چرا از کولر گازی آب چکه می کند؟ عمده ترین دلایل آن چیست؟

کولر گازی به عنوان یک دستگاهی به شمار می آید که می تواند هم در فصل زمستان و هم تابستان برای شما کاربرد داشته باشد. بنابراین شما می توانید در هر فصلی با وجود سرما و گرمای مختلف از وجود این دستگاه کارآمد و فوق العاده مفید به خوبی بهره مند شوید. استفاده از کولر گازی به ویژه در مناطق جنوبی کشور و نیز سایر مناطق گرمسیر بیش از پیش رواج داشته است. به این صورت که ساکنان این مناطق با توجه به گرمای طاقت فرسایی و آزار دهنده در خارج از منزل به ویژه در روزهای گرم سال می توانند از وجود این دستگاه به خوبی بهره مند شده تا از مزایای بی نظیر آن در منزل خویش به خوبی استفاده به عمل آورند.

اما هر وسیله ای عمر مفید خاص خود را دارد و می تواند پس از یک مدت استفاده و بهره وری از آن بر حسب اتفاق های مختلف رفته رفته از عمر مفید آن کاسته شود. به گونه ای که با ایجاد اختلال هایی ممکن است عملکرد خود را از دست بدهد. اینجاست که می بایست مراتب کار را به یک متخصص سپرد تا وی با توجه به تجربه و تخصص خود در این زمینه بتواند مشکل به وجود آمده را برای شما رفع کند. یکی از مشکلات شایع و رایجی که در کولرهای گازی ممکن است برای شما ایجاد گردد، این مسئله است که از کولر گازی ممکن است آب بچکد. حال سوال اینجاست که چرا از کولر گازی آب چکه می کند؟ برای پاسخگویی به این سوال می بایست ما را تا پایان همراهی کنید تا با ارائه نکاتی که در این زمینه خواهد آمد به پاسخ سوال خویش دست یابید.

اینجا ببینید: آموزش نصب و تعمیرات کولر گازی با 30 درصد تخفیف 

بنر-آموزش-نصب-و-تعمیرات-کولر-گازی

 

ایجاد اختلال در کولر گازی

علاوه بر تمامی مزیت هایی که کولرهای گازی می توانند برای شما داشته باشند گاهی اوقات ممکن است بر حسب ایجاد رخدادهایی یک سری اختلال در کولر گازی شما پدید آید که عملکرد اصلی کولرهای گازی را تحت شعاع خود قرار دهد. از جمله شایع ترین این مشکلات و معضلات به وجود آمده چکه کردن آب از کولر گازی شما می باشد. بایستی در نظر داشته باشید که به محض بروز چنین پدیده ای می بایست بلافاصله موضوع را بررسی کنید تا پس از عیب یابی مراتب را به جهت تعمیر و برطرف نمودن مشکل وارده به عمل آورید. چرا که در غیر این صورت ممکن است برای شما خسارت های سنگین و جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

مقاله مرتبط: آموزش نصب کندانسور کولر گازی 

از جمله این مسائل می توان به بروز صدمه و آسیب به گچ دیوار و نیز کاغذ دیواری و فرش اشاره کرد. بنابراین می بایست همیشه پس از بروز چنین رخدادهایی در صورتی که دانش فنی داشته باشید، خودتان شخصا به این مسئله بپردازید و مشکل را رفع نمایید و در صورتی که هیچ گونه دانش فنی در این زمینه ندارید، مراتب را به یک نمایندگی مجاز یا تعمیرکاری با تجربه و کارکشته بسپارید تا وی بر حسب تخصص و تجربه ای که دارد، مشکل به وجود آمده را برای شما رفع نماید تا باری دیگر بتوانید از کولر گازی خود استفاده های مفید و به جایی ببرید. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که همیشه نشتی آب و چکه نمودن آب از کولر گازی به عنوان یک عیب و ایراد بزرگ و شایع به شمار نمی آید و خیلی نگران کننده نیست. بلکه گاهی اوقات ممکن است تنها با رعایت چند نکته خیلی ریز و کوچک مشکل وارده را حل و فصل نمایید. بنابراین شما می توانید با رعایت نمودن این موارد علاوه بر آنکه عمر مفید دستگاه خود را افزایش می دهید و سبب کاهش مصرف برق دستگاه هم می گردد.

می توانید از بروز پدیده چکه نمودن آب کولر گازی جلوگیری به عمل آورید. در ادامه به برخی از علل و عواملی می پردازیم که بروز هر یک از آن ها سبب چکه نمودن آب از کولر گازی می شوند. همان طور که گفته شد در برخی از این موارد می توانید خودتان شخصا مشکل به وجود آمده را حل و فصل نمایید. اما در برخی مواقع نیاز به یک متخصص مجرب دارید که از بروز مشکلات دیگر جلوگیری کند. بنابراین در صورتی که از کولر گازی شما نیز آب چکه می کند با ما همراه باشید تا شما را در این خصوص یاری کنیم.

کولر-گازی-آب-چکه

 

عوامل چکه نمودن آب از کولر گازی

عوامل زیادی وجود دارند که ممکن است از کولر های گازی شما آب چکه کند که در این بخش به ذکر مهمترین آن ها پرداخته می شود. بنابراین ابتدا به دلایل چکه کردن آب از کولر گازی می پردازیم. از جمله این عوامل می توان به ایجاد رطوبت اشاره داشت.

رطوبت هوا یکی از عواملی است که ممکن است سبب چکه نمودن آب از کولر گازی گردد. به این صورت که وقتی بخار آب موجود در هوا با وجود تغییر دمای هوا از حالت گاز به مایع تبدیل گردد می تواند باعث بروز چکه در کولر گازی شما گردد. این رطوبت هوا در مناطق مختلف بسته به نوع آب و هوا کاملا متفاوت می باشد. به این صورت که در مناطق خشک و گرم ما شاهد کمترین رطوبت ممکن و در مناطق ساحلی شاهد بیشترین رطوبت ممکن هستیم و به اصطلاح هوای این مناطق شرجی می باشد. سیستم کولر گازی برای دفع آب محیط، رطوبت هوای جمع شده را روی سیستم های خنک کننده به داخل یک ناودان می ریزد که این رطوبت ها در آنجا به مایع تبدیل شده و از طریق لوله به بیرون منتقل می شود. اما در پاره ای از موارد پیش می آید که آب به علت بروز دلائلی – که در ادامه خواهد آمد – از مسیر اصلی خروجی خویش خارج می گردد و از پنل سرریز می گردد. تحت چنین شرایطی است که گفته می شود: از کولر گازی چکه می کند.

 

چرا از کولر گازی آب چکه می کند؟

همان طور که گفته شد در برخی مواقع کولر گازی شما علی رغم تمامی مزیت هایی که برای شما دارد  دچار نشت آب می شود که این پدیده باعث می شود از کولر گازی شما آب چکه کند. در چنین شرایطی می بایست دستگاه مورد نظر خود را تعمیر نمایید تا از بروز چکه نمودن کولر گازی جلوگیری به عمل آورید. اما علت هایی که ممکن است سبب چکه کردن آب از دستگاه شما شوند به قرار زیر است:

  • بسته شدن خروجی سینی تخلیه آب

خروجی سینی تخلیه آب یا همان ناودانی کولر گازی جایی در کولر گازی شما به شمار می آید که آب پدید آمده از رطوبت کولر گازی دقیقا در این نقطه انباشته می شود و پس از آن است که به کمک لوله هایی به سمت بیرون هدایت می گردد. این بخش از کولر گازی بنا به دلائل مختلفی از جمله: گرد و غبار به همراه لجن و پرزهای فرش و… ممکن است سبب بسته شدن خروجی آن شود. به همین علت است که با مسدود شدن این بخش، آب از مسیر خود خارج شده و همین مسئله سبب چکه نمودن آب کولر گازی می شود. در این صورت می توان به روش های مختلفی پنل کولر گازی را باز نمود و از بروز چکه نمودن یا پدیده آبریزی در کولر گازی جلوگیری به عمل آورد.

  • جاگذاری نامناسب لوله درین

از دیگر دلائل بروز پدیده آبریزی کولر گازی می توان به لوله تخلیه این دستگاه یا همان لوله درین اشاره کرد که یکی از شایع ترین علت های چکه نمودن از دستگاه شما به حساب می آید. در صورتی که لوله درین مسدود شود سبب چکه نمودن آب از کولر گازی می شود. علل و عواملی نظیر: تا خوردن شیلنگ تخلیه، مسدود شد لوله با گرد و غبار، جمع شدن آب در سطل تخلیه آب و یا حتی عدم رعایت شیب شیلنگ تخلیه همگی سبب مسدود شدن این لوله می شود که با مسدود شدن آن می توان انتظار چکه نمودن آب از کولر گازی را داشت.

  • کم بودن میزان گاز در کولر گازی

از دیگر دلایلی که می تواند سبب چکه نمودن آب در کولرهای گازی گردد کم بودن گاز در آن ها می باشد. به این ترتیب که اگر در این نوع از دستگاه ها میزان کمی از گاز وجود داشته باشد سیکل کاری آن به هم می ریزد و همین مسئله سبب یخ زدن فین های اواپراتور در پنل داخلی می گردد که در اصطلاح شما با پدیده ای به نام یخ زدگی کولر گازی رو به رو شده اید. پس از بروز یخ زدگی پنل داخلی کولرهای گازی روی دور کند می روند و سپس خاموش می شوند. با توجه به خاموش شدن آن حجم بسیاری از یخ های به وجود آمده در پنل داخلی به مرور زمان بر حسب گرمای محیط آب می شوند و اگر در شیلنگ درین به طور کامل تخلیه نگردند سبب سرریز شدن آب در کولرهای گازی و چکه نمودن در آن ها می گردد. بنابراین اگر مقدار اندازه و استانداردی از گاز در کولرهای گازی نباشد می تواند روی عملکرد کل سیستم تأثیر مخرب و آسیب زایی بزند و سبب بروز اختلال در این دستگاه گردد.

  • عایق نبودن لوله کولر گازی

در صورت عدم عایق بندی لوله کولر گازی نیز ممکن است در نهایت سبب چکه نمودن آب از کولرهای گازی شما گردد. به واقع عایق نبودن لوله ها به نوبه خود می تواند یکی دیگر از شایع ترین دلایلی گردد که سبب آبریزی در کولر گازی شما می گردد. مسئله ای که شاید کمتر کسی باشد که به آن اندک توجهی داشته باشد. بنابراین عایق نبودن لوله های مخصوص به ویژه در نواحی لوله های زیر یونیت داخلی احتمال ریزش و چکه نمودن آب را در کولر گازی افزایش می دهد. بنابراین با توجه به این مسئله که لوله های کولر گازی بسیار خنک می باشند می بایست آن ها را عایق نمود چرا که در صورت عدم عایق بندی آن ها ممکن است رطوبت را به سمت خود جذب نمایند و همین مسئله کوچک به نوبه خود سبب ریزش قطره قطره آب داخل منزل مسکونی شما می گردد که ممکن است برای شما گران تمام شود.

  • شکستن سینی ناودان

از دیگر عوامل چکه نمودن آب از کولر گازی می توان به شکستن سینی ناودان دستگاه اشاره نمود. شکستگی سینی ناودان زمانی صورت می گیرد که به هنگام استفاده از کولر گازی فشار زیادی به این بخش آورده می شود که این فشار می تواند به جهت مسدود بودن فیلترها و کمبود گاز باشد و ممکن است به همراه خود لرزشی را در پی داشته باشد که بروز چنین رخدادی سبب شکستگی سینی ناودان دستگاه می گردد. در صورتی که این قسمت شکسته شود آب به جای این که به سمت لوله تخلیه هدایت شود از کولر گازی شما بیرون می ریزد و سبب چکه نمودن آب از دستگاه شما می گردد که برای برطرف نمودن این مشکل می بایست سینی ناودان دستگاه خود را تعویض نمایید.

نصب-کولر-گازی

 

برطرف نمودن مشکل چکه نمودن آب از کولر گازی

اما با توجه به مسائلی که در خصوص چکه نمودن آب از کولر گازی شد می بایست به دنبال راهکارهایی هم برای رفع آن بود که یکی از بهترین راهکارهای ممکن در این راستا استفاده از پمپ درین می باشد. این پمپ وسیله ای می باشد که درست در زیر پنل داخلی کولر گازی شما نصب می گردد و آب از طریق این وسیله است که به بیرون خارج می شود. بنابراین با استفاده از این پمپ دیگر شاهد چکه نمودن و سرریز شدن آب از کولر گازی نخواهیم بود. بلکه تمامی آب به بیرون هدایت می شود. البته همیشه باید در نظر داشت که به محض ریزش یا چکه نمودن آب از کولر گازی به یک کادر مجرب و کارکشته در این زمینه مراتب را یادآوری کنید تا وی مشکل به وجود آمده را رفع نماید.

جمع بندی: چرا از کولر گازی آب چکه می کند؟

یکی از رایج ترین ایرادات کولر گازی چکه کردن آب می باشد. در این مقاله به این سوال که چرا از کولر گازی آب چکه می کند پرداختیم و دلایل و راه حل های آن را شرح دادیم. برطرف کردن این ایرادات باید توسط متخصص نصب و تعمیرات کولر گازی صورت بگیرد. متخصصان آموزش دیده قادرند با رعایت تمام نکات ایمنی و فنی طوری کولر گازی شما را تعمیر کنند که بازده آن کاملا حفظ شود. در صورتی که کولر گازی شما توسط فردی که تخصص خاصی ندارد تعمیر شود می تواند باعث آسیب و هزینه بیشتر برای دستگاه شما شود.

نصب و تعمیرات کولر گازی یک تخصص فنی می باشد و متخصصان نصب و تعمیرات کولر گازی بازار کار و درآمد قابل قبولی دارند. برای اینکه شما نیز یک سرویسکار کولر گازی باشید باید ابتدا آموزش ببینید. آموزشگاه فنی سازان با سال ها تجربه در امر آموزش رشته های فنی و حرفه ای مختلف دوره های نصب و تعمیرات کولر گازی را به صورت مرتب برگزار می کند و در پایان نیز مدرک معتبر از سازمان فنی حرفه ای کل کشور به کارآموزان اعطا خواهد شد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات

فرصت ثبت نام با شهریه سال 1402 فقط تا 11 فروردین

X