در این مقاله نحوه تعویض زغال های جاروبرقی را بررسی می کنیم. یکی از وسایل ضروری در منزل جاروبرقی می باشد. جاروبرقی ها در کارهای روزمره عصای دست خانم های خانه دار می باشد. جاروبرقی البته از آن دسته وسایل الکترونیکی که مانند یخچال دائم در خانه روشن هستند نیستند اما حداقل 2 در هفته برای جمع آوری آشغال های ریز در خانه استفاده می شوند.

یکی از قطعاتی که در کارکرد صحیح جاروبرقی تاثیر زیادی دارد زغال جاروبرقی است. زغال جاروبرقی در قسمت موتور جاروبرقی قرار دارد و اگر در زمان نیاز به تعویض این کار به موقع صورت نگیرد می تواند به سلامت موتور جاروبرقی آسیب جدی وارد کند.

هنگامی که زغال جاروبرقی با مشکل مواجه می شود به دلیل کاهش قدرت و بازدهی موتور جاروبرقی خیلی ها تصور می کنند که موتور جاروبرقی سوخته است، در صورتی که با تعویض ساده زغال جارو برقی می توان توان پیشین را به موتور بازگرداند.

در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را در مورد زغال جاروبرقی به شما انتقال دهیم و علائم تمام شدن زغال جاروبرقی را نیز معرفی کنیم. اما مهمتر از همه در این مقاله قصد داریم نحوه تعویض زغال های موتور جاروبرقی را به شما شرح دهیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کلیک کنید: آموزش تعمیرات لوازم خانگی

تعمیرات-لوازم-خانگی

دلایل تمام شدن زغال جاروبرقی

مواردی وجود دارند که باعث می شوند زغال جاروبرقی خیلی زود تمام شود. قبل از پرداختن به نحوه تعویض زغال جاروبرقی قصد داریم دلایل تمام شدن زغال جاروبرقی را شرح دهیم. با ما همراه باشید.

در لیست زیر به تمام مواردی که باعث تمام شدن زغال جاروبرقی می‌شود اشاره شده است:

  • جرقه زدن جاروبرقی
  • کاهش قدرت و راندمان کاری جاروبرقی
  • از کار افتادن موتور جاروبرقی
  • ریپ زدن موتور جاروبرقی

در ادامه بیشتر در مورد هر کدام از این علائم صحبت می کنیم و نشانه هایی تکمیلی ارائه می دهیم که شما از تمام شدن زغال جاروبرقی در صورت مواجهه با این مشکلات اطمینان حاصل کنید.

کم شدن قدرت جاروبرقی

هنگامی که جاروبرقی را تازه خریداری کرده ایم دارای حداکثر توان می باشد و به بهترین شکل کار می کند. اماهنگامی که مدتی از کارکرد جاروبرقی می گذرد متوجه کاهش توان جاروبرقی برای جمع آوری آشغال ها می شویم که این می تواند به دلیل ضعف زغال جاروبرقی باشد. اگر زغال جاروبرقی تعویض شود موتور جاروبرقی به قدرت سابق باز می گردد.

البته تمام شدن زغال تنها دلیل کاهش قدرت جاروبرقی نیست و دلایل دیگری نیز وجود دارد که باعث این ایراد می شود. البته شما در مرحله اول باید با بررسی زغال از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید تا به سراغ احتمالات بعدی بروید. بررسی این مورد باید توسط یک متخصص صورت بگیرد بنابراین توصیه می شود برای جلوگیری از اعمال آسیب و هزینه بیشتر به جاروبرقی در هنگام خرابی جاروبرقی به یک متخصص تعمیرات جاروبرقی مراجعه کنید.

ریپ زدن موتور جاروبرقی

کوتاه شدن جاروبرقی در اثر کار طولانی مدت یا مکرر از جاروبرقی کاملا طبیعی می باشد. کوتاه شدن زغال جاروبرقی باعث می شود موتور جاروبرقی به صورت صحیح کار نکند و مدام قطع شود. به این قطع و وصل شدن های مکرر به اصطلاح ریپ گفته می شود. برای رفع این مشکل اولین کاری که باید انجام دهید تعویض زغال جاروبرقی است.

از کار افتادن موتور جاروبرقی

همانطور که اشاره کردیم عمده ترین دلیلی که می تواند برای موتور جاروبرقی مشکل ایجاد کند تمام شدن زغال موتور است. اگر زغال جاروبرقی تمام شود مشکلی که پیش می آید این است که دیگر اتصالی با کلکتور انجام نمی شود. عدم اتصال به کلکتور باعث میشود موتورجاروبرق از کار بیافتد.

نحوه تعویض زغال جاروبرقی

جنس زغال موتور از گرافیت است. گرافیت یک رسانای الکتریکی بسیار خوب است. زغال های گرافیتی اصطحکاک خیلی کمی را در رفت و برگشت های خود با سطح کلکتور ایجاد می کنند. اما بازهم همان اندک اصطحکاک باعث می شود این زغال ها به مرور زمان فرسوده شوند. اگر این زغال کوتاه شود موتور ضعیف تر عمل می کند اما اگر این زغال به طور کلی تمام شود، موتور به طور کامل از کار می افتد.

برای تعویض زغال موتور جاروبرقی به زغال کربنی جدید و یک پیچ گوشتی زیر نیاز دارید.

مراحل تعویض زغال جاروبرقی

نحوه تعویض زغال های موتور جاروبرقی دارای نکات زیادی است و تعویض زغال جاروبرقی باید توسط شخصی صورت بگیرد که آموزش دیده و روی تعمیرات لوازم خانگی مسلط است. در ادامه مراحل تعویض زغال جاروبرقی را بررسی می کنیم.

قطع کردن برق جاروبرقی

قدم اول از نحوه تعویض زغال های موتور جاروبرقی این است که جاروبرقی را از برق بکشید. هنگام باز کردن جاروبرقی و انجام تعمیرات دقت داشته باشید که به هیچ وجه جاروبرقی به برق متصل نباشد.

بیرون آوردن موتور جاروبرقی

در مرحله بعد باید موتور جاروبرقی را از محفظه جدا کنید. سپس قسمتی که مخصوص نگهداری کابل می باشد را بیرون آورید. برای این کار باید پیچ های مربوطه را ابتدا باز کنید و سعی نکنید با استفاده از زور کابل را بیرون بکشید زیرا محفظه می تواند به راحتی بشکند.

جداکردن زغال‌های قدیمی از موتور

مرحله بعدی از نحوه تعویض زغال های موتور جاروبرقی جدا کردن زغال های قدیمی است. هنگامی که پوشش را جدا می کنید موتور قابل مشاهده است. حالا نوبت آن است که دو سیم اتصال دهنده را جدا کنید. هنگامی که این کار را انجام می دهید دو زغال کربنی را مشاهده می کنید. شما قصد دارید این زغال ها را جایگزین کنید. زغال ها معمولا با یک پیچ گشتی به راحتی جدا می شوند. البته یک درپوش براکتی روی زغال ها وجود دارد که باید آن را ابتدا جدا کنید.

جایگزین‌کردن زغال‌های جدید موتور

زغال های موتور به صورت مستقیم وارد قسمت مخصوص خود می شوند و به صورت عمودی در راستای کلکتور قرار می گیرند و تفاوتی ندارد که هر کدام را در کدام قسمت قرار دهید. برخی از زغال ها با زاویه وارد می شوند و به همین دلیل نیز قسمت انتهایی آنها کمی باریک تر می شود.

اگر زغال های موتور به این شکل باشند باید به جهت قرارگیری زغال ها دقت کنید. زغال ها را در این حالت باید در سمت درست خویش قرار دهید و براکت را سر جایش محکم ببندید. هنگام تعویض زغال ها حتی اگر هنگامی که هحس کردید شاید یکی از زغال ها سالم تر باشد، حتما آنها را باهم تعویض کنید تا به صورت یکسان به مرور زمان فرسوده شوند.

قطعات جاروبرقی را دوباره سر جایشان بگذارید

در مرحله آخر از نحوه تعیض زغال های موتور جاروبرقی یه بستن مجدد قطعات و مونتاژ آنها می پردازیم. تا اینجا تقریبا کار تمام است و شما باید فقط موتور را داخل محفظه قرار داده و آن رو در بدنه جاروبرقی جاگذاری کنید و قطعات را با دقت به هم پیچ کنید. کار تمام است. زغال های جاروبرقی شما تعویض شد.

جمع بندی نحوه تعویض زغال های موتور جاروبرقی

در این مقاله به آموزش نحوه تعویض زغال های موتور جاروبرقی پرداختیم. همانطور که مطالعه کردید تعویض زغال های موتور جاروبرقی باید طبق اصول و توسط یک متخصص آموزش دیده صورت بگیرد. متخصصان این حوزه تعمیر جاروبرقی و دیگر لوازم خانگی را به صورت عملی آموزش دیده اند و در کار خود باتجربه شده اند.

اگر به تعمیرات لوازم خانگی علاقه مند هستید باید قدم اول و مهمترین قدم که آموزش می باشد را محکم بردارید و در یک آموزشگاه معتبر که زیر نظر سازمان فنی حرفه ای کل کشور فعالیت می کند آموزش ببینید.

آموزشگاه فنی سازان دوره آموزش تعمیرات لوازم خانگی را در کارگاه مجهز و تحت نظر اساتید مجرب برگزار می کند. در این دوره کارآموزان تعمیرات انواع لوازم خانگی را در محیطی آموزشی به صورت عملی آموزش می بینند و برای بازار کار آماده می شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات