آموزش طریقه نقشه خوانی

می خواهیم با هم آموزش طریقه نقشه خوانی Wiring Diagram لوازم خانگی را شروع کنیم. Wiring Diagram، در واقع نقشه مدارات الکتریکی لوازم خانگی است و برای استفاده از آن باید آموزش دیده باشید. معمولا وقتی مشکل الکتریکی برای لوازم خانگی پیش می آید برای اینکه بتوانید آن را تعمیر کنید ضروریست که آموزش خواندن Wiring Diagram را دیده باشید.

کلیک کنید: آموزش تعمیر لوازم خانگی (پک کامل)

تعمیرات-لوازم-خانگی

اگر شما آموزش دیده باشید که بتوانید Wiring Diagram دستگاه مورد نظرتان را بخوانید، این شما را از خرید لوازم اضافی که به آنها نیاز ندارید بی نیاز می کند.

آموزش یافتن Wiring Diagram لوازم خانگی

تمامی لوازم خانگی در دفترچه نقشه Wiring Diagram دارند. اما یافتن آن گاهی کمی سخت است. ما به شما آموزش طریقه نقشه خوانی را ارائه می دهیم.  معمولا این نقشه را می توانید در پشت دستگاه، زیر کنترل پنل یا زیر جایی که دکمه ها قرار دارد پیدا کنید. در برخی وسایل پشت کشو یا پشت در می توانید آن را پیدا کنید. درکل Wiring Diagram جایی قرار دارد که شما آن را به سادگی نبینید مگر آنکه دنبال آن بگردید.

مقالات مرتبط: علت یکسره کار کردن یخچال

آموزش مقدماتی خواندن Wiring Diagram

آموزش طریقه نقشه خوانی Wiring Diagram در تحلیل مدار و پیدا کردن مشکلات به شما کمک خواهد کرد. نموداری که در این آموزش از آن صحبت خواهیم کرد نمودار نردبانی (ladder diagram) نام دارد. آموزش خواندن این دیاگرام ساده است و رایج ترین نقشه Wiring Diagram در لوازم خانگی است.

آموزش خواندن خطوط قدرت Wiring Diagram لوازم خانگی

خطوط اصلی با L1، L2 و N نشان داده می شوند. مداراتی با خطوط L1 و N مدارات 110v هستند. مداراتی باخطوط L1 و L2 نشان دهنده مدار 240V و مداراتی باخطوط L1 و L2 و N نشان دهنده مدار 110-220V هستند.

 

نقشه-خوانی

آموزش طریقه نقشه خوانی

آموزش خطوط قدرت Wiring Diagram لوازم خانگی

با ادامه آموزش طریقه نقشه خوانی در خدمت شما هستیم. مثلا در بالا سمت راست یک نمودار ساده 110v  (به خاطر خطوط L و N) با دو لامپ را می بینید. هرچیزی که در مسیر دو خط اصلی منتهی به هر لامپ وجود داشته باشد می تواند روی آن تاثیر بگذارد. در این شکل آنها دائما روشن خواهند بود چون سوییچ یا فیوزی برای کنترل آنها وجود ندارد.

نمودار سمت چپ دقیقا همان نمودار است با این تفاوت که این بار جریان از سوئیچ و فیوز عبور می کند. باید توجه داشته باشید که فیوز هر دو چراغ را خاموش می کند و سوئیچ فقط چراغ بالا را خاموش می کند. بنابراین در حالتی که سوییچ بسته باشد دو لامپ  تمام مدت روشن باقی می مانند، مشروط بر اینکه فیوز نسوزد. نمودار وسط هم همان مانند دو نمودار دیگر است است که این بار لاین چراغ ها 240V  است زیرا مدار به خطوط L1 و L2 متصل است.

 

نقشه-خوانی-لوازم-خانگی

آموزش خطوط قدرت110-220V  Wiring Diagram لوازم خانگی

لاین نمودار بالا 110-220V  است. لامپ از لاین 110 ولت تغذیه شده و توسط یک سوئیچ کنترل می شود. یک بخاری هم وجود دارد که از لاین 220 ولت تغذیه و توسط سوئیچ و ترموستات کنترل می شود. یک فیوزهم در مدار وجود دارد که در صورت سوختن ، هم بخاری و هم چراغ را خاموش می کند.

 

نقشه-خوانی-لوازم-خانه

آموزش نمودار سیم کشی خشک کن

آموزش طریقه نقشه خوانی و تحلیل Wiring Diagram مدار خشک کن  

در ادامه آموزش طریقه نقشه خوانی، این نمودار سیم کشی یک خشک کن ساده است که که کمی از قبلی ها پیچیده تر است. برای آموزش این مدار باید آن را به بخش های مختلف تقسیم و هریک را جداگانه تحلیل کنیم.

  • آموزش بخش موتور: موتور پیچیده ترین قسمت این نمودار است. سیم پیچ های موتور به سوئیچ داخلی متصل اند و فقط در صورت روشن بودن موتور این سوییچ بسته است. به همین دلیل سوئیچ استارت برای آن تعبیه شده. سوئیچ استارت موقتا سوئیچ موتور را دور می زند تا موتور بتواند برای یک لحظه کار کند. به محض شروع کار موتور، سوییچ موتور وسته می شود و دیگر نیازی به سوئیچ استارت نیست.
    یک سوئیچ تایمر و یک سوئیچ برای کنترل در نیز وجود دارد که باید بسته باشند تا موتور کار کند. وقتی تایمر روشن می شود، درب بسته باشد و سوئیچ فشرده شود، موتور شروع به کار می کند. ضمنا موتور با مدار 110V کار می کند.
  • آموزش بخش بخاری: سوئیچ تایمر، سوئیچ موتور و دو ترموستات بخاری را کنترل می کنند. سوئیچ موتور فقط در صورت روشن بودن موتور، بسته می شود. یکی از ترموستات ها برای روشن و خاموش کردن بخاری در حین کار تعبیه شده است (تا دما را یکسان نگه دارد). ترموستات دیگر برای ایمنی است و در صورت گرم شدن بیش از حد(در صورتی که ترموستات اول کار نکند)، بخاری را خاموش می کند. سوئیچ تایمر هم با روشن شدن و شروع به کار دستگاه بسته می شود. این مدار از لاین 220V تغذیه می کند.
  • آموزش بخش تایمر: موتور تا زمانی که سوئیچ تایمر بسته است کار می کند و پس از مدت زمانی مشخص آن را خاموش کند و تا زمانی که موتور مجددا استارت شود باز می ماند. این مدار از لاین 110V تغذیه می کند.
  • آموزش بخش لامپ: هنگام باز بودن درب، چراغ روشن می شود که می توانید داخل درام را ببینید. این مدار از لاین 110V تغذیه می کند.

جمع بندی آموزش طریقه نقشه خوانی

در این مقاله آموزش طریقه نقشه خوانی را مطالعه کردیم. نقشه خوانی لوازم خانگی یکی از مهمترین مباحث در مبحث تعمیرات لوازم خانگی می باشد. بدون نقشه خوانی تعمیرات لوازم خانگی سخت و همراه با آزمون و خطاهای بسیار و در مواردی هم غیر ممکن است. برای یادگیری آموزش طریقه نقشه خوانی باید به صورت عملی آموزش ببینید.

آموزشگاه فنی سازان دوره آموزش تعمیرات لوازم خانگی را برگزار می کند. این دوره در کارگاهی مجهز به آخرین ابزار و تجهیزات تعمیرات لوازم خانگی و تحت نظر اساتید مجرب برگزار می شود. پس از این دوره از کارآموزان به صورت نامحدود پشتیبانی می شود تا در بازار کار مشکلی نداشته باشند. همچنین پس از دوره یک مدرک رسمی و معتبر و بین المللی به کارآموزان اعطاء خواهد شد تا علاوه بر دریافت جواز کسب بتوانند بوسیله ترجمه این مدرک برای ویزای کاری نیز اقدام کنند.

آموزش بخش سوئیچ ایمنی: سوئیچ ایمنی سوئیچی است که اگر بیش از حد گرم شود لاین کل خشک کن را قطع می کند.

src : http://www.appliance-repair-it.com/wiring-diagram.html

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات