سیستم تخلیه آب ماشین لباسشویی دوقلو که شاید یکی از قدیمی ترین انواع ماشین لباسشویی است، با ماشین های لباسشویی جدید تفاوت دارد. ماشین های لباسشویی دوقلو با اسامی ماشین لباسشویی دو مخزنه یا ماشین لباسشویی نیمه اتوماتیک هم شناخته می شوند. البته این ماشین های لباسشویی زمانی در بازار از نوع ماشین های لباسشویی پیشرفته محسوب می شدند. به تدریج این ماشین های لباسشویی جای خود را به ماشین های لباسشویی تمام اتوماتیک دادند.

این ماشین های لباسشویی در قدیم فقط یک مرحله از شستشو را انجام می دادند و برای خشک شدن لباس ها و انجام تخلیه آب ماشین لباسشویی دوقلو شما می بایست لباس ها را به مخزن دیگر ماشین لباسشویی منتقل می کردید. اما بعدها برای این ماشین ها پیشرفت های تکنولوژیکی بیشتری در نظر گرفته شد.

در این مقاله این ماشین های لباسشویی را معرفی و نحوه کار آنها را بررسی می کنیم. همچنین ایراد سیستم تخلیه آب ماشین لباسشویی دوقلو را مورد بررسی قرار میدهیم.

washing-machine-repair-

اینجا ببینید: آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی

معرفی ماشین لباسشویی دوقلو

ماشین لباسشویی دو قلو دارای دو مخزن در کنار هم می باشد که در یکی از آنها لباس ها شسته می شوند و در دیگری لباس ها خشک می شوند. لباسشویی های دوقلو المنت ندارند زیرا بدنه این لباسشویی ها پلاستیکی است و اگر از المنت یا هیتر در این لباسشویی ها استفاده شود بدنه شان از شدت گرما آسیب خواهد دید.

انواع ماشین لباسشویی دوقلو

double-washer

 

  • لباسشویی نیمه اتومات با یک مخزن
  • لباسشویی نیمه اتومات با دو مخزن
  • ماشین لباسشویی دو قلو نیمه اتومات با دو مخزن

مزایای ماشین لباسشویی دو قلو

یکی از مزیت های ماشین های لباسشویی دوقلو نسبت به ماشین های لباسشویی معمولی این است که ظرفیت بالایی دارند و می توان از آنها برای شستن لباس های سنگین و پتو استفاده کرد. وجود یک ماشین لباسشویی دو قلو در کنار یک ماشین لباسشویی معمولی اتوماتیک می تواند از این لحاظ کمک کننده باشد که دیگر نیازی به شستن پتو در دست نیست. مزیت دیگر این ماشین های لباسشویی قابلیت اضافه کردن لباس های به جا مانده در هنگام شستشو است.

قطعات ماشین لباسشویی دوقلو

برای بررسی مشکل تخلیه آب ماشین لباسشویی دوقلو باید ابتدا قطعات اصلی این ماشین های لباسشویی را بشناسیم. در زیر قطعات اصلی ماشین لباسشویی دوقلو معرفی و بررسی شده اند:

زمان سنج شستشو

موتور شستشو در ماشین های لباسشویی می تواند چپگرد یا راست گرد باشد. زمانسنج این ماشین ها دارای خروجی های مختلفی می باشد که اساس آنها جمع شدگی یک فنر است که با تسمه کار می کند و زمان بازگشت فنر همان زمان شستشو است.

موتور خشک‌کن

انرژی برق موتور خشک کن به وسیله یک سیم پیچ و یک خازن تامین می شود. اجزای داخلی موتور در یک محفظه از جنس فلز تقریبا مثلثی جا داده شده است.

میکروسوئیچ درب لباسشویی

نحوه کار میکروسوئیچ در واشر ماشین لباسشویی دوقلو همانند عملکرد آن در ماشین لباسشویی اتوماتیک است و تنها چیزی که تفاوت دارد این است که میکروسوئیچ در ماشین لباسشویی دوقلو، پشت درب مخزن خشک کن تعبیه شده است و وقتی درب باز می شود، عملکرد موتور متوقف می شود.

سلکتور سوئیچ

در لباسشویی های دوقلو، موتور شستشو تکفاز و از نوع راستگرد یا چپگرد است که برای چرخش این موتورها از زمانسج های ساده ای استفاده می شود. با سلکتور سوئیچ می توان دو حالت مختلف را برای کارکرد موتور ایجاد کرد که می تواند توسط فرد انتخاب شود.

موتور شستشو لباسشویی

washer-board

 

موتور شستشو ماشین های لباسشویی دوقلو دو سیم پیچ با مقاومت یکسان دارند. اما چون نوع سیم پیچی آنها متفاوت است میدان مغناطیسی مختلفی ایجاد می کند. این تفاوت در میدان مغناطیسی باعث چرخش روتور و ایجاد انرژی الکتریکی می شود. در برخی انواع ماشین های لباسشویی دوقلو مدار با یک فیوز که سیم آنها از نوع ذوب شونده است و از جنس شیشه که جریان آن با جریان مصرف کنند متناسب است محافظت می شود.

مشکلات ماشین لباسشویی: علت تخلیه آب ماشین لباسشویی دوقلو

ماشین های لباسشویی دوقلو مانند لوازم الکترونیکی خانگی دیگر مشکلات رایج و ایرادات و خرابی های خاص خود را دارند. یکی از این مشکلات روشن نشدن و قطع مسیر برق ماشین لباسشویی است. گاهی پروانه همزن این دستگاه نمیچرخد و گاهی هم هنگام کار، لباس های داخل ماشین لباسشویی نخ کش یا پاره می شوند. در برخی موارد دیگر آب از کف ماشین لباسشویی نشتی دارد و گاهی نیز سیستم تخلیه آب ماشین لباسشویی دچار مشکل می شود.

اینجا ببینید: آموزش تعمیرات لوازم خانگی

علت تخلیه آب ماشین لباسشویی دوقلو

برای عیب یابی و تعمیر تخلیه آب ماشین لباسشویی دوقلو باید ابتدا ببینیم آب از شلنگ نشتی دارد یا از کف ماشین لباسشویی. امکان این وجود دارد که شلنگ تخلیه پوسیده باشد یا از نقطه اتصال دچار بریدگی شده باشد. یکی دیگر از دلایلی که می تواند موجب چکه کردن آب شود کاسه نمد و موتور آسنکرون دستگاه است که وظیفه آب بندی ماشین لباسشویی را بر عهده دارد.

خرابی کاسه نمد٬ علت دیگر نشتی آب است. کاسه نمد و موتور آسنکرون، وظیفه آب‌بندی دستگاه را دارند. برای برطرف کردن عیب ماشین لباسشویی دوقلو باید کاسه مخزن را تعویض کنید؛ زیرا با تعمیر این قطعه ممکن است مجددا مشکل به وجود آید.

یکی دیگر از احتمالات پوسیدگی واشر ماشین لباسشویی می باشد که در این صورت نیاز به تعویض دارد. همچنین امکان دارد اتصال واشر به درستی صورت نگرفته باشد. علت نهایی نیز ایراد در پمپ تخلیه آب ماشین لباسشویی دو قلو است که می تواند باعث چکه کردن آب از زیر دستگاه شود.

طریقه نصب ماشین لباسشویی دوقلو

washer-installation

 

برای نصب ماشین لباسشویی دوقلو ابتدا باید یک جای مناسب برای قرار دادن ماشین لباسشویی خود انتخاب کنیم که موقع کار کردن و لرزش آسیب نبیند و سر و صدای زیادی ایجاد نکند. در غیر اینصورت علاوه بر سر و صدا تخلیه آب ماشین لباسشویی دوقلو هم دچار مشکل می شود. این مکان باید دارای آب سرد و گرم و کاملا صاف باشد و همچنین نزدیک به پریز برق باشد. برای تخلیه آی ماشین لباسشویی نیز باید یک راه آب نزدیک آن وجود داشته باشد. ماشین لباسشویی نباید به  منابع گرما مثل اجاق گاز و بخاری یا رادیاتور نزدیک باشد. بعد از انتخاب محل مناسب برای تست ماشین لباسشویی که دارای ویژگی های ذکر شده است شما دیگر کار سخت دیگری ندارید. زیرا نصب این ماشین های لباسشویی کار سختی نیست. فقط باید پریز آن را به برق بزنید و شلنگ آب سرد و گرم را بوسیله اتصالات درست به پشت ماشین لباسشویی وصل کنید.

علت کار نکردن موتور خشک کن لباسشویی دوقلو

یکی از علت های این مشکل که موتور خشک کن ماشین لباسشویی دو مخزنه کار نمیکند این است که خازن آنها به دلیل گریپاژ نکردن بلبرینگ، استارت نمیزند. پس قبل از هرچیزی باید اوب بلبرینگ ها عیب یابی شوند و اگر دچار مشکل باشند باید حتما تعویض شوند. خود خازن هم ممکن است دچار ایراد باشد. ایراد در خازن استارتر موجب استارت نزدن ماشین لباسشویی می شود که برای رفع این مشکل باید تست خازن انجام شود.  جدایی لنت های ترمز هم یکی دیگر از مشکلات است. اگر لنت ترمز موتور ماشین لباسشویی جدا شود استارت نمی زند.

علت وجود برق در بدنه ماشین لباسشویی دوقلو

وجود برق در بدنه ماشین لباسشویی یک مشکل رایج است. در این مورد مشکل می تواند از سیم های مداری دستگاه باشد. در صورتی که سیم های مداری پوشش پلاستیکی خود را به مرور زمان از دست داده باشند و لخت شده باشند برق آنها به بدنه منتقل می شود. خرابی عایق دستگاه هم می تواند دلیلی دیگر برای برقدار بودن بدنه ماشین لباسشویی باشد.

عدم چرخش پروانه با وجود تنظیم تایمر و شنیده شدن صدای موتور

یکی دیگر از مشکلات ماشین های لباسشویی دوقلو نچرخیدن پروانه آن است. این مشکل می تواند دو دلیل مختلف داشته باشد. دلیل اول این است که موتور ماشین لباسشویی دوقلو اشتباه بسته شده است و این باعث می شود که پروانه موتور نچرخد. برای حل این مشکل باید ابتدا پروانه مخزن را بررسی کنیم. با تنظیم پروانه مخزن به روش صحیح می توانید عدم چرخش آنها را بررسی کنید. تنظیم پروانه مخزن ماشین لباسشویی دوقلو کار سختی نیست و خودتان می توانید این کار را طبق دستورالعمل های روی دفترچه راهنما انجام دهید.

علت دیگر پاره شدن تسمه انتقال نیروی چرخشی موتور به مخزن است که اگر این ارتباط قطع شود باید یک تسمه جدید جایگزین آن شود تا مشکل حل شود.

علت پارگی و نخ‌کش شدن لباس‌ها در ماشین لباسشویی دوقلو

یکی از مشکلات بزرگی که ماشین های لباسشویی دوقلو دارند این است که لباس ها را نخ کش میکنند یا آنها را جوری پاره می کنند که دیگر قابل استفاده نیستند. این مشکل ازینجا ایجاد می شود که پروانه مخزن لباس نسبت به خود مخزن فاصله زیادی دارد. این فاصله به صورت استاندارد باید دو میلیمتر باشد. در صورتی این فاصله از دو میلیمتر بیشتر باشد لباس ها بین پروانه و مخزن قرار می گیرند و نخکش یا پاره می شوند. برای رفع این مشکل باید این فاصله را دوباره تنظیم کرد.

چرا ماشین لباسشویی دوقلو روشن نمی شود، برای تعمیر و عیب یابی چه باید کرد؟

گاهی کلید روشن و خاموش ماشین لباسشویی را فشار می دهیم اما روشن نمی شود. در این صورت ممکن است مشکل از پریز یا دوشاخه برق باشد یا حتی سیم رابط باشد. اگر مشکل از این قطعات نبود باید به سراغ فیوز داخلی دستگاه بروید و آن را بررسی کنید.

حتما ببینید: آموزش برق ساختمان به صورت عملی و تخصصی در کارگاه مجهز با مدرک سازمان فنی و حرفه ای

جمع بندی: تخلیه آب ماشین لباسشویی دوقلو

در این مقاله مشکلات رایج ماشین های لباسشویی از جمله مشکل تخلیه آب ماشین لباسشویی دوقلو را بررسی کردیم و راه حل های رفع این مشکلات را نیز شرح دادیم. همچنین قطعات و نحوه کار این ماشین های لباسشویی را بررسی کردیم. این ماشین های لباسشویی ظرفیت بالایی دارند و برای شستشوی پتو بسیار مناسب هستند.

برای تعمیر این ماشین های لباسشویی باید در یک آموزشگاه معتبر آموزش ببینید. آموزشگاه معتبر آموزشگاهی است که کاملا مجهز باشد و آموزش ها به صورت عملی باشد. همچنین اساتید این آموزشگاه ها خود در بازار کار مشغول به کار هستند و علم و مهارت آنها کاملا به روز است. پیشنهاد ما به شما آموزشگاه فنی سازان با سالها تجربه در پرورش نیروی متخصص برای بازار کار است. اگر برای تعمیر این ماشین های لباسشویی درست آموزش ببینید قادر خواهید بود این ماشین های لباسشویی دوقلو را به طور صحیح تعمیر کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۳۸ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات