یکی از مشکلاتی که متوجه گوشی های موبایل است مشکل دمای باتری است. کمپانی های بزرگ موبایل سازی برای حل مشکل دمای باتری موبایل اقدامات مختلفی را انجام می دهند اما حقیقت ماجرا این است که به دلیل حجم پردازش اطلاعات بسیار بالا و کامپکت بودن قطعات موبایل افزایش دمای آنها غیر قابل چشمپوشی است. تلاش کمپانی های و مهندسان سخت افزار فقط در جهت کنترل این حرارت برای جلوگیری از آسیب جدی به گوشی موبایل است.

یکی از اصلی ترین قطعاتی که با داغ شدن موجب آسیب به گوشی و همچنین ایجاد حس منفی در کاربر می شود باتری است. داغ شدن بیش از حد باتری موبایل می توان حتی باعث انفجار آن شود. بنابراین حل مشکل دمای باتری موبایل ضروری است.

دوره پیشنهادی: دوره آموزش تعمیرات موبایل (سخت افزار و نرم افزار انواع موبایل)

آموزش-تعمیرات-موبایل

در این مقاله دلایل این افزایش دما را بررسی می کنیم و راه حل های کاربردی برای حل مشکل دمای باتری موبایل را ارائه می دهیم.

دلیل داغ شدن گوشی چیست؟

افزایش دمای باتری می تواند موجب آسیب به سیستم شود. افزایش دمای باتری موبایل می تواند دلایل متعددی داشته باشد. برخی دلایل آن را در ادامه معرفی کرده ایم.

اگر برای مدت طولانی با گوشی کارهای سنگین انجام دهید، برای مثال برنامه ها یا بازی های سنگین و آنلاین انجام دهید، به طور طبیعی باتری گوشی داغ می شود. این مساله ناشی از نقص عملکرد گوشی نیست و برای تمام گوشی های موبایل اتفاق می افتد.

نصب بدافزار ها و یا نرم افزارهای زیادی که هنوز در گوشی شما باز مانده اند می تواند با درگیر کردن قسمتی از رم و سی پی یو باعث داغ شدن باتری موبایل حتی هنگام انجام کارهای روزانه و عادی شود.

روشن ماندن صفحه گوشی موبایل برای مدت طولانی و یا مشاهده یک فیلم به خصوص با نور صفحه زیاد، می تواند منجر به افزایش دمای باتری گوشی شود.

قرار گرفتن تلفن همراه زیر نور مستقیم خورشید مثلا هنگامی که گوشی روی داشبورد ماشین قرار دارد می تواند دمای باتری را بیش از اندازه افزایش دهد.

اگر سیستم عامل تلفن همراه به تازگی به روز رسانی شده باشد، ممکن است دستگاه مشغول انجام نمایه سازی و کارهای فشرده مربوطه باشد. این عامل نیز می تواند دمای گوشی را به شدت بالا ببرد اما موقتی است و به زودی رفع می شود.

مقاله مرتبط: نحوه انجام ریست فکتوری سامسونگ

چگونه می توان از افزایش دمای باتری جلوگیری کرد؟

علت داغ شدن گوشی اندروید و آیفون تقریبا یکسان است و به نحوه استفاده ما بستگی دارد. برای جلوگیری از افزایش بیش از حد دمای گوشی، اقدامات مختلفی می توان انجام داد. اولین نکته این است که داغ شدن گوشی مشکل پیچیده ای نیست و در اکثر مواقع کاملا طبیعی است. اگر این افزایش دما به صورت مکرر اتفاق بیافتد می تواند در دراز مدت موجب آسیب به برخی قطعات شود اما به طور معمول داغ شدن باتری گوشی مشکل حادی ایجاد نمی کند.

از طرفی سنسورهای برد موبایل طوری طراحی شده اند که در صورت داغ شدن بیش از حد، گوشی خاموش می شود. با این حال برای حل مشکل دمای باتری موبایل راه حل هایی وجود دارد که می توانید با عمل به آنها عمر گوشی خود را افزایش دهید و در ضمن از ریسک داغ شدن بیش از حد گوشی در امان باشید. در ادامه با معرفی این راه حل ها با ما همراه باشید.

داغ-شدن-باتری-گوشی

  1. گوشی را در حالت صرفه جویی در مصرف برق قرار دهید

پردازشگرهای موبایل طوری طراحی شده اند که این گوشی ها بتوانند بدون تحمل فشار بیش از حد تمام تسک ها را به خوبی به انجام برسانند. اما استفاده غیر اصولی از گوشی ها و بهره گیری چند برنامه و یا بازی سنگین می تواند فشار بیش از حدی را به پردازشگر موبایل وارد کند که این خود می تواند دلیلی بر داغ شدن بیش از حد گوشی باشد. برای جلوگیری از این کار می توانید آن را در حالت صرفه جویی در مصرف برق قرار دهید.

اگر گوشی را در این مد قرار دهید، پردازنده گوشی به قدرت عملکردی تا حد 70 limits  محدود می شود. همچنین وضوح صفحه نمایش کاهش پیدا می کند و استفاده از برنامه ها به صورت همزمان و باز محدود می شود. اگر با فعال کردن این حالت تغییر چندانی در عملکرد باتری خود مشاهده نکردید و همچنان گوشی داغ می کند باید باتری گوشی را تعویض کنید.

مقاله مرتبط: وای فای دایرکت چیست؟

  1. حافظه و باتری گوشی را بررسی کنید

علت داغ شدن بیش از حد گوشی می تواند به دلیل این باشد که حافظه گوشی شما کاملا پر است و پردازشگر فضای خالی برای کمک گرفتن ندارد و به همین دلیل باتری گوشی داغ می کند. برای رفع این مشکل باید ابتدا فیلم ها و عکس هایی که ضروری نیستند را پاک کنید. همچنین می توانید به بخش حافظه رفته و ویدئوهایی که در تلگرام دانلود کرده اید را پاک کنید.

یکی دیگر از راه حل ها برای حل مشکل دمای باتری موبایل تعوض باتری می باشد. اگر باتری قدیمی باشد و یا ارجینال و اصل نباشد می تواند با افزایش دمای بیش از حد هنگام کار به دیگر قسمت های گوشی آسیب وارد کند. اگر با تعویض باتری مشکل داغ شدن بیش از حد باتری حل نشد به احتمال زیاد مشکل شما یک مشکل نرم افزاری است.

  1. فیلم ها را به جای پخش مستقیم دانلود کنید

دانلود فیلم های سینمایی و سریال به دلیل استفاده طولانی مدت از وای فای یا اینترنت گوشی باعث داغ شدن گوشی و آسیب به باتری آن می شود. به جای دانلود فیلم سعی کنید آنها را به شکل استریم از سرویس هایی مانند یوتوب و آپارات تماشا کنید. همچنین برای دانلود فایل های سنگین می توانید از کامپیوتر و یا لپ تاپ خود استفاده کنید.

  1. هنگام بازی یا پخش فیلم، گوشی را با دست نگه ندارید

افزایش-دمای-باطری-گوشی

هنگامی که با گوشی به تماشای فیلم می پردازید اگر گوشی را در دستان خود نگه دارید، دستان شما نه تنها به عنوان عایق عمل کرده و از خروج گرما از گوشی جلوگیری می کند بلکه گرمای دست شما می تواند به گوشی منتقل شده و باعث داغ تر شدن آن شود.

بهتر است هنگام تماشای فیلم گوشی خود با روی یک سطح خنک مانند کاشی یا سنگ قرار دهید. اگر جریان هوا اطراف گوشی شما وجود داشته باشد می تواند به نحو بهتری به خنک شدن گوشی شما کمک کند.

  1. استفاده راحت تر از پس زمینه و ویجت ها

اگر روی صفحه نمایش گوشی خود ویجت های متحرک و پس زمینه های فانتزی نصب کرده اید، گوشی شما بخشی از پردازشگر خود را به آنها اختصاص می دهد و به همین دلیل نیز می تواند بیش از اندازه داغ شود. بهتر است این ویجت ها را غیر فعال کنید تا کش رم شما آزاد شود. پس زمینه های ثابت و تیره رنگ کمترین مشغله را برای پردازشگر گوشی شما ایجاد می کند.

مقاله مرتبط: نحوه تست ترانزیستور موبایل

روش طلایی برای حل مشکل دمای باتری موبایل

اگر باتری گوشی شما ناگهان خالی می شود و هشدار اتصال دستگاه به برق به نمایش در می آید، با راه کاری ساده می توانید این مشکل را برطرف کنید. مشکلی مشابه در عینک های واقعیت مجازی Gear VR وجود دارد که باعث می شود  دمای باتری دستگاه در مدت زمان کوتاهی به شدت افزایش یابد و در عملکرد دستگاه مشکلاتی پدید آید.

گوشی های پیشرفته به صورت پیشفرض یک گزینه برای استفاده از خدمات قابلیت Gear VR Service دارند که فعال است. فعال بودن این گزینه باعث می شود باتری گوشی خیلی کمتر کار کند که غیر فعال کردن این گزینه تاثیر زیادی در حل مشکل دمای باتری موبایل شما دارد.

همین اقدام ساده می تواند مشکل بسیاری از گوشی های پیشرفته را حل کند. برای این کار باید در اپلیکیشن مخصوص خدمات VR در قسمت Setting روی گزینه Applications بزنید. سپس با انتخاب گزینهApplication Manager می توانید دکمه های مربوط به خدمات VR را غیر فعال کنید.

جمع بندی حل مشکل دمای باتری موبایل

در این مقاله روش های حل مشکل دمای باتری موبایل را معرفی کردیم و دلایل ایجاد این مشکلات را نیز بررسی کردیم. تمام گوشی های موبایل با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. به خصوص برای گوشی های پرچم دار با پردازشگرهای قوی که می توانند وظایف Multitasking را انجام دهند، داغ شدن بیش از حد گوشی کاملا طبیعی به نظر می رسد. این داغ شدن گوشی هرچند طبیعی است اما خود عاملی است که باعث کاهش عمر باتری و به طور کلی کاهش عمر گوشی می شود. گوشی هایی که بیشتر داغ می کنند بعد از مدتی نیاز به تعمیر خواهند داشت.

تعمیر گوشی باید توسط متخصص صورت بگیرد. شاید برای شما تجربه شده باشد که برای اینکه هزینه کمتری بپردازید گوشی خود را به یک تعمیرکار تازه کار سپرده اید و انجام کار غیر اصولی روی گوشی شما باعث شده هزینه بیشتری را متحمل شوید.

تعمیرکاران آموزش دیده قادرند انواع تعمیرات گوشی و تبلت را با کمترین هزینه و به طور اصولی انجام دهند. این تعمیرکاران به دلیل تخصصی بودن شغلشان از درآمد رضایت بخشی برخوردارند. اما برای شروع کار تعمیر موبایل باید به صورت اصولی و عملی آموزش ببینند.

یکی از آموزشگاه هایی که در تهران به برگزاری دوره های آموزش تعمیرات موبایل اقدام کرده آموزشگاه فنی سازان است. این آموزشگاه سالانه کارآموزان زیادی را وارد بازار کار می کند. کارگاه های این آموزشگاه مجهز و اساتید آن کاملا مجرب هستند و آموزش ها کاملا عملی می باشند. این آموزشگاه در پایان دوره نیز مدرک فنی حرفه ای معتبر به کارآموزان اعطاء می کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات