سیستم گرمایش از کف از مواردی می باشد که به تازگی در سیستم های گرمایش ساختمان ها استفاده می شود. در این سیستم از لوله هایی استفاده می شود که در زیر سطح کار گذاشته می شوند. سیستم های گرمایشی انواع مختلفی دارند. سیستم های گرمایشی شامل مواردی چون بخاری، شوفاژ، پکیج موتور خانه و غیره می باشند.

با پیشرفت فناوری و تکنولوژی انواع سیستم ها و فناوری های گرمایشی به بازار می آیند. سیستم های گرمایشی صنعتی با سیستم های گرمایشی خانگی تفاوت های زیادی دارند. در این مطلب از آموزشگاه فنی سازان سعی شده تا به سیستم گرمایش از کف و کارکرد آن پرداخته شود.

 

سیستم گرمایشی و نحوه کار آن

سیستم گرمایشی، سیستمی است که با گرما می تواند دمای محیط مورد نظر را کنترل نماید. به عبارتی دیگر سیستمی است که گرما را مهیا می کند تا دما را متناسب نماید. سیستم های گرمایشی دسته بندی های بسیار گوناگون و مختلفی دارند. دسته بندی های مختلفی برای سیستم های گرمایشی وجود دارند.

یک دسته بندی از نظر آرایش تجهیزات وجود دارد. این دسته بندی شامل سیستم گرمایشی مرکزی و تک واحدی است. سیستم گرمایش از کف جزو دسته بندی سیستم های تک واحدی و بسته ای می باشد. دسته بندی دیگر بر اساس انرژی مورد استفاده است. این دسته بندی شامل بویلر ها، زمین گرمایی، خورشیدی، الکتریکی و غیره می باشد.

نحوه کار سیستم گرمایش از کف

نحوه کار سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف، یک روش مدرن و موثر برای افزایش حرارت و گرما در داخل ساختمان‌ها است. در این سیستم، گرمایش از طریق یک سیستم لوله‌های آب یا هوا که در کف ساختمان قرار دارد، انجام می‌شود. این لوله‌ها گرما را به کف منتقل کرده و از طریق آن به جاهای دیگر انتقال می‌دهند.

در این سیستم لوله ها در زیر سطح زمین نصب می شوند. در این سیستم گرما به وسیله لوله هایی در کف زمین به جاهای مختلف خانه می رود. این سیستم شامل گرمایش با آب، هوا یا الکتریسیته می باشد.

در این نوع از سیستم لوله هایی که آب گرم در آنهاست در کف خانه ساختمان قرار دارند. در سیستم گرمایش از کف با آب، آب در دیگ بخار مرکزی گرم می شود. سپس آب گرم به وسیله لوله (پنج لایه یا سه لایه) به مناطق دیگر خانه می رود.

استفاده از منبع مناسب گرمای آب در روش گرمایش از کف با آب اهمیت بسیاری دارد. در این سیستم با آب باید به ضخامت کف ساختمان نیز توجه شود. نوع و ضخامت کف ساختمان میتواند در میزان گرمای ساختمان و مدت زمان گرم شدن تاثیر گذار باشد.

این سیستم با الکتریسیته شامل المنت ها و یک منبع برقی می باشد. المنت های برقی در کف ساختمان ها نصب می شوند و با الکتریسته گرما در آنها جریان می یابد. کنترل گرمای ساختمان در این روش با استفاده از سوییچ برقی در منبع برق می باشد.

استفاده از این روش با توجه به قیمت زیاد برق در کشور ما مقرون به صرفه نیست. از طرفی این سیستم برقی نشتی بسیار کمی دارد و بازدهی زیادی دارد.

 

مزایای سیستم گرمایش از کف

1.کم مصرف بودن: یکی از مزایای این سیستم استفاده کم از انرژی می باشد. این سیستم با توجه به پخش یکنواخت گرما انرژی کمتری را مصرف می کند. با توزیع یکنواخت حرارت و افزایش کارایی انتقال حرارت، سیستم گرمایش از کف منجر به کاهش هزینه‌های انرژی می شود.

این به این معناست که برای دستیابی به درجه حرارت مطلوب، به مصرف انرژی کمتری نیاز می باشد.

2.جاگیر نبودن: یکی دیگر از مزایای این سیستم جاگیر نبودن است. این سیستم نسبت به رادیاتور و یا سیستم های دیگر فضای بسیار کمتری از ساختمان را اشغال می کند. رادیاتور ها در چیدمان ساختمان قابل تغییر نیستند و نمی توان آنها را جا به جا کرد.

3.کم صدا بودن: این سیستم بر خلاف بسیاری از سیستم های گرمایشی کم صدا می باشد.

4.استهلاک کم و هزینه تعمیرات پایین: با توجه به دوام بالای لوله های پنج لایه هزینه استهلاک آنها پایین است. همچنین در این سیستم از شیر های برنجی که دوام زیادی دارند، استفاده می شود.

5.راندمان بالاتر: آب در این سیستم دمای کمتری نسبت به سیستم رادیاتور دارد. این مورد باعث شود تا مصرف انرژی کاهش یابد. در این سیستم انرژی کمتری نسبت به سایر سیستم ها مصرف می شود. در واقع این سیستم با دمای کمتری محیط ساختمان را گرم نگه می دارد.

6.کاربرد راحت: استفاده از این سیستم راحت می باشد. مانند سیستم های دیگر مانند بخاری دشواری و سختی های خاص خود را ندارد. در اصل این روش یک روش مختصر و راحت برای تولید گرمای ساختمان می باشد.

7. سازگاری با انواع کفپوش ها: این سیستم می تواند با انواع کفپوش ها اجرا شود. این سیستم با انواع کفپوش ها از بتونی گرفته تا پارکت سازگار و هماهنگ می باشد.

 

معایب سیستم گرمایش از کف

1.گرم شدن دیر: از روشن کردن تا گرم شدن کامل این سیستم 36 ساعت به طور متوسط طول می کشد. علت این موضوع این است که با گرم شدن ناگهانی ممکن است کار سیستم با مشکل مواجه شود. در واقع با افزایش ناگهانی دما به سیستم شوک وارد شده و باعث خرابی می شود.

2.تغییر ناپذیری: پس از کار گذاشتن این سیستم نمی توان کفپوش ها رو برداشت. در اصل به علت زیر سطحی بودن آن در صورت نیاز به تعمیر هزینه برداشتن کفپوش ها بسیار بالاست. در نتیجه بایستی در نصب آن دقت نموده و از نصاب مجرب استفاده شود.

3. مناسب نبودن برای مناظق گرمسیر: این سیستم برای مناطق سردسیر چندان مناسب نیست. به علت سرمای زیاد مناطق سردسیر استفاده از این سیستم توصیه نمی شود. چونکه بایستی در کنار این سیستم از بخاری و یا شومینه استفاده شود تا نتیجه مناسبی دهد.

 

مدل های سیستم گرمایش ازکف و نحوه اجرای آن

برای اجرای این سیستم مدل ها و نقشه های مختلفی وجود دارد. مدل و انواع اجرای این سیستم بستگی به کاربرد فضای مورد نظر می باشد. برای مثال مدل سیستم گرمایش از کف برای راهروها طرح مارپیچ می باشد.

از طرح دو طرفه برای اتاق هایی با دو دیوار سرد استفاده می شود. از طرح سه طرفه برای اتاق هایی با سه دیوار سرد استفاده می گردد. بهترین بازدهی این سیستم در طرح چهار طرفه می باشد که کاربرد آن برای اتاق مهمان می باشد. در هر صورت استفاده از نقشه های مختلف گرمایش از کف بایستی متناسب با فضا و ساختمان باشد.

قیمت و هزینه سیستم گرمایش از کف

قیمت و هزینه سیستم گرمایش از کف

موارد زیادی می توانند در قیمت و هزینه های سیستم گرمایش از کف تاثیر گذار باشند. یکی از موارد تاثیر گذار متراژ لوله های پنج لایه مورد استفاده در ساختمان می باشد.

کیفیت لوله های پنج لایه نیز می توانند در قیمت تاثیر گذار باشد. اگرچه استفاده از لوله های با کیفیت استهلاک سیستم و در نتیجه هزینه ها را در آینده کاهش می دهد.

مورد دیگر سیستم پکیج و گرم کننده مورد استفاده در این سیستم مورد نظر می باشد. همچنین شیر آلات و کلکتور مورد استفاده در سیستم گرمایش از کف با توجه به کیفیت قیمت های متفاوتی دارند.

اولین مورد برای محاسبه قیمت و هزینه این سیستم نقشه آن است. چونکه میبایست متناسب با هر فضاهای محاسبه افت حرارت و بخش بندی انجام می شود. برای بخش بندی، توجه به نکاتی اعم از وجود موانع فیزیکی، میزان اتلاف حرارت و نوع پوشش کف لازم می باشد.

علاوه بر آن توجه به تابش نور خورشید و میزان استفاده از گرمای آن نیز حائز اهمیت است. هزینه دستمزد این سیستم هر متر مربع معمولاً بین 80 تا 120 هزار تومان می تواند باشد.

این هزینه ها به عوامل مختلف و زیادی بستگی دارد. این عوامل شامل  مکان ، نحوه اجرا،  مواد اجرا شده در سیستم و تجهیزات مورد استفاده بستگی دارد.

 

کلام آخر

سیستم گرمایش از کف یک سیستم نو و تازه در صنعت ساختمانی می باشد. این سیستم به وسیله یک منبع و لوله های نصب شده در سطح کار می کند. این سیستم می تواند شامل الکتریکی و یا آبی باشد.

مدل متداول تر سیستم گرمایش از کف مدل آبی آن می باشد. در مدل آبی آن از یک پکیج برای گرم شدن آب و لوله ها برای انتقال گرما به وسیله آب استفاده می شود. این سیستم مزایا و همچنین معایبی را با خود دارا می باشد.

مزایای استفاده از این سیستم شامل مصرف کم انرژی، راحتی، جاگیر نبودن و غیره می باشد. از مهم ترین معایب آن کم توان بودن در برابر سرمای بسیار شدید است.

دوره هایی که در آموزشگاه فنی سازان برگزار می شود: آموزش تعمیرات برد  –  آموزش تعمیرات لوازم خانگی –  آموزش نصب کولرگازی

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات