به مجموعه ای از دستگاه ها یا یک دستگاه مستقل سیستم اعلان حریق گفته می شود. سیستم اعلان حریق را در ساختمان ها یا در یک محوطه نصب می کنند. این سیستم ها در هنگام وقوع آتش‌ سوزی هشدار می دهند. با هشدار دادن این سیستم ها افراد متوجه می شوند که آتش سوزی رخ داده و برای خاموش کردن آتش اقدامات لازم را انجام می دهند. سیستم های اعلام حریق به صورت اتوماتیک، دستی یا نیمه اتوماتیک هستند. بهتر است بدانید که وجود سیستم های حریق در ساختمان ها، اداره ها، تأسیسات صنعتی، اماکن عمومی و… الزامی است. با وجود این سیستم ها سالانه جان افراد زیادی نجات پیدا می کند. در ادامه همراه ما باشید تا شما را بیشتر با این سیستم ها و کار نکردن سیستم های اعلان حریق آشنا کنیم .

 

با دلایل کار نکردن سیستم های اعلان آشنا شوید :

دلایل کار نکردن سیستم های اعلان حریق عبارت ‌اند از:

نصب نامناسب سیستم اعلان حریق کار نکردن سیستم های اعلان حریق

در آیین نامه های ساختمان سازی، با توجه به نوع ساختمان، نصب تعداد و نوع این سیستم ها مقرر شده است. این آیین نامه ها به گونه ای تنظیم می شوند که امنیت ساکنان ساختمان را فراهم می کنند. سازنده یا مالک ساختمان باید از مناسب بودن سیستم اعلان حریق خود مطمئن باشد. اگر شما یک سیستم اعلان حریق ناهماهنگ با ساختمان خود نصب  کنید، منجر به عملکرد غلط این سیستم خواهید شد. سیستم اعلان حریقی که در بیمارستان ها نصب می شود با سیستم اعلانی که در رستوران نصب می‌ شود کاملا متفاوت است و ویژگی های متمایزی دارد.

دوره های پیشنهادی : دوره آموزش نصب اعلام حریق به صورت کاملا تخصصی

نصب نامناسب سیستم اعلان حریق

نصب کردن سیستم اعلام حریق در ارتفاع های زیاد

همانطور که می دانید ارتفاع ساختمان هایی مانند هتل ها و بیمارستان ها و …. بسیار بلند است. سیستم های اعلان حریق اگر در ارتفاع های بلند نصب شوند، در تشخیص دود و گرما خیلی کند عمل می کنند. علت کند عمل کردن سیستم این است که در هنگام آتش سوزی سیستم با آتش فاصله زیادی دارد و دود و حرارت کمی به دستگاه می رسد. در نتیجه دستگاه خطر را تشخیص نخواهد داد.

حشرات کوچک  کار نکردن سیستم های اعلان حریق

سیستم های اعلان آتش سوزی بالای دیوارها یا روی سقف ساختمان ها نصب می شوند. محل قرارگیری این دستگاه به گونه ای است که ذرات چربی یا حشرات کوچک وارد محفظه این سیستم ها می شوند و منجر می شوند تا حساسیت این دستگاه دستکاری شود. جمع شدن هر کدام از این مواد ها باعث می شود که حساسیت این دستگاه بیش از حد بالا رود و در نهایت هشدارهای بیهوده سیستم اعلان حریق افزایش می یابد. حتی ممکن است سیستم دیگر کار نکند یا عملکرد آن کند شود. اگر سیستم اعلان حریق را کنار درب یا پنجره نصب کنید، باعث می شود هشدار های کاذب افزایش پیدا کند.

عدم رسیدگی به نظافت سیستم اعلان حریق و ارزیابی این سیستم ها

اگر سیستم اعلان حریق را روی دیوار یا سقف ساختمان نصب کنید، آزمایش و تمیز کردن سیستم اعلان سخت خواهد شد. تمیز نکردن و آزمایش نکردن این سیستم ها موجب خراب شدن دستگاه می شود. برای اینکه این سیستم ها صد در صد درست کار کنند و خراب نشوند، باید آن را به طور مداوم تعمیر و پاک ‌سازی کنید. برای اینکه بتوانید به درستی این دستگاه‌ را پاک‌سازی کنید، باید طبق دستور العمل های ارائه شده عمل کنید. اگر تمامی نکات ذکر شده در دستور عمل را رعایت کنید، هیچ آسیبی به سیستم اعلان حریق وارد نخواهد شد. علاوه بر پاک‌ سازی این دستگاه باید با زدن دکمه تست آن را آزمایش کنید.

عدم رسیدگی به نظافت سیستم اعلان حریق و ارزیابی این سیستم ها

 

رعایت نکردن فاصله استاندارد با محل پخت غذا و حساسیت زیاد دستگاه

در برخی از مواقع ممکن است سیستم های اعلان حریق در هنگام پخت غذا و دود ناشی از آشپزی شروع به هشدار دادن کنند. اگر سیستم اعلان حریق با محل پختن غذا ۳ تا ۴ متر فاصله داشته باشد و فاصله استاندارد رعایت شود، این اتفاق نخواهد افتاد. اگر با رعایت این فاصله هشدار سیستم اعلان حریق متوقف نشود، باید حساسیت و سنسور های سیستم را آزمایش کنید. قبل از ارزیابی این سیستم ها باید روش تنظیم حساسیت دستگاه را مطالعه کنید. البته بهتر است از افراد متخصص و کاردان برای تنظیم سنسور های سیستم اعلان حریق استفاده کنید.

استعمال دخانیات  کار نکردن سیستم های اعلان حریق

سیگار کشیدن در فضاها و مکان هایی که سیستم اعلان حریق وجود دارد، موجب خرابی دستگاه خواهد شد. برخی از این سیستم ها به گونه ای طراحی شده اند که به دود سیگار حساسیت ندارند، اما کشیدن سیگار و دود سیگار با مرور زمان باعث خرابی سیستم اعلان حریق خواهد شد.

وجود مواد شیمیایی قوی در کنار سیستم اعلان حریق:

گازهایی که از مواد شیمیایی به وجود می آیند، باعث بروز هشدارهای کاذب سیستم اعلان حریق می شوند. حسگر این دستگاه ها به گازهای مواد شیمیایی و ذرات آن ‌ها حساسیت دارند. انجام کارهایی مانند نظافت و تعمیر و ….. باعث می ‌شود تا هشدار این سیستم ها فعال شوند. اگر حساسیت دستگاه شما بالا باشد، استفاده از برخی مواد مانند اسپری بدن و مو نیز سبب فعال شدن هشدار سیستم خواهد شد.

رطوبت بالا و بخار  کار نکردن سیستم های اعلان حریق

این سیستم ها بخار و رطوبت بالا را با دود اشتباه گرفته و شروع به هشدار دادن می کنند. بهتر است این دستگاه ها را در مکان هایی مانند حمام نصب نکنید؛ چرا که سبب مختل شدن عملکرد آنان می گردد.

باتری خراب و ضعیف کار نکردن سیستم های اعلان حریق

این دستگاه ها برای اینکه در شرایط نبود برق هم کار کنند با باتری کار می کنند. به همین دلیل باید سلامت باتری این دستگاه ها را به صورت منظم بررسی کنید. توجه کنید که سالانه باید باتری این سیستم ها تعویض شود که چرا تعویض باتری سالانه این دستگاه ها سبب بهبود عملکرد آن خواهد شد

 

عملکرد سیستم اعلان حریق

سیستم اعلان حریق طی سه مرحله عمل می کند که عبارت اند از:

  • تشخیص
  • هشدار و اعلان
  • کنترل و نظارت

به طور کلی سیستم اعلان حریق برای انجام دو کار اصلی نصب می گردد. اولین کار این سیستم شناسایی کردن آتش است و دومین کار آن هشدار دادن به افراد حاضر در محیط مورد نظر است. هشدار این دستگاه ها باید به گونه ای باشد که افراد زمان کافی برای تخلیه محل مورد نظر داشته باشند. منظور از کنترل و نظارت این دستگاه، تماس با اورژانس یا پایگاه های آتش نشانی است. در حالت درست، این سیستم ها در زمان درستی عمل می کنند. اما در برخی مواقع ممکن است عملکرد این دستگاه ها دچار مشکل شود و اشتباه کار کند یا غیر فعال شود.

 

عملکرد سیستم اعلان حریق

 

سخن پایانی

همان طور که در قسمت بالا گفتیم در برخی موارد این دستگاه ها در تشخیص صحیح دود و آتش خوب کار نمی کنند. یعنی دود آتش خطرناک را از سایر دودهای دیگر تشخیص نمی دهند. با توجه به تحقیقاتی که صورت گرفته درصد خطای این سیستم ها بسیار کم است، اما باز هم احتمال دارد که سبب ویرانی های بزرگ یا اتفاق های غیر قابل جبران شود. برای اینکه مطمئن شوید که سیستم اعلان حریق به درستی عمل می کند، راهکارهای مختلفی وجود دارد. ما در این مقاله دلایل کار نکردن یا اشتباه کار کردن سیستم اعلان حریق را ذکر کردیم.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات