ثبت نام در آزمون های فنی حرفه ای پس از این که کلاس های کتبی و عملی این دوره ها به پایان رسید، انجام می گیرد. کسانی که در این دوره ها به دریافت مهارت می پردازند، پس از دریافت نمره قبولی از آزمون مورد نظر، موفق به دریافت گواهی مهارت در آن حرفه می گردند.

سازمان آموزش فنی و حرفه ای  ثبت نام  فنی حرفه ای

سازمان آموزش فنی و حرفه ای، سازمانی زیر نظر وزارت تعاون و وزارت کار و رفاه اجتماعی است. این سازمان به عنوان نهادی در اجرای آموزش های فنی و حرفه ای، کلاس های آموزشی برای افراد داوطلب در جهت کسب بعضی مهارت ها، اجرای فعالیت می کند.

اجرای این کلاس ها محدودیت مکانی ندارد و در تمامی شهرها و روستاها و حتی پادگان ها و زندان ها اجرا می گردد. این کلاس ها دارای محدودیت زمانی نیز، نمی باشند و در زمان های مختلفی، به پرورش نیروی کار در زمینه های صنعتی، خدمات و کشاورزی می پردازند.

پس از پایان این دوره های آموزشی و پایان کلاس ها، آزمونی عملی و آزمونی کتبی از هنرجویان گرفته می شود.

اگر هنرآموز نمره قبولی از آزمون ها کسب کند، گواهینامه مهارت به او تعلق میگیرد ولی در غیر این صورت، هنرجو باید دوباره آزمون بدهد. نمره قبولی در آزمون های کتبی دوره های فنی حرفه ای، حداقل ۵۰ و در آزمون های عملی، حداقل ۷۰ است. کارنامه ای که به متقاضیان رشته های فنی حرفه ای تعلق می گیرد، در ۴ سطح مختلف تهیه و تدوین می گردد. شرکت در دوره های آموزشی فنی حرفه ای، دارای شرط و شروط هایی می باشد که یکی از این شروط، سن متقاضی است. سن متقاضی، باید بالای ۱۵ سال باشد. در غیر این صورت، اجازه ورود به این کلاس های آموزشی به افراد داده نمی شود.

سازمان آموزش فنی و حرفه ای

نحوه ثبت نام آزمون فنی حرفه ای

اگر بخواهیم به طور کلی آزمون های فنی حرفه ای را دسته بندی کنیم، باید بگوییم که سازمان فنی حرفه ای، سه نوع آزمون دارد. نوع اول آن آنلاین می باشد نوع دوم آن گروه ادواری و نوع سوم آن گروه هماهنگ هستند. اگر قصد ثبت نام به روش اول در آزمون های فنی حرفه ای را دارید، می توانید تحت نظر موسسات آموزش آزاد که آن ها نیز، تحت نظر سازمان فنی حرفه ای به فعالیت مشغولند، مراجعه کنید و از این طریق، اقدام نمایید.

اگر بخواهید از طریق راه دوم پیش بروید، باید به سایت سازمان فنی و حرفه ای وارد شوید و با ثبت نام در آن جا، کارت اعتباری آزمون را از آن جا به دست آورید.

اما نوع سوم ثبت نام که پر متقاضی ترین نوع ثبت نام نیز می باشد. در این روش، در روز مقرر، آزمون به صورت هماهنگ، در کل کشور به اجرا در می آید. تنها افرادی حق شرکت در این آزمون ها را دارند که در کلاس های آموزشی آن دوره، شرکت کرده باشند. اگر خواهان شرکت در این آزمون ها هستید، ابتدا باید به یکی از آموزشگاه های آموزش آزاد که زیر نظر سازمان فنی حرفه ای مشغول فعالیتند، مراجعه فرمایید و سپس در آن سازمان ها، مراحل ثبت نام را انجام دهید. البته این که شما قصد شرکت در کدام دوره آموزش را دارید، کاملا شخصی و سلیقه ای است و شما می توانید بنا به سلیقه خود، یکی از دوره ها را برگزینید و سپس ثبت نام به عمل آورید. بعد از این که شما دوره آموزشی خود را به پایان رساندید، همان مرکز آموزشی شما را جهت شرکت در آزمون همان دوره،به سازمان فنی حرفه ای معرفی می کند.

مثلا اگر می خواهید در یکی از شاخه های شغل آرایشگری دوره و کلاس بگذرانید، ابتدا باید به کلاس های آرایشگری در یکی از آموزشگاه های زیر نظر سازمان فنی حرفه ای بروید و پس از طی کردن این مراحل و رسیدن به مرحله شرکت در آزمون، به سازمان و آموزشگاه مربوطه، مراجعه فرمایید. معمولا آزمون ها به دو صورت کتبی و عملی از متقاضیان گرفته می شود که شرط قبولی در هر دو آزمون، دریافت نمره قبولی است. میزان نمره قبولی را در مطالب بالا توضیح دادیم. البته در این چند سال اخیر به خاطر مشکلاتی که ویروس منحوس کرونا به وجود آورد، سازمان فنی حرفه ای آزمون های خود را در زمان های طولانی تری نسبت به یکدیگر، برگزار می کند.

1- اولین روش ثبت نام در آزمون فنی حرفه ای

آزمون ادواری نوع دیگری از آزمون های فنی حرفه ای است که به طور منظم، برگزار می شود. این نوع آزمون، هماهنگ برگزار نمی گردد و هر شهری برای خود، جداگانه آزمون برگزار می کند. افرادی که قصد شرکت در آزمون های ادواری را دارند، باید برای ثبت نام به سایت سازمان فنی حرفه ای مراجعه نمایند.

2- دومین روش شرکت در آزمون فنی حرفه ای  ثبت نام فنی حرفه ای

این هم نوع دیگری از آزمون های سازمان فنی حرفه ای است. در واقع اجرای این آزمون، به عهده مراکز آموزش آزاد از جمله آموزشگاه فنی سازان است که این مرکز نیز، تحت نظارت سازمان فنی حرفه ای کشور می باشند.

 

شروط ثبت نام در آزمون های فنی حرفه ای

در مورد آقایان، داشتن کارت پایان خدمت،داشتن مدارکی که خواسته شده است،ارائه گواهینامه درجه یک برای شرکت در دوره، دارا بودن حداقل ۱۵ سال سن و شرایط جسمانی مناسب نسبت به دوره آموزشی که  قرار است در آن شرکت کنید، از شرایط واجب و ضروری ثبت نام در آزمون های فنی حرفه ای است.

 

سخن پایانی

در مطالبی که ذکر کردیم، نحوه ثبت نام در آزمون های فنی حرفه ای و انواع این آزمون ها توضیح داده شد. علاوه بر آن، شروط شرکت در آزمون نیز، گفته شده است. بنابراین متقاضیانی که قصد یادگیری یک فن و یا یک حرفه را دارند، می توانند از طریق آموزشگاه های مربوطه، اقدام نمایند و با شرکت در دوره های آموزشی، شرط ورود به آزمون را انجام داده باشند. برای ثبت نام در آزمون های سازمان فنی و حرفه ای، راه های متنوعی وجود دارد و این آزمون ها نیز، به روش های گوناگونی برگزار می گردند. در صورت دریافت نمره قبولی که برای هر یک از آزمون های کتبی و عملی، در سطح خاصی است، شما موفق به اخذ گواهینامه مربوط به همان رشته از سازمان فنی و حرفه ای می گردید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات