از زمانی که استفاده از ماینرها رواج پیدا کرده آموزش تعمیر پاور ماینر نیز از جانب کاربران در فضای اینترنت جستجو می شود. ماینرها امروزه برای استخراج بیت کوین استفاده می شوند و به دلیل مصرف برق بسیار بالایی که دارند، استفاده از آنها در بسیاری از کشورها ممنوع و غیر قانونی است. ماینرها دستگاه هایی حاولی ده ها چیپ و سی پی یو هستند که در حجمی نه چندان کوچک کنار هم قرار گرفته اند و کار پردازش اطلاعات را بر عهده دارند.

به دلیل اینکه پردازش اطلاعات در این ماینرها بسیار پر سرعت و پرحجم است، این دستگاه ها به شدت داغ می شوند و نیاز به یک فن پرقدرت برای خنک سازی پردازنده ها دارند. به همین دلیل صدای این دستگاه ها نیز بسیار بالا و آزاردهنده است. از طرفی پاور این دستگاه ها به دلیل عملکرد دائم گاهی دچار مشکل می شوند و باید حتما تعمیر شوند. در این مقاله به آموزش تعمیر پاور ماینر می پردازیم. با ما همراه باشید. در ابتدا به این موضوع می پردازیم که دلایل خرابی ماینر چیست؟

کلیک کنید: آموزش تعمیرات لپ تاپ

آموزش-تعمیرات-لپ-تاپ

دلایل خرابی پاور ماینر و تعمیر پاور ماینر

قبل از آموزش تعمیر پاور ماینر باید ابتدا به دلایل خرابی آن بپردازیم. پاور ماینر به دلایل مختلفی دچار خرابی می شود که برخی دلایل آن در ادامه آمده است:

مقاله مرتبط: آشنایی با قطعات تعمیری و تعویضی لپ تاپ

1- رطوبت محیط   

ماینرها دستگاه های الکترونیکی هستند که حاوی صدها و شاید هزارها قطعه الکترونیکی ریز و درشت می باشند. از جمله این قطعات می توان به خازن، مقاومت، ترانزیستور، دیود و … اشاره کرد که روی بردهای الکترونیکی به وسیله پایه ها به هم متصل می باشند. اگر پایه های این قطعات به هر دلیلی به هم متصل شده و اتصال کوتاه شوند، قطعه می سوزد و از کار می افتد. یکی از عواملی که باعث اتصال کوتاه و یا سولفاته کردن و قطع شدن پایه های این قطعات می شود رطوبت و آب است. اگر این ماینرها در فضایی مرطوب قرار داشته باشند بعد از مدتی کارایی خود را از دست می دهند. یکی از قطعاتی که بیشتر از بقیه قطعات آسیب پذیر می باشد پاور دستگاه است.

2- حرارت زیاد  تعمیر پاور ماینر

یکی از دلایلی که می تواند باعث ایجاد صدمه به ماینرها شود حرارت بیش از حد است. اگر سیستم خنک کننده ماینرها به درستی کار نکند یا محیط نگهداری آنها خیلی گرم باشد و فن دستگاه توانایی خنک سازی دستگاه به اندازه کافی را نداشته باشد، آسیب به دستگاه بسیار محتمل است.

مقاله پیشنهادی: آموزش کار با لپ تاپ

3- فرسودگی ماینر تعمیر پاور ماینر

ماینرها مانند هر دستگاه دیگری دارای یک طول عمر مفید هستند و به مرور زمان ممکن است فرسوده شوند. فرسودگی طبیعت دستگاه های الکترونیکی است و بعد از چند سال کار باید منتظر بروز ایراداتی در قطعات مختلف این دستگاه ها باشیم.

از علت های دیگر خرابی پاور ماینرها می توان به افزایش و یا کاهش ناگهانی ولتاژ و نوسانات برق ناشی از صاعقه، عدم وجود اتصالات اصولی از پاور به ماینر و افزایش و کاهش ناگهانی ولتاژ و ایراد در مدار داخلی ماینرها اشاره کرد.

انواع خرابی پاور (منبع تغذیه) در تعمیر پاور ماینر

خرابی پاور ماینر

یکی از مهمترین بخش ها در آموزش تعمیر پاور ماینر اطلاع از انواع ایرادات است. ماینرها دچار خرابی های رایجی می شوند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش یا کاهش ناگهانی ولتاژ پاور
  • سوختن فیوز داخلی پاور ماینر
  • اتصال کوتاه در پاور ماینر
  • فرسوده شدن سیم‌ پیچ پاور ماینر
  • روشن نشدن ماینر
  • خرابی فن‌های پاور ماینر و سیستم خنک‌کننده
  • سوختن قطعات الکترونیکی پاور ماینر مانند خازن‌، ترانزیستور، دیود، آی سی، مقاومت و …

اگر دستگاه ماینر روشن نمی شود و یا به صورت مکرر ری استارت می شود، باید آن را تعمیر کنید.

تا اینجای کار با انواع خرابی های ماینر و دلایل بروز این خرابی ها آشنا شدیم. در بخش بعدی این مقاله به بررسی مشکلات متداول ماینرها می پردازیم.

مشکلات متداول تعمیر پاور ماینر

در تعمیرات ماینر مشکلات زیادی وجود دارد. متخصصان این حوزه با این مشکلات آشنایی دارند. از جمله مشکلاتی که ماینرها با آنها مواجه هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- عدم اتصال به استخر

یکی از مشکلاتی که پاور ماینر با آن روبرو می باشد عدم اتصال به استخر، ناکافی بودن هش ریت و آفلاین بودن هش برد است. علت احتمالی این اتفاق را می توان برق رسانی نامناسب و یا مشکل در اتصال به زمین دانست. این مشکل باید توسط یک برقکار ماهر حل شود.

2- روشن شدن خودکار ماینر

یکی دیگر از مشکلات ماینرها روشن شدن آن به صورت خودکار می باشد. همچنین مشکل هش ریت با این مشکل به صورت یک در میان اتفاق می افتد. علت این مشکل می تواند در اتصال به شبکه باشد.

3- روشن و خاموش شدن دائم ماینرها

دلیل این اتفاق عمدتا کمبود ولتاژ است. این مشکل باید توسط یک برقکار متخصص حل شود. علت این مشکل معمولا ایراد در اتصال به زمین یا صدمه به برد اصلی می باشد. در صورت آسیب به برد مشکل باید توسط یک متخصص تعمیرات برد عیب یابی و حل شود.

4- کافی نبودن یا عدم وجود هش ریت

یکی از دلایل کافی نبودن می تواند پایین بودن دمای ماینر باشد. اگر دمای ماینر کمتر از 5 درجه باشد عملکرد ماینر با مشکل مواجه می شود و حتی گاهی اوقات منجر به آفلاین شدن هش برد می گردد. برای حل این مشکل باید دمای محیط را در حد متعادل نگه داشت. همچنین نامناسب بودن شرایط محیطی مانند گرد و غبار و رطوبت زیاد می تواند روی عملکرد ماینرها تاثیرگذار باشد.

عیب یابی منبع تغذیه (پاور) در تعمیر پاور ماینر

عیب یابی پاور ماینر

به بخش عیب یابی از آموزش تعمیر پاور ماینر رسیدیم. منبع تغذیه ماینر یکی از مهمترین و اصلی ترین اجزاء ماینر می باشد. کار این قطعه انتقال انرژی به ماینر است. ماینرها دائم در حال استفاده هستند و مصرف بالایی نیز دارند. به همین دلیل طراحان و سازندگان این ماینرها همواره تلاش می کنند که بهترین منبع تغذیه ها را برای آنها طراحی کنند. این این پاورها علاوه بر بازدهی مناسب باید عمر مفید بالایی نیز داشته باشند.

پاورها مانند تمام قطعات دیگر گاهی دچار مشکل می شوند. این مشکلات گاهی با راه حل های ساده قبل حل شدن است. در ادامه به بررسی برخی از این راه حل ها می پردازیم.

بررسی ولتاژ

ولتاژ شروع دستگاه را بررسی کنید و مطمئن شوید کمتر از میزان تعیین شده برای ولتاژ راه اندازی دستگاه نیست. ولتاژ راه اندازه کمینه ولتاژ مورد نیاز برای شروع به کار دستگاه می باشد. اگر این ولتاژ از یک حدی پایین تر باشد پاور دستگاه شروع به کار نخواهد کرد.

ولتاژ را چک کنید

مطمئن شوید دستگاه با ولتاژی کمتر از ولتاژ شروع کار نمی‌کند. ولتاژ شروع حداقل ولتاژی است که پاور نیاز دارد از پریز برق دریافت کند تا روشن شود. درصورتی که ولتاژ ورودی کمتر از ولتاژ شروع پاور باشد، پاور کار نخواهد کرد و ماینر نیز روشن نخواهد شد.ولتاژ برق شهری در کشورهای مختلف متفاوت است. ولتاژ تک فاز در بیشتر کشورها 110، 220 و یا 240 می باشد. در این ولتاژ برق شهری 220 ولت است.

پاور را چک کنید

بعد از بررسی ولتاژ نوبت به چک کردن خود پاور می رسد. پاور دستگاه را بررسی کنید تا از عدم وجود هر گونه مشکل در آن اطمینان حاصل کنید. برخی اوقات ایراداتی در برد کنترل دستگاه وجود دارد که به اشتباه به پاور دستگاه نسبت داده می شود. بعد از پاور باید برد کنترل دستگاه را نیز بررسی کنید.

بررسی پاور دستگاه با استفاده از مولتی متر

در این بخش از آموزش تعمیر پاور ماینر به بررسی پاور دستگاه با استفاده از مولتی متر می پردازیم. از اتصال صحیح کابل برق مطمئن شوید. مولتی متر را در حالت DC تنظیم کنید و ولتاژ منبع را بررسی کنید. برای این کار می توانید از دو روش استفاده کنید. روش اول اتصال پروب های قرمز و مشکی به سیم های مشکی و زرد است و روش دوم نیز اتصال پروب ها به ترمینال های مثبت و منفی است.  هنگام استفاده از مولتی متر برای بررسی پاور دستگاه، عدد نمایش داده شده باید به 12 نزدیک باشد. در این صورت پاور سالم است و اگر عدد 12 ولت نباشد پاور دچار مشکل است.

فن نمی چرخد و پاور خروجی نیز 12 ولت نیست

در حالتی که فن چرخش ندارد و ولتاژ خروجی نیز 12 ولت نیست نشان این است که اتصالات صحیح نیست. همچنین برق ورودی باید بررسی شود. در برخی حالات فن به صورت طبیعی کار می کند اما همچنان پاور خروجی 12 ولت نمی باشد. دلیل این ایراد می تواند ولتاژ کم پریز و یا حالت محافظ منبع تغذیه باشد. اگر ولتاژ پریز از 205 ولت کمتر باشد، برق کشی ساختمان باید توسط یک برقکار بررسی شود.

 اگر ولتاژ پریز مشکلی نداشته باشد، ممکن است در بخشی از پاور اتصال کوتاه رخ داده باشد. حالت محافظت پاور از آتش سوزی دستگاه در هنگام جریان بیش از حد با قطع کردن جریان مانع از آتش سوزی و آسیب به دستگاه می شود. اگر ولتاژ 12 باشد اما فن چرخشی نداشته باشد باید ایراد فن را بررسی کنید. گاهی اوقات وجود آشغال ریز بین پرده ها از چرخش آن جلوگیری می کند.

پاور به طور مکرر چند ثانیه متوقف می‌شود و سپس ادامه می‌دهد

پاور طوری طراحی شده که برای جلوگیری از سوختن در حالات غیر عادی دمایی خاموش شود. اگر پاور خاموش و روشن می شود باید دمای محیط آن کنترل شود. همچنین سلامت فن ها باید مورد بررسی قرار بگیرد. به علاوه گرد و غبار باید از دستگاه پاک شود.

نکته نهایی آموزش تعمیر پاور ماینر

در این مقاله به آموزش تعمیر پاور ماینر پرداختیم. اگر با انجام اقدامات بالا بازهم پاور روشن روشن نمی شود نشانه این است که برد کنترل خراب است و باید تعمیر یا تعویض شود. اگر ماینر روشن می شود یعنی هش بردها معیوب است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات