مشکل نخواندن سیم کارت در گوشی بسیار رایج است و همه ما حداقل یکبار با این ایراد مواجه شده ایم. علت نخواندن سیم کارت در گوشی می تواند موارد مختلفی باشد.

در این مقاله قصد داریم دلایل این مشکل را معرفی و راه حل های رفع آن را بیان کنیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دوره پیشنهادی: آموزش تعمیرات موبایل (سخت افزار و نرم افزار)

آموزش-تعمیرات-موبایل

علت نخواندن سیم کارت در گوشی

همانطور که اشاره کردیم، علت نخواندن سیم کارت در گوشی می تواند موارد مختلفی باشد. از جمله این موارد می توان به جاگیری نادرست سیم کارت در گوشی، مشکلات نرم افزاری و سیستم عامل و همینطور مشکلات سخت افزاری اشاره کرد. اما علت نخواندن سیم کارت در گوشی شما هرچه باشد، شما باید نسبت به دلایل و راه حل های رفع این مشکلات اطلاعات کافی داشته باشید.

گاهی این مشکل به علت ضربه خوردن به گوشی ایجاد می شود. در این صورت باید برای تعمیر سخت افزاری گوشی خود اقدام کنید. گاهی نیز این مشکل به علت نصب برنامه ها و بازی های مخرب ایجاد شود. در ادامه دلایل بروز این مشکل را یک به یک بررسی می کنیم.

مقاله مرتبط: وای فای دایرکت چیست؟ 

عدم وجود سرویس

علت-نخواندن-سیمکارت-گوشی

در عمده مواقع، علت نخواندن سیم کارت در گوشی ناشی از نبود سرویس است. در این موارد اگر سیم کارت را عوض کنید هم مشکل حل نمی شود. در این مواقع ری استارت کردن گوشی می تواند موثر باشد.

اگر قادر به ری استارت کردن تلفن همراه خود نیستید، می توانید برای مدت کمی مثلا سی ثانیه، تلفن خود را خاموش کرده و سپس دوباره آن را روشن کنید. اگر این روش موثر نبود می توانید دکمه های پاور و کم کردن صدا را باهم فشار دهید و چند ثانیه نگه دارید.

پس از انجام این کار صفحه گوشی شما خاموش می شود و سپس لوگو شرکت سازنده گوشی شما به نمایش در می آید. این روش نیز یکی از روش های ری استارت کردن گوشی برای حل مشکل نخواندن سیم کارت در گوشی است.

جابجایی باتری

برخی از گوشی های تلفن همراه دارای باتری جداشونده هستند. البته این نوع باتری ها بیشتر در گوشی های قدیمی دیده می شود و در گوشی های مدرن امروزی باتری ها برای باریک تر شدن گوشی در پشت قاب پرس می شوند.

در مورد باتری های جدا شونده اگر گوشی را خاموش کرده و باتری آن را برای لحظاتی جدا کنید، مشکل نخواندن سیم کارت به احتمال بالا حل می شوند. البته دقت داشته باشید که در مورد این مدل گوشی ها، حتما قبل از بیرون آوردن باتری، گوشی را خاموش کنید.

مقالات مرتبط: حل مشکل دمای باتری موبایل

جاگیر نبودن سیم کارت

دلایل-نخواندن-سیم-کارت-گوشی

در برخی موارد، علت نخواندن سیم کارت در گوشی، جابجایی سیم کارت در داخل موبایل است. برای حل این مشکل می توانید از یک تکه کاغذ زیر سیم کارت استفاده کنید و سیم کارت را در جای خود محکم کنید.

آسیب های فیزیکی

مورد بعدی از علت نخواندن سیم کارت در گوشی، جذب گرد و غبار و یا چربی توسط سیم کارت گوشی است. برای رفع این مشکل می توانید سیم کارت را خارج و با یک قلمو آن را تمیز کرده و دوباره جا بزنید.

برنامه های مخرب

برنامه ها، بازی ها و اپلیکیشن های مخربی که دارای بدافزار می باشند می توانند به فایل های اصلی سیستم عامل آسیب وارد کرده و باعث ایجاد مشکلاتی برای کاربر شوند. یکی از این مشکلات نخواندن سیم کارت است. راه حل این مشکل، راه اندازی سیستم در حالت safe mode می باشد.

بعد از انجام این کار باید چند ساعت صبر کنید و گوشی را در همین حالت به حال خود رها کنید. بعد از این کار باید امتحان کنید که آیا مشکل برطرف شده یا نه. در عمده موارد، اگر مشکل از برنامه های مخرب باشد، مشکل با این کار برطرف می شود.

اگر مشکل حل نشد در قسمت مدیریت برنامه های گوشی، برنامه هایی که جدید نصب کرده اید و همینطور برنامه هایی که به آنها احتیاج ندارید را پاک کنید و سپس دوباره سیم کارت خود را امتحان کنید.

مقاله پیشنهادی: آموزش ریست فکتوری سامسونگ 

حالت هواپیما

علت نخواندن سیم کارت در گوشی گاهی یک مورد بسیار ساده است. در خیلی از مواقع، بدون مراجعه به تعمیرکار متخصص، می توان برخی مشکلات گوشی را به سادگی حل کرد.

یکی از این راه حل های ساده قرار دادن گوشی موبایل در حال Airplane mode است. منو کرکره ای بالای گوشی خود را پایین بکشید و گزینه ای که روی آن لوگوی یک هواپیما موجود است را بزنید و 30 ثانیه صبر کنید. سپس دوباره این حالت را خاموش کنید تا سیم کارت شما وصل شود.

تغییر حالت شبکه

نخواندن-سیم-کارت-گوشی

یکی از راه های رفع مشکل نخواندن سیم کارت تغییر حالت شبکه است. بدین منظور، به قسمت تنظیمات گوشی خود بروید و وارد بخش mobile network شوید. سپس روی گزینه network mood بزنید و LTE/WCDMA/GSM(AUTO connect) را انتخاب کنید.

با این کار شما تنظیمات گوشی خود را در حالت خودکار قرار می دهید. هرچند این راه حل همیشه کارساز نیست اما برخی از مواقع همین راه حل های ساده می توانند مشکل ما را حل کنند.

اگر می خواهید به صورت دستی این کار را انجام دهید باید به بخش Setting گوشی خود رفته و گزینه network & internet را انتخاب کنید. در ادامه روی گزینه mobile network و سپس network operator بزنید تا وارد جستجوی دستی شوید. در این حالت شبکه های اطراف جستجو می شوند.

پس از نمایش شبکه های مخابراتی مربوط به اپراتورهای مختلف، شما می بایست شبکه مخابراتی مربوط به خط خود را انتخاب کنید. این کار در اکثر مواقع ارتباط سیم کارت با آنتن شبکه مخابراتی را رفرش کرده و باعث رفع مشکل می شود.

حافظه کش

علت نخواندن سیم کارت در گوشی می تواند حافظه کش باشد. اگر حافظه کش گوشی خود را خالی کنید. برای انجام این کار می توانید به قسمت تنظیمات گوشی خود رفته و وارد بخش storage شوید.

در ادامه Internal storage  و سپس Cached data را بزنید. با رفتن روی این گزینه یک پیام روی صفحه نمایش ظاهر می شود که از کاربر در مورد پاک کردن کش برنامه های نصب شده سوال می کند. اگر موافق هستید باید گزینه Delete را بزنید.

ریست فکتوری

آخرین مورد از لیست موارد مربوط به علت نخواندن سیم کارت در گوشی که در این مقاله بررسی می کنیم ریست فکتوری کردن گوشی است.

ریست فکتوری کردن گوشی یکی از آخرین گزینه ها برای حل مشکل نخواندن سیم کارت است و تا جای ممکن باید سعی کنید با روش های دیگر این مشکل را برطرف کنید. دلیل این امر این است که با ریست فکتوری کردن تمام اطلاعات شما پاک می شود.

برای ریست فکتوری کردن کافی است از بخش تنظیمات گوشی خود وارد قسمت Back UP & Reset شوید و سپس گزینه Factory Reset را انتخاب کنید. با این کار تنظیمات سیستم عامل و شبکه تلفن همراه شما به حالت کارخانه بر می گردد. سپس باید سیستم عامل خود را بروز کنید تا آخرین آپدیت آن نصب شود.

جمع بندی علت نخواندن سیم کارت در گوشی

در این مقاله در مورد علت نخواندن سیم کارت در گوشی و رفع آن صحبت کردیم. همانطور که مطالعه کردید دلایل نخواندن سیمکارت در گوشی می تواند موارد مختلفی باشد که راه حل های مختلفی هم دارد.

برخی از این راه حل ها توسط کاربر به راحتی قابل اجرا هستند. اما برخی راه حل ها به خصوص اگر مشکل گوشی سخت افزاری باشد باید حتما توسط متخصص تعمیرات موبایل انجام شود.

آموزشگاه فنی سازان دوره آموزش تعمیرات موبایل را در کارگاه مجهز و زیر نظر اساتید مجرب برگزار می کند. در این کارگاه، کارآموزان تعمیرات سخت افزاری و تعمیرات نرم افزاری انواع موبایل و تبلت اندرویدی و آیفون را زیر نظر بهترین اساتید دوره فرا می گیرند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات