این روزها آشپزخانه ها با وجود لوازم خانگی برقی متعدد، روز به روز پیشرفته تر می شوند. وجود ماشین ظرفشویی موجب شده است که شما نگرانی بابت شستن ظرف ها نداشته باشید. ماشین ظرفشویی به طور کاملاً آسانی کار شستشوی ظرف ‌ها را انجام می ‌دهد. در حقیقت ماشین ظرفشویی یک جعبه‌ آب ‌بندی شده است که آب گرم و ماده‌ ویژه‌ شستشو را به ظرف‌ ها اسپری می‌ کند. در ادامه مطالبی درباره نحوه‌ کار با انواع ماشین‌ های ظرفشویی بیان خواهیم کرد. همراه ما باشید:

 

با عملکرد ماشین ظرفشویی آشنا شوید :

این دستگاه به صورت خودکار آب کثیف را خالی می‌کند و بعد از خالی کردن آب کثیف شروع به خشک کردن ظرف‌ها می‌کند. همه‌ این‌ها به وسیله‌ سیستم کنترل انجام می‌ شوند که ممکن است خیلی ساده و یا پیچیده باشند. سیستم کنترل به دستگاه دستور می دهد چه زمانی اسپری کند و چه موقعی مواد شوینده را از دیسپنسر آزاد کند.  همچنین چه موقعی آب را از داخل ماشین ظرفشویی جمع کند و آن را به وسیله‌ سیستم مجددا پمپ کند.

آب گرم به داخل ماشین ظرفشویی به وسیله‌ لوله ‌هایی که به شیر آب وصل هستند، وارد می ‌شوند. این لوله ها  معمولا زیر سینک ظرفشویی جاسازی شده اند. برای قطع کردن آب ظرفشویی، این شیر را قطع می‌ کنید. قسمت دیگر این شلنگ به ورودی شیر آب ماشین ظرفشویی متصل شده است. شیر ورودی به طور الکتریکی به سیستم کنترل وصل شده است، که آب مورد احتیاج  بازوهای اسپری چرخان را با باز و بسته کردن شیر فراهم می‌ کند. این بازوهای اسپری که اغلب در بالا و پایین مخزن تعبیه شده اند،  مانند سیستم‌ های آب ‌پاشی فشار بالا هستند که با اسپری کردن آب می توانند ظرف ‌ها را بشویند.

دوره پیشنهادی : آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی به صورت تخصصی و کامل

با عملکرد ماشین ظرفشویی آشنا شوید :

اهمیت تمیز کردن مواد غذایی قبل از قرار دادن در ماشین ظرفشویی

در این بخش به ارزش پاک کردن ظروف از مواد غذایی قبل از جای گذاری آن ها در ظرفشویی می پردازیم. اگر مقدار زیادی غذا در ظرف ‌ها مانده یا به آن‌ ها چسبیده باشد، باید پیش از جای گذاری ظروف در ماشین ظرفشویی، آن‌ ها را با دستمال یا وسیله دیگری پاک کنید. همچنین اگر ظرفی داشته باشید که مواد غذایی سوخته در آن وجود دارد، نخست باید مواد سوخته‌ چسبیده به ظروف را جدا کرده و بعد آن را در ماشین ظرفشویی جایگذاری کنید.

به این نکته توجه کنید که در ماشین ظرفشویی های قدیمی نیاز پاک کردن ظروف پیش از شستشو با ماشین بسیار زیاد و با اهمیت است. اما اگر ماشین ظرفشویی شما حدود ۵ یا ۶ سال پیش ساخته شده باشد، این قابلیت را دارد که مواد غذایی چسبیده به ظرف ها را جدا کند. دقت کنید که  اگر برای پاکی ظروف وسوسه دارید، جهت مطمئن شدن می توانید تا حدی غذاهای چسبیده کرده را پاک کنید اما این کار واجب نیست. با توجه به اینکه یک شستشوی با سرعت  پیش از جایگذاری ظروف در ماشین ظرفشویی امکان دارد آب زیادی به  مصرف برساند، اگر واقعاً احتیاج دارید این کار را انجام دهید. در بسیاری از ماشین های ظرفشویی اگر غذاهای باقی مانده‌ ظروف را پاک نکنیم، باعث می شود این تکه های غذا در فیلتر و پمپ تخلیه گیر کنند و باعث بوی بد در ماشین ظرفشویی شوند.

 

چقدر ظروف در ماشین ظرفشویی قرار دهیم ؟

حجم ظرف های درون ماشین، در تمیزی و پاکی ظروف و عملکرد دستگاه موثر است. برای ماشین ظرفشویی باید ماشین ظرفشویی را پر کنید. نخست باید بحث کنید که ماشین ظرفشویی مثل سایر لوازم خانگی موقعی عالی ‌ترین کارکرد و عملکرد  را دارد که از ظرفیت کامل آن بهره برده شود.

مطمئن شوید که به اندازه‌ کافی ظروف برای پر کردن دستگاه شما وجود دارد؛ زیرا انرژی و آبی که ماشین ظرفشویی برای پاک کردن آن ‌ها استعمال می کند، اهمیت دارد. یه تفکر اشتباه بین مردم رایج است که فکر می‌کنند اگر تعداد ظروف کثیف کم باشد بهتر تمیز می ‌شود. ولی باید گفت که ظرف کم باعث تمیزی بیشتر آن‌ها نمی ‌شود. یعنی زیاد از حد پر شدن مضر است؛ زیرا آب به تمامی قسمت‌ ها نمی‌ رسد. اما کامل پر نشدن هم خوب نیست.

دوره پیشنهادی : آموزش تعمیرات لوازم خانگی به صورت تخصصی و کامل

چقدر ظروف در ماشین ظرفشویی قرار دهیم ؟

 

نحوه چینش ظروف در نحوه‌ کار با ماشین‌ های ظرفشویی

برای چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی شما باید ظروف را در سبد پایینی طوری تعبیه کنید تا ظروف بزرگتر در اطراف و پشت دستگاه جای بگیرند. همچنین باید مراقب باشید تا ظروفی مثل بشقاب های پهن از رسیدن آب داغ به ظروف دیگر جلوگیری نکنند. ظروف کوچک مثل مربا خوری و سس خوری ها را در وسط قرار دهید. دقت کنید که شما باید ماگ ها و لیوان ها را در قسمت فوقانی  قرار دهید؛ زیرا بخش ‌های فوقانی برای پاک کردن لیوان ‌ها در نظر گرفته شده اند. همچنین لیوان ها را نباید به هم بچسبانید؛ زیرا آب بین لیوان ها نمی رسد و حتی امکان دارد لیوان ها در اثر برخورد به هم شکسته شوند.

شما باید ظروف پلاستیکی نگهدارنده مواد غذایی را از المنت گرمایی دستگاه دور کنید، یعنی در جای دورتری نسبت به این دستگاه قرار بگیرند. در صورتی که ممکن باشد آن‌ ها را در بخش فوقانی قرار دهید یا اگر می خواهید آن ها را در قفسه پایینی قرار دهید. اما بهتر است آن ها را از قسمت وسط دور نگه دارید. در حالت استاندارد، قابلمه ها و تابه ها و ظروفی مانند آن ها را باید در قفسه پایین و اطراف آن تعبیه کنید.

بعد از آن ها، بشقاب ها باید به وسط نزدیک شوند. در آخر ظروف کوچکی در وسط گذاشته می ‌شود. شایسته است کثیف ترین ظروف را در وسط جایگذاری کنید. این کار نه تنها سبب پاکی کامل ظروف می شود، بلکه ترسیم سبدهای نو ماشین ظرفشویی نیز موافق و هماهنگ  با این نوع چیدمان است. در نتیجه  از خطر شکستن ظروف کاسته می ‌شود. قاشق، چنگال و چاقو و این دسته از وسایل را طوری بگذارید که دسته آن ‌ها رو به پایین قرار گرفته باشد. مطمئن شوید که این ظروف زیاد بلند و بزرگ  نباشند که جلوی آب پاش ماشین ظرفشویی را بگیرند و یا استفاده از قفسه پایینی را محصور کند. در صورت وجود این مشکلات، آن ها را در قفسه فوقانی به طور خوابیده قرار دهید.

 

مواد شوینده در نحوه‌ کار با انواع ماشین‌ های ظرفشویی

همانطوری که می‌ دانید مواد شوینده برای ماشین ظرفشویی به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می شود. شوینده های اصلی مانند قرص ها، پودرها و مایع یا ژل ها هستند. اما شوینده های فرعی مثل جلادهنده و نمک هستند. شما باید مطمئن شوید که دستور کار مربوط به مواد شوینده را پیروی می کنید. بعضی از افراد از مقدار زیادی مواد شوینده استفاده می‌ کنند که مواد شوینده‌ اضافی  باعث می شود لکه روی دیواره ماشین ظرفشویی و ظروف ایجاد شده و روی آن‌ ها بماند.

اگر همیشه  مشکل باقی ماندن لکه روی لیوان‌ های خود را دارید، شما می توانید به مقدار کمی از سرکه سفید برای از بین بردن این لک ها استفاده کنید. به این صورت که این سرکه سفید را به مقدار خیلی کم به مخزن شوینده‌ خود اضافه کنید. شما می‌ توانید از مواد شیمیایی نیز در بازار به فروش می ‌رسند برای از بین بردن لکه های شیشه ها استفاده کنید.

 

گزینش زمانبندی شستشوی مناسب در ظرفشویی

اگر تعداد ظروف شما کم است یا ظروف زیاد کثیف نیستند، احتیاجی به استفاده از برنامه قدرتمند شستشو ندارید. از تنظیمات گوناگون دستگاه خود شناخت کافی داشته باشید و حالت مناسب را گزینش کنید. تنظیمات قابلمه و ماهیتابه را هنگامی که واقعا این ظرف ها را دارید به کار برده و استفاده کنید. اگر تمایل دارید ماشین ظرفشویی را در طول شب روشن کنید یا به هر دلایل دیگری، برای بیرون آوردن ظروف عجله ندارید، تنظیمات خشک کن ظرفشویی را به کار ببرید تا در انرژی صرفه جویی کرده باشید. با به کاربردن و استعمال تنظیمات مناسب برای ظروف، شما احتیاجی  به شستشوی ظروف پس از خارج شدن از ماشین ظرفشویی دارید.

 

با برنامه ها و دکمه های شستشوی مناسب در ماشین ظرفشویی آشنا شوید :

شاید این نکته را ندانسته باشید که حتی اگر ماشین ظرفشویی همیشه ظرف ها را با آب داغ و مواد شوینده می شوید، به این منظور نیست که می تواند خودش را پاک کند. پس از گذشت زمان شما می توانید باقی مانده مواد شوینده را روی دیوارها یا داخل آن ببینید. شستن ماشین ظرفشویی به زیاد شدن کارایی آن یاری زیادی می رساند. شما باید برای شستشوی ماشین ظرفشویی آن را خالی کنید.

1- کلید Power : نحوه‌ کار با ماشین‌ های ظرفشویی

برای خاموش و روشن کردن ماشین ظرفشویی به کار می ‌رود.

2- Eco/ewash/energy save/Gentle :

از بقیه برنامه ها طولانی تر است و این برنامه برای بهینه و صرفه جویی است.

3- Auto/Sensor/Smart Wash :

این برنامه حجم ظروف، مدت شستشو را تشخیص می ‌دهد و به طور خودکار ظروف را شروع به شستن می ‌کند.

4- Pots/Pans/Intensive zone :

این برنامه برای ظروفی بزرگ‌ مثل قابلمه و غیره است.

5- Rinse cycle : نحوه‌ کار با ماشین‌ های ظرفشویی

از برنامه برای آبکشی ظروف استفاده می‌کنند.

6- Normal cycle : نحوه‌ کار با ماشین‌ های ظرفشویی

این برنامه ظروف را بدون تغییر دما شروع به شستن می‌کند.

دوره پیشنهادی : کد شارژ همراه اول

Normal cycle

سرویس و تعمیر ماشین ظرفشویی نحوه‌ کار با ماشین‌ های ظرفشویی 

اگر ماشین ظرفشویی‌ شما دچار مشکل شده باشد، نخست  برگه‌ گارانتی را مطالعه بفرمایید. اگر هنوز مهلت آن به اتمام نرسیده باشد، با مرکز خدمات پس از فروش تماس بگیرید و مشکل ظرفشویی را مطرح کنید. ولی اگر کارت گارانتی ندارید یا وقت آن تمام شده باشد، می ‌توانید با ما پشتیبان‌ های سایت های معتبر تماس حاصل کنید.

 

سخن پایانی

ما در این مقاله به نحوه‌ کار با ماشین‌ های ظرفشویی پرداختیم و حتی چیدن ظروف را در ظرف ماشین ظرفشویی را خدمتتان توضیح دادیم. همچنین بعضی از برنامه ها را هم معرفی کردیم. امیدواریم از مطالب ما بهره کافی برده باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات