شاید یکی از بدترین روزهای زمستان برای هر فردی، ماندن در حمام به علت گرم نکردن آبگرمکن دیواری باشد. آب گرم برای ساختمان یکی از ضروریاتی است که نه تنها در زمستان، بلکه حتی در گرمترین روزهای تابستان هم قابل چشمپوشی نیست.

پکیج های دیواری به علت اشغال فضای خیلی کم و عملکرد مناسب در منازل مسکونی و حتی دارات کاری خیلی رایج شده است. این پکیج های دیواری به مرور زمان دچار خرابی و مشکلاتی می شوند و نیاز به تعمیر و سرویس پیدا می کنند.

در میان مشکلات پکیج های دیواری، گرم نکردن آب آبگرمکن یکی از رایج ترین مشکلات برای تعمیرکاران این حوزه از رشته های فنی و حرفه این است و درصد زیادی از افرادی که برای تعمیرات پکیج دیواری با مراکز تعمیرات پکیج تماس می گیرند از علت گرم نکردن آبگرمکن دیواری خود سوال می کنند.

در این مقاله قصد داریم علت گرم نکردن آبگرمکن دیواری را از جنبه های مختلف بررسی کنیم و پاسخ این سطوات به بدهیم.

آموزش نصب و تعمیرات پکیج دیواری

 

پیشنهاد ویژه: دوره آموزش نصب و تعمیرات پکیج دیواری با 30 درصد تخفیف

پکیج دیواری چگونه کار می‌کند؟

پکیج های دیواری طی چند مرحله مختلف آب را گرم می کنند. ابتدا وقتی شما شیر آب گرم را باز می کنید آب گرم در لوله ها جریان پیدا می کند و حسگر پکیج جریان آب را تشخیص می دهد. از طریق سیگنالی که حسگر برای برد الکترونیکی پکیج میفرستد، دستور باز شدن جریان گاز و به تبع آن ایجاد جرقه صادر می شود و مشعل روشن می شود. وقتی شعله مشعل روشن می شود حسگر تشخیص شعله، جرقه زن را متوقف می کند. این شعله، آب داخل لوله های مبدل حرارتی را به تدریج گرم می کند. ترموستات نیز وظیفه تنظیم دمای آب داخل لوله ها به وسیله تنظیم جریان گاز را بر عهده دارد. اشکال در عملکرد هرکدام از این بخش ها می تواند علت گرم نکردن آبگرمکن دیواری باشد.

اینجا ببینید: دوره های آموزشی فنی و حرفه ای آموزشگاه فنی سازان با مدرک معتبر از سازمان فنی و حرفه ای

اجزا و قطعات تشکیل دهنده آبگرمکن

اجزای پکیج

آبگرمکن از قطعات ریز و درشت مختلفی تشکیل شده که همگی در کنار هم وظیفه گرم کردن آب را بر عهده دارند. مهمترین قطعات آبگرمکن عبارتند از:

  1. کلاهک تعدیل
  2. مبدل حرارتی
  3. کلید مبدل حرارتی
  4. مجموعه مشعل
  5. مجرای بازدید فشار گاز ورودی
  6. الکترود جرقه زن
  7. الکترود سنسور
  8. مجموعه رگلاتور آب
  9. مجموعه شیر گاز
  10. کلید حرارتی کلاهک تعدیل
  11. مجموعه برد
  12. مجموعه محفظه باتری
  13. مجرای بازدید فشار گاز چند راهه
  14. مجموعه چند راهه
  15. مجرای ورودی آب سرد
  16. مجرای خروجی آب گرم
  17. مجرای ورودی گاز

دوره های مرتبط: دوره آموزش نصب و تعمیرات کولر گازی با پشتیبانی نامحدود پس از دوره 

طریقه روشن کردن آبگرمکن دیواری

آبگرمکن های جدید با فشردن یک دکمه به راحتی روشن می شوند. ولی آبگرمکن های دیواری قدیمی تر را باید به صورت دستی روشن کرد. نکته مهم این است که برای روشن کردن آبگرمکن های دستی نباید از کبریت استفاده کردن زیرا می تواند خطرناک باشد. استفاده از یک فندک دسته بلند برای این کار توصیه می شود.

برای این کار باید با یک دست دکمه مربوط به شمعک را فشار دهید و با همزمان کمی بچرخانید تا در درجه پایین قرار بگیرد. سپی فندک را نزدیک شمعک ببرید تا روشن شود. بعد از این کار باید دکمه را حدود 30 ثانیه در همان حالت نگه دارید در غیر این صورت شمعک خاموش می شود. بعد از 30 ثانیه می توانید دکمه را رها کنید و بچرخانید تا روی شعله بیشتر قرار بگیرد.

علت گرم نکردن آبگرمکن دیواری

گرم نکردن آبگرمکن دیواری می تواند علت های مختلفی را شامل شود. ایراد دستگاه گاهی جزیی است و می توان به سادگی بدون نیاز به تعمیرکار آن را رفع کرد و گاهی هم علت آن به خود دستگاه مربوط می شود و نیاز به سرویس کار می باشد.

در صورت گرم نکردن آبگرمکن، اول باید درجه تنظیم دمای آب بررسی شود و گاها با چرخاندن دکمه تنظیم، مساله به سادگی حل می شود. مورد بعدی که باید بررسی کنید رسوب یا جرم گرفتن سردوش حمام است که به آبگرمکن فشار می آورد و انتقال آب گرم را با مشکل مواجه می کند. خراب بودن شیرهای آب گرم هم می تواند روی عملکرد پکیج دیواری تاثیرگذار باشد. اگر با بررسی این موارد مشکل حل نشد، ایراد از خود دستگاه است.

رسوب گرفتن مبدل حرارتی علت گرم نکردن آبگرمکن دیواری

رسوب گرفتن پکیج

رسوب گرفتن مبدل حرارتی رایج ترین علت گرم نکردن آبگرمکن دیواری است. آب لوله کشی دارای املاح زیادی است که باعث جمع شدن رسوب در مخزن آبگرمکن و همچنین خود آبگرمکن می شود و به تدریج باعث رسوب لوله ها و مخزن و مبدل حرارتی می شود.

برای پی بردن به حجم این رسوب و تاثیری که به عملکرد آبگرمکن دارد کافی است رسوب ته کتری چای را تصور کنید. به طور حتم چنین رسوبی باعث گرفتگی لوله های نه چندان عریض آبگرمکن خواهد شد. در این صورت آبگرمکن باید به طور کلی رسوب زدایی شود و محفظه آب آن به طور کامل توسط سرویس کار شستشو داده شود. علاوه بر این مورد روشن نشدن شمعک نیز می تواند یکی از علت های گرم نکردن آبگرمکن دیواری باشد.

روشن نشدن شمعک علت گرم نکردن آبگرمکن دیواری

علت گرم نکردن آبگرمکن دیواری میتواند ناشی از ایراد در عملکرد شمعک باشد. خاموش شدن پی در پی شمعک یا سوخت ناقص آن به دلیل گرفتگی و خرابی می تواند باعث عدم انتقال شعله از شمعک به مشعل شده و چرخه انتقال حرارت را با مشکل مواجه کند. هرچند شمعک یک جزء کوچک و در نگاه اول کم اهمیت در سیستم پکیج دیواری می باشد اما همین جزء کوچک هم عضوی از سیستم گرمایشی ساختمان است و باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر با تمیز کردن سیستم تامین شعله مشکل حل نشد باید علت را در عملکرد ترموکوبل یا فشار گاز جستجو کرد.

اشکال در ترموکوبل

ترموکوبل در انتقال شعله از شمعک به مشعل وظیفه مهمی را برعهده دارد. ایراد در این قطعه باعث قطع ارتباط بین پیلوت و مشعل شده و شعله خاموش می شود. در این حالت باید این قطعه را تعمیر یا تعویض کرد. البته برخی اوقات مشکل به سادگی با تنظیم مهره ترموکوبل حل می شود. این قطعه معمولا قابل تعمیر نیست و باید به کلی تعویض شود.

فشار گاز کم علت گرم نشدن آب آبگرمکن دیواری

فشار گاز کم میتواند دلیل دیگر گرم نکردن آبگرمکن دیواری دانست. فشار گاز کم آبگرمکن میتواند ناشی از لوله کشی گاز منطقه یا نشتی در لوله کشی گاز ساختمان باشد. اگر اشکال در گاز کشی منطقه باشد معمولا کاری از شما بر نمی آید ولی اگر مشکل در ساختمان است باید به سرعت برطرف شود. بوی گاز در صورت نشتی در اطراف آبگرمکن مانند بوی تند سیر عمل می کند که در این صورت باید فورا دستگاه را خاموش کنید و سریعا برای سرویس دستگاه هماهنگی لازم را انجام دهید.

مشکلات لوله کشی ساختمان علت گرم نکردن آبگرمکن دیواری

علت گرم نکردن آبگرمکن دیواری می تواند ناشی از لوله کشی غیر فنی ساختمان باشد. اگر لوله کش ساختمان از لوله های با قطر کم و خم ها و انشعابات فرعی زیادی در ساختمان استفاده کرده باشد، این ایراد می تواند روی عملکرد آبگرمکن هم تاثیر بگذارد. در این صورت حتی در صورت نصب یک آبگرمکن تازه خریداری شده آب گرم کافی و دائمی نخواهید داشت و پکیج دیواری شما دائم تحت فشار کار می کند.

دودکش علت گرم نکردن آبگرمکن دیواری

مشکل دودکش پکیج

شاید در نگاه اول دود کش نقشی در علت های گرم نکردن آبگرمکن دیواری نداشته باشد اما حقیقت این است که دودکش های غیر استاندارد  می توانند خطرات جدی برای پکیج و حتی اعضای خانواده ایجاد کنند. یک دودکش غیر استاندارد نمی تواند گازها را به صورت موثر از آبگرمکن خارج کند و سیستم انتقال گرمای آبگرمکن را با مشکل مواجه می کند و باعث خاموش شدن شمعک یا مشعل خواهد شد. در تهیه دودکش استاندارد باید دقت کنید. در تعمیر پکیج نیز تعمیرکار باید استاندارد بودن دودکش را حتما بررسی کند.

نشت آب علت گرم نکردن آبگرمکن دیواری

علت گرم نکردن آبگرمکن دیواری می تواند ناشی از نشت آب باشد. اگر آب از قسمتی از آبگرمکن نشتی داشته باشد آبگرمکن نمی تواند آب را به خوبی گرم کند. لوله های سیال حرارتی آب را به مبدل حرارتی انتقال می دهند و در صورت نشتی در این لوله ها یا اتصالات آنها، این انتقال گرما در سیستم به درستی صورت نمیگیرد. در این صورت واشرها و مهره ها باید به دقت بررسی شوند تا علت نشتی پیدا شود.

خرابی مشعل علت گرم نکردن آبگرمکن دیواری

خرابی مشعل آبگرمکن

اصلی ترین قسمت سیستم گرمایشی آبگرمکن مشع آن است و علت گرم نکردن آبگرمکن دیواری می توان از این بخش نشئت بگیرد. آبگرمکن وظیفه دارد در طول زمانی که روشن است آب گرم را با دمای یکنواخت گرم نگه دارد و ایراد در عملکرد مشعل می تواند به این وظیفه خدشه وارد کند و باعث سرد و گرم شدن آب شود. گاهی مشکل مشعل جدی تر از ثابت نگه داشتن دمای آب است و پی در پی خاموش می شود. این مشکل می تواند ناشی از ایراد در برد آبگرمکن نیز باشد.

کم شدن فشار آب علت گرم نکردن آبگرمکن دیواری

یکی از مهمترین علت های گرم نکردن آبگرمکن دیواری، فشار آب کم می باشد که خود می تواند ناشی از گرفتگی و رسوب در لوله ها، ورودی، مبدل آبگرمکن و … باشد. برای اینکه این مشکل را برطرف کنید باید اقدامات مختلفی از جمله رسوب زدایی، تعمیر سیستم لوله کشی آب، نصب پمب آب، تعویض فیلتر و … را انجام دهید. ای اقدامات می تواند فشار آب گرم خروجی از آبگرمکن را افزایش دهد.

جمع‌بندی

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، علت گرم نکردن آبگرمکن دیواری می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. سیستم آبگرمکن دارای قطعات و بخش های مختلفی است که همگی داخل یک چرخه عمل کرده و باعث خروجی آبگرم دائمی با دمای ثابت می شوند. انجام تعمیرات و سرویس روی هر بخشی از این چرخه نیازمند تخصص می باشد زیرا آبگرمکن یک سیستم گرمایشی گازی است و می تواند خطرناک باشد. تعمیرکاران پکیج دیواری باید به صورت عملی و در آموزشگاه های مجهز دوره آموزش تعمیرات انواع پکیج دیواری را زیر نظر اساتید مجرب گذرانده باشند و مدرک معتبر داشته باشند. بازار کار پکیج دیواری برای تعمیرکاران متخصص و کاربلد این حوزه بسیار عالی است و درآمد سرشاری دارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
از مجموع ۶ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات