نقش ها و تفاوت های میان تابلو برق و سوئیچ برد

سوئیچ برد و تابلو برق دو سیستم مهم هستند که کنترل چگونگی برق رسانی به مدارهای الکتریکی را برعهده دارند. گاهی اوقات این دو واژه به جای همدیگر به کار برده می شوند.

با این حال، باید به یاد داشته باشید که این دو سیستم نقش های متفاوتی دارند و معمولاً برای این که در در مجموعه در کنار یکدیگر کار کنند طراحی می شوند تا هماهنگی و محافظت را به بالاترین حد خود برسانند.

به دلیل این که آن ها دارای قابلیت ها و نقش های متفاوت اند برای نصب در سیستم ها و سطوح مختلفی از شبکه های الکتریکی نیز مناسب هستند.

این که در یک سیستم برق از تابلو برق استفاده شود یا سوئیچ برد و یا هردو، تا حد زیادی به طراحی و نیازهای آن سیستم بستگی دارد.

برای این که بهتر متوجه شوید استفاده از هریک در چه زمانی مناسب است به نقش ها و تفاوت های آنان نگاهی می اندازیم.

کلیک کنید: آموزش برق صنعتی در کارگاه مجهز و با اساتید مجرب 

آموزش برق صنعتی

تابلوی برق چیست؟

تابلو برق به مجموعه ای از قطعات سوئیچینگ مورد نیاز مدارهای الکتریکی ولتاژ پایین، ولتاژ متوسط و ولتاژ بالا گفته می شود.

تابلو برق دارای قطعات سوئیچینگ و محافظت کننده می باشد از جمله فیوزها، مدار شکن ها، ایزولاتورها، کلیدهای قطع کننده مدار، رله ها و دیگر قطعاتی که جریان برق را کنترل می کنند.

از این قطعات استفاده می شود تا جریان نیروی الکتریکی را در ترنسفورماتورها، موتورها، ژنراتورها، خطوط انتقال برق و همچنین در شبکه های برق موجود در خانه ها، مکان های تجاری، صنعتی، سیستم های انتقال و توزیع روشن و خاموش کنند.

تابلو برق دارای دو جزء اصلی است :

  • قطعه ی مربوط به قطع و وصل یا هدایت برق مانند یک فیوز، مدار شکن، یا صاعقه گیر که می تواند در هنگام وجود مشکل جریان برق را قطع کند.
  • قطعات کنترل کننده ی برق مانند رله های حفاظتی، کنترل پنل ها، مبدل های جریان و دیگر قطعاتی که نظارت، محافظت و کنترل اجزای هدایت کننده ی برق و تجهیزات الکتریکی را برعهده دارند.

کلیک کنید: دوره های فنی حرفه ای آموزشگاه فنی سازان با کیفیت عالی و تخفیف ویژه

تابلو برق ها در تأسیسات مختلف برای اهداف متفاوتی نصب می شوند. در تأسیسات صنعتی، تابلو برق کنترل برق در طی فرایند تولید را برعهده دارد در حالی که در خدمات رفاهی و شهری از تابلو برق برای مدیریت شبکه ی برق استفاده می شود.

در ساختمان های تجاری تابلو برق وظیفه ی تأمین و کنترل برق وسایل مصرف کننده ی انرژی و محافظت از این ابزارها و کل تأسیسات را برعهده دارد.

در شرایط عادی تابلو اجازه ی روشن و خاموش شدن ژنراتورها، تجهیزات الکتریکی، انتقال دهنده ها، توزیع کننده ها و دیگر مدارها را صادر می کند.

با این حال، تابلو برق به گونه ای طراحی شده است که در شرایط وجود خطا و مشکل آن را تشخیص دهد و جریان برق را در بخش درگیر مشکل قطع کند و این بخش را جدا کرده و اتصال آن با مدار سالم را قطع کند.

به منظور داشتن عملکردی سودمند، تابلو باید سریع عمل کند و دارای قابلیت کنترل دستی باشد تا در شرایطی که کنترل خودکار از کار می افتد بتواند مورد استفاده قرار گیرد.

به دلیل خطرناک بودن میزان ولتاژ و جریانی که تابلو برق ها هدایت آن ها را برعهده دارند، پنل دسترسی به آن ها باید محدود به یک چهارچوب باشد و این بستگی به نوع تأسیسات مربوطه دارد.

تابلو برق ها دارای انواع بیرونی و درونی می باشند. در تابلو برق های بیرونی یک حصار که روی آن علائم خطر نصب شده اند دسترسی به تابلو برق را محدود می کنند.

این در حالی است که تابلو برق های موجود در ساختمان های صنعتی و تجاری در داخل یک محفظه ی فلزی قرار می گیرند تا از برخورد عناصر زنده با اجزا و قطعات جلوگیری شود.

سوئیچ برد الکتریکی

 منظور از سوئیچ برد یک پنل بزرگ،مجموعه ای از پنل ها، یک چهارچوب ساختاری یا مجموعه ای از چهارچوب های ساختاری است که روی آن ها ممکن است اجزایی شامل باس ها، کلیدها، و قطعات محافظتی و سایر قطعات کنترل کننده نصب شده باشد.

این قطعات نصب شده ممکن است روی پنل، پشت آن و یا روی هردوی آن ها نصب شوند. تجهیزات توزیع برق طراحی شده اند تا مجدداً جریان برق را از یک یا چند منبع به طرف بخش ها و یا سیستم های مصرف کننده مختلف هدایت و کنترل کنند.

بنابراین سوئیچ برد می تواند به منظور توزیع برق به دستگاه های مصرف کننده، تجهیزات کنترل کننده، مبدل ها، پنل بردها و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

نقش اصلی سوئیچ برد این است که باعث می شود جریان برق ورودی بین مدارهای کوچک مستقل براساس میزان نیازشان تقسیم شود.

بر اساس میزان جریان مصرفی هر بخش برای آن مدار شکن مناسب و محافظ هایی برای افزایش بیش از حد جریان انتخاب می شود.

بعضی از سوئیچ بردها نظیر سوئیچ برد هایی که در ساختمان های مسکونی استفاده می شوند دارای قابلیت اندازه گیری میزان برق مصرفی هر یک از مدارها می باشند.

تفاوت تابلو برق و سوئیچ برد

مهمترین تفاوت بین آن ها میزان ولتاژی است که آن ها برای مدیریت آن طراحی شده اند.

اغلب سوئیچ بردها برای ولتاژهای کمتر از 600 ولت طراحی شده اند در حالی که سیستم های تابلو برای ولتاژهای بالاتر تا میزان 350 کیلو ولت طراحی شده اند.

در سخت افزار و نوع طراحی این دو سیستم تفاوت های اساسی وجود دارد. برای مثال به علت نقش های تابلو برق ها و قابلیت مدیریت برق ولتاژ بالا، آن ها از قطعاتی همچون مدار شکن های پر قدرت استفاده می کنند.

به علاوه، این نوع مدار شکن ها و دیگر قطعات می توانند در حالی که سیستم هنوز فعال است تعویض و یا کنار گذاشته شوند.

تابلو ها سیستم هایی هستند که می توانند برق دیگر مدارها و دستگاه های مصرفی را قطع و وصل کنند. بنابراین شامل قطعاتی همچون فیوز، مدار شکن و رله ها می شوند.

سوئیچ بردها نیز دارای قطعاتی شبیه به تابلو برق ها هستند. با این وجود ، سوئیچ برد به پنل یا چهارچوب و یا مجموعه ای از چهارچوب ها کفته می شود که بر روی آن ها باس ها و تجهیزاتی همچون قطعات حفاظتی و کلیدها نصب شده است.

تابلو برق ها دارای ساختاری بسیار مقاوم، انعطاف پذیری و قابلیت اعتماد بیشتر هستند. با این حال آن ها نسبت به سوئیچ بردها گران تر هستند.  

جمع بندی تفاوت میان تابلو برق و سوئیچ برد

در این مقاله تفاوت های میان تابلو برق و سوئیچ برد را بررسی کردیم. نصب و مونتاژ تابلو برق یکی از دوره های برق آموزشگاه فنی سازان می باشد که به دلیل فرصت های شغلی عالی و درآمد بالا بسیار محبوب است و کلاس های یان دوره به صورت مرتب و ترمیک برگزار می شود. آموزش مونتاژ تابلو برق صنعتی زیر نظر اساتید مجرب و در کارگاهی کاملا مجهز برگزار می شود و شما تمام تجهیزات و لوازمی که برای بازار کار واقعی به آنها نیاز دارید را در این دوره در دسترس خود دارید و با آنها در طول دوره تمرین می کنید تا کاملا مسلط شوید. این دوره یک دوره کاملا عملی می باشد که تحت نظر سازمان فنی و حرفه ای برگزار می شود و تمامی کارآموزان با آموزش های کاملا کاربردی این دوره برای بازار کار واقعی آماده می شوند. در پایان دوره نیز مدرک رسمی و معتبر از سازمان فنی و حرفه ای کل کشور به کارآموزان اعطاء می شود.

دوره آموزش مونتاژ تابلو برق در آموزشگاه فنی سازان

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات