گاهی اوقات ممکن است متوجه بوی بد یخچال شوید. اولین دلیلی که به ذهن هر کسی خطور می کند وجود مواد فاسد در یخچال است. اولین اقدامی که در راستای رفع این مشکل انجام می شود نیز تمیز کردن یخچال است. اما گاهی اوقات حتی بعد از تمیز کردن یخچال نیز متوجه وجود بوی بد در یخچال می شوید. اما دلایل بوی بد یخچال چیست؟

مشکل اینجاست که دلیل بوی بد یخچال لزوما وجود مواد غذایی فاسد نیست و اتفاقا به این دلیل که همه مواد غذایی در یخچال سرد می باشند بوی نامطبوع شدیدی از آنها در فضای یخچای منتشر نمی شود. عمدتا دلایل بوی بد یخچال ناشی از استفاده غیر صحیح کاربر و استانداردهای ضعیف در مهندسی و ساخت یخچال ناشی می شوند. در این مقاله دلایل بوی بد یخچال را بررسی می کنیم.

دوره پیشنهادی: آموزش تعمیرات لوازم خانگی ( پک کامل )

تعمیرات-لوازم-خانگی

دلایل بوی بد یخچال 

در ادامه دلایل بوی بد یخچال را بررسی می کنیم و همچنین راه حل رفع آنها را نیز بیان کنید.

خرابی کمپرسور علت بوی بد یخچال

خرابی قطعات مختلف یخچال می تواند یکی از دلایل بوی بد یخچال باشد. کمپرسور یخچال یکی از قطعات مهم و در واقع قلب یک یخچال است که در صورت عدم هوادهی مناسب باعث بو گرفتن یخچای می شود. اگر فضای قرارگیری موتور یخچال مناسب نباشد و جریان هوا نتواند اطراف یخچال ایجاد شود به موتور یخچال آسیب جدی وارد می شود.

مقاله مرتبط: بهترین راه پیدا کردن نشتی گاز یخچال

وجود نشتی گاز مبرد از دلایل بوی بد یخچال

یکی از دلایل بوی بد یخچال وجود نشتی گاز یخچال است. گاز موجود در یخچال که به گاز فریون یا مبرد در بازار شناخته می شود با چرخش در لوله های کندانسور باعث جذب گرمای داخل یخچال و خنک کردن موارد غذایی می شود. اگر به دلیل وجود نشتی گاز یخچال در فضای داخلی یخچال پخش شود موجب ایجاد بوی بدی می شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید به کمک یک متخصص تعمیرات یخچال، محل نشتی را پیدا کرده و مسدود کنید. همچنین باید برای افزایش بازده یخچال باید دوباره به لوله ها گاز تزریق کنید.

این قسمت از یخچال چنانچه دچار مشکل بوی بد شود، بوی نامطبوع را در طولانی‌مدت ایجاد خواهد کرد. گاز یخچال به علت هوا رسانی سرد به داخل یخچال می‌تواند علت بوی بد یخچال باشد. این کار هم در تمام مدتی که یخچال به برق متصل است، انجام می‌شود.

مقاله پیشنهادی: علت یکسره کار کردن یخچال

تأثیر مارک و برند یخچال در بوی بد یخچال

برند محصول جزو دلایل بوی بد یخچال نمی باشد زیرا طراحی، مهندسی و ساخت یخچال ها به شکلی است که اصول کار تمام یخچال ها تقریبا شبیه به هم می باشد و هر یخچالی با هر برندی ممکن است دچار این مشکل شود. بهترین برندهای یخچال مانند سامسونگ و ال جی نیز دچار این مشکل می شوند.

تأثیر مواد غذایی در بوی بد یخچال

گاهی اوقات مقداری از باقی مانده غذا را به جای دور ریختن در گوشه ای از یخچال نگه داری می کنیم تا بعدا آن را استفاده کنیم، اما به کلی آن را فراموش می کنیم و این تکه غذا برای هفته ها پشت مواد غذایی دیگر می ماند و به چشم نمی آید. در این مواقع خرابی و فساد این مواد ماده غذایی باعث بو گرفتن یخچال خواهد شد. همچنین به طور کلی غذاهای چرب می تواند باعث افزایش بوی بد یخچال شوند. برای پیشگیری از بروز بوی بد در یخچال بهتر است هر ماه به صورت مرتب یخچال را مرتب کنید. برای تمیز کردن فضای داخلی یخچال حتما از مواد شوینده طبیعی استفاده کنید و استفاده از مواد شوینده شیمیایی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

مقاله مرتبط: علت یخ زدن داخل یخچال

خراب شدن قطره‌چکان یخچال از دلایل بوی بد یخچال

خرابی قطره چکان یکی دیگر از دلایل بوی بد یخچال می باشد. یکی از مواردی که در یخچال های مختلف اتفاق می افتد خراب شدن قطعه ای به نام قطره چکان است. وظیفه این قطعه جذب رطوبت یخچال و همچنین کمک به یخچال در سرد کردن هوای داخل یخچال است. اگر قطره چکان یخچال دچار خرابی شود رطوبت فضای داخل یخچال را فرا می گیرد و در دراز مدت بوی بد یخچال را فرا می گیرد و غذاها نیز یخ زده و داخل یخچال پر از برفک می شود. برای رفع این مشکل باید با یک متخصص آموزش دیده تعمیرات یخچال تماس بگیرید. البته برای از بین بردن بوی بد یخچال می توان از خوشبوکننده های یخچال استفاده کرد. برای تمیز کردن یخچال نیز خوشبوکننده هایی وجود دارد.

دلایل بوی بد یخچال : مناسب نبودن دمای یخچال 

یکی از دلایل بوی بد یخچال مناسب نبودن دمای یخچال است. برای هر یخچال دمای مناسب نسبت به کارایی موتور و مهندسی ساخت متفاوت است. برای پی بردن به بهینه ترین درجه کار یخچال خود باید به دفترچه راهنمای یخچال خود مراجعه کنید. دمای داخل یخچال به طور کلی باید بین 2 الی 3 درجه باشد تا مواد غذایی خراب نشود.

علاوه بر تمامی موارد گفته شده نامناسب بودن دمای یخچال هم می تواند از عوامل تولید بوی بد در یخچال باشد. برای این که متوجه شوید بهترین دما برای یخچال شما چه دمایی است بهتر است که به دفترچه راهنمای یخچال مراجعه کنید یا در داخل اینترنت مدل یخچال خود را جستجو کنید. به طور کلی دمای درون یخچال باید بین 2 الی 3 درجه سانتی گراد باشد تا مواد غذایی زود فاسد نشوند. در مناطق مرطوب هم باید دمای یخچال کمی متفاوت تر تنظیم شود.

رطوبت و باکتری

قرار دادن پارچ های زیاد آب با در باز و مواد غذایی بدون درپوش در یخچال باعث تجمع باکتری و رطوبت در یخچال می شود. به طور طبیعی باکتری ها در چنین مکانی رشد می کنند.  مکان مناسب برای رشد باکتری ها مکانی تاریک و مرطوب است. با تمیز کردن مداوم فضای داخل یخچال می توانید از این مشکل جلوگیری کنید.

خرابی فن از دلایل بوی بد یخچال

فن یخچال مسئول گردش هوا در داخل یخچال و رساندن هوای خنک به تمامی بخش های مختلف فضای داخل یخچال است. اگر فن یخچال به هر دلیلی از کار افتاده باشد هوای خنک نمی تواند به درستی در یخچال به گردش در بیاید و بنابراین دمای داخل فضای یخچال یکنواخت نخواهد بود و ممکن است همین دلیلی بر فاسد شدن مواد غذایی در برخی طبقات یخچال باشد.

اجازه دهید هوا در داخل یخچال به گردش در بیاید

یکی از دلایل بوی بد یخچال گردش نکردن هوا در داخل یخچال است. گاهی اوقات فن یخچال سالم است و با بازدهی خوب کار می کند اما قرار دادن مقدار زیادی مواد غذایی در داخل  یخچال از جمله مشمع های میوه و بطری ها و کارتن های بلند و کیسه های چسبیده به هم باعث می شود هوا نتواند به خوبی در یخچال به گردش در آید. همین عامل می تواند باعث شود برخی مواد غذایی داخل یخچال بو بگیرند. پی دقت داشته باشید که از قرار دادن بیش از حد مواد غذایی در طبقات و پر کردن یخچال به شدت بپرهیزید.

دوره پیشنهادی : آموزش تعمیرات یخچال 

تمیز کردن سینی یخچال

یخچال ها عمدتا در قسمت زیرین خود دارای یک سینی می باشند که آب یخچال پس از چکیدن در آنجا جمع می شود. چون محیط خارجی یخچال به خصوص در تابستان بسیار گرم است این آب بعد از مدتی بوی بدی می گیرد و بوی آن در اطراف یخچال پخش می شود. برای خالی کردن آب سینی یخچال باید آن را جلو بکشید و محتویات سینی را خالی کنید. سپس با یک تکه اسفنچ که آغشته با جوش شیرین است سینی را به خوبی تمیز کنید. گاهی اوقات بوی بد از موتور یخچال و کندانسور آن است که بهتر است در این مواقع با احتیاط یخچال را جلو بکشید و پس از خاموش کردن یخچال کمپرسور و لوله های کندانسور پشت یخچال را با نهایت احتیاط تمیز کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات