انواع برد تلویزیون و تعمیر آنها

در این مقاله قصد داریم با انواع برد تلویزیون آشنا شویم. تلویزیون بردهای مختلفی دارد و هرکدام وظیفه دارند بخشی از وظایف سیستم را مدیریت کنند. اولین برد تلویزیون که به آن می پردازیم برد پاور است که در ادامه به آن می پردازیم.

کلیک کنید: آموزش تعمیرات تلویزیون با مدرک بین المللی

تعمیرات-لوازم-خانگی

برد پاور

برد منبع تغذیه یا پاور بزرگترین برد در داخل تلویزیون است. به این برد “PSU” هم می گویند. این برد منبع تغذیه AC  را به ولتاژ DC تبدیل می کند. گاها برد پاور به برد اینورتر وصل می شود و برد I/P نامیده می شود.

آشنایی-با-بردهای-تلویزیون

نقص های رایج: قطعی برق (No Power)،برق کمتر (Low Power) و چشمک زدن برق و قطعی متناوب

در اینجا مثالی از تعمیر تلویزیون LG LED 24 Inch  آوردیم .این تلویزیون مشکل قطعی برق no power  دارد.

پیشنهاد ویژه: تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد

این نوع تلویزیون از برد منبع تغذیه حالت سوئیچ استفاده نمی کند در حقیقت یک آداپتور برق خارجی دارد با ویژگی (Volt 19- Amp 1.6 ). به تصویر های زیر نگاه کنید:

 

برای تعمیر تلویزیون با نشانه no power ابتدا ولتاژ DC خروجی را از طریق منبع تغذیه خارجی بررسی می کنیم. اگر هیچ ولتاژ خروجی نباشد مشکل از آداپتور برق می باشد.

در این حالت، آداپتور برق بررسی شده تا از سالم بودنش اطمینان یابیم طبق تصویر نتیجه اندازه گیری vdc 19.11 ثبت شده:

تعمیرات-تلویزیون

 

از آنجایی که آداپتور برق به خوبی کار می کند بنابرین محفظه تلویزیون را باز کرده و برد مین را بررسی می کنیم.

این تصویر مین برد یک تلویزیون LED است.

 

معمولا برای تعمیر چنین مشکلاتی ابتدا منطقه منبع تغذیه  جک را بررسی می کنیم. مقاومت حمایتی SMD (R100=10 Ohm) را چک کردیم و دیدیم جریانات آن باز بود. این قسمت همانند فیوز عمل می کند و در صورت بودن کشش جریان بیشتر، مسیر جریان را باز می کند.

 

وقتی دیدیم جریان این مقاومت حمایتی هم برقرار است دنبال علت دیگری می گردیم و برای تعمیر تلویزیون بخش های دیگر را بررسی می کنیم.

با بررسی قسمت های دیگر متوجه می شویم که منبع تغذیه FET  کوتاه شده است.

من این دو جزء را به هم لحیم زدم و دوباره در جای خود گذاشتم. منبع تغذیه FET را از برد جانک تلویزیون دیگری پیدا کرده ام.

مین برد تلویزیون

 FET جایگزین

 

بعد تعمیر آن دو جزء ،تعمیر تلویزیون به اتمام رسید و روشن شد.

 

برد تلویزیون، کنترلر زمان (T-con board)

 

برد T-con کوچکترین برد داخل تلویزیون ال سی دی است و معمولا در این تلویزیون ها دیده می شود.کار این برد کنترل کردن سیگنال های منطقی درگاه برای راه اندازی ال سی دی TFT می باشد.برد T-con را گاها برد کنترلر یا برد کنترل می نامند.                                                                   

سیگنال ارسال شده به برد درایور پنل

 

سیگنال LVDS وارد شده از برد مین                                                          

از نقص های این برد :تصویر نمایش سفید،بدون تصویر نمایش ،تصویر دوگانه،تصویر کج و معوج (خطوط عمودی سیاه و سفید در صفحه نمایش)

برد اینورتر یا برد معکوس

                         تعمیر-برد-تلویزیون

دومین برد، برد اینورتر است که در لبه تلویزیون نزدیک به پنل می باشد و فقط در تلویزیون های ال سی دی قابل مشاهده است. این بردها ولتاژ DC پایین 12V) یا 24V) عرضه شده از SMPS به ولتاژ AC بالا (V rms 1500 تا 500 ) تبدیل می کنند تا پس زمینه روشن گردد.این برد ها یا تنها ساخته می شوند و یا هم در داخل مین برد با نام برد I/P ساخته می شوند.

از علت های تعمیر تلویزیون در نقص این برد: خاموش شدن صفحه نمایش بعد از چند ثانیه، کم نور بودن صفحه نمایش

مین برد تلویزیون

مین برد مهمترین برد است. آسانترین راه برای تشخیص مین برد پیدا کردن برد جریان با ورودی و خروجی های صدا و ویدئو است.گاها مین برد را برد مادر،واحد مین، برد A/V ،ماجول مین ،برد منطقی یا حتی برد A/D هم می نامیم.کار آن گرفتن سیگنال های ویدئو- صدا و تبدیل سیگنال های آنالوگ ویدئو به سیگنال های دیجیتال است و از طریق LVDS IC به برد T-con فرستاده می شود.

دقت کنید گاها بخش صدا ،ورودی RF ،ورودی های Rear از مین برد جدا هستند.

علت تعمیر تلویزیون در صورت خرابی مین برد: نبودن صفحه نمایش،نداشتن رنگ، پر شدن صفحه نمایش از خطوط عمودی بعد از مدتی،نبودن صدا،خطوط افقی ، گاها علت خراب شدن صفحه نمایش تلویزیون LCD به خاطر مشکلات نرم افزاری است. در آن صورت باید نرم افزار را آپدیت کنید.

بخش جک پک برد تلویزیون

تعمیرات-برد-تلویزیون

سیگنال صدا به پردازشگر صدا فرستاده شده سپس آمپلی فایر صدا،بلندگوهای چپ و راست را به کار می اندازد.

دقت کنید بعضا بخش صدا ،ورودی RF، ورودی Rear جدا از مین برد هستند(شکل بالا) که به آن جک پن یا برد گیرنده سیگنال گفته می شود.

علت تعمیر تلویزیون در نقص این بخش: نبودن صدا،صدای نامشخص، نداشتن هیچ دریافتی،عوض شدن اتفاقی کانال ها

در عکس زیر تمامی بخش ها در مین برد قرار دارند( پنل کلید، ورودی RF ،ورودی Rear ،صدا، رم و MCU  اصلی)

 

لامپ های پس زمینه

در ادامه مقاله آشنایی با برد تلویزیون به لامپ های پس زمینه می رسیم. کار نور پس زمینه (CCFL یا EEFL ) روشن کردن LCD از پشت پنل صفحه نمایش می باشد. علت تعمیر تلویزیون در نقص این قسمت: خاموش شدن صفحه نمایش پس از مدتی،کم نور شدن صفحه نمایش می باشد.

جمع بندی آشنایی با برد تلویزیون

در این مقاله انواع بردهای تلویزیون را بررسی کردیم. بردهای تلویزیون انواع مختلفی دارند. برد مهمترین بخش یک تلویزیون است که دستورات را به بخش های مختلف دستگاه می فرستد. آموزشگاه فنی سازان با برگزاری دوره های آموزش تعمیرات تلویزیون که در غالب دوره های آموزش تعمیرات لوازم خانگی به صورت یک پک کامل ارائه می شود موفق شده کارآموزان زیادی را به خوبی آموزش دهد و روانه بازار کار کند.

این دوره در یک کارگاره مجهز و با تجهیزات کامل و زیر نظر اساتید مجرب برگزار می شود و طی دوره کارآموزان با انواع تعمیرات لوازم خانگی آشنا می شوند. در پایان دوره نیز یک مدرک معتبر به کارآموزان اعطا می شود که می توانند به وسیله آن در بازار کارمشغول کار شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات