تعمير پکيج بوتان به چه صورت است؟

بدون شک در حال حاضر يکي از بهترين برندهاي پکيج دیواری در ايران برند بوتان مي باشد که با پشتوانه سال ها تجربه و استفاده از متخصصين توانسته است اعتبار حال حاضر خود را به دست آورد. علي رغم کيفيت بالا و عملکرد اين پکيج ها، گاهي ممکن است که آنها دچار نقص يا مشکلي گردند که در اين شرايط پس از عيب يابي و تشخيص مشکل بايد نسبت به تعمير پکيج بوتان اقدام شود. در اين مقاله ما ضمن معرفي پکيج و انواع آن، شيوه تعمير پکيج بوتان را نيز بررسي خواهيم کرد.

پیشنهاد ما به شما: دوره آموزش تعمیرات پکیج (به همراه آموزش رایگان تعمیرات آبگرمکن) با 30 درصد تخفیف 

به سيستم هاي سرمايشي و گرمايشي که امروزه در بسياري از خانه ها و ساختمان ها مورد استفاده قرار مي گيرد و جريان هواي مطبوعي ايجاد مي کند، پکيج دیواری گفته مي شود. همچنين پکيج ها به منظور توليد آب گرم براي استحمام و گرمايش در خانه ها مورد استفاده قرار مي گيرند. برند بوتان يکي از شناخته شده ترين و مورد اعتماد ترين برندهاي پکيج در ايران مي باشد. براي تعمير پکيج بوتان بايد مدل و نوع آن را بدانيد و سپس اقدام به کشف مشکل آن بکنيد. هر مدل پکيج بوتان داراي ويژگي هاي مخصوص به خود مي باشد و معمولا ارورها و نواقص مشخصي دارد.

بنر پکیج دیواری

مهم ترين مدل هاي پکيچ دیواری بوتان شامل مدل Verona، مدل Perla pro، مدل Optima، مدل Calda venizia، مدل Benessere pro، مدل Parma، مدل Nuova acqua و مدل CV 424 مي باشد که هر کدام از اين مدل ها مي توانند به صورت فن دار يا بدون فن باشند و به تناسب داشتن يا نداشتن فن به مدل آن ها يک پسوند افزوده مي شود. پسوند i نشان دهنده يک پکيج داراي فن مي باشد و وقتي پسوند به صورت s باشد يعني پکيج بدون فن مي باشد.

مقاله مرتبط: بهترین راه آموزش تعمیرات پکیج 

ويژگي هاي پکيج بوتان

پکيج هاي دیواری بوتان داراي ويژگي هاي زيادي مي باشند و استفاده از آن ها مزاياي بسياري دارد. براي مثال اين پکيج ها مي توانند در کوتاه ترين زمان ممکن آب را براي مصارف مورد نياز شما گرم کنند. همچنين سيستم پکيج نسبت به سيستم هاي قديمي موتورخانه اي فضاي بسيار کمتري اشغال مي کنند چون به لوله کشي کمتري نياز دارند و راندمان کاري بالاتري نيز دارند. به همين علت استفاده از سيستم پکيج در منازل مي تواند باعث صرفه جويي در مصرف و هزينه هاي برق و گاز شود. همچنين نصب و راه اندازي و سرويس و تعمير پکيچ بوتان به سادگي قابل انجام است و نمايندگي ها متخصصان و تعميرکاران بوتان در تمام شهرهاي ايران در دسترس و آماده ارائه خدمات مي باشند. لازم به ذکر است در ساختمان هايي که داراي چند واحد مسکوني مي باشند امکان نصب پکيج به صورت مجزا و مستقل براي هر واحد وجود دارد. به طور کلي نصب سيستم پکيج در منازل هزينه کمتري نسبت به ساير سيستم هاي سرمايشي و گرمايشي فعلي دارد.

در کنار مزايا سيستم هاي پکيچ دیواری بوتان معايبي نيز دارند. به عنوان مثال استفاده از پکيج مي تواند خطراتي همچون گاز گرفتگي را به همراه داشته باشد و به همين دليل توجه به نواقص و ارورهاي آن و اقدام به موقع براي تعمير پکيج بوتان مي تواند حائز اهميت باشد. از ديگر معايب پکيج ها مي توان به صداي زياد در داخل محيط خانه اشاره کرد که در بعضي مواقع مي تواند آزاردهنده باشد. اگرچه سيستم پکيج بوتان نسبت به ساير سيستم هاي سرمايشي و گرمايشي داراي مصرف کمتري است اما نسبت به چيلرها و ميني چيلرها داراي مصرف برق بيشتري مي باشد. همچنين به دليل اينکه اين سيستم ها در داخل خانه قرار مي گيرند معمولا فضايي را در داخل آشپزخانه اشغال مي کنند.

مراحل و اقدامات لازم براي تعمير پکيج بوتان

اولين مرحله براي تعمير پکيج بوتان، کشف و مشخص نمودن مشکلات و عيب يابي آنها است. اين مشکلات ممکن است شامل گرم نشدن آب، تداوم روشن و خاموش شدن هاي دستگاه يا روشن شدن به شکل يک انفجار و مسائلي نظير اين ها باشند. اگر پکيج بوتان شما به صورت مداوم خاموش مي گردد ممکن است داراي مشکلات متفاوتي باشد. ممکن است علت خاموش شدن دستگاه مربوط به شدت فشار آب يا گاز و کم بودن آنها باشد که در اين صورت بايد اقدام به تنظيم فشار کنيد. اما در صورتي که فشار آب و گاز مشکلي نداشت ممکن است خاموش شدن دستگاه به علت اشکال در برد آن باشد که در آن صورت بايد حتما با تعميرکار متخصص تماس بگيريد. از ديگر معايب مرسوم در پکيج هاي بوتان مي توان به سر و صداي نامتعارف در آن ها اشاره کرد. در هنگام مواجهه با چنين مشکلي بايد بدانيد که احتمال هوا گرفتگي در پکيج يا جمع شدن رسوبات در داخل آن وجود دارد. اين مشکلات را مي توان با رسوب گيري و يا هواگيري برطرف نمود.

ابزار-تعمیر-پکیج

اگر دستگاه پکيج دیواری شما به صورت انفجاري روشن مي شود، ممکن است داراي عيوب گوناگوني باشد. براي مثال ممکن است مشکل پکيج شما تنظيم نبودن مقدار گاز ورودي به دستگاه باشد که به راحتي و با تنظيم کردن اين مقدار مشکل برطرف خواهد شد. اگر علت روشن شدن انفجاري پکيج شما به هم خوردگي تنظيمات و کاهش فاصله مشعل و بخش الکترود جرقه زن برقي نيز باشد مي توانيد به راحتي به تعمير پکيج بوتان خود بپردازيد. همچنين از ديگر احتمالات براي بروز اين عيب مي توان به مسدود شدن دودکش هاي پکيج و يا نقص و خرابي سوراخ هاي کنار جرقه زن اشاره کرد.

در صورتي که دماي آب خروجي از پکيج بوتان شما به صورت ناگهاني بالا رفته و زياد مي شود نيز بايد عوامل مختلفي همچون ميزان گاز وارد شده به پکيج دیواری را بررسي و کنترل نماييد، چون اين امکان وجود دارد که تنظيمات ورودي گاز به هم خورده باشد. عامل محتمل بعدي تنظيم نبودن و کم بودن فشار آب مي باشد. در صورتي که مشکل از فشار آب و گاز نباشد بايد مسير ورودي و خروجي آب پکيج را بررسي کرده تا در صورت گرفتگي اين مسيرها آن را برطرف نماييد. اين گرفتگي مي تواند عامل بالا رفتن دماي آب خارج شده از پکيج باشد.

در صورتي که پکيج دیواری بوتان شما روشن نمي شود به عنوان اولين کار بايد مقدار گاز ورودي به پکيج را چک نماييد زيرا به طور معمول علت بروز چنين مشکلي گاز است. براي چک کردن گاز ورودي ابتدا بايد شيلنگ گاز را مورد بررسي قرار داده و از وصل بودن آن اطمينان حاصل کنيد، زيرا قطع بودن شيلنگ گاز مي تواند عامل روشن نشدن پکيج بوتان شما باشد. اگر شيلنگ گاز مشکل قطعي نداشت بررسي کنيد درون لوله گاز هوا گرفتگي اتفاق نيفتاده باشد. اگر هيچ کدام از اين مسائل دليل روشن نشدن پکيج بوتان نبود اين احتمال وجود دارد که فشار گاز در منزل شما زياد باشد و براي رفع اين مشکل بايد با اداره گاز تماس بگيريد تا نيروهاي متخصص آن ها براي بررسي و کنترل وضعيت بيايند.

 در صورتي که اقدامات شما باعث برطرف شدن اين مشکلات يا عيوب ديگر پکيج نشد بايد براي تعمير پکيج بوتان خود با نمايندگي ها و مراکز تخصصي تعمير پکيج بوتان در سراسر کشور تماس حاصل کنيد.

يکي از ويژگي هاي پکيج هاي بوتان ارسال كدهاي خطا در هنگام بروز مشکلات و نقص هاي فني است. با توجه به اين ارورها مي توان راحت تر اقدام به تعمير پکيج بوتان کرد. به طور معمول اين کدهاي خطا در مدل هاي مختلف پکيج بوتان متفاوت مي باشد و ما براي نمونه به چند مورد از آن ها در اين مقاله اشاره مي کنيم.

اجزای-پکیج بوتان

خطاهای رایج در تعمیر پکیج بوتان

در پکيج دیواری بوتان مدل Perla pro اگر خطاي E01 توسط دستگاه داده شد، نشان دهنده اين است که شعله پکيج روشن نشده است. اگر در اين پکيج با خطاي E02 مواجه شديد بايد بدانيد ايراد و نقصي در کليد حرارتي مبدل دستگاه وجود دارد. زماني که دستگاه به شما ارور E03 را نشان داد احتمالا مشکلي در بخش پرشر سوئيچ دستگاه وجود دارد و مشکل عدم خارج شدن دود از فن و ترموستات مي باشد. پرشر سوئيچ قطعه اي براي تنظيم فشار در پکيج مي باشد و اگر هر يک از اين قطعات داراي مشکل بود بايد اقدام به تعويض آن ها بکنيد. زماني که اخطار E04 در صفحه نمايشگر پکيج ظاهر مي شود بايد فشار آب را کنترل کنيد چون احتمالا فشار آب کم شده است. با افزايش فشار به بيش از 0.5 مي توانيد مشکل را برطرف کنيد. ارور E06 در پکيج مدل Perla pro بوتان هنگام قطع شدن سنسور NTC که براي تشخيص دماي گرم مصرفي در دستگاه قرار گرفته است، ظاهر مي شود. خطاي E07 نيز مربوط به سنسور NTC است و زماني نمايش داده مي شود که اين سنسور گرمايشي قطع شده باشد و بايد نسبت به وصل آن اقدام کنيد. اگر اين خطا پس از وصل سنسور همچنان نمايش داده مي شد احتمالا به اين دليل است که سنسور به طور کلي خراب شده است. اگر در اين پکيج با ارور E11 مواجه شديد احتمالا برد يا مشکل دستگاه مشکلي پيدا کرده است و بايد براي برطرف کردن آن با مراکز تخصصي تعمير پکيج بوتان تماس بگيريد.

تعمیرات-پکیج-بوتان

تعمیر پکیج بوتان مدل ورونا (Verona)

نمونه ديگري از پکيج هاي دیواری بوتان مدل Verona مي باشد. در صورتي که شما اين مدل از پکيج بوتان را خريداري کرده ايد بايد بدانيد که زماني که دستگاه به شما ارور E01 را نشان مي دهد ممکن است شعله در پکيج تشکيل نشده باشد. دلايل گوناگوني از جمله کم بود فشار گاز يا خراب بودن جرقه پکيج مي تواند عامل به وجود آمدن چنين مشکلي باشد. خطاي E02 نيز در اين پکيج اخطاري براي بالا رفتن بيش از حد دما در پکيج شما مي باشد. اگر با ارور E03 روبرو شديد احتمالا کليد حرارتي پکيج شما داراي مشکل و نقص است بايد اقدام به تعمير يا تعويض آن کنيد. در صورتي که ارور E04 را مشاهده کرديد بايد بدانيد که فشار آب گرمايشي شما کم است. ارورهاي E05 و E06 نيز در پکيج مدل Verona بوتان مربوط به سنسور NTC مي باشند و بيانگر خرابي يا مشکل در آن هستند. در صورتي که با خطاي E09 روبرو شديد بايد بدانيد که آب در پکيج جريان پيدا نمي کند و علت اين مشکل ممکن است به دليل خرابي پمپ يا برد دستگاه باشد که از خرابي هاي جدي به شمار مي آيد و بايد براي تعمير پکيج بوتان خود از متخصصين کمک بگيريد. ارور E11 در دستگاه پکيج بوتان نشان دهنده مشکل در شعله پکيج است و ممکن است احتراق در درون آن به درستي صورت نگيرد. اگر با اخطار E12 مواجه شديد از وصل بودن سيم مدلاتور که با شير گاز مرتبط است اطمينان حاصل نماييد.

تعمیر پکیج بوتان مدل اپتیما (Optima)

در مدل هاي Optima و calda venizia پکيج بوتان خطا و اخطار خرابي دستگاه توسط چراغي بر روي پکيج نمايش داده مي شود. اگر اين چراغ به صورت ثابت سبز بماند نشان دهنده آن است که مشعل پکيج اصلا خاموش نشده و دستگاه به شکل دائم در حال کار کردن است. اگر اين چراغ 5 ثانيه روشن باشد و براي يک ثانيه خاموش گردد پکيج هيچ مشکلي نداشته و آماده دريافت دستور براي شروع به کار است. در صورتي که چراغ به صورت چشمک زن و به رنگ سبز باشد احتمالات گوناگوني از جمله خراب شدن پمپ يا سنسور NTC يا برد دستگاه و يا فشار کم آب براي خرابي دستگاه محتمل است. در اين شرايط بهتر است براي آگاهي از عيب و تعمير پکيج بوتان خود از متخصصين نظر خواهي کنيد. با اين حال اگر چراغ به صورت دائم زرد رنگ شد قطعا مشکل مربوط به سنسور NTC مي باشد. اگر چراغ پکيج بوتان زرد چشمک زن بود نشان دهنده اين است که دستگاه دارد با حداکثر توان خود کار مي کند. چراغ قرمز در اين مدل ها نشانگر يک خرابي جدي در پکيج است. اين خرابي ممکن است به دليل قطعي ترموستات يا خرابي برد باشد. همچنين ممکن است سنسور گرمايشي  دچار مشکل شده باشد. چراغ قرمز ممکن است به خاطر تشکيل نشدن شعله و يا خراب شدن کليد فشار نيز روشن شود. گاهي اين چراغ قرمز به صورت چشمک زن ظاهر مي شود که در آن صورت مشکل از کليد حرارتي مي باشد.

دکمه-های-پکیج

توجه داشته باشيد که اگر نتوانستيد با راهنمايي ها بالا مشکل پکيج خود را حل نماييد حتما با نمايندگي ها و مراکز تخصصي تعمير پکيج بوتان تماس حاصل کنيد و نظر کارشناسان آنها را جويا شويد. همچنين اگر در مورد مشکلي شک داريد نيز بهتر است از متخصصان کمک بگيريد تا مشکل جديدي براي پکيج شما به وجود نيايد.

جمعبندی تعمیر پکیج بوتان 

تعمیر پکیج بوتان به دلیل سر و کار داشتن با گاز و حرارت بسیار خطرناک است. برای انجام تعمیرات پکیج دیواری باید حتما آموزش های لازم را دیده باشید. آموزش تعمیرات پکیج باید عملی و کاربردی باشد. اگر علاقه مند به یادگیری حرفه تعمیرات پکیج هستید باید حتما در یک آموزشگاه معتبر که تحت نظر و مجوز سازمان فنی و حرفه ای فعالیت می کند آموزش های عملی لازم را دیده و مهارت تعمیرات پکیج را تحت نظر اساتید با تجربه فرا بگیرید.

آموزشگاه فنی سازان با سال ها در آموزش تعمیرات پکیج به صورت حرفه این کارآموزان زیادی را روانه بازار کار این حرفه کرده است. این آموزشگاه به کارآموزان ضمانت یادگیری و پشتیبانی دائم پس از دوره اعطا می کند و کارآموزان را از ابتدای راه تا حرفه ای شدن همراهی می کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات