در این مقاله روش صحیح تست باتری موبایل با مولتی متر را آموزش می دهیم. اگر استفاده ناصحیح از باتری گوشی صورت بگیرد، برای مثال گوشی با شارژر غیر استاندارد شارژ شود یا با بازی کردن طولانی مدت داغ کند، به تدریج کیفیت باتری گوشی کاهش می یابد و به جایی می رسد که نیاز به خرید باتری جدید خواهید داشت. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تست باتری با مولتی متر و روش های تست سلامت باتری را شرح دهیم.

دوره پیشنهادی: آموزش تعمیرات موبایل (سخت افزار و نرم افزار)

آموزش-تعمیرات-موبایل

علائم خرابی باتری گوشی 

قبل از پرداختن به روش های تست باتری موبایل از جمله تست باتری با مولتی متر قصد داریم علائم خرابی باتری گوشی را معرفی کنیم. اگر یکی از نشانه های زیر را در باتری گوشی خود مشاهده کردید به احتمال بالا باتری گوشی شما دچار ایراد شده است.

مقاله مرتبط: نحوه تست ترانزیستور موبایل

خاموش شدن گوشی

اگر گوشی موبایل شما به صورت ناگهانی و بدون تمام شدن باتری (طبق اعلام وضعیت باتری روی صفحه نمایشگر) خاموش شود، نشانه این است که باتری شما به احتمال بالا دچار مشکل شده و باید تعویض شود.

داغ شدن بیش از حد گوشی

اگر گوشی تلفن همراه شما بیش از حد داغ می شود به احتمال بالا باتری گوشی شما با ایراد مواجه است. معمولا گوشی تلفن همراه در این مواقع در هنگام استفاده معمولی یا شارژ شدن داغ می شود. البته داغ شدن باتری گوشی هنگام استفاده از برنامه های سنگین کاملا طبیعی است. اما اگر در مواقع معمولی و هنگامی که بلوتوث یا اینترنت گوشی فعال نیست، باتری داغ شود نشانه خراب بودن باتری است.

مقاله پیشنهادی: تست دیود در مدارهای موبایل

خاموش شدن گوشی هنگام جدا شدن از شارژر

اگر بعد از جدا کردن گوشی خود از شارژ، گوشی موبایل شما بلافاصله خاموش شود، نشانه این است که بلاشک باتری شما باید تعویض شود.

متورم شدن باتری گوشی

تست-سلامت-باتری-موبایل

متورم شدن باتری گوشی یکی دیگر از نشانه‌هایی است که به پایان رسیدن عمر باتری را اثبات می‌کند. اگر باتری گوشی شما قابل مشاهده است، آن را با دقت نگاه کنید تا هیچگونه برجستگی در آن وجود نداشته باشد.

در ادامه مقاله روش های تست باتری موبایل را معرفی می کنیم.

نرم افزار تست باتری سامسونگ و اندروید  AccuBattery

اگر قصد دارید سلامت باتری گوشی موبایل خود را تست کنید، به غیر از روش های سخت افزاری مانند تست باتری با مولتی متر می توانید از نرم افزار AccuBattery نیز استفاده کنید. با استفاده از این نرم افزار می توانید به صورت دقیق وضعیت سخت افزاری گوشی را بررسی کنید. پس از نصب این برنامه یک صفحه حاوی توضیحات کاملی از حریم خصوصی و طریقه عملکرد گوشی در اختیار شما قرار می گیرد.

سپس صفحه ای متشکل از اطلاعات مربوط به تست سلامت باتری سامسونگ ظاهر می شود. در این حالت با گذشت زمان نموداری شامل تست سالم بودن گوشی خود خواهید داشت. بهترین وضعیت باتری برای داشتن عمر طولانی حالتی است که شما تا 80% باتری خود را شارژ کنید.

این نرم افزارها هنگامی که گوشی شما تا 80% شارژ شود شما را با صدای زنگ باخبر می کند. این برنامه هنگامی که گوشی شما شروع به شارژ شود، میزان شارژ را به صورت درصدی و لحظه به لحظه اعلام می کند.  همچنین این برنامه میزان شارژی که در هر برنامه استفاده می شود را اعلام می کند. این نرم افزار ظرفیت اصلی باتری را اندازه گیری کرده و به شما اعلام می کند و در ضمن می تواند کابل شارژ مناسب برای گوشی را تشخیص دهد.

برنامه تست باتری گوشی سامسونگ  Clean Master

یکی دیگر از برنامه هایی که می توانید برای تست باتری موبایل استفاده کنید نرم افزار Clean Master می باشد. با استفاده از این برنامه می توانید باتری موبایل خود را بررسی و ارزیابی کنید. همچنین این نرم افزار کمک می کند از عمر باطری اطلاع پیدا کنید. با کمک این اپلیکیشن می توانید میزان مصرف باتری برنامه های مختلف را بررسی کنید و میزان مصرف خود را مدیریت کنید.

روش تست سلامت باتری آیفون

تست-باتری-موبایل

روش تست باتری با مولتی متر برای گوشی های آیفون و اندروید یکسان است. اما از نظر نرم افزاری، گوشی های ایفون، روش تست بسیار ساده تری دارند. برای این کار کافی است شما به قسمت تنظیمات گوشی خود رفته و سپس به بخش Battery مراجعه کنید. در اینجا یک صفحه برای شما باز می شود که در این صفحه باید گزینه Battery Health را انتخاب کنید.

تست باتری با مولتی متر

در این بخش به تست باتری با مولتی متر می رسیم. یکی از مهترین قطعات هر موبایل باتری آن است. یک گوشی موبایل بدون باتری عملا غیر قابل استفاده است. باتری موبایل مقدار قابل توجهی انرژی را در خود ذخیره می کند تا بتواند برای چندین ساعت کار کند.

باتری اکثر گوشی های جدید از نوع لیتیوم یونی (Li-ion) است. این باتری ها دارای دو بخش هستند: الکترولیت و یک جفت الکترود. گوشی های هوشمند امروزی مانند گوشی های قدیمی که صرفا برای تماس و ارسال پیام از آنها استفاده می شد نیستند و از گوشی های اسمارت امروزی استفاده های مختلفی در زمینه سرگرمی، بازی و کار و بیزینس می شود.

یه همین علت نیز این گوشی ها دائما روشن هستند و همین نیز به باتری آنها آسیب می زند. البته باتری ها دارای یک عمر مفید هستند و قرار نیست باتری موبایل برای مدت طولانی بدون مشکل برای شما کار کند اما استفاده نامناسب از گوشی نیز می تواند عمر متوسط باتری گوشی شما را به شدت کاهش دهد.

یکی از بهترین و دقیق ترین راه حل ها برای تست باتری موبایل استفاده از مولتی متر است که بسیار نیز کاربردی است. در هنگامی که باتری گوشی روشن است وضعیت باتری روی صفحه نمایشگر نشان داده می شود، اما هنگامی که گوشی خاموش است فقط با مولتی متر می توان وضعیت آن را بررسی کرد. تست باتری موبایل با مولتی متر برای تمام انواع موبایل و تبلت و برندهای مختلف یکسان است.

در ادامه در مورد مراحل تست باتری موبایل صحبت می کنیم.

مراحل تست باتری موبایل با مولتی متر

  • برای تست باتری موبایل با مولتی متر باید طبق مراحل زیر عمل کنید:
  • ابتدا گوشی را خاموش کنید و باتری را با احتیاط و با استفاده از ابزار مناسب تعمیرات موبایل بیرون بیاورید.
  • ولتاژ باتری را از روی برچسب پیدا کنید. باتری های موبایل بین 7 تا 8.3 ولت می باشند. باتری را طوری نگه دارید که ترمینال های آن رو به شما باشد.
  • در مرحله بعد، پروب سیاه و قرمز رنگ مولتی متر را در جک های COM و VΩHz وارد می کنیم.
  • در این مرحله مولتی متر خود را در حالت ولتاژ مستقیم یا همان DC قرار دهید. در این حالت محدوده ولتاژ مستقیم در مقدارهای 72، 720، 200 و 1000 خواهید داشت.
  • محدوده ولتاژ را روی مقادیر بالاتر از ولتاژ باتری تنظیم کنید. دقت کنید که انتخابگر مولتی متر روی ACV نباشد زیرا در این حالت مخصوص ولتاژ متناوب است و باتری موبایل در این حالت عملکردی نشان نمی دهد.
  • در مرحله بعد سر پروب قرمز رنگ را به انتهای مثبت باتری و سر پروب مشکی را به انتهای منفی آن وصل کنید.
  • حالا نوک هر دو پروب را روی دو انتهای باتری نگه دارید تا نمایشگر باتری یک عدد ثابت را نشان دهد. اگر عدد بدست آمده از 7.3 ولت بیشتر باشد نشان دهنده این است که باتری موبایل به طور کاملا شارژ شده است و اگر عدد نشان داده شده کمتر از این باشد یعنی باتری نیاز به شارژ بشتر دارد.
  • در حالتی که باتری کاملا خالی است و صفحه نمایش صفر ولت و یا ولتاژی کمتر از 7 ولت را نمایش می داد، آنگاه باتری را باید با شارژر یا منبع تغذیه ثابت DC شارژ کنید. اگر پس از شارژ کردن باتری برای زمان طولانی مولتی متر همان عدد قبلی را نشان می داد، در این حالت احتمال باتری گوشی شما خراب است و نیاز به تعویض دارد.

جمع بندی تست باتری موبایل با مولتی متر

در این مقاله در مورد تست باتری موبایل با مولتی متر مطالبی را بیان کردیم. همانطور که در این مقاله مشاهده کردید برای تست باتری موبایل روش های مختلف سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارد. در این مقاله برای روش سخت افزاری استفاده از مولتی متر پیشنهاد شد که اجرای صحیح آن می تواند مشکل باتری را برای ما نمایان کند.

تست باتری موبایل و دیگر روش های سخت افزاری عیب یابی و تعمیر موبایل مستلزم یادگیری مهارت های عملی می باشد. اگر قصد دارید به یک تعمیرکار متخصص موبایل مبدل شوید باید آن را به صورت اصولی آموزش ببینید.

آموزشگاه فنی سازان دوره آموزش تعمیرات موبایل را در یک کارگاه مجهز و زیر نظر بهترین اساتید تهران برگزار می کند. در این دوره کارآموزان تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری انواع موبایل و تبلت اندرویدی و آیفون را با دستان خود در کلاس تمرین می کنند و در پایان نیز مدرک معتبر از سازمان فنی حرفه ای دریافت خواهند کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات