سیستم های اینترکام چیست ؟

به سیستم هایی که با سهولت و آسانی می توان با آنها ارتباط تلفنی برقرار کرد سیستم های اینترکام می گویند. این سیستم ها ویژگی منحصر به فردی دارند و آن قابلیت برقرار کردن ارتباط با ایستگاه های گوناگون می باشد. به وسیله سیستم های اینترکام می توان در سطح یک پلنت با تعدادی سیستم دیگر ارتباط برقرار کرد. این سیستم ها مشابه سیستم های تلفنی استاندارد از یک فرستنده و گیرنده برای ایجاد ارتباط استفاده می کنند. سیستم های اینترکام از میکروفون ها و بلندگوها برای انتقال و دریافت ارتباطات استفاده می نمایند.

سیستم های اینترکام که به آن ها سیستم های اینترفون نیز گفته می شود، نوعی دستگاه ارتباط صوتی می باشند که برای استفاده در یک ساختمان یا بین چند واحد یا حتی مجموعه کوچکی از ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند ولی مستقل از شبکه عمومی تلفن می باشند. دستگاه های اینترفون را می توان به سایر سیستم ها مانند بلندگوهای عمومی، مخابرات و انواع سیستم های داخلی متصل کرد. بعضی از این سیستم های داخلی کنترل کننده دستگاه های دیگری همچون چراغ های سیگنال و قفل برقی درب ساختمان یا پارکینگ ها هستند.

پیشنهاد ویژه ما: دوره آموزش نصب آیفون صوتی و تصویری با 30 درصد تخفبف و مدرک معتبر از سازمان فنی حرفه ای

آموزش-نصب-آیفون-صوتی-تصویری

انواع سیستم های اینترکام

سیستم های اینترکام ابتدا به منظور ایجاد ارتباط داخلی در آپارتمان ها و ساختمان ها طراحی و ساخته شدند. امروزه برخی از آن ها را مجهز به دوربین می سازند تا امکان دیدن تصویر و فیلم برداری داشته باشند. جدیدترین مدل های سیستم های اینترکام همچنین می توانند با کامپیوترها و سایر سیستم های مشابه ارتباط برقرار نمایند. در گذشته این سیستم ها عمدتا به صورت آنالوگ ساخته می شدند اما امروزه اغلب اتصالات داخلی اینترفون ها به صورت دیجیتال می باشد و به این ترتیب قابلیت دریافت سیگنال های ویدئویی را نیز همراه با صدا دارند. همچنین استفاده از اتصال های دیجیتال باعث شده است که برد سیستم های اینترکام افزایش یابد و محدوده بزرگتری را برای برقراری ارتباط پوشش دهد. از این قابلیت در دفاتر مجموعه های بزرگ و هتل ها و ساختمان های مسکونی با تعداد زیادی واحد استفاده می شود.

امروزه استفاده از دوربین های داخلی به عنوان سیستم های اینترکام نیز کاربرد بسیاری یافته است و در مکان های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال در هلدینگ ها و مجموعه های تجاری بزرگ و ساختمان های ادارای و حتی مدارس از این سیستم های صوتی و تصویری به منظور شناسایی و کنترل افراد و بازدیدکنندگان استفاده می کنند و در صورتی که فردی قصد دسترسی و ورود به یک مکان قفل شده را داشته باشد، با استفاده از این سیستم ها می توان به او اجازه ورود داد و یا به نگهبانان و سایر نیروها اطلاع رسانی کرد تا فرد مورد نظر را از آن مکان دور کنند. سیستم های اینترکام امروزی علاوه بر استفاده در مکان های ثابت و ساختمان ها در انواع وسایل نقلیه همچون قطارها یا هواپیماها یا شناورها و یا حتی ماشین های جنگی زرهی مورد استفاده قرار می گیرند و کاربرد دارند. همچنین نوع دیگری از سیستم های اینترکام وجود دارد که قابلیت حمل دارند و به طور معمول توسط تیم های ویژه خبری و گزارشگران یا تیم های ورزشی حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند و افراد را به هم مرتبط می کنند.

از اینترکام های قابل حمل در سالن های سینما و تئاتر یا کنسرت ها نیز استفاده می شود و ممکن است ترکیبی از سیستم های اینترکام ثابت و قابل حمل در یک مکان مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال در پیست های اتومبیل رانی حرفه ی برخی ایستگاه های ارتباط داخلی دائمی و برخی ایستگاه های قابل حمل ایجاد در نقاط حساس پیست تعبیه شده است تا مورد استفاده برگزار کنندگان مسابقات و تیم های فوریت پزشکی قرار گیرند.

اجزای سیستم های اینترکام

سیستم های اینترکام دارای اجزای گوناگون و اصطلاحات مخصوص به خود می باشند. در هر محدوده ای که از این سیستم ها استفاده می شود، ایستگاه های اصلی یا بیس استیشن ها وجود دارند که در واقع واحدهایی هستند که می توانند سیستم اینترکام را کنترل کنند و با سایر ایستگاه های آن ارتباط برقرار کرده و یا بر روی کل سیستم یک اعلامیه ایجاد نمایند. ایستگاه های فرعی در سیستم های اینترکام آن دسته از واحدهایی هستند که تنها قادر به برقراری تماس با ایستگاه اصلی بوده و قابلیت شروع تماس با ایستگاه های دیگر را ندارند. برخی از این ایستگاه های فرعی قابلیت استفاده در فضاهای باز را دارند و برخی دیگر تنها در مکان های سرپوشیده مورد استفاده قرار می گیرند.

ایستگاه های اینترکام نیز واحدهایی با امکانات کامل از راه دور می باشند که توانایی شروع و دریافت مکالمه در خط های مکالمه فردی و جمعی را دارا می باشند و همچنین قابلیت سیگنالینگ دارند. واحدهای اینترکام می توانند به صورت دیواری یا قابل حمل ساخته شده باشند. نوع دیگری از ایستگاه در سیستم های اینترکام، ایستگاه های دیواری می باشد که نوعی ایستگاه داخلی مجهز به میکروفون یا بلندگو است. میکروفون ها می توانند به صورت دستی یا شبیه به گوشی های تلفن باشند.

روش های مختلف برقراری ارتباط

همچنین نوع دیگری از ایستگاه وجود دارد که قابل حمل می باشد و به ایستگاه کمری معروف است و این ایستگاه مخابره داخل ساختمان می تواند به روی کمربند متصل شود. همچنین از دیگر ابزارهای مورد استفاده در سیستم های اینترکام که قابلیت حمل و جابجایی نیز دارند می توان به انواع هدست اشاره کرد. هدست ها می توانند یک اتصال تلفنی دائمی را با ایستگاه مخابره داخل ساختمان برقرار نمایند. هدست ها معمولا از میکروفون و گوشی یا هدفون که با سیم به یکدیگر متصل می شوند، تشکیل شده اند. پیجرها نیز از دیگر ابزار مورد استفاده در سیستم های اینترکام هستند که با ارسال سیگنال نشان می دهند که فردی در یک ایستگاه خواهان شروع یک مکالمه می باشد.

در طراحی و ساخت ایستگاه های یاد شده از منبع تغذیه برای تامین برق مورد نیاز همه واحدها استفاده می شود که اغلب در هنگام طراحی در ایستگاه اصلی قرار می گیرد. همچنین تقویت کننده ها نیز از اجزای اصلی یا مرکزی سیستم های اینترکام محسوب می شوند که علاوه بر توزیع یا سوئیچ برق، دستگاه های کمکی متصل مانند درب های ورود و خروج را نیز ساپورت می کند.

ارتباط سریع اینترکام

تاریخچه استفاده از سیستم های اینترکام

از سیستم های اینترکام به صورت گسترده در پوشش تلویزیونی مسابقات ورزشی و یا رویدادهای گوناگون استفاده می شوند. این سیستم ها با قرار گیری در ایستگاه های تلویزیونی و وسایل نقلیه امکان ارتباط بین مکان های گوناگون را فراهم می آورند. به طور کلی در دنیای تلویزیون دو نوع مختلف از سیستم اینترکام وجود دارد. این سیستم ها به شکل دو سیمه و یا چهار سیمی بودند.

سال ها قبل ایستگاه های تلویزیونی سیستم های ارتباطی خود را با استفاده از تجهیزات قدیمی تلفن می ساختند. اما امروزه تولیدکنندگان سیستم های جدیدی را ارائه می کنند که ارتباطات را بسیار راحت تر کرده اند. در بین سال های 1970 تا 1990 استفاده از سیستم های دو سیم یا دو کاناله محبوبیت زیادی یافته بود و دلیلی این محبوبیت استفاده از بالاترین تکنولوژی موجود در آن زمان بود. از این سیستم های اینترکام جهت ارتباط و مکالمه فردی استفاده می شد. سیستم های دو کاناله اگرچه طراحی ساده ای داشتند و در نگهداری و بهره برداری مقاوم بودند، اما ظرفیت و انعطاف پذیری محدودی داشتند و تنظیمات آن ها به صورتی بود که یک کاربر تا زمانی که سیستم به صورت دستی تغییر پیدا نمی کرد، تنها امکان برقراری ارتباط با ایستگاه های مشخصی را دارا بود و تنها با گروه مشخصی از افراد می توانست مکالمه کند.

پس از این مدل ها، نوع دیگری از سیستم های دو سیمی به بازار عرضه شدند که دارای پنل هایی برای مسیریابی سریع تر بودند و به کاربران این امکان را می دادند که با گروه های مختلف افراد و ایستگاه های گوناگون ارتباط برقرار نمایند. البته این نوع سیستم اینترکام نیز خود دارای اشکالات زیادی از جمله سر و صدای زیاد بود. پس از آن سیستم های مخابره درون ساختمانی با چهار سیم به وجود آمدند. در اواسط دهه 1990 استفاده از سیستم های ارتباطی چهار سیمی که توسط شرکت تلکس به بازار عرضه شده افزایش داشت. این سیستم های اینترکام همچنان برای استفاده و ایجاد ارتباط در داخل یک ساختمان مورد استفاده قرار می گرفتند و نسبت مدل های قبلی تکنولوژی پیشرفته تر و سایز کوچکتری داشتند اما گران بودند.

در حال حاضر سیستم های اینترکام بی سیم امکان مخابره اطلاعات و ایجاد ارتباطات را در داخل یک محوطه معین فراهم آورده اند که مزایای بسیاری نسبت به مدل های سنتی سیمی دارند. یکی از مهم ترین مزیت های آنان نصب بسیار ساده تر برای ایجاد ارتباط بین واحدها است زیرا دیگر نیازی به استفاده از سیم های زیاد و بلند بین واحدهای گوناگون یک ساختمان یا ایستگاههای آن نیست. مزیته عمده بعدی توانایی انتقال واحدها در هر زمان می باشد. البته با وجود این ویژگی ها همواره احتمال ایجاد اختلال بین سایر دستگاه های بی سیم و برق وجود دارد.

سیستم های اینترکام بی سیم نیز مانند دستگاه های تلفن بی سیم یا شبکه های بی سیم و بلندگوهای صوتی از راه دور به دلیل .ویژگی های ساختاری و ساختمان خود امکان تداخل در داخل آن ها وجود دارد. در واقع دستگاه های الکتریکی مانند موتورها و وسایل روشنایی و ترانسفورماتورها می توانند باعث به وجود آمدن نویز بر روی سیستم های بی سیم گردند. همچنین برخی نگرانی ها راجع به از بین رفتن حریم شخصی و پخش شدن مکالمه بر روی سایر دستگاه های هم فرکانس مانند اسکنرها و مانیتورها یا دستگاه های بی سیم دیگر وجود دارد که با مرور زمان شرکت های تولید کننده اقدام به برطرف کردن این مشکلات و نگرانی ها کرده اند. همچنین برخی از واحدهای ارتباطی خطوط برق که توسط سیم کشی خانه ها سیگنال ارسال می کنند نیز به عنوان سیستم های اینترکام بی سیم شناخته می شوند. اگرچه آن ها از نظر فنی شبیه و از نوع ارتباط داخل ساختمان هستند اما به دلیل اینکه بر اساس سیم کشی های موجود ساخته می شوند و به سیم دیگری نیاز ندارند به آنها بی سیم گفته می شود.

آیفون-تصویری

کاربرد سیستم ها اینترکام

سیستم های اینترکام امروزی عمدتا دارای یک پایه، بلندگو، تعدادی کابل، یک جعبه تقسیم، کنسول اپراتور، صفحه کنترل پنل، چراغ چشمک زن رنگی و در برخی از موارد دوربین می باشند. از اجزای مهم یک سیستم اینترکام باید از آمپلی فایر که مدیریت و کنترل پخش صوت را بر عهده دارد و با توان خارجی کار می کند نیز نام برد. همچنین برخی تجهیزات دیگر برای تقویت صدا و میکس افکت وجود دارد که می توانند بر روی اینترکام ها سوار شوند و معمولا دارای پورت USB یا AUX می باشند. بلندگوهای موجود در این سیستم ها نیز می تواند از نوع و مدل شیپوری یا سقفی یا دیواری و غیره باشد.

بیشترین کاربرد این سیستم ها در مراکز صنعتی و اداری و مجتمع های تجاری، بیمارستان ها، اماکن نظامی، زمین های ورزشی و سالن های تفریحی و مکان های عمومی نظیر این ها می باشد. اما کاربرد دیگر آنها در منازل و آپارتمان ها و مجموعه های کوچک خانگی است. حتی آیفون های صوتی و تصویری را می توان نوعی سیستم اینترکام آنالوگ در نظر گرفت. امروزه در برخی از ساختمان های هوشمند به جای استفاده از آیفون های تصویری آنالوگ از سیستم های اینترکام تصویری که تحت شبکه هستند استفاده می گردد. ارتباط در سیستم های اینترکام به صورت دو طرفه می باشد و به افراد اجازه می دهد بدون نیاز به استفاده از تلفن و موبایل و پرداخت هزینه، به مکالمه با یکدیگر بپردازند. پخش صدا در سیستم های اینترکام دارای کیفیت و شفافیت بالایی می باشد و امروزه با نصب هود بر روی آن از مشکلات ناشی از پخش شدن نویز بر روی سیستم ها جلوگیری می گردد.

در برخی از محیط های صنعتی و کارگاهی برای سهولت استفاده توسط کاربران اینترکام ها مجهز به کلیدهای شستی و ضامنی یا پدال می گردند. سیستم های اینترکام دیجیتالی جدید به کاربران خود اجازه می دهند تا با بیست دستگاه دیگر به راحتی ارتباط برقرار نمایند و البته شرط آن این است که ایستگاه مرکزی و اصلی باید در میان مسیر ایستگاه های دیگر قرار داشته باشد. سیستم های موجود در سایر ایستگاه ها معمولا با سه سری سیم به گوشی موجود در ایستگاه مرکزی متصل می شوند. در شرایط اضطراری گوشی مرکزی امکان ارسال برای تمام گوشی های متصل به خود و مخابره خبر را دارا می باشد.

جمعبندی سیستم های اینترکام

همانطور که مقاله را مطالعه کردید سیستم های اینترکام سیستم هایی هستند که در مسافت های کوتاه به وسیله سیم یا به صورت بی سیم تلفن و یا هر وسیله ارتباطی دیگر را متصل کرده و یک شبکه ارتباطی داخلی می سازند. یکی از نمونه های این سیستم ها آیفون های صوتی و تصویری هستند. در قدیم فقط سیستم ها ی آیفون صوتی بود ولی در یک دهه اخیر که آیفون تصویری وارد بازار شده، تقاضا برای سیستم های صوتی قدیمی به شدت کاهش داشته است. امروزه نصب آیفون های صوتی و تصویری برای تمام منازل انجام می شود و از بازار خوبی برخوردار است.

برای تبدیل شدن به یک نصاب آیفون صوتی و تصوری باید ابتدا آموزش ببنینید و سپس وارد بازار کار شوید. .آموزش ها باید در کلاس های حضوری و به صورت عملی باشند. همچنین این کلاس ها باید در کارگاه های بسیار مجهز و با استاتید مجرب برگزار شوند. تمام این موارد در آموزشگاه فنی سازان گرد هم آمده است. این آموزشگاه با سال ها تجربه در امر آموزش های فنی و حرفه ای توانسته اعتماد بسیاری از علاقه مندان را به خود جلب کند و کارآموزان زیادی را نیز روانه بازار کار کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات

فرصت ثبت نام با شهریه سال 1402 فقط تا 11 فروردین

X