منحنی باشد. وقتی از یک خط خمیده استفاده می شود، ترمینال منفی را نشان می دهد. خازن های یونیزه شده نیاز به علامت به علاوه یا مثبت دارند تا نشان دهند کدام طرف به ولتاژ بالاتر وصل می شود. حتی وقتی از یک خط خمیده برای نشان دادن ترمینال منفی استفاده می شود، توصیه می کنم از علامت plus استفاده کنید. این بسیار آسان تر از تلاش برای کشف desolder و resolder  تانتالیوم 0402 است.

 

نماد-خازن

نمادهای برقی برای خازن ها

نمادهای برقی قطعات الکترونیکی : سلف 

مورد بعدی از نمادهای برقی قطعات الکترونیکی سلف است. نمادهای سلف حتی پیچیده تر از نمادهای مقاومت هستند. این نماد مانند سیم پیچ است.

ممکن است یک نماد سلف به این شکل باشد:

 

نماد-سلف

نماد برای سلف ها

بعضی از طراحان ، مهره فریت را کم و بیش شبیه سلف می دانند. این دو مؤلفه مطمئناً مشابه هستند اما کاربردهای مشخصی دارند و به تبع آن، نماد یک مهره فریت باید چیزی داشته باشد که آن را از یک سلف متمایز کند. دستورالعمل های رسمی برای این نماد مشخص نشده است. پیشنهاد ما اضافه کردن یک مستطیل باریک است:

 

نماد-مهره-فریت

نماد برای مهره فریت

نمادهای برقی قطعات الکترونیکی : ترانسفورماتور 

یکی از نمادهای برقی قطعات الکترونیکی، نماد ترانسفورماتور است. ترانسفورماتور از نظر ساختار و کارایی آن، به دو سلف که در مجاورت یکدیگر قرار گرفته اند، مشابه است. این نماد به طور مؤثر توسط نماد مدار منتقل می شود، که بسیار شبیه دو سلف است:

نماد-ترانسفورماتور

 

کنار هم بودن مغناطیسی شدید بین این دو سلف امکان انتقال کارآمد انرژی الکتریکی از یک سیم پیچ به دیگری را ممکن می سازد، با وجود این که هیچ اتصال مستقیم الکتریکی وجود ندارد. در این صورت ، یک ترانسفورماتور جداسازی گالوانیک را برای سیستم های AC فراهم می کند. همچنین یک روش مناسب برای افزایش یا کاهش دامنه ولتاژ AC است.خطوط عمودی بین دو سلف نشانگر وجود مواد هسته است. استفاده از هسته مغناطیسی منجر به یک میدان مغناطیسی می شود که قوی تر از چیزی است که اگر هسته فقط هوا باشد به دست می آید.

نقاط روی نماد ترانسفورماتور چیست؟

نقاط روز برخی نمادهای برقی قطعات الکترونیکی مانند ترانسفورماتور نشانه چیست؟ شاید متوجه شده اید که نمادهای ترانسفورماتور شامل نقاط هستند. این یک جزئیات مهم است. از نظر ساختاری ، نقاط نشانگر جهت گیری نسبی سیم پیچ ها هستند. از نظر الکتریکی، نقاط نشانگر رابطه فاز بین سیگنالهای ورودی و خروجی است. اگر سیم پیچ ها در همان جهت پیچ خورده باشند، سیگنال ورودی با سیگنال خروجی در یک فاز است. اگر در جهت مخالف پیچ خورده باشند، اختلاف فاز 180 درجه ای بین ورودی و خروجی وجود خواهد داشت. به عبارت دیگر، ترانسفورماتور، اینورتر می شود. این رفتار معکوس توسط نقاطی که در انتهای مخالف نماد قرار دارند نشان داده شده است.

نقطه-روی-نماد-ترانسفورماتور

 

 ترانسفورماتورهای مرکز

تغییر در مبدل اصلی ترانسفورماتور، ترانسفورماتور با محوریت وسط است. مبدل مرکزی یک ترمینال است که از مرکز یک سیم پیچ سرچشمه می گیرد. این به طور موثری سیم پیچ را به دو سیم پیچ تقسیم می کند و هرکدام نیمی از ولتاژ خروجی را تولید می کنند.

نمادهای برقی قطعات الکترونیکی : دیود

مورد بعدی از نمادهای برقی قطعات الکترونیکی نماد مربوط به دیود است. نماد دیود پایه، نمایش بصری از قابلیت های اساسی دیود است: یک مثلث که مانند فلش است که جهت جریان نشان می دهد و یک خط که به عنوان مانعی برای جریان در جهت مخالف عمل می کند. دیودها دارای نمادهای متنوعی هستند .

نماد-دیود

نماد برق برای یک دیود

دیود زنر چیست؟

یک دیود زنر که مانند یک تنظیم کننده ولتاژ خام هنگام انجام جریان معکوس (یعنی کاتد به آند) عمل می کند ، این نماد را دارد:

 

دیود شاتکی چیست؟

دیودهای شاتکی افت ولتاژ به جلو را دارا می باشد و این دیودها در مدارها مانند تنظیم کننده های سوئیچینگ مفید هستند که در آن یک دیود باید به سرعت بین یک حالت رسانا و یک حالت غیر رسانا متناوب شود. این نماد دارای یک خط اصلاح شده است که باعث می شود مانند “” S برای “” Schottky به نظر برسد.

 

دیود-شاتکی

نماد برق برای یک دیود Schottky

انتشار دیودها (LED) و Photodiodes

از جفت فلش برای شناسایی دیودهایی که عملکردهای مربوط به نور دارند استفاده می شود. فلش ها نشانگر تولید نور هستند و آنها را به سمت یک فتودیودود نشان می دهند و نشانگر دریافت نور می باشند.

 

نماد-دیود-نوری

نماد برق برای یک LED (سمت چپ) و یک فتودودیود (راست)

یکسو کننده های کنترل شده سیلیکونی (SCR)

یک یکسو کننده کنترل شده سیلیکون چیست؟

یکسو کننده کنترل شده با سیلیکون (SCR) مانند دیود است که جریان را تنها از آند به کاتد هدایت می کند، اما دارای یک ترمینال اضافی به نام دروازه است که می تواند برای تحریک دستگاه به هدایت استفاده شود. این نماد:

نماد-دیود-سیلیکون

نماد برای یکسو کننده کنترل سیلیکون

TRIAC چیست؟

از نمادهای برقی قطعات الکترونیکی می توان به نماد ترایاک اشاره کرد. TRIAC ، مختصر شده ی “تریود برای جریان متناوب”، نوعی از توابع A TRIAC مانند دو SCR است که به طور متناوب به عنوان مثال ضد کاتالیستی متصل شده اند، یعنی کاتد به آند و آند به کاتد. این به دستگاه اجازه می دهد جریان را از هر دو جهت هدایت کند (ویژگی ای که می توان به راحتی از نماد مدار استنباط کرد). این دروازه مانند یک SCR اقدام به تحریک می کند.

 

ترایاک

نماد برقی برای TRIAC

جمع بندی

در این مقاله نمادهای برقی قطعات الکترونیکی را معرفی کردیم. مقاومت ها، سلف ها، دیودها، ترانزیستورها و خازن ها جزو قطعات اصلی بردهای الکترونیکی می باشند. یک تعمیرکار بردهای الکترونیکی باید به خوبی با این قطعات آشنا باشد. تعمیرکاران آموزش دیده و خبره قادرند انواع قطعات را تست، عیب یابی و تعمیر یا تعویض کنند. اما چگونه باید وارد بازار کار تعمیرات بردهای الکترونیکی شویم؟

آموزشگاه فنی سازان دوره جامع و عملی تعمیرات انواع بردهای الکترونیکی را در فضایی پویا و کاملا آموزشی برگزار می کند. اساتید این دوره ها از تکنسین های معتبر و نام آشنای تهران می باشند و کلاس های حضوری این موسسه در کارگاهی کاملا مجهز برگزار می شود. آموزشگاه فنی سازان یادگیری کارآموزان را تضمین می کند. در پایان دوره نیز مدرک رسمی و معتبر از سازمان فنی و حرفه ای به کارآموزان اعطا می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات