این روزها گوشی های لمسی و هوشمند طرفداران بسیار زیادی دارد. به گونه ای که می توان گفت اکثر افراد از این تلفن های همراه استفاده می کنند. اما گاهی اوقات ممکن است بنا به دلایل مختلف صفحه تاچ این گوشی ها عملکرد خوبی نداشته باشد. اختلال در عملکرد صفحه تاچ گوشی های اندروید به یکی از معضلات دارندگان این گوشی تبدیل شده است.  اگر اکنون که در حال مطالعه این مطلب هستید، گرفتار این مشکل شده اید، بهتر است تا انتهای این مقاله همراه ما باشید:

علت کار نکردن صفحه تاچ گوشی های اندروید چیست؟

کار نکردن تاچ گوشی در هنگام کار با موبایل یکی از مشکلاتی است که ممکن است گاهی با آن مواجه شوید. به طور کلی عوامل متعددی ممکن است موجب آسیب دیدگی تاچ موبایل و عدم کارکرد آن شوند. برخی از این عوامل را می ‌توان حل کرد اما برخی از آن ها قابل توجیه نیستند. اگر عواملی که موجب اختلال در عملکرد صفحه تاج موبایل شما شده است ساده باشند، شما می توانید به راحتی آن ها را حل کنید. اما شناسایی برخی عوامل مانند دانش و ابزارآلات خواصی نیاز دارد که تنها از عهده یک تعمیرکار حرفه ای موبایل بر می آید.

همانطور که بیان کردیم تاچ صفحه گوشی می تواند به دلایل مختلفی کار نکند که یکی از آن ها داغ شدن بیش از حد گوشی است. ممکن است هنگامی که در حال کار کردن با گوشی خود هستید متوجه افزایش دمای آن شوید. داغ شدن گوشی بسیار خطرناک است و به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. به طور کلی داغ شدن های مستمر می تواند علاوه بر آسیب رساندن به باتری موبایل، به سایر بخش های آن مانند CPU نیز آسیب وارد کند. یکی از مهمترین بخش هایی که در صورت داغ شدن گوشی می تواند آسیب ببیند تاچ گوشی است. جهت پیشگیری از این مشکل توصیه می کنیم که همیشه دمای گوشی خود را در حالت متعادل نگه دارید و زمانی که احساس کردید دمای گوشی شما در حال افزایش است، آن را مدتی کنار بگذارید.

علت کار نکردن صفحه تاچ گوشی های اندروید

راهکارهای حل مشکل کار نکردن صفحه تاچ گوشی های اندروید

شاید دلیل کارنکردن صفحه تاچ گوشی شما عواملی باشند که بتوانید خودتان آن ها را برطرف کنید. برخی از این عوامل عبارتند از:

1- پاک کردن صفحه گوشی

گاهی اوقات ممکن است برخی دلایل ساده مانند آلودگی صفحه نمایش، موجب اختلال در عملکرد موبایل شود. در این صورت تنها با استفاده از یک دستمال تمیز و خشک صفحه نمایشگر موبایل خود را کاملاً تمیز کنید. شاید با این اقدام ساده مشکل کار نکردن صفحه تاچ گوشی شما حل شود. بهتر است به این نکته توجه کنید که اگر برای تمیز کردن صفحه نمایش از مایع ‌های پاک کننده استفاده می کنید، به هیچ عنوان نباید آن ها را به صورت مستقیم روی ال سی دی اسپری کنید.

2- خاموش و روشن کردن گوشی

اگر برای گوشی شما هیچ مشکل خاصی پیش نیامده باشد و ناگهان به حرکات لمس انگشتان دست شما واکنش نشان ندهد، ممکن است تاچ گوشی شما مشکل نرم افزاری داشته باشد. جهت حل مشکل شما باید گوشی اندروید خود را یک بار خاموش و روشن کنید.

3- پاک کردن حافظه کش موبایل

بهتر است این موضوع را بدانید که حافظه موقت کش موبایل شما می تواند گاهی اوقات دردسرساز شود. برای آنکه بتوانید این حافظه را پاک کنید، وارد بخش ریکاوری اندروید شوید. به این شکل که موبایل خود را خاموش کنید و دکمه ولوم بالا و پاور را برای چند ثانیه نگه دارید، سپس می ‌توانید توسط قسمت wipe cache  حافظه کش خود را پاک کنید. اما به این موضوع دقت کنید که شما باید تنها حافظه کش را پاک نمایید. در این صورت هیچ اطلاعاتی از شما پاک نخواهد شد.

4- بیرون آوردن سیم کارت گوشی و کارت حافظه آن

برخی اوقات وجود یک کارت حافظه یا سیم کارت معیوب می تواند موجب ایجاد این مشکل شود. در این صورت شما باید دستگاه خود را خاموش کنید و کارت حافظه و سیم کارت خود را از درون آن خارج نمایید. اکنون مجدد موبایل خود را روشن کنید تا بتوانید مشکل آن را به خوبی بررسی نمایید.

5- استفاده از نرم افزارهای تست صفحه تاچ گوشی های اندروید

یکی از بهترین نرم افزار هایی که می تواند در این زمینه به شما کمک کند نرم افزار Touch Screen  Test  نام دارد. این نرم افزار بسیار ساده است و برای کار کردن با آن نیاز به اطلاعات خاصی نیست. برای اینکه بتوانید از این نرم افزار استفاده کنید، کافی است پس از نصب آن انگشت خود را بر روی صفحه نمایش بکشید و قسمت های مختلف تاچ گوشی خود را بررسی کنید.

6- تست صفحه تاچ گوشی های اندروید

شاید تست کردن صفحه نمایش گوشی نتواند مشکل را حل کند، اما می تواند به شناسایی بخش هایی از صفحه نمایش که عملکرد درستی ندارند کمک کند. شما برای این اقدام باید کد های خاصی را شماره گیری کنید که در گوشی های متفاوت اندروید با یکدیگر فرق دارد. برخی از این کد ها شامل موارد زیر می شوند:

  • برای گوشی های اندروید مخصوصاً گوشی های سامسونگ کد : #7375#*
  • در اغلب گوشی های سونی اکسپریا کد: *#*# 7378423 #*#*
  • اغلب گوشی های htc کد: *#*# 3424 #*#*

پس از آنکه شما با توجه به برند گوشی خود یکی از این کدها را وارد کردید، صفحه ای پیش روی شما باز می ‌شود که باید گزینه TSP Gride MODE یا گزینه TSP DOT MODE را جهت تست صفحه نمایش خود انتخاب کنید.

راهکارهای حل مشکل کار نکردن صفحه تاچ گوشی

7- ضربه زدن به تک ‌تک نقاط صفحه نمایش

گاهی اوقات ممکن است گوشی های هوشمند بر اثر ضربه و آسیب های فیزیکی، تاچ آن ها آسیب ببیند. زیرا کابل دیجیتایزر که مربوط به صفحه نمایش است ممکن است بر اثر ضربه، شل شود. اگر این کابل شل شده باشد می‌تواند موجب از کار افتادن تاچ صفحه گوشی شود. برای این که بتوانید این مورد را نیز بررسی کنید، باید به تک تک نقاط روی صفحه نمایش ضربه بزنید. این اقدام می تواند در صورت شل شدن دیجیتایزر آن را متصل کند و مشکل عدم کار کردن تاج به خوبی برطرف شود.

8- حذف و غیرفعال کردن برنامه های اخیر

گاهی اوقات ممکن است شما برنامه های مورد نظر خود را از سایت های گوناگون و نامعتبر دانلود و نصب کنید. دانلود و نصب این نرم افزار ها می تواند موجب ایجاد اختلال و عدم کار نکردن تاچ گوشی تان شود. برای همین شما باید نرم افزارهایی که طی روزهای گذشته دانلود و نصب کرده اید و به آن ها مشکوک هستید را غیرفعال کنید. مخصوصاً برنامه هایی که روی صفحه نمایش تاثیر می گذارند مانند فیلتر نوری آبی، برنامه های مصرف باتری، کاهش روشنایی تصویر و… از این دسته از برنامه ها هستند.

9- استفاده از تست مولتی تاچ اندروید

جالب است بدانید شما می ‌توانید با استفاده از تست مولتی تاچ اندروید نیز این مشکل را بررسی کنید. گوشی های هوشمند می توانند بین ۵ تا ۱۰ نقطه لمس را به صورت همزمان پشتیبانی کنند. استفاده از نرم افزار های مانند  multi touch teser می‌تواند سلامتی نقاط مختلف صفحه گوشی شما را تست کند و شما از عملکرد درست گوشی خود اطمینان حاصل کنید.‌

10- فعال کردن حالت امن در صفحه تاچ گوشی های اندروید

اگر مشکل گوشی شما ناشی از نصب نرم افزارهای معیوب باشد، راه اندازی موبایل در حالت  امن می تواند به مشکل اختلال در عملکرد تاچ گوشی کمک کند. اگر شما safe mode را فعال کنید، گوشی شما به صورت خودکار برنامه های حذافه دیگر را بارگیری نمی کند و صرفاً از برنامه های اصلی گوشی استفاده خواهد شد.

11- گلس صفحه نمایش را جدا کنید

اگر هر یک از موارد فوق نتوانست به شما در حل مشکل اختلال در عملکرد صفحه تاچ گوشی های اندروید ی کمک کند، بهتر است محافظ صفحه نمایش را جدا کنید. شاید این راهکار کمی پیش پا افتاده و ساده به نظر برسد اما گاهی اوقات هوا زیر گلس صفحه نمایش می رود و می تواند موجب اختلال در عملکرد تاچ گوشی شود. زیرا همانطور که می دانید محافظ صفحه نمایش صفحه جدا است که صرفاً جهت محافظت از صفحه نمایش اصلی روی آن نصب می کنیم.

12- استفاده از شارژرهای نامرغوب

یکی دیگر از عواملی که ممکن است موجب کار نکردن تاچ صفحه گوشی شود استفاده از کابل و آداپتور های تقلبی می باشد. اگر شما است شارژر های غیر اورجینال و فیک برای شارژ کردن گوشی خود استفاده کنید، پس از گذشت مدتی سوکت شارژر و آی سی موبایل شما آسیب می بیند. از طرف دیگر به دلیل اینکه آی سی یکی از قطعات بسیار مهم گوشی محسوب می‌ شود و ارتباط مستقیمی با سایر بخش های موبایل دارد، خراب شدن آن می تواند موجب خرابی سایر قطعات موبایل از جمله تاچ آن شود.

چند راهکار ساده جهت پیشگیری از مشکل کار افتادن صفحه تاچ گوشی های اندروید

به طور کلی اگر شما به تمامی نکات لازم جهت نگهداری از موبایل خود توجه کنید، شاید کمتر عملکرد موبایل شما مختل شود. برخی از راهکارهای ساده جهت مراقبت از تاچ و صفحه گوشی شامل موارد زیر می شود:

  • توصیه می کنیم که حتما از یک محافظ صفحه نمایش جهت مراقبت از صفحه تاچ گوشی های اندروید ی خود استفاده کنید.‌
  • گوشی خود را به سمت صفحه نمایش روی سطوح سخت قرار ندهید. زیرا ورود ذرات کوچک گرد و غبار نیز می‌تواند موجب ایجاد خراش ها بر روی صفحه نمایش و در نهایت اختلال در عملکرد آن شود.
  • سعی کنید از کاورهای محافظتی که درون آن ها نرم هستند استفاده کنید.

چند راهکار ساده جهت پیشگیری از مشکل کار افتادن تاچ گوشی

کلام آخر

صفحه تاچ گوشی های اندروید بسیار آسیب پذیر است و می تواند بنا به دلایل مختلفی عملکرد خود را از دست دهد. به طور کلی وجود اختلالات نرم افزاری و سخت افزاری می تواند موجب عدم کارکرد درست صفحه تاچ گوشی شود. اگر شما نتوانستید با استفاده از کلیه راهکارهایی که بیان کردیم مشکل کار نکردن صفحه تاچ تلفن همراه خود را برطرف سازید، ناچار هستید که گوشی خود را جهت تعمیر به یک تعمیرگاه حرفه ای موبایل بسپارید. یکی از حرفه های پردرآمد و پرطرفدار این روزها تعمیرات موبایل است. اگر شما نیز به آموزش تعمیرات موبایل علاقه مند هستید، می‌توانید دوره‌های مختلف را در مجتمع آموزشی فنی سازان طی کنید. اگر در شهر تهران زندگی نمی کنید نگران نباشید؛ زیرا در این مجتمع برای کارآموز های شهرستانی، خوابگاه تهیه شده است و آن ها می توانند با خیالی آسوده دوره های آموزشی خود را سپری کنند. کلیه آموزش ها این مجتمع توسط برترین اساتید تهران صورت می گیرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات