همان طور که می ‌دانید در فصل تابستان یکی از مهم ترین وسیله ای که باید در تمامی منازل وجود داشته باشد، کولر گازی است. ما در این مقاله قصد داریم علت باد گرم کولر گازی را بررسی کنیم و چگونگی رفع این مشکل را به شما عزیزان آموزش بدهیم. از شما می خواهیم  تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

علت باد گرم کولر گازی چیست ؟

در فصل تابستان هنگام استفاده از کولر گازی احتمالاً به این مشکل برخواهید خورد که کولر گازی شما دچار باد گرم شود. این یکی از مشکلاتی است که امروزه هنگام استفاده از کولر گازی رخ می دهد. زمانی که کولر گازی شما باد گرم می دهد اولین موردی که امکان دارد بررسی کنید، گاز کولر است. احتمال دارد که کولر گازی شما گاز تمام شده باشد و احتیاج به شارژ مجدد داشته باشد. دلایل های بسیار زیادی وجود دارد که می تواند باعث باد گرم کولر گازی شما باشد.

دوره ی پیشنهادی : آموزش نصب کولر گازی به صورت کاملا عملی و تخصصی

علت باد گرم کولر گازی

 

12 علت اصلی باد گرم کولر گازی و نحوه رفع مشکل آن

در این قسمت به شما علت های اصلی باد گرم کولر گازی می گوییم و در ادامه آن ها نحوه رفع آن هم گفته می شود:

1- نداشتن برنامه منظم برای سرویس و نگهداری کولر گازی

خیلی از افراد زمانی که از کولر گازی استفاده می کنند، بر این باورند که وقتی کولرگازی نصب شده است احتیاج به تعمیر و یا سرویس ندارد. لازم است بدانید، هنگامی که از کولر گازی استفاده می کنید باید طی یک برنامه ریزی آن را سرویس نمایید. کولر گازی معمولا سالانه یک بار احتیاج به سرویس و یا اگر نیاز به تعمیر دارد، تعمیر شود؛ چون شما از کولر گازی هم به عنوان یک وسیله گرمایشی و هم به عنوان یک وسیله سرمایشی استفاده می‌ کنید. باید دقت کرد شما حتماً به صورت سالانه کولر گازی خود را سرویس کرده و از صحت سلامت آن مطلع شوید.

راه کار: هنگام شروع شدن فصل گرما کولر گازی خود را شستشو و روغن کاری کنید که طی استفاده به مشکل بر نخورید. حالا باید کولر گازی را هم در یک فصل که می توانید سرویس نمایید تا به مشکل باد گرم بر نخورید.

2- گرفتگی فیلتر هوا

کثیف شدن و گرفتگی فیلتر هوای کولر گازی امکان دارد باعث گرم شدن باد کولر گازی شود. بعد از مدت طولانی که از کولر های گازی استفاده می کنید، فیلتر آن با گرد و غبار های ایجاده شده درخانه کثیف می شود. این اتفاق باعث می ‌شود تا کویل های خنک کننده ای که در اسپلیت ها وجود دارند نتوانند جریان هوا از عبور دهند. این عمل باعث می شود تا کویل ها دچار برفک شده و جریان هوا داخل آن ها مسدود شود. اگر جریان هوا در کویل ها به راحتی حرکت نکند، باعث گرم شدن دستگاه می شود و باد گرم را از خودش تولید می کند.

راه کار: اگر به چنین  مشکلی برخورد کردید، حتماً فیلتر هوای کولر گازی خود را بررسی نمایید. در صورتی که فیلتر هوای شما دچار کثیفی و یا گرفتگی شده باشد، می توانید آن را تعویض نمایید. حتما بعد از درآوردن فیلتر کثیف دستگاه خودتان را کاملاً با محلول های مایع تمیز کنید.

3- کمبود گاز اسپلیت  علت باد گرم کولر گازی

اگر مدت زمان زیادی است که از کولر گازی خود استفاده می کنید و به مشکل باد گرم بر خورده اید، لازم است بدانید که امکان دارد شارژ گازی کولر گازیتان تمام شده باشد. در واقع این گاز موجود در کولرهای گازی است که باعث می شود آن ها باد خنک خارج کنند. اگر هم گاز کولر را تازه شارژ نموده باشید و به این مشکل بر خورده باشید امکان دارد گاز در دستگاه دچار نشتی شده و تمام شده باشد.

راه کار: زمانی که  به این مشکل برخورده اید حتما از یک متخصص کمک بخواهید. چون متخصصان با دستگاه هایی که دارند می توانند از این یب ها با خبر شوند. اگر گولر گازیتان احتیاج به شارژ و یا تعمیر نشتی داشته باشد برایتان انجام می دهند.

4- فن یا موتور فن از کار افتاده باشد

در کولرهای گازی فنی وجود دارد که به کمک آن پره های داخل کولر  می توانند هوا تولید کرده و به بیرون انتقال دهند. اگر فن کولر گازی دچار قطعی و یا سوختگی شود هیچ بادی را از خود برای انتقال دادن تولید نمی کند. این اتفاق باعث می شود که کولر گازی باد گرم از خود تولید کند.

راه کار: برای این که به این دلیل پی ببرید و متوجه شوید که فن یا موتور فن کولر شما دچار نقص فنی شده است. باید از یک متخصص و تعمیرکار کولر گازی کمک بگیرید؛ چون این امر احتیاج به عیب یابی داشته و حتماً باید کارشناسان آن را بررسی کنند. اگر مشکل برقی داشته باشد با یک تعمیر کوچک مشکل را رفع خواهند کرد. ولی اگر از موتور فن باشد باید موتور فن کامل تعویض گردد.

فن یا موتور فن کولر گازی

5- خرابی کمپرسور علت باد نزدن کولر گازی

کمپرسور عملیات انتقال گاز را انجام می دهید و از این رو یکی از مهم ترین بخش های کولر گازی محسوب می شود. کولر گازی که خنک کنندگی بالایی دارد بی شک از کمپرسور قدرتمندی در آن استفاده شده است. اگر کولر شما باد گرم می دهد یکی از علت های آن می تواند خرابی کمپرسور باشد. کمپرسور یک قطعه مهم و البته گران قیمت در کولر گازی است و اگر احتمال خرابی آن را می دهید لازم است فورا کولر گازی را خاموش کنید.

راه کار: کمپرسور یک قطعه کاملا تخصصی است و هرکسی نمی تواند آن را عیب یابی کند. شما باید برای عیب یابی و تعمیر یا تعویض آن حتما از تعمیرکاران نمایندگی کمک بگیرید.

6- نامناسب بودن ظرفیت کولر گازی دلیل باد گرم کولر گازی

زمانی که می خواهید کولر گازی خریداری کنید باید حتما به فضا و متراژ محلی که می خواهید از کولر گازی استفاده کنید توجه نمایید. اگر برای یک محیطی با متراژ بالا یک کولر گازی کوچک استفاده کنید مسلما آن محل خنک نمی شود و شما احساس می کنید که کولر باد گرم می دهد.

راه کار: در این موارد کولر گازی شما هیچ مشکلی ندارد، بلکه باید قبل از خرید حتما تحقیق نمایید و بدانید که برای چه متراژی از چه کولر گازی استفاده نمایید.

7- تنظیم نبودن درست ترموستات

اگر دچار مشکل باد گرم کولر گازی شده اید، تنظیم نبودن درست ترموستات هم می تواند یکی از عوامل آن باشد؛ چون ترموستات کار تنظیم دما را در کولرگازی انجام می دهد. اگر تنظیمات ترموستات به مشکل بر بخورد، شما بی شک شاهد باد گرم کولر گازی می شود.

راه کار: برای حل این مورد هم باید از یک  سرویس کار کمک بگیرید تا ترموستات کولر گازی را تنظیم نماید.

8- خرابی برد علت سرد و گرم شدن باد کولر گازی

برد در کولر گازی یکی از مهم ترین اجزای کولر گازی است. در اصل برد تمامی فرمان هایی که به کولر گازی توسط ریموت آن می دهید اجرا می کند. اگر خازن یا بخشی از آن دچار خرابی شود فن و کمپرسور آن هم دچار اختلال می شوند. خرابی برد باعث می شود کولر گازی فرمان ها را به خوبی دریافت نکند و باعث شود باد گرم و یا سرد از خود خارج کند.

راه کار: تعمیر کار برای سالم بودن و یا خرابی برد باید تمامی اجزای آن را تست نماید. هر قطعه ای که خراب شده باشد باید بلافاصله تعویض گردد.

9- پوشیده بودن کندانسور کولر گازی

خیلی از افراد در فصل زمستان از کولر گازی برای گرمایش استفاده نمی کنند. برای این که کندانسور آن خراب نشود روی آن را می پوشانند. زمانی که فصل تابستان می شود آن را بدون سرویس کردن روشن می کنند و این باعث می شود تا کولر گازی باد گرم دهد.

راه کار: روکش پنل خارجی باید زمانی که می خواهید آن را روشن کنید برداشته شود. تا باد گرم خارج شده و به داخل خانه وارد نشود.

الف – خرابی خازن کولر گازی

خازن های داخل کولر گازی اگر خراب شده باشند باعث می شود تا باد گرم دهد.

راه کار: تعمیر کار باید تمامی  خازن های داخل کولر را دانه به دانه بررسی نماید و خازن خراب را تعویض نماید.

ب- تابش مستقیم آفتاب روی کندانسور کولر گازی

اگر زمانی متوجه باد گرم از کولر گازی شدید حتما کندانسور را چک نمایید که زیر نور مستقیم آفتاب نباشد. چون کندانسور ها در فضای باز نصب می شوند امکان دارد که به چنین مشکلی بر خورد نمایید.

راه کار: اگر کندانسور کولر گازی خود را زیر نور مستقیم دیدید حتما باید جای آن را تعویض نمایید. در غیر این صورت نباید از باد گرم آن ناراضی باشید.

پ – شکستگی لوله های مسی

لوله های مسی که در بیرون و داخل کولر گازی به کار برده شده اند عملیات انتقال گاز را انجام می دهند. اگر این لوله ها دچار شکستگی و یا سوراخ شده باشند باعث می شود تا کولر گازی باد گرم از خود خارج کند.

راه کار: اگر زمانی که حس کردید لوله های مسی دچار آسیب شده اند باید آن ها را تعویض نمایید. لوله های مسی از وسیله های مصرفی در کولر گازی بوده و به مرور زمان دچار آسیب می شوند.

 

دوره ی پیشنهادی : آموزش برق صنعتی به صورت کاملا عملی و تخصصی

شکستگی لوله های مسی، علت باد گرم کولر گازی

چه زمانی نسبت به سرویس و تعمیر کولر گازی خود اقدام کنیم؟

لازم است بدانید که اگر به مشکل هایی که در قسمت پایین به شما گفته می شود برخورد کردید، باید حتما از یک تعمیر کار کمک بگیرید تا بیش از حد کولر گازیتان دچار مشکل نشود:

  • کولر گازی شما اگر خاموش شد و روشن نشد.
  • زمانی که پنل داخلی کولر گازی شما دچار یخ زدگی شده باشد.
  • هنگامی که کنترل کولر گازی با وجود باطری سالم هم کار نکند.
  • زمانی که کولر گازی مثل سابق محیط را خنک نکند.
  • کولر گازی همیشه بی صدا کار می کند و اگر دچار صدای ناهنجارشد باید از یک تعمیر کار کمک بگیرید.

این موارد ها بخشی از خرابی های موجود در کولر گازی است، ولی بهترین کار این است که زمانی که کولر گازی به مشکل برخورد فورا باید آن را خاموش کنید. چون امکان دارد وقتی روشن بماند به اجزای دیگر هم آسیب بزند.

 

سخن پایانی

امروزه استفاده از کولر گازی باعث شده است تا افراد از صدا های ناهنجار کولر های آبی خلاص شوند. ولی همان گونه که گفته شد باید حتما سالی یک بار باید کولر های گازی را سرویس کنید. در این مقاله به طور کامل به این که چه عواملی باعث می شود تا کولر گازی باد گرم از خود خارج کند توضیح داده شد. همچنین نحوه رفع تمامی مشکل ها هم بیان گردید. از این که تا انتهای مقاله علت باد گرم کولر گازی با ما همراه بودید از شما سپاس گذاریم.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات