علت یکسره کار کردن یخچال می تواند ناشی از عوامل متعددی باشد که همگی آنها را در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم. معمولا یخچال هایی که سالم هستند در دوره های زمانی که بستگی به دمای محیط و درجه یخچال دارد خاموش و روشن می شوند. اگر تنظیم دمای فضای داخل یخچال به هر نحوی به هم بخورد، کمپرسور یخچال برای جبرای این افزایش دما باید در دوره های زمانی طولانی تری کار کند و کمتر خاموش می شود. اگر مشکل بزرگتر شود، کمپرسور یخچال به صورت یکسره و اتومات به کار خود ادامه خواهد داد. در این مقاله قصد داریم علت یکسره کار کردن یخچال را تحلیل کنیم.

پیشنهاد ما: دوره آموزش تعمیرات یخچال و فریزر با 30 درصد تخفیف و مدرک معتبر از سازمان فنی و حرفه ای

آموزش-تعمیر-یخچال

خرابی کمپرسور یخچال

اولین علت یکسره کار کردن یخچال ایراد در کمپرسور است. کمپرسور در واقع با به چرخش در آوردن گاز در لوله ها باعث گردش هوای خنک در داخل یخچال و خنک شدن مواد غذایی داخل آن می شود. اگر کمپرسور درست کار کند یخچال به صورت اتوماتیک روشن و خاموش می شود تا دمای داخل آن در سطح تنظیم شده باقی بماند.

به همین ترتیب اگر یخچال یکسره کار کند و خاموش و روشن نشود، یکی از دلایل آن می تواند مشکل در عملکرد کمپرسور باشد. خرابی کمپرسور نیز خود دلایل متعددی دارد که یکی از رایج ترین دلایل عملکرد نامناسب آن، خرابی سیم پیچ است که باعث ضعیف کار کردن کمپرسور می شود. در این حالت باید برای تعمیر کمپرسور به متخصص تعمیرات یخچال و فریزر مراجعه کرد.

مقاله مرتبط: علت یخ زدن داخل یخچال 

خرابی اواپراتور یخچال

اواپراتور-یخچال

علت یکسره کار کردن یخچال می تواند خرابی اواپراتور می باشد. اواپراتور یا تبخیر کننده قطعه ای برای ایجاد سرما در یخچال است و هنگامی که سرما در یخچال به اندازه کافی نباشد مشکل به احتمال زیاد می تواند از این قطعه باشد. موتور اواپراتور در فریزر جاسازی می شود و صدا و حرکت آن کاملا محسوس است. برخی اوقات فن اواپراتور دچار ایراد می شود و این مساله جابجایی هوای سرد در یخچال و در نتیجه تنظیم دمای داخل یخچال را با مشکل مواجه می کند. این مساله باعث می شود کمپرسور برای تنظیم دمای داخل یخچال مجبور شود بیش از حالت عادی و گاهی اوقات کاملا یکسره کار کند.

اینجا ببینید: دوره آموزش تعمیرات لوازم خانگی (پک کامل) با 30 درصد تخفیف و مدرک معتبر از سازمان فنی و حرفه ای

خرابی دیفراست، علت یکسره کار کردن یخچال

علت یکسره کار کردن یخچال ممکن است از ایراد در عملکرد دیفراست آن باشد. هنگامی که مطمئن شدیم مشکل از دیفراست است به احتمال زیاد باید به سراغ تایمر دیفراست برویم. وظیفه تایمر دیفراست برفک زدایی می باشد. در یخچال های مدرن و گرانتر بازار، از یک مدار حالت جامد برای تنظیم چرخه یخ زدایی استفاده می شود اما در یخچال های قدیمی از تایمر برای این منظور استفاده می شود. تایمر مانند یک ساعت برای موتور می باشد و زمان عملکرد آن را کنترل می کند.

اگر تایمر به درستی کار نکند فرآیند خنک کردن مواد داخل یخچال با اشکال روبرو می شود و این مساله باعث می شود یخچال به صورت یکسره کار کند. برای رفع این مشکل باید اقدام به تعمیر یا تعویض تایمر دیفراست یخچال خود کنید.

خرابی المنت تایمر دیفراست هم می تواند باعث یکسره کار کردن یخچال شود. اگر المنت به درستی کار نکند عمل یخ زدایی با مشکل روبرو می شود و برفک در یخچال تجمع می کند. این مساله باعث کاهش توان برودتی یخچال شده و در نتیجه موتور مجبور است برای تامین سرمای داخل یخچال به صورت یکسره کار کند.

کلیک کنید: دوره های آموزش فنی و حرفه ای با ضمانت یادگیری، پشتیبانی پس از دوره و مدرک معتبر و 30 درصد تخفیف

خرابی کندانسور یخچال

کندانسور-یخچال

علت یکسره کار کردن کندانسور را می توان همچنین در کثیف بودن کندانسور و کویل ها جستجو کرد. کندانسور که با نام چگالنده نیز شناخته می شود یکی از قطعات مهم یخچال به شمار می رود. کندانسور همان قطعه ای است که در پشت یخچال به صورت لوله های باریک و موازی قابل مشاهده است. کندانسور در واقع یک مبدل حرارتی می باشد. اگر کندانسور و کویل های آن کثیف شود تبادل گرما بین فضای داخل یخچال و محیط به درستی صورت نمی گیرد و این یعنی گرمای داخل یخچال نمی تواند به محیط هدایت شود. در این حالت کمپرسور باید برای تامین دمای تنظیم شده یخچال طولانی تر و یا حتی یکسره کار کند. برای جلوگیری از ایجاد این مشکل این لوله ها باید هر چند وقت یکبار تمیزکاری شوند.

خرابی ترموستات یخچال

علت یکسره کار کردن یخچال می تواند عملکرد نامناسب ترموستات یخچال باشد. ترموستات در واقع یک حسگر است که دمای تنظیمی توسط درجه داخل یخچال را با دمای واقعی داخل یخچال مقایسه می کند و در صورت پایین تر یا بالاتر بودن این دما به هیتر دیفراست و برد دستگاه دستورات لازم را برای ادامه کارکرد یا خاموش شدن کمپرسور ارسال می کند. اگر ترموستات درست عمل نکند هیتر یخچال برفک را تشخیص نمی دهد و باقی ماندن برفک در یخچال نیز باعث می شود کمپرسور به صورت یکسره به کار خود ادامه دهد.

خرابی برد یخچال، علت یکسره کار کردن یخچال

برد-یخچال

دیگر علت یکسره کار کردن یخچال ایراد در برد یخچال می باشد. برد قطعه بسیار مهمی به شمار می آید که به تمام قسمت های مختلف یخچال فرمان ارسال می کند. دستور خاموش شدن یا ادامه عملکرد از طریق برد دستگاه به کمپرسور ارسال می شود. برد یخچال مانند مغز آن عمل می کند و در صورت بروز کوچکترین ایراد در آن دستورات به درستی به قطعات مختلف دستگاه ارسال نمی شود.

اگر علت یکسره کار کردن یخچال از برد باشد، حتی در صورت سالم بودم تمام قطعات یخچال، فرآیند خنک کردن به صورت کامل و صحیح صورت نمی گیرد. در نتیجه کمپرسور به دلیل عدم دریافت پیام توقف، به طور دائم به کار خود ادامه می دهد.

خرابی فن یخچال

علت یکسره کار کردن یخچال می تواند خرابی فن باشد. فن سرما را در سرتاسر یخچال به گردش در می آورد و باعث خنک شدن مواد غذایی داخل یخچال می شود. گاهی اوقات به دلیل گذاشتن مواد غذایی فراوان داخل یخچال و یا ایراد در خود فن دستگاه، هوای سرد نمی تواند به خوبی در فضای داخل یخچال به گردش در بیاید که باعث می شود یخچال توان کاهش دمای داخل را نداشته باشد. در این حالت ترموستات یا حسگر دمای داخل یخچال، پیام خاموش شدن کمپرسور را ارسال نمی کند و یخچال به صورت یکسره به کار خود ادامه می دهد.

کم بودن گاز، علت یکسزه کار کردن یخچال

علت یکسره کار کردن یخچال می تواند کم بودن گاز یخچال باشد که بسیار هم رایج است. گاز یخچال که در واقع یک گاز خنک کننده و گرماگیر است توسط کمپرسور در لوله های کندانسور به جریان در می آید و گرمای داخل یخچال را گرفته و به بیرون هدایت می کند. به طور طبیعی اگر گازی درون لوله ها نباشد و یا فشار این گاز کم باشد عمل خنک کردن مواد غذایی داخل یخچال به صورت کامل انجام نمی گیرد. در این حالت کمپرسور نمی تواند یخچال را به خوبی سرد کند و باید به صورت یکسره کار کند.

برای رفع این مشکل باید ابتدا نشت یابی صورت گیرد تا در صورت وجود نشتی گاز، این مشکل برطرف شود. اما تمام یخچال ها به طور طبیعی بعد از مدتی مقداری از فشار گاز خود را از دست می دهند و نیاز به شارژ مجدد دارند. اگر مشکل یخچال کمبود گاز باشد، در صورت شارژ مجدد گاز یخچال، مشکل به طور کلی برطرف می شود.

خرابی لاستیک درب یخچال

خرابی-لاستیک-درب-یخچال

یکی از دلایل یکسره کار کردن یخچال می تواند از خرابی لاستیک درب یخچال باشد. در صورتی که درب یخچال پوسیده باشد و یا از جای خود جدا شده باشد درب یخچال به خوبی بسته نمی شود و هوای گرم محیط به داخل یخچال نفوذ می کند. در این صورت کمپرسور برای حفظ دمای داخل یخچال باید به صورت یکسره کار کند. برای رفع این مشکل باید حتما لاستیک درب تعویض شود.

خرابی درب جایخی، علت یکسره کار کردن یخچال

در یخچال های قدیمی و معمولی تر بازار، علت یکسره کار کردن یخچال را می توان ناشی از خرابی درب جایخی دانست. همانطور که می دانید، در یخچال های قدیمی جایخی در طبقه بالای یخچال قرار دارد و یک درب جداگانه برای آن در نظر گرفته شده است. اگر درب جایخی به درستی بسته نشود گرما از داخل محفظه یخچال و محیط وارد جایخی می شود و باعث می شود یخ ها آب شده و غذای داخل جایخی به طور کامل یخ نزند. این عامل باعث می شود کمپرسور مجبور به عملکرد طولانی تر جهت جبران این افزایش دما در جایخی شود. در صورت بروز این مشکل سوئیچ درب جایخی باید حتما تعمیر و یا درب به کلی تعویض شود.

باز و بسته شدن مدام درب یخچال

یکی از علت های یکسره کار کردن یخچال، زیاد باز و بسته کردن درب آن است. همانطور که خرابی لاستیک درب می تواند گرمای محیط را وارد یخچال کند، باز و بسته کردن مکرر درب یخچال و باز نگه داشتن آن برای مدت طولانی گرمای محیط را وارد یخچال کرده و باعث می شود کمپرسور به صورت یکسره کار کند. برای رفع این مشکل باید دقت کنید تا درب به مدت طولانی باز نماند و تا جای امکان از تعداد باز و بسته کردن درب بکاهید. این اتفاق مخصوصا در مناطق گرمسیری بسیار رایج تر و محسوس تر است.

دمای بالای محیط، علت یکسره کار کردن یخچال

یکی دیگر از دلایل یکسره کار کردن یخچال، دمای بالای محیط یا محل قرارگیری نامناسب یخچال است. اگر یخچال در کنار وسایل گرمازا مانند اجاق گاز و یا در معرض آفتاب قرار بگیرد، کمپرسور کار بسیار سخت تری برای خنک نگه داشتن داخل یخچال خواهد داشت و در این حالت به صورت اتومات و یکسره کار می کند.

قرار دادن غذای گرم در یخچال

علت یکسره کار کردن یخچال می تواند از قرار دادن غذای گرم داخل یخچال باشد. در این حالت به طور طبیعی به کمپرسور یخچال فشار وارد می شود. کمپرسور در این حالت مجبور است برای رساندن دمای داخل یخچال به سطح تنظیم شده روی درجه یخچال، برای مدت طولانی کار کند.

جمع بندی علت یکسره کار کردن یخچال

در این مقاله علت یکسره کار کردن یخچال را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که مطالعه کردید هر عاملی که باعث شود گرمای داخل یخچال نتواند به بیرون هدایت شود و یا هوای سرد داخل یخچال نتواند به خوبی به گردش در بیاید باعث خواهد شد کمپرسور به صورت یکسره کار کند.

علت های مختلف یکسره کار کردن یخچال می تواند مربوط به قطعات مختلف دستگاه از جمله خود کمپرسور، کندانسور، ترموستات، فن و … باشد. تعمیرکار یخچال بعد از عیب یابی یخچال، قطعه معیوب را تشخیص داده و برای تعمیر یا تعویض آن اقدام می کند.

تعمیرات یخچال و فریزر یک حرفه کاملا تخصصی با بازار کار عالی و درآمد بالا می باشد. تعمیرکاران این حرفه هر روز سفارشات متعددی را دریافت می کنند. دستمزد این شغل نیز به دلیل تخصصی بودن آن بالا می باشد. یک تعمیرکار حرفه ای یخچال و فریزر برای انجام اصولی کار خود نیاز به آموزش های عملی و اصولی دارد.

آموزشگاه فنی سازان یکی از بزرگترین و مجهزترین آموزشگاه های تهران در زمینه آموزش رشته های مختلف فنی و حرفه ای می باشد. این آموزش ها کاملا به صورت عملی انجام می شود. یکی از دوره های پرطرفدار در این مجموعه دوره جامع آموزش تعمیرات یخچال و فریزر می باشد که خود زیر مجموعه دوره آموزش تعمیرات لوازم خانگی (پک کامل) می باشد. کارآموزان زیادی هر ساله در این دوره ها شرکت و پس از دریافت مدرک پایان دوره قبل تایید از سازمان فنی و حرفه ای، به راحتی وارد بازار کار می شوند.

مطالب مرتبط :

معرفی اجزای بکار رفته در یخچال

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۶ از ۵
از مجموع ۱۰ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌تر
جدیدتر پر امتیازترین
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات
بدری
بدری
2 سال پیش

فوق العاده عالی بود این مقاله👏👏👏