آموزش لوله کشی گاز خانگی و تجاری

آموزش کاملا عملی توسط اساتید برتر کشور

کارگاه مجهز به تجهیزات پیشرفته

پشتیبانی نامحدود پس از اتمام دوره

صدور گواهینامه قابل ترجمه و بین المللی

 

تعرفه ثبت نام در دوره لوله کشی گاز خانگی و تجاری

شهریه دوره آموزشیشهریه دوره عمومی با 30% تخفیفشهریه دوره خصوصی
لوله کشی گاز خانگی و تجاری5.500.000 تومان7.500.000 تومان

راه های ثبت نام در مجتمع فنی سازان 

روش اول: واریز مبلغ 200,000 تومان به شماره کارت بانک ملی: 7347-3378-9919-6037 بنام آقای حمید سالاررضایی و فرستادن تصویر رسید واریزی به شماره واتساپ 09359293340

روش دوم: ارسال درخواست مشاوره از طریق فرم ثبت نام 

روش سوم: تماس از طریق تلفن ، واتساپ و یا مراجعه حضوری به محل آموزشگاه

    جواب را با کیبورد انگلیسی وارد کنید

    سرفصل دوره لوله کشی گاز خانگی و تجاری

    • 1.آموزش و طریقه استفاده از انواع ابزار آلات لوله کشی گاز خانگی و تجاری
    • 2.آموزش نحوه کار با تمامی ابزار آلات در لوله کشی گاز خانگی و صنعتی
    • 3.آموزش نحوه طراحی و نقشه کشی پرسپکتیو و ایزومتریک
    • 4. آموزش طریقه نقشه خوانی و تحلیل نقشه های گاز و نحوه عملیاتی کردن نقشه ها
    • 5.آموزش نحوه اندازه گیری لوله ها بر اساس نقشه و کار با ابزارآلات نقشه کشی
    • 6.آموزش نحوه کار با دستگاه جوش قوس الکتریکی و معرفی انواع ترانس جوش و اینورتر
    • 7.آموزش نحوه اره کاری و سوهان کاری لوله های گاز
    • 8.آموزش نحوه سوراخ کاری و قلاویز کاری واستاندارد های سوراخ و قلا ویز
    • 9. آموزش نحوه حدیده کاری و استاندارد های حدیده
    • 10.آموزش نحوه تیز کردن انواع ابزار و مته با دستگاه سنگ سمباده
    • 11.آموزش نحوه برش انواع لوله ها با ابزار های برش
    • 12.آموزش نحوه رسم اشکال هندسی در کار
    • 13.آموزش نحوه متصل کردن لوله ها با اتصالات لوله از طریق جوشکاری و حدیده کاری
    • 14.آموزش و معرفی انواع تجهیزات گاز سوز و نحوه لوله کشی گاز دستگاه های مصرفی
    • 15.آموزش رسم کردن انواع نقشه های گاز و طریقه لوله کشی انواع نقشه ها
    • 16.آموزش نحوه تست کردن انواع لوله های گاز
    • 17.آموزش انواع مقررات و آئین نامه های موجود در استاندارد لوله کشی گاز
    • 18.آموزش و شناخت انواع شیر های گاز و نحوه اتصال آنها
    • 19.اموزش و شناخت انواع ترموستات ها و ترموکوبل ها در تجهیزات گاز سوز
    • 20.و تمامی مواردی که در لوله کشی گاز خانگی و صنعتی موجود می باشد

    سوالات متداول

    دوره لوله کشی گاز ساختمان به صورت عملی برگزار می شود یا تئوری؟

    80% آموزش در این دوره به صورت عملی است.

    مدت دوره چند ساعت می باشد؟

    تا زمانی که خود کارآموزان از لحاظ فنی و تئوری به حد قابل قبول رسیده باشند

    2.دوره لوله کشی گاز ساختمان در چه روزهای برگزار می شود؟

    این دوره هم در طی هفته (شنبه تا چهارشنبه) و هم آخر هفته (پنج شنبه و جمعه ) برگزار می شود.

    آیا نیاز هست لباس کار و تجهیزاتی برای این دوره از طرف کارآموزها آورده شود؟

    خیر ، هم لباس کار موجود هست و هم کارگاه کاملا مجهز می باشد.

     

    آموزش لوله کشی گاز خانگی و تجاری

    دوره آموزش لوله کشی گاز خانگی و تجاری یکی از دوره های زیر مجموعه حرفه تاسیسات است که در آموزشگاه فنی سازان به صورت کاملا عملی برگزار می شود و طرفداران زیادی دارد. آموزش لوله کشی گاز ساختمان همانطور که گفته شد به صورت کاملا عملی و در کارگاه مجهز برگزار می شود، کلیه ابزارآلات و تجهیزات روز بازار که در این دوره کاربرد دارد در کلاس آموزش لوله کشی گاز خانه و تجاری آموزشگاه فنی سازان وجود دارد و شما کارآموزان عزیز در طی گذراندن دوره از این ابزار و تجهیزات استفاده می کنید و به قول معروف خودتان دست به آچار خواهید شد.

     

    مزایای شرکت در دوره آموزش لوله کشی گاز خانگی و تجاری

    کارآموزان در این دوره به لوله کشی توکار و روکار گاز کاملا مسلط می شوند و با قوانین و استانداردها و کلیه اصول صحیح لوله کشی گاز آشنا می شوند.همچنین در دوره لوله کشی گاز طریقه جوشکاری و نصب اتصالات، حدیده کاری و قلاویز و نحوه تست و نشتی یابی لوله های گاز آموزش داده می شوند.

    دوره لوله کشی گاز ساختمان به صورت صفر تا صد برگزار می شود ، یعنی از ابتدایی ترین نکات و مطالب آموزشی شروع و تا پیشرفته ترین مطالب مربوط به این رشته را در کلاس آموزش لوله کشی گاز خانگی و تجاری فرا خواهید گرفت و این بدین معنی است که حتی اگر کارآموزان هیچ پیش زمینه و اطلاعاتی از این دوره نداشته باشند بدون هیچ مشکلی قادر به شرکت در کلاسها هستند.

    نکته مهمی که سبب شده تا دوره آموزشی لوله کشی گاز ساختمان و تجاری آموزشگاه فنی سازان ، به یکی از دوره های پرطرفدار در میان سایر دوره های فنی و حرفه ای تبدیل شود ،مدرسین باتجربه این دوره هستند که دارای سابقه کار بالا در زمینه لوله کشی گاز می باشند و همزمان با تدریس در بازار کار نیز مشغول به کارند که این خود نکته حائز اهمیتی است چرا که با نیاز های روز بازار این دوره و کلیه نکات مورد نیاز آموزش این دوره آشنا هستند.

    پس از اتمام دوره لوله کشی گاز ساختمان در آموزشگاه فنی سازان تهران پشتیبانی مدرسین دوره را به صورت نا محدود خواهید داشت و زمانی که وارد بازار کار شدید با هر مشکلی که مواجه شدید و قادر به برطرف نمودن آن نبودید می توانید با مدرس خود تماس بگیرید و از ایشان کمک بگیرید.

    کلیه موارد ذکر شده سبب شده تا آموزشگاه فنی سازان به بهترین آموزشگاه لوله کشی در تهران تبدیل شده و سالانه کارآموزان زیادی را از شهرهای مختلف پذیرا باشد.

    بعد از دوره جامع لوله کشی گاز خانگی و تجاری گواهی حضور در دوره از آموزشگاه صادر می شود و کارآموزان با معرفی به فنی و حرفه ای از طریق آموزشگاه می توانند مدرک قابل ترجمه و بین المللی دریافت کنند.

     

     

    بازار کار لوله کشی گاز خانگی و تجاری

    لوله کشی گاز خانگی برای هر ساختمانی ضروری است. از طرفی گاهی اوقات خانه ها نوسازی می شوند و نیاز به لوله کشی گاز جدید به صورت روکار دارند. این را هم اضافه کنید که این لوله کشی ها به دلایل مختلف فرسوده شده و اتصالات آن نیاز به تعمیرات خواهند داشت. لذا یک لوله کشی گاز متخصص دارای بازار کار گسترده و پرتقاضایی خواهد بود. این افراد پروژه های مختلفی دریافت می کنند و درآمد خوبی دارند.

     

    چگونه می توان وارد بازار کار لوله کشی گاز شد؟

    برای اینکه وارد بازار کار لوله کشی گاز شوید باید ابتدا آموزش ببینید. لوله کشی گاز و انجام اتصالات باید طبق ضوابط صورت بگیرد. اگر در انجام لوله کشی گاز اشتباهی صورت بیگیرد ممکن است باعث نشتی و آتش سوزی شود. لذا انجام صحیح این کار باعث ایمنی ساکنان خواهد شد و اهمیت فراوانی دارد. آموزشگاه فنی سازان دوره آموزش لوله کشی گاز ساختمان را به صورت عملی برگزار می کند و کارآموزان را آماده ورود به بازار کار خواهد کرد.

     

    وسایل مورد نیاز برای لوله کشی گاز خانگی و تجاری

    مرحله ای که مربوط به کار آموزش لوله کشی گاز خانگی و تجاری می شود یعنی اجرای لوله کشی ساختمان است. کارآموزان در آموزشگاه فنی سازان بعد از پایان دوره آموزش لوله کشی ساختمان به یک مجری لوله کشی حرفه ای و مورد تایید سازمان فنی حرفه ای تبدیل می شوند. برای انجام لوله کشی گاز خانگی باید مراحل زیر را انجام دهید.

    • تشخیص نوع لوله
    • لوله گازی
    • انجام اتصالات گازی
    • نصب شیرآلات گازی
    • نصب نوار عایق توکار

    اگر در مرحله تشخیص نوع لوله و خرید لوله و اتصالات اشتباهی صورت بگیرد کل شبکه در نهایت دچار ایراد خواهد بود.

     

    تاریخچه لوله کشی گاز  آموزش لوله کشی گاز خانگی و تجاری

    نوعی از گاز طبیعی برای اولین بار در کشورهای اروپایی و آمریکا و از حرارت دادن به زغال سنگ بدست می آمد. این گاز عمدتا برای مصارف شهری کاربرد داشت. شاید بتوان منشاء تحول جوامع غربی را در استفاده از این نوع گاز طبیعی مربوط دانست زیرا در این حالت آنها قادر بودند مدت بیشتری را به کار و مطالعه اختصاص دهند.

    اولین بار شخصی به اسم ویلیام مورداک اولین سیستم لوله کشی متمرکز گاز را اختراع کرد و از آن به بعد به تدریج گاز از نوع امروزی جایگزین زغال سنگ شد.

    شرکت ملی گاز ایران نیز در سال 1344 و با سرمایه اولیه 25 میلیارد ریال تاسیس شد و هم اکنون این شرکت حدود 75 درصد از گاز کشور را تامین می کند. مناطق نفت خیز آغاجاری، مسجد سلیمان و هفتگل اولین مناطقی بودند که از گاز طبیعی برای مصارف خانگی استفاده کردند.

     

    انواع لوله در لوله کشی گاز توکار  آموزش لوله کشی گاز خانگی و تجاری

    لوله کشی گاز خانگی دو نوع متفاوت دارد: لوله کشی روکار و لوله کشی توکار. هر دو نوع لوله کشی در دوره آموزش لوله کشی گاز خانگی و تجاری آموزشگاه فنی سازان به طور کامل آموزش داده می شود. طبق ضوابط لوله کشی گاز از نوع توکار طبق آیین نامه ها و استانداردها، دو نوع لوله استفاده می شود:

    • لوله مانیسمان یا بدون درز
    • لوله api

     

    لوله مانیسمان چیست؟ آموزش لوله کشی گاز خانگی و تجاری

    لوله های مانیسمان به صورت ناگهانی نورد می شوند و به صورت استوانه ای در می آیند. بر خلاف لوله های درزدار (درزجوش) در طول این نوع لوله ها هیچ درزی وجود ندارد. لوله های مانیسمان به دلیل اینکه درز ندارند، فشار بالایی را تحمل می کنند. این لوله ها قادرند تا 170 بار فشار گاز را تحمل کنند. این در حالی است که فشار گاز خانگی ده ها بار کمتر از این مقدار است.

     

    لوله api چیست؟ آموزش لوله کشی گاز خانگی و تجاری

    لوله های api (American petroleum institute) نوعی از لوله های دارای درز می باشند که همانطور که از نام آنها پیداست، تحت استاندارد پترولیوم آمریکا ساخته می شوند. این لوله ها به علت کیفیت بالای مواد مصرفی و استاندارد بالای جوشکاری می توانند برای برخی مصارف گاز خانگی مورد استفاده قرار گیرند.

     

    لوله کشی گاز خانگی و تجاری چیست؟

    لوله کشی گاز خانگی برای انتقال و رساندن گاز به محل برای انجام مصارف خانگی است. دوره آموزش لوله کشی گاز خانگی و تجاری نیز با همین هدف برگزار می شود. برای اینکه بخاری، اجاق گاز، خشک کن لباس، شومینه یا هر وسیله گازی دیگر در منزل شما کار کند باید لوله کشی گاز خانگی انجام شود. گازکشی ساختمان یکی از اصلی ترین مراحل تاسیسات ساختمان است که با توجه به خطراتی که می تواند ایجاد کند به شدت مورد توجه قرار می گیرد.

    گاهی اوقات ایجاد اختلال در لوله کشی گاز می تواند گازرسانی را با مشکل مواجه کند. از جمله مواردی که می تواند باعث این مشکل شود عبارتند از:

    • ایراد در اتصالات لوله کشی گاز
    • ایراد در شیر گاز
    • وجود نشتی گاز
    • وجود انسداد در لوله گاز

    ضوابط لوله کشی گاز توکار آموزش لوله کشی گاز خانگی 

    برای لوله کشی گاز توکار آیین نامه ها و قوانینی برای جنس لوله ها، نحوه لوله گذاری و انجام اتصالات وجود دارد که باید حتما رعایت شود. مهترین این ضوابط به شکل زیر است:

    در لوله کشی گاز از نوع توکار، کلیه اتصالات از جمله سه راهی گاز، کپ، زانو گازی، سردنده گاز، تبدیل گازی و اتصالات گازی دیگر باید از نوع مانیسمان بدون درز یا لوله های درزدار با استاندارد پترولیوم باشند.

    طبق ضوابط شرکت استاندارد ملی گاز ایران، در لوله کشی گاز توکار، استفاده از اتصالات جوشی استاندارد الزامی است. به علاوه کلیه قطعات نصب شده در خط لوله کشی گاز باید بصورت جداگانه مارک استاندارد داشته باشند.

     

    کنتور گاز کجا قرار می گیرد؟

    کنتور گاز معمولا در جایی قرار می گیرد که دسترسی راحتی داشته باشد. کنتور گاز را معمولا در پارکینگ و در قسمتی که دچار تغییر دمایی زیاد نمی شود و احتمال آتش سوزی نزدیک آن نیست قرار می دهند. کنتور نباید به هیچ وجه در مسیری قرار بگیرد که برخورد احتمالی وسایل نقلیه بتواند به آن آسیب وارد کند. معمولا کنتور را با حفاظ می پوشانند که تا حدی از بروز این اتفاقات جلوگیری شود. نکته مهم این است که فاصله کنتور تا زمین باید حداقل 220 سانتی متر باشد. در دوره آموزش لوله کشی گاز خانگی و تجاری آموزشگاه فنی سازان نصب کنتور در جای مناسب در شرایط مختلف آموزش داده می شود.

     

    نحوه و مراحل لوله کشی گاز خانگی و تجاری

    انتقال و رساندن گاز و وسایل خانگی گازی مانند بخاری و اجاق گاز به ابزار و مهارت های خاصی برای تعبیه لوله ها و سرهم کردن اتصالات احتیاج دارد. در مرحله اول لوله ها باید در تینر آغشته و کاملا تمیز شوند. سپس لوله ها باید به صوت 50 به 50 نوارچسب پیچی شوند، یعنی نوار چسب را طوری میپیچانیم که نصف عرض هر دور نوار نیمی از دور قبلی را بپوشاند. سپس طبق نقشه ای که توسط مهندس ناظر تایید شده مسیر لوله ها را تا پشت بخاری و اجاق گاز نصب می کنیم.

    لوله اجاق گاز باید 110 سانتی متر از کف فاصله داشته باشد. همچنین پکیج باید حداقل در فاصله 120 سانتی متری و شیر قطع کن در فاصله 180 سانتی متری از زمین قرار داشته باشد. بعد از انجام برآوردها و اندازه گیری ها نوبت به برش لوله ها می رسد.

    برای اتصال لوله ها از جوشکاری استاندارد استفاده می کنیم. جوشکاری باید صاف و یکنواخت و با دقت بالا صورت گیرد. درجه جوش باید مناسب باشد و در صورت بالا بودن دما ممکن است لوله سوراخ شده و الکترود به لوله بچسبد. بعد از جوشکاری باید از گل جوش استفاده کنیم تا از عدم نشتی در محل اتصالات اطمینان حاصل کنیم.

     

    هزینه ی مورد نیاز برای لوله کشی گاز  خانگی و تجاری

    هزینه لوله کشی به موارد مختلفی بستگی دارد و نمی توان با اطلاعات ناقص عدد معقولی برای لوله کشی ساختمان در نظر گرفت. از جمله مواردی که در تعیین هزینه لوله کشی گاز نقش دارند عبارتند از:

    • محلی که پروژه در آن قرار دارد
    • کاربری تجاری یا مسکونی ساختمان
    • تعداد طبقات ساختمان
    • فشار گاز
    • توکار یا روکار بودن پروژه
    • نوع کنتور (تکی یا مجتمعی)
    • حجم کاری و تعداد واحدها
    • قیمت مصالح مصرفی در پروژه
    • حجم و تعداد کاری که باید لوله کشی انجام شود
    • عمده یا خرده بوده پروژه

     

    ابزار لوله کشی گاز خانگی و تجاری

    مهمترین دستگاه برای لوله کشی گاز، دستگاه جوشکاری برق می باشد. این دستگاه همچنین برای لوله کشی آتش نشانی، ساخت و تعمیرات کلکتور، کار با لوله های فلزی سیاه و لوله کشی موتورخانه کاربردهای زیادی دارد. مهمترین ابزار مورد استفاده برای انجام جوشکاری لوله گاز عبارتند از: کابل برق، ماسک جوشکاری، کابل اتصالات، الکترود و دستکش جوشکاری و وسایل جانبی دیگر.

    همانطور که می بینید، جوشکاری یکی از بخش های بسیار مهم و عمده آموزش لوله کشی گاز خانگی و تجاری می باشد. در بخش بعدی نکات جوشکاری لوله گازی را بررسی می کنیم.

     

    جوشکاری لوله گاز

    به طور خلاصه عملیات جوشکاری لوله های گاز خانگی و تجاری شامل مراحل زیر می باشد:

    سطح لوله ها در محل اتصال به هم باید از هرگونه مواد زائد پاک شود.

    الکترود و دستگاه جوش باید کاملا سالم باشند.

    محیط کار باید از هرگونه مواد اشتعال زا عاری باشد.

    روی لوله هایی که قصد دارید جوشکاری کنید باید پخ 30 تا 37.5 ایجاد کنید.

     

    مراحل و نکات کلی لوله کشی گاز خانگی و تجاری

    برای انجام لوله کشی گاز خانگی یک منزل مسکونی نیاز به انجام مراحل قانونی و اجرایی خاصی می باشد که در دوره آموزش لوله کشی گاز خانگی و تجاری آموزش داده می شود. در مرحله اول باید در سازمان نظام مهندسی تشکیل پرونده داده و مهندس ناظر شما تعیین شود. در مرحله بعدی باید پیمانکار یا همان مجری لوله کشی گاز برای منزل مسکونی مشخص شود. پس از پایان عملیات لوله کشی گاز نیز به تایید مهندرس ناظر نیاز است. بعد از این مرحله، علم و کنتور گاز نصب می شود.

    لوله کشی گاز به دلیل خطر اشتعال زایی خطرات احتمالی زیادی را شامل می شود و بسیار فرآیند حساسی است. مجوز لازم برای نصب کنتور باید توسط یک مجری مورد تایید از شرکت ملی گاز دریافت شود. در ساختمان ها اجرای لوله کشی گاز باید با جوشکاری صورت بگیرد و اعمال روش های دیگر خارج از قانون می باشد.

    بسته به نوع لوله کشی گاز لوله های روکار یا درزدار و یا لوله های مانسیمان می توانند برای لوله کشی گاز ساختمان استفاده شود. اگر احتمال وارد شدن ضربه به لوله ها وجود دارد باید با حفاظ محکم از لوله ها محافظت کرد. در صورتی که لوله در مکانی قرار می گیرد که وزن زیادی را تحمل می کند باید با یک غلاف فلزی با دو سایز بیشتر از وارد شدن وزن اضافی روی آن جلوگیری به عمل آید.

    همچنین فضای بین لوله و غلاف باید با مواد عایق پر شود و هیچ نقطه ای از لوله با غلاف برخورد نداشته باشد. استفاده از لوله های آب یا لوله های ضعیف برای گازکشی ممنوع است. برای انشعابات لوله کشی گاز آشپزخانه باید حتما از لوله های فلزی استاندارد جوشی استفاده کرد.

     

    دوره های آموزشی دیگر در حال برگزاری در آموزشگاه فنی سازان :

    آموزش تعمیرات موبایل

    اموزش تعمیرات لوازم خانگی

    آموزش برق ساختمان

     

     

    ۱
    ۲
    ۳
    ۴
    ۵
    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۹ رای

    دوره های مرتبط

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest

    3 دیدگاه
    قدیمی‌تر
    جدیدتر پر امتیازترین
    بازخورد درون متنی
    مشاهده همه نظرات
    Matin
    Matin
    1 سال پیش

    سلام ، من تو دوره ی لوله کشی گاز ساختمان فنی سازان شرکت کردم خیلی راضیم از اساتید این آموزشگاه .

    پوریا
    پوریا
    1 سال پیش

    سلام من در دوره آموزش لوله کشی گاز ساختمان آموزشگاه فنی سازان شرکت کردم و خواستم از استاد این دوره تشکر کنم که با علم بالا و صبر و حوصله بهمون آموزش داد و من که هیچ اطلاعاتی از پیش نداشتم الان میتونم خیلی راحت لوله کشی گاز و انجام بدم

    فنی سازان
    فنی سازان
    عضو
    پاسخ به  پوریا
    1 سال پیش

    سلام ، خوشحالیم که از دوره راضی بودید.موفق باشید.