متخصصان لوله کشی باتجربه که روی صفر تا صد لوله کشی ساختمان مسلط هستند به سادگی می توانند برای مهاجرت به خارج از کشور اقدام کنند. حرفه لوله کشی بر خلاف تصور عمومی یک مهارت کاملا تخصصی، فنی و ارزشمند است که تقاضا برای آن بسیار زیاد است. لوله کشی ساختمان یک شغل پردرآمد بوده و بازار کاری بسیار فعال و گسترده دارد.

لوله کشی ساختمان به طور کلی شامل لوله کشی روکار و لوله کشی توکار است که از سه بخش عمده لوله کشی آب، لوله کشی فاضلاب و لوله کشی شوفاژ تشکیل می شود. این لوله کشی ها شامل انواع خم ها و اتصالات و نکات ریز و درشت هستند. از طراحی لوله کشی و انتخاب نوع لوله گرفته تا نصب انواع شیرآلات، همگی در قالب حرفه لوله کشی ساختمان قرار می گیرند.

پیشنهاد ویژه : آموزش لوله کشی ساختمان مخصوص ورود به بازار کار

آموزش-لوله-کشی-ساختمان

 

در این مقاله قصد داریم صفر تا صد لوله کشی ساختمان را توضیح دهیم. ابتدا با مراحل لوله کشی آشنا می شویم. با ما همراه باشید.

صفر تا صد لوله کشی ساختمان چگونه انجام می شود؟

لوله کشی ساختمان به طور کلی از چهار مرحله اصلی تشکیل شده که عبارتند از:

  • طراحی و نقشه کشی لوله کشی ساختمان
  • انتخاب نوع و جنس لوله ها و اتصالات
  • لوله گذاری و انجام اتصالات و نصبیجات
  • تست نهایی سیستم لوله کشی

مرحله اول: طراحی و نقشه کشی لوله کشی ساختمان

در این مرحله مسیر لوله کشی ها از ورودی شهری تا تمام خروجی ها طراحی و نقشه لوله کشی مشخص می شود. همچنین محل خم ها، شیب لوله ها، نوع، تعداد و محل اتصالات و موارد دیگر در این مرحله مشخص می شود. این مرحله از مهمترین مراحل لوله کشی ساختمان است و اگر اشتباهی در این مرحله صورت بگیرد سیستم نهایی لوله کشی ساختمان دچار ایراد و مشکل خواهد بود که ترمیم آن نیز مخصوصا در نوع لوله گذاری توکار بسیار سخت، زمانبر و هزینه بر است.

مرحله دوم:  انتخاب نوع و جنس لوله ها و اتصالات

لوله های آب و فاضلاب انواع مختلفی دارند. لوله ها با توجه به نوع ساختمان و تعداد واحدها می توانند انواع مختلفی داشته باشند. با انواع لوله ها در ادامه مقاله آشنا می شویم. انتخاب نوع و جنس لوله خود یک تخصص مهم است که باید با دقت صورت بگیرد زیرا هزینه لوله کشی و کاربری آنها برای هر موقعیت خاص متفاوت است.

مرحله سوم: لوله گذاری و انجام اتصالات و نصبیجات

مراحل-لوله-کشی-ساختمان

مهمترین مرحله لوله کشی که وظیفه اصلی یک مجری لوله کشی می باشد مرحله اجرای لوله گذاری و انجام اتصالات است. لوله کشی ساختمان برای بخش های مختلف از جمله حمام و دستشویی، آشپزخانه، شوفاژ، کولر و … باید با رعایت تمام اصول صورت بگیرد. مهارت های مورد نیاز برای یک لوله کش متخصص شامل لوله کشی آب گرم و سرد، لوله کشی فاضلاب، لوله کشی پکیج، لوه کشی وان، لوله کشی ظرفشویی و … می باشد. یک لوله کش متخصص باید قادر باشد تمام این موارد را به شکل اصولی انجام دهد.

مرحله چهارم: تست سیستم لوله کشی

مرحله چهارم از صفر تا صد لوله کشی ساختمان مربوط به تست لوله کشی است. بعد از اتمام انجام لوله کشی و اتصالات و نصب شیرآلات باید وضعیت سیستم انتقال از جهت آبرسانی و وجود نشتی احتمالی تست شود. با انجام این مرحله ،صفر تا صد لوله کشی ساختمان به اتمام رسیده و مجری لوله کشی می تواند کار را تحویل مشتری دهد. برای انجام اینکار باید اجازه دهیم آب از ورودی وارد لوله ها شود و سپس نشتی ها و فشار آب را بررسی کنیم. در صورت وجود هرگونه مسدودی، محل گرفتگی باید پیدا شده و ترمیم شود.

اجزاء مورد استفاده در لوله کشی

برای لوله کشی ساختمان نیاز به ابزار، تجهیزات و لوله ها و اتصالات با جنس و نوع متفاوت است. در ادامه با این اجزاء به طور کاملا آشنا می شویم.

انواع لوله های مورد استفاده در لوله کشی آب و فاضلاب عبارتند از:

  • لوله های پی وی سی
  • لوله های مسی
  • لوله چدنی
  • لوله های سیمانی
  • لوله های برنجی
  • فلزی

به طور کلی تر، لوله ها می توانند فلزی و یا غیر فلزی باشند. لوله های فلزی عبارتند از:

انواع-لوله-ساختمانی

  • لوله های فولادی بدون درز
  • لوله های فولادی گالوانیزه
  • لوله های فولادی درز دار
  • لوله های برنجی
  • لوله های مسی
  • لوله های چدنی

در حال حاضر بیشتر از لوله های غیر فلزی استفاده می شود. رایج ترین نوع لوله برای لوله کشی آب لوله سفید یا پروپیلن است. این لوله ها مقاومت بیشتری در برابر فشار دارند و می توانند برای لوله کشی آب سرد و گرم و تاسیسات استفاده شوند.

انواع لوله های غیر فلزی عبارتند از:

  • پی وی سی (PVC) برای لوله کشی ساختمان
  •  PEX یا لوله های پلی اتیلن مشبک
  •  PEX-AL-PEX یا لوله های پلی اتیلنی دولایه یا چند لایه

همچنین انواع اتصالات لوله ها عبارتند از:

  • زانویی ها ها
  • سوپاپ ها
  • کوپلینگ ها
  • سه راهی ها
  • و …

ابزار و تجهیزات لوله کشی ساختمان

در ادامه صفر تا صد لوله کشی ساختمان به ابزار و تجهیزات لوله کشی می پردازیم. برای انجام لوله کشی ساختمان مانند هر حرفه دیگری به ابزار و تجهیزات خاصی احتیاج است. شاید بتوان بخشی از لوله کشی ساختمان را با ابزار دم دستی انجام داد اما به هیچ وجه نمی توان صفر تا صد لوله کشی ساختمان را بدون ابزار مخصوص لوله کشی با دقت به پایان رساند. مهمترین و رایج ترین ابزار لوله کشی ساختمان عبارتند از:

کمان اره

از کمان اره برای بریدن لوله های فولادی استفاده می شود. تعداد دندانه های اره برای اره فولادی 18 و برای اره های فلزی و چدنی به ترتیب 32 و 24 می باشد.

لوله برها

یکی از ابزارهای مهم و پراستفاده برای لوله کشی ست لوله برها می باشد. لوله برها برای افزایش سرعت و دقت انجام کار استفاده می شوند و در انواع هیدرولیکی، برقی و دستی در بازار یافت می شوند.

 گیره های لوله

گیره لوله برای باز و بست کردن لوله، حدیده زنی، بریدن، برقو زدن و … استفاده می شود و در دو مدل سیار و رومیزی در بازار وجود دارند. وسایل جانبی دیگری که برای بریدن لوله ها مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از متر، سوزن خط کش، کمان اره و خط کش فلزی.

برقوها

برقوها برای پلیسه گیری بعد از بریدن لوله استفاده می شوند. از برقوها برای گرفتن پلیسه های داخلی استفاده می شود. برای دفع پلیسه های روی سطح لوله از سوهان استفاده می شود.

 خم کاری لوله

برای عبور از موانع می توان به دو صورت سرد و گرم روی لوله ها خم کاری انجام داد. انواع خم کن ها عبارتند از خم کن هیدرولیکی، خم کن اهرمی، خم کن مکانیکی و غیره. شعاع خم در راستای محور طولی باید طوری باشد که باعث انسداد و یا گرفتگی در جریان نشود.

حدیده زنی

برای ایجاد رزوه، دنده یا پیچ در لوله کشی آب سرد و گرم از حدیده استفاده می کنند. حدیده انواع مختلف یکپارچه و قابل تنظیم دارد. طبق مقررات ملی ساختمان برای اتصال لوله به شیر، لوله به فیتینگ، لوله به لوله و فیتینگ به فیتینگ در لوله کشی فولادی گالوانیزه از حدیده دنده ای یا رزوه ای استفاده می کنیم.

لوله کشی های فاضلاب

لوله-کشی-فاضلاب

لوله کشی فاضلاب جهت فاضلاب های صنعتی، خانگی، آب های سطحی و آب باران مورد استفاده قرار می گیرند. برای لوله کشی فاضلاب معمولا از لوله پولیکا استفاده می شود. در لوله کشی فاضلاب از پمپ استفاده نمی شود و هدایت جریان لوله فاضلاب فقط با استفاده از جاذبه زمین صورت می گیرد. به همین دلیل شیب لوله های فاضلاب باید به شکلی انتخاب شوند که مسیر جریان دچار انسداد نشود.

جمع بندی صفر تا صد لوله کشی ساختمان

در این مقاله صفر تا صد لوله کشی ساختمان از مراحل انجام کار تا ابزارهای مورد استفاده را بررسی کردیم. همانطور که اشاره کردیم لوله کشی ساختمان یک شغل فنی و کاملا تخصصی است. مجری لوله کشی ساختمان باید روی انجام تمام مراحل مسلط باشد و تمام نکات و جزئیات فنی را هنگام انجام کار رعایت کند.

رعایت اصول لوله کشی بدون آموزش اصولی و عملی امکان پذیر نیست. یک لوله کش متخصص حتما برای بدست آوردن مهارت های خود آموزش دیده است. یکی از آموزشگاه هایی که دوره آموزش صفر تا صد لوله کشی ساختمان را برگزار می کند آموزشگاه فنی سازان است.

آموزشگاه فنی سازان کارگاه عملی لوله کشی ساختمان را در کارگاهی کاملا مجهز و زیر نظر اساتید مجرب برگزار می کند. در این دوره تمام مراحل لوله کشی به صورت عملی به کارآموزان آموزش داده می شود و هنرجویان بعد از این دوره قادر خواهند بود با دریافت مدرک پایان دوره معتبر و اخذ پروانه کسب به سادگی وارد بازار کار شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۶ از ۵
از مجموع ۹ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات