پکیج‌ها در انواع مختلفی در بازار وجود دارند و دارای دسته بندی‌های متفاوتی هستند. یکی از مدل‌های مهم دسته‌بندی پکیج دسته بندی بر اساس تعداد مبدل است. به دلیل اهمیت این شاخه از دسته بندی قصد داریم. در این مقاله به بررسی تفاوت پکیج تک مبدل و دو مبدل می‌پردازیم.
از جمله مهمترین مواردی که هنگام خرید پکیج لازم است مورد توجه قرار دهیم. و براساس آن نسبت به خرید پکیج اقدام کنیم. درنظر قرار دادن خصوصیات متفاوت انواع پکیج است. که به علت وجود تنوع بالا این امر به یک مشکل برای خریداران تبدیل شده. به همین علت تصمیم گرفتیم. این مقاله را به بررسی یکی از دسته بندی‌های مهم و موثر پکیج‌ها یعنی نوع تک مبدل و دو مبدل اختصاص دهیم.

 

انواع پکیج و کاربرد آن

پکیج‌ها در واقع همان سیستم‌های گرمایشی هستند. که همان کار موتورخانه و بخاری‌ها را انجام می‌دهند. درواقع نمونه تلفیق شده آبگرمکن و بخاری هستند.
استفاده از پکیج در اکثر خانه‌ها به منظور گرم کردن آب خانه‌ها صورت می‌گیرد . به علاوه پکیج‌ها این امکان را به افراد می‌دهند. که با وصل کردن این سیستم به رادیاتورها و یا سیستم‌های گرمایشی کف ساختمان فضای داخلی خانه را نیز گرم کنند. یعنی علاوه بر گرم کردن آب برای گرم کردن محیط نیز کارایی دارند.

همانطور که قبلا نیز گفتیم به دلیل تنوع بسیار زیاد پکیج‌ها برای آن‌ها دسته بندی‌های متفاوتی وجود دارد. به طور مثال از نظر نوع نصب پکیج‌ها را به دو دسته پکیج زمینی و پکیج دیواری تقسیم می‌کنند.
یا از نظر نوع مصرف سوخت آن‌ها را در چهار دسته پکیج‌های گاز سوز، پکیج‌های گازوئیل سوز، پکیج‌های دوگانه سوز و پکیج‌های برقی قرار می‌دهند.
اما با وجود تمام دسته بندی‌های موجود یکی از دسته بندی‌های مهم دسته بندی براساس مبدل است. که پکیج‌ها را در دو دسته بزرگ تک مبدل و دو مبدل قرار می‌دهند. به دلیل اهمیت زیاد این دسته بندی آگاه شدن. نسبت به تفاوت‌ پکیج تک مبدل و دو مبدل برای انتخاب مناسب‌ترین نوع سازگار با نیاز شما ضروری است.

پیشنهاد ویژه : آموزش تعمیرات پکیج دیواری مخصوص ورود به بازارکار

انواع پکیج و کاربرد آن

مبدل پکیج چیست؟  تفاوت پکیج تک مبدل و دو مبدل

درحقیقت می‌توان گفت یکی از قطعات اصلی پکیج، مبدل پکیج است. که کار اصلی پکیج یعنی فرایند کلی گرم کردن آب توسط آن انجام می‌گیرد.
مبدل‌های پکیج به صورت یک محفظه طراحی شده‌اند. که محل قرارگیری آن‌ها در قسمت بالای مشعل پکیج است. که با گرفتن حرارت ناشی از شعله مشعل پکیج، آبی که در لوله‌ها در جریان است را گرم می‌کند.

به این ترتیب آب داغ مورد نیاز برای مصرف خانه تامین می‌شود و به علاوه آب داغ لازم برای لوله کشی‌های شوفاز را نیز تامین می‌کند که نتیجه نهایی آن گرم کردن محیط خانه است.
برخی از پکیج‌ها به جز این مبدل اصلی مبدل دیگری نیز دارند. وجود دو مبدل کارایی پکیج را نسبت به پکیجی که فقط دارای یک مبدل باشد تغییر می‌دهد. به همین دلیل لازم است حتما نسبت به تفاوت پکیج تک مبدل و دو مبدل آگاهی پیدا کنید.
باید توجه داشته باشید که نحوه قرارگیری تمامی مبدل‌های پکیج به این صورتی که گفته شد نیست. مبدل دوم به هیچ وجه در معرض حرارت و شعله مستقیم مشعل پکیج قرار نمی‌گیرد. بلکه فقط مبدل‌های اصلی در پکیج‌ها در تماس مستقیم با شعله هستند.
طراحی محل قرار گیری مبدل‌ دوم پکیج و نحوه کار آن به صورتی است. که با قرار گرفتن در کنار مبدل اصلی گرما را از آن می‌گیرد. با استفاده از جریان همرفتی آب درون لوله‌ها را گرم می‌کند.

پکیج تک مبدل یا بی‌ترمیک (Bithermic)  تفاوت پکیج تک مبدل و دو مبدل

برای آگاهی از تفاوت پکیج تک مبدل و دو مبدل لازم است که ابتدا با هر دو نوع این پکیج‌ها آشنا شوید. تا بتوانید با تشخیص تفاوت‌ها نوع کارامدتر را برای استفاده خود انتخاب کنید.
پکیج‌های تک مبدل که به آن‌ها پکیج بی‌ترمیک نیز گفته می‌شود. یکی از اشکال ابتدائی پکیج‌ها هستند که با توجه به نامگذاری آن‌ها می‌توان به سادگی متوجه شد. که در ساخت آن ها فقط یک مبدل اصلی به کار گرفته شده. که دقیقا در قسمت بالایی مشعل و در تماس مستقیم با شعله مشعل قرار دارد.
ممکن است گاهی شنیده باشید که به پکیج تک مبدل پکیج دو منظوره نیز گفته می‌شود. دلیل این امر این است که در این دسته از پکیج‌ها آب گرم مورد استفاده در خانه‌ها و . همچنین آب گرمی که به سیستم گرمایشی خانه‌ها متصل می‌شود. هر دو توسط مبدل اصلی تولید می‌شوند. و سپس از طریق پمپ به طرف شیرآلات و لوله‌های سیستم گرمایشی فرستاده می‌شوند. این ویژگی از اصلی‌ترین موارد تفاوت پکیج تک مبدل و دو مبدل است.

در استفاده از پکیج‌های تک مبدل زمانی که نیاز به آب گرم داشته باشید. با باز کردن شیر آب گرم آب سرد وارد مبدل اصلی پکیج می‌شود. مبدل با دریافت حرارت مستقیم آب داغ را به سمت لوله می‌فرستد.
برای گرم کردن محیط خانه در زمستان باید پکیج را در حالت گرمایشی یا حالت زمستانه قرار دهید. تا پکیج پس از گرم کردن آب آن را به سمت لوله‌های سیستم‌ گرمایشی بفرستد.

پیشنهاد ویژه : آموزش نصب و تعمیرات کولرگازی به صورت کاملا تخصصی

پکیج دو مبدل یا مونوترمیک (Monothermic)

پکیج دو مبدل یا مونوترمیک (Monothermic)

در قسمت قبلی مقاله با پکیج تک مبدل آشنا شدید. برای تشخیص تفاوت پکیج تک مبدل و دو مبدل لازم است با نمونه دو مبدل پکیج نیز آشنا شوید.
سیستم پکیج دو مبدل که با نام پکیج مونوترمیک هم شناخته می‌شود. به طور کلی ساختاری متفاوت با سیستم پکیج تک مبدل دارد به این صورت که همان طور که از نامش پیداست. در این نوع پکیج علاوه‌بر مبدل اصلی یک مبدل صفحه‌ای دیگر نیز وجود دارد. که به آن مبدل ثانویه گفته می‌شود که نقش کمکی برای مبدل اصلی را داراست.
در این پکیج برخلاف پکیج تک مبدل که در آن مبدل اصلی چند منظوره بود. مبدل اصلی تک منظوره است و تامین کننده آب گرم مورد نیاز سیستم‌های گرمایشی ساختمان است. و مبدل ثانویه که نقش کمکی دارد  وظیفه تامین آب مصرفی مورد نیاز برای شیرآلات ساختمان را بر عهده دارد.
آشنایی با روش کار این پکیج شما را بیشتر با تفاوت پکیج دو مبدل و تک مبدل آشنا خواهد کرد. در پکیج دو مبدل یک مدار کوچک در حدفاصل بین مبدل اصلی و ثانویه قرار گرفته است. که پس از روشن شدن پکیج، مبدل اصلی که در معرض حرارت مستقیم قرار دارد گرم می‌شود. این حرارت را توسط آبی که در این مدار وجود دارد به مدار ثانویه منتقل می‌کند. و درنتیجه آب درون مبدل ثانویه نیز گرم خواهد شد.

 

مقایسه پکیج تک مبدل و دو مبدل :  

تا این بخش از مقاله با پکیج تک مبدل و دو مبدل آشنا شدید. اما احتمالا هنوز به این نتیجه نرسیده‌اید که کدام یک را باید برای ساختمان خود انتخاب کنید. کدام برای شما کارایی بهتری خواهد  داشت.
اصلی‌ترین تفاوت پکیج تک مبدل و دو مبدل مربوط به تعداد مخزن آن‌هاست. که موجب به وجود آمدن مزایا و معایب مختلفی برای هرکدام از این مدل‌ها شده است. شاید فکر کنید تعداد مخزن تاثیر زیادی بر کارکرد پکیج ندارد. اما لازم است بدانید عواملی همچون میزان سرعت و مدت زمان رسوب‌گیری پکیج. قیمت خرید پکیج، ابعاد و میزان ظرفیت حرارتی.  هر پکیج همه تحت تاثیر تعداد مخزن یا همان مبدل‌های پکیج هستند.
به طور مثال احتمال ایجاد رسوب و درنتیجه خرابی پکیج دو مبدل نسبت به نوع تک مبدل بسیار کمتر است. با وجودی که با انجام اقداماتی سعی شده سرعت رسوب‌گیری در پکیج‌های تک مبدل هم کاهش یابد. اما بازهم پکیج‌های تک مبدل در این مورد بهتر عمل می‌کنند.
درنتیجه بهتر است هنگام خرید پکیج برای کم کردن هزینه‌های احتمالی بعدی ابتدا به بررسی عوامل موثر بپردازید و سپس اقدام به خرید کنید. این عوامل موثر عبارت هستند از: مقدار املاح آب منطقه، میزان آب گرم مورد استفاده شما، متراژ ساختمان و شیوه عایق بندی ساختمان و همچنین شرایط آب و هوایی منطقه.

با در نظر گرفتن این عوامل به راحتی می‌توانید پکیج مناسب را برای خود انتخاب کنید. برای مثال اگر در منطقه‌ای ساکن هستید که آب آن‌جا املاح کمی دارد. و یا دارای یک خانواده کم جمعیت هستید خرید یک پکیج تک مبدل گزینه‌ای اقتصادی‌تر خواهد بود.
اما برعکس درصورتی‌که صاحب یک خانواده پرجمعیت هستید و میزان آب گرم مصرفی شما زیاد است. پرداخت کمی هزینه بیشتر برای خرید پکیج دو مبدل شما را از پرداخت هزینه اضافی در آینده جهت تعمیرات پکیج معاف خواهد کرد.

مقاله مرتبط : نحوه هواگیری شوفاژ

مقاله مرتبط : علائم خرابی پمپ پکیج

مقاله مرتبط : نحوه تنظیم فشار پکیج 

جمع بندی :

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل به معرفی و بررسی تفاوت پکیج تک مبدل و دو مبدل بپرداریم. شما می‌توانید با بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای هرکدام از این دو مدل نوع مناسب را برای ساختمان خود انتخاب کنید. و با پرداخت یک هزینه منطقی بیشترین استفاده را از پکیج خود ببرید. اگر هنوز هم در انتخاب نوع مناسب پکیج تریدید دارید بهتر است از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

مجموعه فنی سازان مجموعه‌ای متشکل از متخصصان این حوزه هستند. که در تعمیرات انواع پکیج مهارت بالایی دارند و می‌توانند به شما بهترین مشاوره‌ها را برای داشتن یک خرید خوب ارائه دهند‌.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات