اولین قدم جهت گرفتن وام فنی و حرفه ای با مدرک فنی و حرفه ای، گرفتن مدرک فنی و حرفه ای، از سازمان فنی و حرفه ای است. برای گرفتن این مدرک باید در یکی از آموزشگاه های که مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای است، ثبت نام کنید و همچنین دوره های آموزشی آن را طی کنید و در آزمون سنجش آن شرکت کنید. کسانی که قصد راه اندازی کسب و کار خود را دارند، با گذراندن دوره آموزش در یکی از آموزشگاه های مورد تایید فنی و حرفه ای به مهارت مورد نیاز جهت شروع شغل خود می توانند، برسند. که علاوه بر دریافت مدرک این دوره را از آموزشگاه، می تواند با دریافت وام فنی و حرفه ای، سرمایه لازم را برای شروع کسب و کار خود را تامین کنند. وام خود اشتغالی یکی از پرطرفدارترین وام های فنی و حرفه ای است، که افرادی که هیچ کسب و کاری ندارند، تصمیم می گیرند آن را دریافت کنند. اگر شما نیز دارای مدرک فنی و حرفه‌ای هستید و هنوز بیکار هستید و قصد دارید یک  کسب و کار را راه اندازی کنید.

در این مقاله قصدداریم به شما کمک می‌کنیم  تا با وام فنی و حرفه‌ای بتوانید، کسب و کار مورد نظرتان را راه‌اندازی کنید.

در ادامه مقاله به نحوه گرفتن وام فنی و حرفه‌ای و همچنین مبلغ وام خوداشتغالی، شرایط لازم جهت دریافت وام می پردازیم. با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانید:

وام خوداشتغالی چیست؟

قدم اول جهت دریافت وام فنی حرفه ای

مزایای مدرک فنی و حرفه ای 

انواع کسب و کارهایی که شامل دریافت وام خوداشتغالی هستند

وام خوداشتغالی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

شرایط عمومی برای وام خود اشتغالی

چگونگی بررسی درخواست تسهیلات

سقف تسهیلات و نرخ کارمزد

تضمینات قابل قبول جهت پرداخت تسهیلات صندوق

 

وام خوداشتغالی چیست؟

هدف از وام خوداشتغالی، ایجاد یک کسب و کار برای افرادی که فاقد کار هستند و می خواهند برای خود در آمد داشته باشند و توان مالی آن ها برای شروع یک بیزینس کوچک کافی نیست.

وام فنی و حرفه ای همان گونه که از مبلغ آن مشخص است، فقط جنبه حمایتی دارد و طبیعتا سرمایه مورد نیاز جهت شروع یک کسب و کار را نمی تواند، تامین کند.

دوره ی پیشنهادی : آموزش تعمیرات موبایل به صورت کاملا تخصصی

وام خوداشتغالی چیست؟

 

قدم اول جهت دریافت وام خود اشتغالی فنی و حرفه ای

جهت دریافت وام فنی و حرفه ای قبل از هر چیزی باید اقدام به دریافت مدرک فنی و حرفه ای از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور  بکنید، و برای گرفتن این مدرک، حتما به ثبت نام در مراکز آموزشی که مورد تایید فنی و حرفه ای است نیاز دارید.

 

مزایای مدرک فنی و حرفه ای 

کسانی که می خواهند یک کسب و کار را راه اندازی کنند، با گذراندن دوره های مهارتی در مراکز آموزشی مورد تایید فنی و حرفه ای، می توانند در یک رشته خاص مهارت های لازم را کسب کنند و همچنین جهت دریافت وام فنی و حرفه ای یا وام خود اشتغالی اقدام کنند.

 

انواع کسب و کارهایی که شامل دریافت وام خود اشتغالی هستند :

افرادی که می خواهند وام خود اشتغالی دریافت کنند حتما باید در یکی از گروه های شغلی که در زیر آمده است، قرار بگیرند.

  • کسب و کار خانگی

این کسب و کار، نوعی از کسب و کار است که اعضای خانواده آن را انجام می دهند و همچنین در محیط خانه ایجاد شود. این نوع کارها باید بر طبق یک طرح کسب و کار ویژه شکل بگیرند و نتیجه این کار باید تولید کالا و خدمات به بازار و خارج از خانه باشد. برای کسب و کار خانگی، سقف تسهیلات 50 میلیون ریال است.

  • خويش فرمايی

این نوع از کسب و کار، باید خود فرد مالکیت و همچنین مدیریت درآمدی کسب و کار خود را بر عهده داشته باشد. در این نوع کسب و کار شخص، علاوه بر خود، برای افراد دیگری می تواند کسب و کار ایجاد کند.

در صورتی که فردی که کسب و کاری راه اندازی می کند هم برای خودش و هم برای شاگردان خود ایجاد درآمد کند این کسب و کار جزو دسته خویش فرمایی است.

سقف تسهیلات برای این دسته شغل 150 میلیون ریال است.

  • کارفرمايی

از دیگر دسته های راه اندازی کسب و کار، واحد شرایط دسته کارفرمایی می باشد. در این دسته کسب و کار، فرد  برای خود و افراد دیگر نیز مشغول ایجاد شغل می کند و به آنها حقوق می دهد. در این نوع از کسب و کار، دو یا حتی چند نفر، در چارچوب اشخاص حقوقی می توانند به صورت شریکی یک شغل را راه اندازی کنند.

  • کارآفرينی

به انواعی از اشتغال که موجب تولید یک کالا یا محصول می شود، کسب و کار کارفرمایی می گویند. محصول و کالای تولید شده می تواند در حوزه خدمات، کشاورزی، صنعت باشد. فرد کارآفرین باید سرمایه گذاران را با یک برنامه اقتصادی در مورد مطلوبیت نوآوری متقاعد کند.

دوره ی پیشنهادی : آموزش تعمیرات لوازم خانگی به صورت کاملا تخصصی

انواع کسب و کارهایی که شامل دریافت وام خود اشتغالی هستند

وام خود اشتغالی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

  • گروه های هدف برای دریافت وام فنی و حرفه ای معمولا جوانان هستند که بیکارند و جویای کار هستند و دارای گواهینامه های مهارتی از آموزشگاه های فنی و حرفه ای هستند و همچنین قابلیت کارآفرین بودن و ایجاد  بنگاه های اقتصادی خود را دارند؛ اما با کمبود سرمایه مواجه هستند.
  • صندوق با حفظ نظام شناسایی، و همچنین بررسی کردن اهلیت و اعتبار سنجی برای حمایت کردن از طرحهای که از سوی این قبیل افراد ارایه شده است، تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال وام تعلق می گیرد که با بازپرداخت ۶۰ ماهه است.
  • اولویت دریافت وام فنی و حرفه ای به دارندگان گواهینامه فنی و حرفه ای با کسانی است که ساکنین مناطق محروم هستند و همچنین زنانی که سرپرست خانواده اند و حداقل ۲۰% از هزینه برای مشارکت در اجرای طرح را دار می باشند.
  • افرادی که دارای دیپلم فنی و حرفه ای یا کار و دانش هستند.
  • افرادی که فارغ التحصیلان دانشگاه ها و همچنین مراکز آموزش عالی هستند.
  • افرادی که برگزیده جشنواره خوارزمی و مخترعین هستند.
  • افرادی که دارای مدرک فنی و حرفه‌ای از مراکز آموزشی دولتی و همچنین آموزشگاه‌ های آزاد هستند.
  • افرادی که برگزیده مسابقات مهارت ملی هستند.
  • کسانی که ایده‌ های کارآفرینی دارند.

 

شرایط عمومی برای وام خود اشتغالی

  • افراد باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران باشند.
  • برای اقایان باید کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم داشته باشند.
  • قبلا از تسهیلات اشتغال صندوق کارآفرینی امید استفاده نکرده باشند.
  • بیکار باشند یا به صورت شاگرد یا کارگر در یک جا مشغول به کار باشد.
  • بیمه ی اشتغال تبصره نداشته باشد، اگر دارای بیمه باشد باسد بیمه کارفرمایی و اجباری حذف شود و یا اینکه تبدیل به بیمه خویش فرمایی شود.
  • مجوزهای مورد نیاز برای طرح را از مراجع ذیصلاح داشته باشد.
  • در زمان دریافت تسهیلات فرد باید در دستگاه های دولتی مشغول به کار نباشد و حقوق باز نشستگی نیز دریافت نکند.
  • سن فرد باید حداقل ۱۸ و حداکثر ۵۰ سال باشد.

 

چگونگی بررسی درخواست تسهیلات

درخواست متقاضیان برای دریافت وام به دو بخش درخواست غیر مستقیم و در خواست مستقیم تقسیم میشود. در خواستهای مستقیم در رابطه با افرادی است که به صندوق مراجعه کرده اند و در خواست و مدارک مورد نیاز را به صندوق تحویل داده اند و یا در سایت ثبت نام کرده اند.

درخواست های غیر مستقیم، متقاضیان هستند که از طریق نهاد های دیگر معرفی شده اند که با عقد تفاهم نامه با صندوق مشغول به همکاری هستند و همچنین افرادی که از طرف مقامات (در سفرهای استانی هیات دولت و دیگر مقامات کشوری و استانی) معرفی شده اند.

 

سقف تسهیلات و نرخ کارمزد وام خود اشتغالی

  • به مشاغل خانگی، حداکثر تسهیلات پرداختی تا مبلغ ۵۰ میلیون ریال است.
  • به مشاغل خویش فرمایی و خود اشتغالی، حداکثر تسهیلات پرداختی تا مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال است.
  • زمان باز پرداخت تسهیلات اعطایی با حساب کردن دوره سازندگی و همچنین تنفس برای تمام طرح ها شامل: خدماتی و خانگی، تولیدی حداکثر ۵ سال است.
  • تسهیلات صندوق با توجه به نوع کسب و کار راه اندازی شده به صورت ماهانه یا فصلی و سالانه به صورت اقساط برابر قابل قسط بندی است.
  • دوره تنفس و سازندگی برای شغل های خانگی حداکثر ۳ ماه و دوره تنفس و سازندگی برای شغل های خویش فرمایی ۴ ماه است.
  • تبصره: دوره تنفس برای قسط بندی فصلی حداکثر سه ماه است و تسهیلات با دوره های قسط بندی سالانه، دوره ی تنفس ندارند.
  • تسهیلات صندوق به شکل قرض الحسنه است و نرخ کارمزد آن نیز ۴ درصد است.
  • تبصره: کارمزد دوره ی تنفس و فاصله ی پرداخت های مرحله ای وام، در زمان پرداخت آن اخذ می شود و اصل وام دریافت شده و کارمزد دوره ی باز پرداخت ان نیز به تعداد اقساطی که تقسیم شده است و بورت اقساطی آن وصول می گردد.

دوره ی پیشنهادی : آموزش برق ساختمان مخصوص ورود به بازار کار

سقف تسهیلات و نرخ کارمزد وام خود اشتغالی

تضمینات قابل قبول جهت پرداخت تسهیلات صندوق

تضمینات قابل قبول جهت پرداخت تسهیلات صندوق به صورت زیر است:

  • تضمینات لازم جهت تسهیلات به ازای هر ۵۰ میلیون ریال وام یک نفر ضامن که کارمند رسمی باشد و همچنین دارای گواهی کسر حقوق باشد و یا اینکه برابر آن مطابق دستور العمل صندوق باشد.
  • گرفتن چک و سفته برابر ۱۵۰ درصد تسهیلات اعطایی.
  • تبصره: ظهر چک و سفته که اخذ می شود باید توسط ضامنین وام امضاء شوند.

ما در این مقاله تمام اطلاعات لازم در مورد وام فنی و حرفه ای و شرایط وام خود اشتغالی را با شما به اشتراک گذاشتیم. امیدواریم سودمند بوده باشیم.

نکته :

تا جایی که ما می دانیم در سال های قبل بانک کارآفرینان امید ، آینده ، مهر ، صندوق کارآفرینان بانک دی این وام را به متقاضیان ارائه می دادند برای اطلاعات بیشتر می توانید به این بانک ها مراجعه نمایید .(لطفا با آموزشگاه تماس نکیرید)

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۸ از ۵
از مجموع ۱۰ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
قدیمی‌تر
جدیدتر پر امتیازترین
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات
Hadis
Hadis
7 ماه پیش

سلام وقتتون بخیر من در ازمون فنی حرفه ای قبول شدم اما هنوز مدرکم صادر نشده میتونم اقدام کنم؟ و اینکه افرادی که در هنرستان تحصیل کردن از طریق دیپلم هنرستان هم میتونن وام بگیرن؟

fannisazan
fannisazan
پاسخ به  Hadis
7 ماه پیش

سلام تشکر
با کارشناس های ما تماس بگیرین .