ماشین های اداری امروزه در انواع و برندهای مختلف تولید می شوند و پرینترها معمولا به دلیل استفاده زیاد و همینطور ناصحیح بعد از مدتی دچار مشکل می شوند. مشکلات پرینترها معمولا مشکلات رایجی هستند که تعمیرکاران این حوزه کاملا با این مشکلات آشنایی دارند. در این مقاله قصد داریم به مشکلات رایج پرینترها به همراه راه حل های رفع مشکل آنها بپردازیم. با ما همراه باشید.

کلیک کنید: آموزش تعمیرات ماشین های اداری

آموزش-تعمیرات-ماشین-های-اداری

مشکلات رایج پرینترها

در ادامه مقاله مشکلات رایج پرینترها را معرفی می کنیم و راه حل ها را شرح می دهیم.

عمل چاپ خیلی کند انجام می شود

گاهی اوقات عمل چاپ با سرعت خیلی کمی انجام می شود. برای حل این مشکل می توانید حالت چاپ پیش نویس (draft) را فعال کنید. با انجام این کار کیفیت چاپ کاهش می یابد و سرعت چاپ نیز به همان نسبت افزایش پیدا می کند. برای انجام این کار، گزینه Print and Properties را پیدا کرده و از داخل موارد باز شده مورد مربوط به افزایش سرعت چاپ را انتخاب  کنید.

از اقدامات دیگری که در افزایش سرعت چاپ موثر است، می توان از چاپ صفحات وب با حذف تصاویر گرافیکی و یا افزودن حافظه جانبی به پرینتر نام برد. اگر مرتب پرینتر شما در حال استفاده است یعنی دستورات زیادی را به پرینتر ارسال می کنید و این یعنی این دستورات در صف پرینت دستگاه قرار دارند و حافظه رم را پر کرده اند. در این مواقع باید حافظه پرینتر را خالی کنید.

البته پرینترها عمر مفید معینی دارند. طبیعتا بعد از مدتی قطعات دستگاه مستهلک می شود و سیستم پردازش آن نیز کند می شود. جلوی مستهلک شدن قطعات را نمی شود گرفت اما می توان عمر مفید دستگاه را با سرویس مرتب سالانه دستگاه افزایش داد.

مشکل دیگری که باعث کند شدن پرینتر می شود، اتصال ناکامل کابل به پرینتر است که باعث انتقال کند اطلاعات می شود. به علاوه، درایو آپدیت نشده نیز می تواند سرعت انجام کار پرینتر را کند کند.

مقاله مرتبط: نحوه عیب یابی و تعمیر پرینتر HP

مشکل نقاط زیاد یا خطوط افقی روی برگه چاپ شده

یکی از مشکلات رایج دستگاه های پرینتر وجود خطوط افقی یا نقاط سیاه خیلی زیاد غیر ضروری روی برگه چاپ شده است. این مشکل زمانی رخ می دهد که هد دستگاه گرفته باشد. در چنین حالتی جوهر درون پرینتر خشک می شود و سوزن های نازل دچار گرفتگی می شوند.

خوشبختانه در پرینترها یک دستور برای تمیز کردن هد وجود دارد. مراحل تمیز کردن خودکار هد دستگاه در پرینترهای مختلف متفاوت است. برای انجام این کار از منوی استارت گزینه Control Panel یا Devices and Printers را انتخاب کنید. ازینجا به دنبال نرم افزار Utility app برای  پرینتر خود باشید.

البته برخی پرینترها از این قابلیت پشتیبانی نمی کنند. برای اطمینان از اینکه پرینتر شما از این قابلیت پشتیبانی می کند یا نه باید به دفترچه راهنمای پرینتر خود مراجعه کنید.

مقاله پیشنهادی: نحوه عیب یابی و تعمیر پرینتر

مشکل ارسال پیغام خالی بودن کارتریج در حالی که گارتریج پر است

مشکلات رایج پرینترها

ارسال هشدار خالی بودن کارتریج یکی دیگر از مشکلات رایج پرینترها می باشد. در خیلی از موارد ارسال پیغام خالی بودن کارتریج صحیح نیست زیرا شما ممکن است حتی بعد از شارژ مجدد و یا تعویض کارتریج هم با این پیغام مواجه شوید. این در حالی است که امکان دارد هنگامی که کیفیت پرینت کاهش یافته با این پیغام روبرو شوید. در این مواقع نیز باید بدانید که حداقل 30 درصد جوهر در تونر شما باقی ماند است. پس بهتر است پیغام خالی بودن تونر را نادیده بگیرید.

مشکل پرینتر بیسیم (Wireless) من خیلی کند است

استفاده از کابل یا سیم برای برقراری اتصالات سیستم کمی سخت و دست و پاگیر است. در این مواقع استفاده از سیستم بیسیم یا Wireless می تواند مناسب تر باشد اما محدودیت هایی را به دنبال دارد. با استفاده از سیستم بیسیم، سرعت وای فای کاهش می یابد و شما باید پرینتر خود را تا حد ممکن نزدیک روتر قرار دهید تا مشکل کند شدن سرعت تا حدی جبران شود.

پرینت نگرفتن، از دیگر مشکلات رایج پرینترها

پرینت نگرفتن یکی از مشکلات رایج پرینترها می باشد. برای رفع این مشکل ابتدا از روشن بودن پرینتر اطمینان حاصل کنید. همچنین تمامی اتصالات و کابل ها را بررسی کنید و از درستی کارکرد آنها اطمینان حاصل کنید. همچنین سینی کاغذ را بررسی کنید تا کاغذ درون آن وجود داشته باشد. بررسی صف دستورات چاپ و خالی بودن حافظه پرینتر از دیگر اقداماتی است که می توانید انجام دهید. از طرفی باید از بروز بودن درایور و نرم افزارهای خود اطمینان حاصل کنید. از میزان کارتریج نیز گزارش بگیرید. کارتریج پرینترهای جوهری در صورتی که به صورت مرتب استفاده نشوند، پس از مدتی خشک می شوند.

ارور سه چراغ روشن

مچاله-کردن-کاغذ-پرینتر

ارور سه چراغ روشن یکی دیگر از مشکلات رایج پرینترها می باشد. اگر با این ارور مواجه شدید، یکی از دلایل آن، عدم توجه به نگهداری اصولی از دستگاه می باشد. اگر محیط نگهداری دستگاه نامناسب باشد، نفوذ گرد و خاک یا تخم گذاری حشرات داخل لیزر اسکنر باعث ایجاد این مشکل می شود. برای حل این مشکل باید دستگاه را پاکسازی کرد.

ارور سه چراغ روشن همچنین می تواند ناشی از گیر کردن کاغذ در پرینتر باشد. اگر مشکل گیر کردن کاغذ به طور مکرر برای دستگاه شما اتفاق می افتد، نشانه این است که در عملکرد داخلی سیستم یک مشکل وجود دارد. قطعه ای که معمولا این مشکل را ایجاد می کند غلطک دستگاه است. اگر غلطک دستگاه نتواند کاغذ را به درستی به داخل بکشد، هنگام چاپ و بیرون فرستادن کاغذ، چروک و جمع شدگی برای کاغذ اتفاق می افتد.

برای رفع این مشکل علاوه بر تعمیر غلطک دستگاه، سعی کنید از کاغذهای ارزان و دست دوم استفاده نکنید. همچنین قبل از ارسال دستور پرینت مطمئن شوید که کاغذ ها به هم نچسبیده باشند و تا خوردگی و نم یا رطوبت نداشته باشند. کاغذهای قدیمی رطوبت را جذب می کنند و با چسبیدن به کاغذهای کناری در داخل پرینتر گیر می کنند.

مشکلات رایج پرینترها : بیرون دادن برگه سفید

بیرون دادن برگه پرینت نشده و سفید از دیگر مشکلات رایج پرینترها است. اگر با این مشکل مواجه هستید معنی آن این است که درایور پرینتر شما با مشکل مواجه شده است. درایوهای قدیمی یا ناقص می توانند باعث بروز این مشکل شوند. برای رفع این مشکل با جدا کردن کابل USB، آن را دوباره راه اندازی کنید. برای عدم بروز این مشکل سعی کنید مرتب درایورهای خود را آپدیت کنید.

مشکل نصفه پرینت گرفتن پرینتر

آموزش-تعمیرات-ماشین-های-اداری

یکی از مشکلات رایج پرینترها که خیلی از کاربران از آن شکایت دارند نصفه پرینت گرفتن برگه است. برای حل این مشکل باید آپدیت بودن درایور را بررسی کنید. اما در واقع دلیل اصلی نصفه پرینت گرفتن پرینتر، کارتریج دستگاه است. سطح جوهر کارتریج باید چک شود. برای این کار می توانید از نرم افزار تخمین سطح کارتریج مربوط به برند پرینتر خودتان استفاده کنید. البته در صورت رو به اتمام بودن کارتریج، پرینتر با ارسال هشدارهایی شما را نسبت به این اتفاق آگاه می کند. اما نصفه پرینت گرفتن کاغذها نشانه اصلی منقضی بودن کارتریج است.

مشکل پرینت نگرفتن عکس

یکی دیگر از مشکلات رایج پرینترها پرینت نگرفتن عکس هاست. این مشکل معمولا برای پرینترهای جوهرافشان اتفاق می افتد. این پرینترها گاهی اوقات حتی هنگام چاپ عکس های سیاه و سفید از کارتریج رنگی جوهر می گیرند. اگر کارتریج رنگی خالی باشد، به دلیل اینکه پرینترهای جوهرافشان به صورت پیش فرض، ابتدا اولویت را روی کارتریج رنگی می گذارند، در پرینت گرفتن عکس دچار مشکل می شوند. پس توصیه می شود اگر به پرینت رنگی احتیاج ندارید پرینتر سیاه و سفید برای کارتان تهیه کنید.

اگر مشکل از کارتریج نباشد، ابتدا درایور پرینتر را بررسی کنید سپس از اتصال کامل کابل ها اطمینان حاصل کنید. اگر پرینتر شما فایل های JPEG را پرینت نمی گیرد، از نرم افزار Paint برای ارسال دستور چاپ کمک بگیرید. همچنین تنظیمات نرم افزاری چاپ عکس دستگاه خود را بررسی کنید تا صحیح باشد.

جمع بندی مشکلات رایج پرینترها

در این مقاله مشکلات رایج پرینترها را به همراه راه حل رفع مشکل بررسی کردیم. همانطور که مشاهده کردید، در اغلب مواقع، مشکل از آپدیت نبودن دروایور و یا مشکل کارتریج دستگاه است. البته مشکلات سخت افزاری متعدد دیگری نیز متوجه پرینترها می باشد که تعمیرکاران حرفه ای این حوزه با این مشکلات آشنا هستند. تعمیر ماشین های اداری یک شغل حرفه ای، تخصصی و با درآمد بالا است. تبدیل شدن به یک تعمیرکار ماشین های اداری نیاز به آموزش اصولی و حرفه ای دارد.

آموزشگاه فنی سازان یکی از بزرگترین و مجهزترین آموزشگاه های فنی حرفه ای تهران است که دوره آموزش تعمیرات ماشین های اداری را برگزار می کند. در این دوره کاراموزان علاوه بر یادگیری مهارت تعمیر انواع پرینتر در برندهای مختلف، عیب یابی و تعمیر دستگاه اسکنر، دستگاه کپی، دستگاه فکس و دستگاه های چندکاره را نیز به صورت عملی آموزش می بینند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات