با این مقاله می خواهیم نحوه تعمیر یخچال فریزر و رفع رایج ترین مشکلات مربوط به آن را خودمان یاد بگیریم تا هزینه تعمیر آن را پس انداز کنیم. در برخی شرایط می توانید خودتان مشکل یخچال را برطرف کنید و از مشکلات مربوط به پیدا کردن یک تعمیرکار و همانگی جهت مراجعه حضوری او خلاص شوید.

در این مقاله نحوه تعمیر یخچال فریزر شامل چهار شکل رایج از جمله خرابی یخساز، نشت آب، خنک نکردن محتویات داخل یخچال و سر و صدای بیش از حد و غیر معمول را بررسی می کنیم.

کلیک کنید: آموزش تعمیر یخچال به صورت تخصصی

آموزش-تعمیر-یخچال

دوره مرتبط: آموزش تعمیرات لوازم خانگی

 

خرابی یخساز

وقتی یخساز خراب می شود و یا تکه های خیلی کوچک یخ تولید می کند معمولا نشانه این است که منبع آب یخساز مسدود است. برای پیدا کردن و برطرف کردن مکان مسدود شده باید سه جای مختلف لوله های آب را بررسی کنید. در ادامه به جزئیات بیشتر می پردازیم.

 

یخ زدن لوله ورودی

برای رفع یخ زدگی لوله ها در فرآیند نحوه تعمیر یخچال فریزر ، ابتدا ورودی آب به محفظه یخساز را بررسی کنید. اگر فشار آب در لوله کم باشد، امکان دارد آب در قسمتی از این لوله که نزدیک یخساز است یخ زده باشد. در این حالت آب قبل از رسیدن به یخساز یخ می زند. برای خارج کردن یخساز ابتدا پیج های اتصال یخساز به بدنه را جدا کنید. سپس سیم های آن را جدا کنید تا بتوانید شیر ورودی یخساز را بررسی کنید.

یخ داخل شیر ورودی را بوسیله یک سشوار آب کنید. به این کار ادامه دهید تا یخ داخل لوله ورودی کاملا آب شده و کامل تخلیه شود و دیگر آبی از درون لوله چکه نکند.

 

گرفتگی سوپاپ نگهدارنده

بیشتر یخسازها به منبع آب خانگی متصل هستند. یک مشکل مرتبط با سوپاپ نگهدارنده این است که میله داخل سوراخ لوله امکان رسوب گرفتگی دارد. خوشبختانه تمیز کردن این گرفتگی کار آسانی است. فقط باید ابتدا سوپاپ نگهدارنده را پیدا کنید. اگر پشت یخچال را نگاهی بیندازید یک لوله زیر آن پیدا می کنید که به سوپاپ نگهدارنده رسیده است. اگر آنجا نبود باید زیر سینک آشپزخانه را بررسی  کنید.

بعد از پیدا کردن سوپاپ، ابتدا آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا باز شود. سپس رسوبات را از روی میله آن پاک کنید. در آخر آن را نصب کرده و دوباره شیر را باز کنید.

 

تعویض شیر ورودی

در پشت یخچال یک شیر ورودی الکتریکی وجود دارد. که راه منبع آب به یخساز را قطع و وصل می کند. اگر با اقداماتی که تا به اینجا انجام دادیم مشکل حل نشود باید این شیر را تعویض کنید. قبل از تعویض این شیر، مطمئن شوید راه ورود آب به آن مسدود نیست. جریان آب را از طریق سوپاپ قطع کنید و لوله ای که از منبع آب آمده را از سوپاپ ورود بکشید.

شیر را درون یک سطل نگه دارید و سوپاپ ورودی را باز کنید. اگر آب از لوله خارج شود یعنی منبع آب مشکلی ندارد و خرابی از شیر ورودی است. برای تعویض شیر ورودی، پنل پوششی را باز کرده و پیچ های نگهدارنده سوپاپ را باز کنید. سیم ها را بکشید و مهره های اتصال لوله های آب را باز کنید. پس از اتصال شیر جدید همین مراحل را به طور برعکس انجام دهید. وقتی این مراحل تکمیل شد یخچال را مجدد به منبع آب متصل کنید و قبل از هل دادن یخچال به سر جای خود مطمئن شوید نشت آب وجود ندارد.

نحوه-تعمیر-یخچال-فریزر

 

 

تعمیر حرفه ای خرابی یخساز توسط تعمیرکار

در نحوه تعمیر یخچال فریزر در یخچال های ساید بای ساید قسمت یخساز دچار خرابی هایی می شود. معمولا این خرابی به این صورت اتفاق می افتد که یخ با قطعات کوچک تولید می شوند که قابل استفاده نیستند. گاهی اوقات نیز یخ ها به صورت خورد بیرون می آیند.

در حالتی که یخ سالم بیرون نمی آید و یخ خورد بیرون می آید علت این است که قسمت یخساز دارای یک بوبین وجود دارد که به صورت آهنربا در می آید و یک اهرم را تکان می دهند و با تکان خوردن اهرم دهنه باز شده و یخ سالم بیرون می آید.  بوبین می تواند 12 ولت، 24 ولت و یا می تواند 220 ولت باشد. اگر 220 ولت باشد با برق شهری کار می کند و برق AC خواهد بود.

اگر بوبین 12 یا 24 ولت باشد با برق DC می کند.  به احتمال زیاد در این حالت بوبین سوخته است. اگر بوبین سالم باشد در قسمت نمایشگر یک دکمه تنظیم وجود دارد. بر فرض بگیریم دکمه سالم است. اگر دکمه سالم باشد و بوبین نیز مشکلی نداشته باشد مشکل از برد دستگاه است. برد دستگاه فرمان نمی دهد.

مشکل دیگر این است که یخساز یخ های با قطعات کوچک بیرون می دهد. در پشت یخچال یک شیر برقی شبیه به همان شیر برقی که در ماشین لباسشویی و ظرفشویی میبینید وجود دارد. به احتمال زیاد به دلیل فشار آب کم است و آب کمی به یخساز وارد می شود. روی دفتر چه راهنمای یخچال ها برای زمان فعال بودن شیر برقی یک زمان مشخص وجود دارد. می توان این زمان را از روی دفترچه راهنمای یخچال بررسی کرد و آن را افزایش داد.

احتمال دیگر این است که شیر برقی نیم سوز شده است و داخل آن خاصیت آهنربایی به طور کامل انجام نمیشود و برای همین هم دریچه کمتر باز می شود و آب کمتری وارد مخزن جایخی می شود.

احتمال دیگر از توری پشت شیر برقی است. شیرهای برقی همگی در قسمت پشتی دارای توری هستند. گاهی این توری در اثر سولفاته کردن تا آهک گرفتن مسدود می شود. اگر این توری تمیز شود فشار آب زیاد میشود و مشکل برطرف خواهد شد.

مساله دیگر وجود فیلتر در پشت یخچال است. این فیلتر به شکلی مانند یک تصفیه آب عمل می کند. این فیلترها معمولا بعد از 6 ماه رسوب می گیرند و باعث کاهش فشار آب می شوند.

تمام مواردی که در بالا آمده باید یک به یک بررسی شوند تا منبع مشکل پیدا شود.

نشتی آب از یخچال

در نحوه تعمیر یخچال فریزر خروجی های منبع آب یخچال که به یخساز یا آبسردکن متصل هستند گاهی نشتی پیدا کرده و باعث جمع شدن آب زیر یخچال می شوند. اما گاهی این مشکل در یخچال هایی که دارای یخساز و آبسردکن نیستند نیز اتفاق می افتد. در فرآیند طبیعی هر یخچالی چگالش آب و ذوب شدگی یخ  وجود دارد. وقتی سیستم به هر دلیلی نمیتواند این دو فرآیند را درست انجام دهد در نهایت این مشکل به نشتی آب در داخل یا خارج یخچال منجر می شود.

 

قسمت های مستعد برای نشت در یخچال

ابتدا خروجی های منبع آب را چک کنید. اگر یخچال شما یخساز یا آبسردکن دارد برای بررسی نشتی آب ابتدا آن را از برق بکشید. اگر لوله های مسی و یا پلاستیکی نشتی دارند باید تعویض شوند. اگر شیر ورودی نشتی دارد مهره های آن باید کاملا محکم شوند. لوله ها معمولا بوسیله پیچ و مهره به شیر ورودی و سوپاپ نگهدارنده متصل شده اند که باید از محکم بودن این اتصالات مطمئن شد.

یخچال را با یک تراز بررسی کنید

در نحوه تعمیر یخچال فریزر آب داخل یک سینی زیر یخچال چکه می کند و بخار می شود. اگر یخچال شما تراز نباشد و شیب زیادی داشته باشد آب به خارج سینی می ریزد. تراز کردن یخچال می تواند این مشکل را برطرف کند. برای تراز کردن یخچال باید آن را هم در راستای طول یخچال و هم عرض یخچال تراز کنید. می توانید برای انجام دقیق تر این کار از یک تراز کمک بگیرید.

 

از پیچ های تراز استفاده کنید

در نحوه تعمیر یخچال فریزر اگر قاب زیر یخچال را باز کنید. دو عدد پیچ تنظیم ارتفاع می بینید که می توانید از آنها برای تراز کردن یخچال کمک بگیرید. با چرخاندن این پیچ ها می توانید ارتفاع یخچال را کم و زیاد کنید.

 

حفره تخلیه آب را تمیز کنید

در نحوه تعمیر یخچال فریزر اگر لوله تخلیه آب فریزر گرفته باشد آب به محفظه زیر یخچال یا زمین نشت می کند. برای باز کردن گرفتگی ابتدا پنل رویی را باز کنید. پیج ها را باز کرده و با یک سشوار یخ زدگی ها را آب کنید. با یک اسفنج یخ آب شده را تخلیه و تمیز کنید. یک لوله به حفره تخلیه وارد کنید و با استفاده از فوت کردن سعی کنید آشغال های ریز را از تخلیه کنید.

بهتر است از لوله ای استفاده کنید که دقیقا اندازه حفره باشد. سپس قبل از قرار دادن مجدد پنل، یک فنجان آب داخل لوله بریزید تا مطمئن شوید که آب را به طور صحیح تخلیه می کند.

 

تعمیر حرفه ای مشکل نشتی آب از یخچال توسط تعمیرکار

در نحوه تعمیر یخچال فریزر برای مشکل نشتی آب باید به سراغ تریزون رفت. پشت تریزون یک المنت وجود دارد. هنگامی که این المنت روشن می شوند برفک ها آب می شوند. برفک های آب شده وارد ناودونی می شوند و سپس به شیلنگ وارد می شوند و در نهایت از طریق شیلنگ به بیرون یخچال و روی یک کاسه که در پشت یخچال قرار دارد می ریزند. این کاسه روی کمپرسور قرار داده شده است.

این اتفاق دو مزیت دارد. هم آب سرد خروجی از شیلنگ بدنه کمپرسور را خنک می کند و هم گرمای کمپرسور باعث می شود این آب تبخیر شود. اگر این قسمت بگیرد و سولفاته کند، آب در کف سینی جمع می شود. وقتی شما در یخچال را باز می کنید در کف یخچال آب می بینید. که این مشکل با برطرف کردن رسوب حل خواهد شد.

 

یخچال خوب خنک نمی کند

خنک نکردن یخچال یکی از موارد مهم در نحوه تعمیر یخچال فریزر است. مشکلات زیادی وجود دارد که می تواند منجر به خروج سرما از داخل یخچال شما شود. این مشکل ممکن است به آب شدن بستنی داخل جایخی یا گرم ماندن آبمیوه منجر شود. اگر مشکل از قطعی برق نباشد و در حالی که یخچال روشن است خنک نمی کند، اقداماتی که در ادامه آمده می تواند به رفع مشکل کمک کند.

 

تنظیم کننده دمای یخچال را بررسی کنید

در نحوه تعمیر یخچال فریزر ابتدا ترموستات و هواکش یخچال را بررسی کنید. پیچ تنظیم دما داخل یخچال می تواند توسط کودکان کنجکاو جابجا شود. بررسی کنید که این پیچ در دمای بسیار بالا قرار نگرفته باشد. همچنین اطمینان حاصل کنید که هواکش داخل یخچال و فریزر با مواد غذایی و نایلون هایی که داخل آن قرار دارد مسدود نشده باشد. این هواکش ها هوای سرد را داخل یخچال به چرخش در می آورند.

سیم پیچی های یخچال را تمیز کنید

در نحوه تعمیر یخچال فریزر برای اینکه یخچال شما سرمای خوبی تولید کند. هوا باید آزادانه داخل سیم پیچی های چگالنده جریان داشته باشد. در یخچال های قدیمی تر این سیم پیچی ها در پشت یخچال قرار دارند. جعبه های مواد غذایی که در بالای یخچال قرار می گیرد می تواند در این جریان هوا تاثیر بگذارد. سیم پیچ بیشتر یخچال های جدید در زیر یخچال قرار دارد که احتمال دارد با آشغال و گرد و خاک مسدود شود. حتی اگر یخچال شما خوب کار می کند شما باید سالانه این قسمت را باز و آن را تمیز کنید تا بازدهی یخچال شما افزایش یابد.

برای این کار می توانید از فرچه های با دسته بلند استفاده کنید و گرد و خاک و مو را از زیر و بین سیم پیچ ها تمیز کنید.

فن یخچال را با جارو برقی گردگیری کنید

نحوه-تعمیر-فن-یخچال

وقتی سیم پیچی هایی که در پشت یخچال قرار دارند داغ می شوند، با استفاده از یک فن خود را خنک می کنند. جمع شدن گرد و غبار می توان جریان هوا را کند و خنک سازی را با مشکل روبرو کند. برای برطرف کردن این مشکل یخچال را از برق بیرون کشیده و پنل پشتی آن را باز کنید. سپس فن آن را با جارو برقی گردگیری کنید. در آخر یخچال را دوباره به برق بزنید تا مطمئن شوید فن دوباره به کار می افتد.

خرابی برد یخچال

در نحوه تعمیر یخچال فریزر یکی از مهمترین موارد در نحوه تعمیر یخچال تعمیر برد آن است. اگر یخچال غذا را به اندازه کافی خنک نمی کند، دلیل این مساله می تواند سوختن مدار یا چسبیدگی رله مدار باشد. در چنین مواردی قبل از تماس با تعمیرکار این ترفند را انجام دهید. یخچال را از برق بکشید. قاب فلزی و پنل کارتنی پشت یخچال را باز کنید تا به مدار دسترسی پیدا کنید. مدار را به دقت بررسی کنید تا ببینید آیا لکه سوختگی روی آن پیدا می کنید یا نه. اگر قطعه ای سوخته باشد می توانید آنها را خریداری کرده و جایگزین کنید. اگر مشکل حل نشد باید برد را جدا کرده و به یک متخصص تعمیرات برد لوازم خانگی مراجعه کنید.

 

تعمیر حرفه ای مشکل خنک نکردن محتویات داخل یخچال

در نحوه تعمیر یخچال فریزر این مشکل دلایل متعددی می تواند داشته باشد. حتی اگر یخچال شما نو باشد اگر یخچال را تا ظرفیت نهایی تکمیل کنید و آن را تا نهایت ظرفیت محتوا پر کنید محتویات یخچال خنک نخواهد کرد. تبادل هوای خنک باعث سرد شدن مواد داخل یخچال می شود.

 

سر و صدای غیر معمول یخچال

در این بخش نحوه تعمیر یخچال فریزر را از جهت سر و صدا بررسی می کنیم. مشکل سر و صدای یخچال می تواند ناشی از کمپرسور یا کندانسور باشد که در زیر یخچال قرار دارند. این مشکل همچنین می تواند ناشی از موتور فن تبخیر کننده داخل فریزر باشد.

در فریزر را هنگامی که یخچال در حال کار می باشد باز کنید. اگر سر و صدا در حالت باز بودن در بیشتر نشد یخچال خود را جلو بکشید. بیشتر یخچال ها دارای یک فن کندانسور هستند. پنل پشتی را باز کنید و نگاهی بیندازید. متوجه خواهید شد که صدا از فن می باشد یا کمپرسور. اگر کمپرسور شما صدا می دهد بهترین راه عوض کردن کل یخچال است. اگر مشکل از فن موتور باشد باید پیچ های آن را باز کرده و آن را از برق بکشید و یک فن جدید نصب کنید.

 

طریقه تعویض فن یخچال

در نحوه تعمیر یخچال فریزر به تعویض فن یخچال می رسیم. اگر هنگام باز کردن در فریزر صدا بیشتر شود، فن موتور تبخیر کننده تولید کننده این سر و صداست. پیچ های فن را از دیواره پشتی باز کرده و سیم های آن جدا کنید. سپس فن جدید را سرجای قبلی محکم پیچ کنید و سیم ها را دوباره متصل کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات