پریدن فیوز بسیار رایج است و اکثر ما حداقل یکبار این پدیده را مشاهده کرده ایم. اما علت پریدن فیوز برق چیست؟ پریدن فیوز برق عمدتا و اصولا یک اتفاق کنترلی و برنامه ریزی شده از جانب مهندسان برق و الکترونیک برای جلوگیری از اعمال ولتاژهای بیش از حد برق به مدارات الکترونیکی است. فیوز در واقع یک قطعه الکترونیکی محافظتی برای کل مدار برق سیستم می باشد و وجود آن در برق کشی ساختمان ها ضروری است.

حال سوال اینجاست که فیوز دقیقا چطور عمل می نکند؟ علت پریدن فیوز برق چیست؟ بعد از پریدن فیوز برق چطور باید مشکل را عیب یابی کنیم؟ چه اقداماتی را باید بعد از پریدن فیوز انجام دهیم؟ در این مقاله قصد داریم اطلاعات تکمیلی و جامعی را در مورد چیستی فیوز، علت پریدن فیوز برق، نحوه رفع مشکل و راه های پیشگیری از آن ارائه دهیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کلیک کنید: آموزش برق ساختمان 

آموزش-برق-ساختمان

علت پریدن فیوز برق چیست؟

برای تعیین علت پریدن فیوز برق باید ابتدا با خود فیوز و نحوه عملکرد آن آشنایی کافی داشته باشیم. در واقع می توان اینطور گفت که در مدارهای الکتریکی برای جلوگیری از اتفاقاتی مانند آتش سوزی، انفجار و رخدادهای دیگر از فیوز استفاده می شود. فیوز به طور کلی یک سیم فلزی می باشد که مقاومت بسیار پایینی دارد و اگر جریان الکتریکی از یک حد معینی بیشتر شود، این سیم ذوب شده و جریان را به طور کلی قطع می کند.

حال در ادامه مقاله به علت پریدن فیوز برق می پردازیم. ابتدا دلایل را مطرح می کنیم و سپس توضیحاتی را در مورد هر کدام ارائه می دهیم.

مقاله مرتبط: استاندارد برق کشی ساختمان

خرابی در دستگاه‌های برق

رایج ترین علت پریدن فیوز برق خرابی دستگاه های برقی است. ایراد در مدارات این دستگاه باعث می شود ولتاژی نامعقول و بیشتر از حد مجاز به مدار وارد شود و این مساله می تواند باعث ذوب شدن سیم فیوز شود. این مشکل می تواند به وسیله یک محافظ به سادگی حل شود. این دستگاه وسایل برقی شما را از ولتاژ بیش از اندازه و پریدن فیوز محافظت می کند.

استفاده بیش از اندازه از برق

پریدن فیوز

علت پریدن فیوز برق می تواند استفاده بیش از حد از این وسایل برقی باشد. این اتفاق بدون وجود یک فیوز برق که مصرف را کنترل کند می تواند گاهی حتی منجر به آتش سوزی شود. اما سیم فیوز در اثر استفاده بیش از حد از وسایل برقی و بار اضافی به تدریج ذوب می شود و اتصال آن قطع می شود. هر چند طراحی نامناسب هم می تواند باعث ایجاد این مشکل شود اما عمده مشکل از استفاده غیر اصولی از وسایل نقلیه سرچشمه می گیرد.

اتصالی در سیم کشی‌ها

اتصالی در سیم کشی ساختمان نیز می تواند علت پریدن فیوز برق باشد. اشکال در سیم کشی های ساختمان می تواند باعث شود ولتاژ غیر قابل کنترلی به مدار دستگاه ها وارد شود که می تواند باعث پریدن فیوز برق شود.

مقاله پیشنهادی: اندازه گیری مقاومت پویا از یک LED و نحوه ایجاد یک مدل SPICE

دلایل شایع پریدن فیوز برق و نحوه رفع این مشکل

اگر دلایلی که در بالا ذکر شد هیچکدام علت پریدن فیوز برق نباشد، برای پیدا کردن مشکل باید ابتدا مدار را تست کنید و در آخر اقدام به بررسی تابلو برق نمایید. اگر در این نواحی مشکل خاصی وجود نداشته باشد می توانید فیوز را مجددا متصل کنید. توجه داشته باشید اگر پس از اتصال مجدد فیوز دوباره دچار مشکل شود این بدین معنی است که مشکل اتصال کوتاه در مدار وجود دارد و باید به سرعت برطرف شود. اگر فیوز در کارگاه یا کارخانه و مراکز تولیدی دچار مشکل شود نشانه این است که مشکل در برق دستگاه جدی است و باید به سرعت حل شود.

پیدا کردن دلیل پریدن فیوز برق در ساختمان‌های قدیمی

پیدا کردن دلیل پریدن فیوز در ساختمان های قدیمی و جدی متفاوت است. ابتدا به ساختمان های قدیمی می پردازیم. در ساختمان های قدیمی برای پیدا کردن محل پریدن فیوز باید سه مرحله مختلف را طی کنید.

مرحله اول:

اگر در ساختمان های قدیمی دلیل پریدن فیوز برق مشخص نباشد مجبور خواهید بود ابتدا تمام وسایل برقی را از برق جدا کنید. دلیل این اقدام این است که امکان دارد معیوب بودن وسایل برقی باعث پریدن پریز شده باشد. اگر در این شرایط و بعد از اتصال دوباره جریان برق مشکل برطرف شد نشان دهنده این است که معیوب بودن یکی از وسایل برقی موجب پریدن فیوز شده بود. در این حالت باید هر یک از وسایل برقی را جداگانه بررسی کنید. اما اگر فیوز بلافاصله بعد از اتصال دچار مشکل شود بدین معنی است که باید به سراغ مرحله بعدی بروید.

مرحله دوم:

اگر دلیل پریدن فیوز وسایل برقی نباشد احتمالا کلید و پریزها دچار مشکل هستند. در این مرحله باید با خاموش کردن تمام لامپ ها مجددا اتصال برق را امتحان کنید. اگر مشکل از کلید و پریزها باشد فیوز دچار مشکل نخواهد شد. اما اگر فیوز دوباره بپرد باید به سراغ مرحله بعدی بروید.

مرحله سوم:

در مرحله آخر برای تعیین علت پریدن فیوز برق باید یک به یک تمام کلیدهای برق را مورد بررسی قرار دهیم. سیم های برق در اثر زمان فرسوده شده و عایق خود را از دست می دهند و باعث اتصال کوتاه می شوند. با باز کردن کلیدها و پریزها می توان مشکل اتصال کوتاه را پیدا و آن را رفع کرد.

پیدا کردن دلیل پریدن فیوز برق در ساختمان‌های جدید

در ساختمان های جدید و مدرن تر پیدا کردن علت پریدن فیوز برق کار ساده تری است. علت این امر این است که در این ساختمان ها از تابلو برق استفاده شده است. پیدا کردن مشکل از طریق تابلو برق امکان پذیر و خیلی ساده تر است.

علت پریدن فیوز

در این حالت باید فیوزهای موجود روی تابلو برق را به سمت پایین بزنید و سپس فیوز اصلی را متصل کنید. اگر فیوز در این حالت بپرد بدین معنی است که سیم کشی و اتصالات برقی دچار مشکل هستند. پیدا کردن محل دقیق مشکل از تابلو برق امکانپذیر است. پیدا کردن مشکل بدین صورت است که شما فیوز ها را یکی یکی متصل می کنید و هر زمان با اتصال یک فیوز، اتصالی رخ دهد یعنی همان فیوز دچار مشکل است.

جمع بندی علت پریدن فیوز برق

در این مقاله علت پریدن فیوز برق را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که مشاهده کردید علت پریدن فیوز برق می تواند ناشی از معیوب بودن وسایل برقی یا خرابی کلیدها، پریزها و اتصالات باشد. به هر ترتیب یک تکنسین برق باید قادر باشد چه در ساختمان های قدیمی و چه در ساختمان های جدید با تابلو برق این اشکالات را عیب یابی و تعمیر کند.

برای عیب یابی این ایرادات باید حتما آموزش های لازم را دیده باشید. این آموزش ها باید در کارگاه های مجهز و زیر نظر اساتید مجرب صورت بگیرد. آموزشگاه فنی سازان یکی از آموزشگاه های معتبر و مجهز در تهران است که انواع رشته های فنی حرفه ای را به صورت صفر تا صد و ویژه بازار کار آموزش می دهد.

در دوره آموزش برق ساختمان درجه 1 و درجه 2 که در آموزشگاه فنی سازان برگزار می شود کارآموزان تمام سرفصل ها را که مطابق با نیازهای بازار کار این رشته طراحی شده فرا می گیرند و سپس با دستان خود و با تجهیزاتی که در کلاس ها موجود است تمام مهارت ها را به صورت عملی و زیر نظر استاد دوره تمرین می کنند تا کاملا مسلط شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات