تلویزیون ها از جمله لوازمی هستند که این روز ها نقش پررنگی در سرگرمی افراد دارد. تلویزیون ها نیز مانند سایر لوازم گاهی اوقات به دلایل مختلفی دچار خرابی می شوند. پارازیت و برفکی شدن تصویر تلویزیون دلایل مختلفی دارد. البته برطرف کردن این مشکلات نیاز به ابزار های خاص نداشته و خودتان می توانید به راحتی آن را انجام دهید. به این صورت می توانید در هزینه های خود نیز صرفه جویی کنید. در ادامه دلایل پارازیت و علت برفکی شدن تصویر تلویزیون را مورد بررسی قرار داده و راه حل هایی برای برطرف کردن آن ها ارائه می دهیم.

علل برفکی و خش دار شدن تصویر در تلویزیون های سامسونگ

همانطور که در ابتدا اشاره شد، برفکی و خش دار شدن تصویر در تلویزیون های سامسونگ و تلویزیون های ایکس ویژن دلایل مختلفی دارد.

دوره های پیشنهادی : آموزش تعمیرات لوازم خانگی به صورت کاملا تخصصی و جامع

علل برفکی و خش دار شدن تصویر در تلویزیون های سامسونگ

بروز لکه‎ های رنگی در تصویر علت برفکی شدن تلویزیون

بروز لکه های رنگی در تصویر معمولا در اغلب مدل های تلویزیون ایکس ویژن با سایز های 50 و یا 60 اینچ دیده می شود. در صورتی که لکه های رنگی در کل صفحه نمایش تلویزیون بروز پیدا کند نشانه وجود خرابی در بخش های LCD و RGB می باشد. دلیل این خرابی معمولا استفاده مداوم در طولانی مدت از تلویزیون می باشد.

قطعی تصویر به علت خرابی بک لایت

گاهی اوقات صدا به صورت واضح پخش می شود اما صفحه تلویزیون کاملا سیاه شده است. این نوع خرابی در واقع مربوط به بخش بک لایت تلویزیون می باشد. این خرابی در برخی مواقع پس از روشن کردن تلویزیون رخ می دهد. به این صورت که پس از نمایش لوگوی تلویزیون تصویر قطع می شود.

اگر تصویر تلویزیون به حالت چشمک زن در بیاید، باز هم نشان دهنده وجود اشکال در بک لایت است. دقت داشته باشید که اشکال عدم وجود تصویر در تلویزیون ایکس ویژن به این صورت است که پیش از قطعی کامل تصویر، بخش های بالا و یا پایین تلویزیون تیره می شود.

در صورت بروز این اشکال بهتر است در اولین فرصت بک لایت را تعمیر کنید. در غیر این صورت امکان آسیب رسیدن به مین برد و برد پاور وجود دارد.

دقت داشته باشید که تعمیر بک لایت جزء تعمیرات حرفه ای تلویزیون می باشد. به همین دلیل عموم افراد قادر به تعمیر آن نیستند. برای دسترسی به بک لایت باید پنل تلویزیون به صورت کامل باز شود. برای این کار نیاز به ابزارآلات خاص و همچنین محیط ایزوله دارد. در نتیجه توصیه می کنیم این کار به یک تعمیرکار حرفه ای واگذار کنید.

قطعی تصویر در حالی که صدا وجود دارد!

این مشکل غالبا در مدل های بدون گارانتی رخ می دهد. به این صورت که صدا به طور واضح پخش شده ولی تصویری وجود ندارد. متاسفانه در این رده تلویزیون ها بخش LN دارای ضعف بوده و سبب خرابی آن ها می شود. دقت داشته باشید که تلویزیون های ایکس ویژن سایز 47 دارای دو سری LED بوده و بیشتر از سایر مدل ها این مشکل در آن ها بروز پیدا می کند.

دلیل آن هم این است که در این مدل ها LN موجود در برد بیشتر پروتکت کرده و باعث بروز قطعی تصویر می شود.

آب خوردگی تلویزیون و قطعی تصویر  علت برفکی شدن تلویزیون

از جمله مشکلات رایج در تلویزیون های ایکس ویژن می توان به آب خوردگی اشاره داشت. این مشکل به علل مختلفی نظیر: کشیدن دستمال خیس برای گرفتن گرد و خاک، اسپری مایعات تمیز کننده و یا قرارگیری تلویزیون در محیط مرطوب بروز پیدا می کند.

در این شرایط پنل آسیب دیده و روی صفحه اشکالاتی پدید می آید. نداشتن تصویر و سرمه ای شدن تصویر از مهم ترین اشکالات در زمان آب خوردگی می باشد. بخاطر داشته باشید که آب خوردگی معمولا باعث اتصالی و خراب شدن فلت های پنل تلویزیون می شود.

خرابی برد پاور تلویزیون و قطع شدن تصویر

با بروز خرابی در بخش ولتاژ بک لایت، برد پاور نیز دچار اشکال می شود. در این حالت بک لایت تلویزیون خراب شده و باید برد پاور به سرعت تعمیر شود.

کار های لازم جهت برطرف کردن برفکی شدن تصویر تلویزیون سامسونگ

برای برطرف کردن برفک و خش دار شدن تصویر می توانید اقدامات مختلفی انجام دهید که در ادامه به صورت مختصر به آن ها می پردازیم.

بررسی عدم شل شدگی کابل هم محور

یکی از دلایل قطع شدن تصویر در تلویزیون ها محکم نبودن کابل هم محور می باشد. گاهی اوقات به نظر می رسد کابل هم محور در داخل ورودی ANT IN قرار دارد، در صورتی که کابل شل است. دقت داشته باشید که شل بودن این کابل سبب مشکلات مختلفی مانند: عدم وضوح تصویر و اختلال در دریافت سیگنال می شود.

شما می توانید با تهیه حلقه فلزی مخصوص که در انتهای کابل هم محور بسته می شود، از شل شدن آن جلوگیری کنید. چرخاندن حلقه فلزی به سمت راست می توانید آن را به انتهای کابل نزدیک تر کنید. عمل سفت کردن اتصال و چرخاندن را تا حدی ادامه دهید که چرخاندن آن امکان پذیر نباشد. به این صورت می توانید به راحتی پارازیت تصویر را از بین ببرید.

بررسی اتصال سیم برق  علت برفکی شدن تلویزیون

یکی دیگر از مواردی که در ابتدای بروز قطعی و یا برفکی شدن تصویر باید آن را مورد بررسی قرار دهید، اتصال سیم برق گیرنده است. این دو شاخه حتما باید محکم در داخل محافظ نوسانات برق، پریز و یا سه راهی قرار گرفته باشد. دقت داشته باشید که عدم روشن شدن گیرنده سبب عدم دریافت سیگنال و در نتیجه برفکی شدن تصویر می شود.

دوره های پیشنهادی : آموزش تعمیرات تلویزیون به صورت کاملا تخصصی و عملی

بررسی اتصال سیم برق

 

بررسی لوازم جانبی مصرفی متصل به تلویزیون

به طور کلی برخی از وسایل الکترونیکی بزرگ برق زیادی مصرف می کنند. اینگونه وسایل گاهی سبب اختلالات الکترونیکی می شوند. به همین دلیل نباید آن ها در نزدیکی تلویزیون قرار بگیرند. کامپیوتر ها و بلندگو ها نیز از دسته لوازمی با مصرف انرژی بالا به حساب می آیند.

در صورت تداخل الکترونیکی تصویر به صورت برفکی، خش دار و یا بی کیفیت نمایش داده می شود.

بررسی کابل کواکسیال  علت برفکی شدن تلویزیون

کابل کواکسیال به پشت گیرنده آنتن یا گیرنده ماهواره وصل می شود. عدم اتصال این کابل موجب عدم دریافت سیگنال و بروز نقاط سیاه و سفید و برفک بر روی صفحه نمایش می شود. پس از اتصال آن به درستی اطمینان حاصل کنید.

ریست کردن سیستم  علت برفکی شدن تلویزیون

برای روشن و خاموش کردن ست آپ باکس باید آن را از برق کشیده و بعد از 10 ثانیه آن را مجدد به جای خود وصل کنید. از روشن بودن تلویزیون اطمینان حاصل پیدا کرده و چند دقیقه به ست آپ باکس زمان دهید تا مجددا شروع به کار کند. این کار یکی از راهکار های سریعی می باشد که می تواند مشکل برفکی و خش دار شدن تصویر را برطرف کند.

در صورت وجود مشکل در اتصالات گاهی بیشتر از یک تعمیر ساده نیاز می باشد. با این حال این راهکار سریع و ساده بوده و می تواند مفید واقع شود.

مورد بررسی قرار دادن تاثیر لوازم خانگی الکترونیکی بر روی برفک تلویزیون  علت برفکی شدن تلویزیون

همانطور که اشاره شد، برخی از دستگاه های الکترونیکی پر قدرت می تواند سبب ایجاد پارازیت و غیر عادی شدن صفحه نمایش شود. به همین دلیل باید آن ها را تا حد امکان از تلویزیون دور کنید. در نتیجه تصویر تلویزیون مجددا وضوح خود را به دست آورده و از برفکی شدن آن جلوگیری می شود.

تلویزیون ایکس ویژن و چندین راهکار برای بک لایت و عدم وجود تصویر در آن  علت برفکی شدن تلویزیون

راهکار های مختلفی برای بک لایت و عدم وجود تصویر در تلویزیون ایکس ویژن وجود دارد که بهتر است پیش از تعمیر و یا تعویض قطعات آن ها را تست کنید. در ادامه به این راهکار ها اشاره خواهیم داشت:

  • گاهی با خاموش و از برق کشیدن تلویزیون به مدت یک روز این مشکل به طور کامل برطرف می شود.
  • خاموش کردن تلویزیون و جدا کردن لوازم متصل به آن و سپس روشن کردن آن از جمله راه حل هایی است که می تواند مفید واقع شود.
  • از تنظیم تلویزیون در ورودی صحیح اطمینان حاصل کنید. تلویزیون ها باید روی حالت HDMI و یا HDTV تنظیم شده باشند. در صورتی که روی DVI تنظیم شده باشند، امکان بروز این مشکل وجود دارد.
  • در صورتی که با فشار دادن دکمه منو، منویی ظاهر نشد امکان وجود اشکالاتی در تی کان و یا برد اینورتر نور پس زمینه وجود دارد. پس توصیه می کنیم چراغ ها را خاموش کرده و وجود نور در تلویزیون را مورد بررسی قرار دهید. در صورت وجود نور مشکل از اتصالات تی کان است. در نتیجه باید اتصالات تی کان را بررسی کنید.
  • عدم وجود تصویر گاهی به دلیل اشتباه در اتصالات کابل می باشد.
  • در صورت تنظیم تلویزیون در ورودی HDMI و عدم وجود صدا و تصویر باید ورودی تلویزیون خود را عوض کنید. HDMI در واقع حامل صدا و تصویر است. عدم وجود صدا و تصویر امکان خراب شدن خازن های آن وجود دارد.
  • از شل نبودن کابل های پشت تلویزیون اطمینان حاصل کنید.
  • در صورت کم بودن نور پس زمینه ابتدا از بخش منوی تنظیمات نور پس زمینه را زیاد کنید.

اشكالات رایج بک لایت تلویزیون ایکس ویژن

در تلویزیون های LED نور بک لایت با استفاده از لامپ های LED موجود در پشت صفحه تامین و سبب نمایش سیگنال تصویر می شود. در برخی موارد عدم وجود تصویر به دلیل از بین رفتن نور پس زمینه می باشد. برای اطمینان از وجود مشکل چراغ ها را خاموش کرده و یک چراغ قوه را با زاویه های مختلف به روی صفحه نمایش بتابانید.

مشاهده بعضی از تصاویر نشان دهنده از بین رفتن نور پس زمینه می باشد. گاهی اوقات رنگ صفحه نمایش خاکستری روشن است. این موضوع نیز نشان دهنده خرابی بک لایت می باشد. به این ترتیب باید برای تعمیر و یا تعویض آن اقدامات لازم را انجام دهید.

در بعضی از مدل های تلویزیون ایکس ویژن ولتاژ خروجی برد پاور با LED های بک لایک هماهنگ نمی باشد. در نتیجه با نوسانات برق برد پاور قطع شده و سبب قطعی ولتاژ بک لایک می شود. همین مسئله سبب قطعی تصویر در تلویزیون ها می شود.

دقت داشته باشید که اگر با استفاده از چراغ قوه هیچ تصویری را روی صفحه مشاهده نمی کنید، امکان سست شدن اتصالات و یا بروز اشکال در منبع تغذیه وجود دارد.

 

جمع بندی:

در این مقاله به دلایل مختلف علت برفکی شدن تلویزیون سامسونگ و راهکار های برطرف سازی آن پرداختیم. همانطور که در ابتدا اشاره شد، گاهی اوقات برفکی و قطعی تصویر دلایل پیچیده تری داشته و برای برطرف کردن آن باید از متخصصین حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید.

به همین دلیل توصیه می کنیم در صورت برطرف نشدن مشکل با راه حل های احتمالی ارائه شده، خود به تنهایی اقدام به تعمیر تلویزیون نکنید؛ زیرا این کار نیاز به مهارت، تخصص و ابزارآلات مخصوص به خود می باشد. در غیر این صورت امکان بروز خسارت های بیشتر در تلویزیون وجود خواهد داشت.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات