تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد ، این یک ایراد رایج در تلویزیون های امروزی از نوع ال سی دی و ال ای دی است. وقتی این ایراد پیش می آید، تصویر سیاه می شود ولی شما صدا را می شنوید و حتی می توانید کانال تلویزیون را عوض کنید و یا حتی تلویزیون را روشن و خاموش کنید. اما این مشکل چگونه رخ می دهد؟

این ایراد که تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد معمولا به صورت ناگهانی و هنگامی که شما در حال تماشای تلویزیون هستید رخ می دهد. در این حالت ناگهان تصویر سیاه می شود ولی یک سایه خیلی کمرنگ از تصویر تلویزیون همچنین قابل مشاهده خواهد بود.

مشکل تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد می تواند علت های مختلفی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم علت های محتمل ایجاد این مشکل را بررسی کنیم.

tv-repair-banner

پیشنهاد ویژه ما: دوره آموزش تعمیرات تلویزیون در آموزشگاه فنی سازان

موارد محتمل در مشکل “تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد”

در زیر تمام دلایل مربوط به مشکل تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد را توضیح داده ایم. این ایراد می تواند دلایل مختلف سخت افزاری و یا حتی نرم افزاری مربوط به تنظیمات تلویزیون داشته باشد. اگر بعد از بررسی این احتمالات مشکل تصویر حل نشد، باید به سراغ قطعات اصلی تلویزیون مثل بک لایت و برد اصلی برویم. اما ابتدا موارد زیر را بررسی می کنیم:

خراب شدن کابل و اتصالات

در مواردی، تلویزیون از یک دستگاه دیگر مانند پخش کننده دی وی دی و یا گیرنده دیجیتال سیگنال گیری می کند. اگر در این حالت تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد، علت را می تواند ایراد در کابل ها دانست. خرابی و پوسیدگی کابل ها که با گذشت زمان اتفاق می افتد می تواند باعث قعطی این کابل ها شود. در این صورت باید کابل زرد رنگ که معمولا برای انتقال تصویر است عیب یابی شود. برای اطمینان می توانید قبل از تماس با تعمیرکار این کابل را عوض کنید. در  صورتی که مشکل کابل زرد باشد، یک تعمیرکار بی تجربه احتمالا بدون توجه به این موضوع پشت تلویزیون را باز میکند. در این حالت امکان دارد تعمیرکار با هزینه بسیار بیشتر حتی قطعات سالم دستگاه را تعویض کند.

به هم خوردن تنظیمات تلویزیون

اگر شانس آورده باشید و مشکل تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد از قطعات اصلی سخت افزاری تلویزیون نباشد، در این حالت یکی از احتمالات، بهم خوردن تنظیمات تلویزیون است که البته رایج هم هست. این ایراد گاهی خود به خود و از اشکال در کنترل دستگاه میباشد و کاملا محتمل است. گاهی نیز مسئول این مشکل فرزندان کوچک خانواده و حس کنجکاوی آنها است. برای حل این مشکل باید تنظیمات تلویزیون را از بخش منو Reset کنید و به تنظیمات اولیه کارخانه برگردانید.

ضربه دیدن یا هرگونه صدمه به صفحه تلویزیون

گاهی اوقات مشکل تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد به دلیل صدمه به صفحه تلویزیون می باشد. این صدمه گاهی معلوم و مشخص و به دلیل برخورد یک شی خارجی یا هرگونه ضربه به دستگاه می باشد. اما گاهی اوقات این صدمه به صورت خاموش و پنهان باعث تاثیر در عملکرد تلویزین شما خواهد شد. دمای بالا، همپوشانی امواج الکترومغناطیسی از دستگاه های اطراف و رطوبت هوای بالا می تواند برای صفحه نمایش تلویزیون مشکل ساز باشد. در این حالت ایراد دستگاه باید توسط یک تکنسین تعمیرات تلویزیون آموزش دیده عیب یابی شود.

اتصال اشتباه کابل

علت این مشکل که تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد می تواند جا به جا متصل کردن کابل ها باشد. کابل های تلویزیون معمولا دارای سه عدد فیش به رنگ های زرد و سفید و قرمز هستند. قبل از تماس با تعمیرکار این مورد را حتما چک کنید و با جابجایی کابل ها جایگشت های مختلف را بررسی کنید تا از عدم وجود این مشکل مطمئن شوید.

مشکل بک لایت

اصلی ترین و شایع ترین مشکل هنگامی که تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد، ایراد در بک لایت تلویزیون است. ابتدا ببینیم بک لایت چیست و چه وظیفه ای به عهده دارد.

بک لایت چیست؟

tv-backlight

دستگاه تلویزیون برای ایجاد نور پس زمینه در پشت تصویر نیاز به یک منبع نور دارد. این منبع نور بک لایت (Back light) نام دارد. بک لایت تشکیل شده از تعداد زیادی لامپ ال ای دی که به صورت یکنواخت به صفحه فلت تلویزیون نوردهی می کنند. نور این چراغ های ال ای دی در پشت صفحه نمایش باعث می شود کاربر بتواند سیگنال تصویر را مشاهده کند.

پیشنهاد ویژه: پک کامل آموزش تعمیرات لوازم خانگی 

راه تشخیص خرابی بک لایت

برای اینکه ببینید آیا مشکل از بک لایت تلویزیون است یا نه، باید بوسیله یک چراغ قوه از کنار به صفحه تلویزیون نور بتابانید. برای انجام این کار باید چراغ ها را خاموش کنید و اتاق تاریک باشد و تلویزیون روشن باشد. اگر در این صورت یک سایه خیلی کمرنگ از تصویر را می بینید بک لایت شما خراب است و باید تعمیر یا تعویض شود.

البته شکل خرابی در تلویزیون های برندهای مختلف کمی متفاوت است. در تلویزیون های سامسونگ قبل از اینکه کل تصویر تلویزیون سیاه شود قسمت های بالا و پایین تصویر سیاه می شود. دلیل این اتفاق این است که در این تلویزیون ها از دو سری بک لایت مختلف استفاده شده است و در صورتی که یکی از انها بسوزد قسمت دیگر به کار خود ادامه می دهد.

در تلویزیون های سونی، اگر بک لایت خراب شود بعد از روشن کردن تلویزیون یک لوگوی سونی نمایش داده می شود. در این حالت تصویر تلویزیون قطع شده و چراغ پاور دستگاه چشمک می زند. اگر تعداد این چشمک ها عدد باشد نشان دهنده این است که بک لایت دستگاه دچار ایراد شده است.

دلایل ایجاد مشکل در بک لایت تلویزیون

ناهمانگی ولتاژ پاور و ال ای دی

در برخی تلویزیون ها ولتاژ خروجی برد پاور دستگاه با ال ای دی های بک لایت هماهنگی ندارند و این مساله دچار ضعف در عملکرد بک لایت می شود. دلیل دیگر ایجاد این مشکل نوسان برق و قطعی برد پاور دستگاه است. این اتفاق موجب قطع ولتاژ بک لایت شده و تصویر خروجی را نیز قطع می کند. اگر حتی با به کار بردن چراغ قوه هیچ سایه و یا تصویری روی تلویزیون مشاهده نشود به احتمال بالا مشکل از اتصالات و یا منبع تغذیه تلویزیون است.

قرار گرفتن در محیط خیلی گرم

یکی دیگر از دلایل ایجاد مشکل در عملکرد بک لایت قرار گرفتن دستگاه در محیط خیلی گرم است. اگر پشت تلویزیون وسایل گرمایشی وجود داشته باشد به بک لایت آسیب می زند. علت دیگر خرابی بک لایت تمام شدن عمر ال ای دی های تلویزیون است. تلویزیون های جدید را طوری می سازند که عمر ال ای دی های بک لایت آنها محدود باشد، طوری که عمر تلویزیون های نسل جدید به طور معمول کمتر از تلویزیون های قدیمی است.

بالا بودن میزان روشنایی تصویر

از دیگر عواملی که باعث کاهش عمر بک لایت ماکزیمم بودن میزان روشنایی تصویر است. معمولا وقتی شما تلویزیون را خریداری می کنید میزان روشنایی تصویر روی 100 درصد است. اگر لامپ تلویزیون با همین ماکزیموم روشنایی به کار خود ادامه دهد نمی توان عمر زیادی را از آن انتظار داشت. پس بهتر است پس از خرید تلویزیون به تنظیمات آن رجوع کنید و روشنایی تصویر را روی 70-80 درصد تنظیم کنید.

بالا بودن میزان ولتاژ بایاس

این مشکل بیشتر در تلویزیون های ال جی مشاهده می شود. ابتدا پس از روشن کردن تلویزیون آرم شرکت ال جی با نور و کیفیت بالا روی صفحه ظاهر می شود. اگر این اتفاق بیافتد یعنی ولتاژ بایاس در تلویزیون دچار مشکل شده است و این امر باعث شده لامپ با قدرت خیلی بالای خود آن را در آن لحظه نمایش دهد. تنظیم ولتاژ بایاس نیز می تواند عمر لامپ تلویزیون را به اندازه قابل توجهی افزایش دهد.

فاصله گرفتن بک لایت از سینی خنک کننده

اگر بک لایت و سینی خنک کننده به هر دلیلی از هم فاصله بگیرند، گرمای بک لایت نمی تواند از طریق سینی خارج شود و این امر باعث می شود بک لایت بیش از حد تحمل داغ شده و عمر آن کم شود. ایجاد فاصله نا مطمئن بین سینی خنک کننده و بک لایت می تواند از طرف شرکت سازنده و یا تعمیرکار صورت بگیرد.

مشکل برد مین

tv-board

گاهی اوقات راه حل مشکل تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد در برد اصلی یا برد مین (Main board) تلویزیون است. برد اصلی تلویزیون مانند مغز دستگاه است و با قطعات مربوط به مسیر کامل نمایش تصویر در تلویزیون در ارتباط است. به طور طبیعی هر مشکلی در برد اصلی دستگاه امکان دارد موجب اختلال در عملکرد سیستم و قطع تصویر خروجی شود. این مشکل می تواند حتی گاهی موجب روشن و خاموش شدن خود به  خود دستگاه شود.

برد اصلی دستگاه از اجزای مختلفی تشکیل شده است که مهم ترین آنها سی پی یو و آی سی فلش هستند. در صورتی که مشکلی در برد تلویزیون وجود داشته باشد، تلویزیون روی لوگو هنگ می کند و یا خود به خود روشن می شود. همچنین ممکن است تصویر نگاتیو شود و رنگ ها به هم بریزد.

قطع شدن تصویر تلویزیون به علت خراب برد تیکان

امکان دارد مشکل تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد از برد تیکان تلویزیون باشد. وظیفه برد تیکان پردازش تصویر است. در صورتی که برد تیکان دستگاه دچار ایراد شود تصویر تلویزیون قطع شده ولی صدا پخش می شود. اگر خرابی تلویزیون از این نوع باشد، نوع قطعی تصویر تلویزیون متفاوت خواهد بود به این صورت که نور تلویزیون از بین نمیرود و فقط به دلیل پردازش نشدن، تصویر معناداری روی صفحه قابل مشاهده نیست. در این حالت معمولا رنگ تصویر تلویزیون به رنگ سرمه ای در می آید.

تعمیر بک لایت تلویزیون

همانطور که توضیح دادیم وقتی تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد مشکل اصلی می تواند بک لایت باشد. وظیفه اصلی بک لایت روشن کردن صفحه تلویزیون است. نکته مهم در تعمیر بک لایت جنس ال ای دی های مصرفی است. اگر از ال ای دی های بی کیفیت در بک لایت تلویزیون استفاده شود، نه تنها احتمال خراب شدن بک لایت در زمان کوتاه وجود دارد بلکه کیفیت تصویر نیز به شدت کاهش می یابد.

نکته مهم دیگر در تعمیر بک لایت این است که این کار باید توسط یک تکنسین آموزش دیده انجام شود. این کار بسیار تخصصی است و باید در محیط کاملا ایزوله و مخصوص انجام شود. اگر تعمیرکاران بی تجربه به آن مبادرت ورزند، ممکن است باعث آسیب به قطعات دیگر دستگاه شوند که در این صورت این قطعات حتی ممکن است نیاز به تعویض پیدا کنند و همانطور که می دانید قطعات جایگزین هرچقدر هم از کیفیت خوبی برخوردار باشند به مانند قطعات ارجینال نخواهند بود.

نکته بعدی این است که تکنسین باید دقت کند علاوه بر برطرف کردن مشکل بک لایت باید عاملی که موجب این مشکل شده نیز از بین ببرد، در غیر این صورت این مشکل دوباره ایجاد خواهد شد. برای نمونه در برخی از برندها و مدل ها، با اتصال درست لامپ بک لایت به هیت سینک می تواند باعث شد عمر بک لایت زیادتر شود.

جمع بندی

مشکل تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد دلایل مختلفی دارد ولی به صورت عمده مربوط به بک لایت است. برای اینکه بک لایت عمر مفید طولانی تری داشته باشد باید مواردی را رعایت کنید که به این موارد نیز داخل مقاله اشاره شد.

برای تعمیر بک لایت دقت کنید که حتما تعمیرکار مربوطه باید آموزش دیده و با تجربه باشد. یک تعمیرکار بی تجربه می تواند مشکل را بزرگتر کند.

با آموزش های اصولی ویژه پرورش نیروی متخصص بازار کار در آموزشگاه فنی سازان به یک تکنسین قابل تبدیل شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات