نکات تعمیر ساعت

در این مقاله مهمترین نکات تعمیر ساعت مورد بررسی قرار می گیرد. ساعت شما به ناچار روزی به تعمیر احتیاج پیدا می کند. البته اگر از ساعت خود بصورت مرتب و روزانه استفاده نمی کنید ساعت شما بعد از شاید 5 تا 10 سال به تعمیر نیاز پیدا خواهد کرد ولی اگر دائم از ساعت خود استفاده می کنید این زمان کمتر است. اگر ساعت شما از نوع کوارتز باشد به دلیل ساده بودن ساختار آن فقط وقتی ساعت شما باتری تمام می کند نیاز به تعمیر پیدا خواهد کرد که این حدود دو 2 تا 10 سال به طول خواهد انجامید. ساعت های کوارتز به ندرت به تعمیرات مکانیکی نیاز پیدا خواهند کرد.

برای خیلی ها هزینه یک ساعت مچی فقط با خرید و به دست کردن آن تمام نمی شود و هرچه ساعت شما گرانتر باشد پیچیدگی های آن بیشتر است و این یعنی تعداد اجزاء آن که باید تحت مراقبت و سرویس قرار بگیرد بیشتر است.

دوره سرویس ساعت شما به برند آن و مدل آن بستگی دارد ولی معمولا کمپانی های ساعت سازی پیشنهاد می کنند که برای نگه داشتن ساعت خود در وضعیت خوب باید آن را هر 3 تا 5 سال سرویس کنید. یک تعمیرکار حرفه ای برای  افزایش عمر ساعت باید نکات تعمیر ساعت را رعایت کند.

اما سوال اینجاست که چه هنگام می توانید سرویس ساعت خود را عقب بیندازید؟ چه هنگام باید فورا فکری برای سرویس ساعت خود بکنید؟ در چه شرایطی می توانید خودتان برخی مشکلات ساعت خود را تعمیر کنید؟ مهمترین نکات تعمیر ساعت چیست؟ اینها سوالاتی هستند که در این مقاله به آنها پاسخ خواهیم داد.

کلیک کنید: آموزش تعمیرات ساعت 

نکات تعمیر ساعت: ساعت های کوارتز

نکات-تعمیرات-ساعت

برای بررسی نکات تعمیرات ساعت بهتر است ابتدا با انواع ساعت آشنا شویم. برخی ساعت های قیمت مناسب توان کاری خود را از کوارتز می گیرند و موتور نسبتا ساده ای دارند. اگر این ساعت ها از ادامه کار متوقف شوند نگرانی وجود نخواهد داشت زیرا به احتمال بسیار بالا فقط باتری آنها تمام شده است. با توجه به ساختار ساده ساعت های کوارتز، تعمیر آنها ساده و ارزان است. تمام چیزی که نیاز دارند فقط تعویض باتری است.

مشکل دیگری که ممکن است برای ساعت های کوارتز پیش بیاید این است که امکان دارد دکمه های آنها ایراد پیدا کنند. این مشکل عمدتا از آنجایی پیدا می شود که گرد و خاک و جرم دور دکمه ها و فنرهایی که زیر این دکمه ها قرار دارند را می گیرد. اگر مشکل از فنرها باشد به تعویض نیاز دارند. البته این فقط یکی از احتمالات است و در واقع اگر ساعت شما با این مشکل مواجه شود نیاز است حتما توسط متخصص سرویس شود.

ساعت های مکانیکی

در ادامه مقاله نکات تعمیر ساعت با ساعت های مکانیکی آشنا می شویم. ساعت های مکانیکی بخش ها و قطعات بیشتری دارند و بنابراین بیشتر نیاز به تعمیرات خواهند داشت. نشانه هایی که نشان می دهد ساعت شما نیاز به تعمیر دارد این است که این ساعت ها عقب می مانند یا جلو می افتند. دلیل عمده ایجاد این مشکل نیز سرویس نشدن به موقع ساعت است.

شما مجبورید با ساعت های مکانیکی مانند ماشین رفتار کنید. یک ساعت مکانیکی بیش از 180 بخش مکانیکی دارد که نیاز به روغن کاری دارند. اگر ساعت خود را هر 4 یا 5 سال سرویس نکنید قطعات آن فرسوده می شوند و نمی توانند روان کار کنند که باعث می شود ساعت عقب بماند یا جلو بیافتد. اکثر مشکلاتی که متوجه ساعت های مکانیکی است به دلیل عدم وجود روغن در قطعات آن است.

سرویس کامل

راه حل جلوگیری از مشکلات ساعت، سرویس کامل آن است. این سرویس کامل اطمینان حاصل می کند که تمامی قطعات به همان شکلی که از کارخانه بیرون آمدند کار می کنند. سرویس کامل ساعت یعنی جداسازی تمام قطعات آن، تمیزکاری، روغن کاری و سر هم کردن دوباره آنها.

اگر قطعات فرسوده شده باشند باید تعویض شده و روغن کاری شوند. واشرها و درزها و عایق بندی ها باید به همان شکل اولیه محکم سرجای خود سرهم شوند تا قابلیت ضد آب بودن سیستم از بین نرود. در صورتی که بند ساعت یا قاب دور ساعت خش داشته باشد می توانید این خط ها را پولیش کرده و تا حد زیادی آنها را از بین ببرید.

مشکلات دیگری از قبیل وجود ویبره داخل ساعت، شکستن شیشه ساعت، صدا دادن دکمه اصلی ساعت هنگام چرخان عقربه ها و … نشانه این است که یک ساعت مکانیکی نیاز به تعمیر دارد.

تعمیر ساعت قدیمی و آنتیک

اگر یک ساعت قدیمی یا آنتیک دارید حتما می دانید که نباید آن را دائم استفاده کنید و باید به بهترین شکل از آن مراقبت کنید. ساعت های قدیمی و آنتیک مقاومت بسیار کمتری نسبت به همنوعان مدرن خود دارند و بسیار حساس هستند. مشکلات این نوع ساعت ها اکثرا به دلیل نفوذ آب یا گرد و خاک به داخل ساعت است. در ضمن برای تعمیر ساعت های آنتیک و قدیمی به هیچ وجه آنها را به تعمیرکاران معمولی نسپارید. کسی که ساعت های قدیمی را تعمیر می کند باید تجربه انجام این کار را داشته باشد و با حساسیت ها و نقطه ضعف های این ساعت ها کاملا آشنا باشد.

تعمیر ساعت هوشمند

نکته-های-تعمیر-ساعت

در این قسمت نکات تعمیر ساعت های هوشمند را بررسی می کنیم. در چند سال اخیر ساعت های هوشمند جای ساعت های کوارتز و مکانیکی را در بازار گرفته و اکثر جوانان تمایل دارند به جای ساعت های کلاسیک از ساعت های هوشمند استفاده کنند. این ساعت های هوشمند زیبایی خاصی دارند و قابلیت های زیادی از قبیل بررسی پیام ها، پخش موسیقی، بررسی ایمیل ها و اتصال به گوشی موبایل دارند. همچنین برخی مدل های این ساعت ها قابلیت دریافت سیم کارت دارند. این قابلیت های دیجیتال برای اکثر افراد بسیار کاربردی و جذاب است. ساعت های هوشمند مدرن توسط کمپانی های بزرگ از جمله اپل، سامسونگ، هواوی و … طراحی و تولید می شوند.

هرچند این ساعت ها توسط کمپانی های بزرگ ساخته می شوند اما مانند هر کالای دیجیتال دیگر احتمال خرابی در آنها هست. ضمن اینکه عمر ساعت های هوشمند بسیار کمتر از ساعت های کلاسیک است و دچار خرابی ها و مشکلات بیشتری نیز می شوند. اولین مشکلی که ممکن است بعد از مدتی متوجه ساعت هوشمند شما شود کم شدن عمر باتری می باشد تا جایی که استفاده از آن برای بیش از چند ساعت ممکن نیست و باید حتما دوباره شارژ شود. برای حل این مشکل باتری ساعت باید تعویض شود.

تعمیر ساعت های هوشمند نیازمند تخصص و دقت زیادی است و تعمیرکاران معمولی ساعت های کلاسیک معمولا نمی توانند این ساعت ها را تعمیر کنند. ساعت دارای قطعاتی مانند آی سی، آنتن، آی سی شارژ، وایرلس و … است که بسیار حساس هستند و برای تعمیر آنها نیاز به ابزار و تجهیزات خاصی است.

شناخت اجزا ساعت مچی

در این بخش به معرفی اجزاء مختلف ساعت می پردازیم. برای تعمیر موفق یک ساعت از هر نوعی شناخت اجزاء و قطعات آن ضروری است.

پیچ تنظیم ساعت مچی

پیچ تنظیم ساعت مچی با نام معادل انگلیسی Crown پیچ اصلی تنظیم عقربه های ساعت و همچنین تاریخ در برخی مدل های ساعت است. با بیرون کشیدن دو مرحله این پیچ تنظیم می توان ساعت را تنظیم کرد.

موتور ساعت

موتور ساعت در سه نوع کوارتز، مکانیکی و اتوماتیک در بازار وجود دارد. موتورهای کوارتز ساده ترین نوع موتورها هستند. موتورهای مکانیکی کلاسیک قطعات بسیار زیادی دارند و بسیار پیچیده هستند. موتور ساعت های مدرن بازار معمولا اتوماتیک است.

بازل

بازل شیشه ساعت را در جای خود نگه می دارد. برای ساعت های معمولی بازل ثابت است ولی برای برخی ساعت های خاص مثل ساعت های غواصی، بازل متحرک می باشد.

کرنوگراف

کرنوگراف قابلیتی است که با آن می توانید ثانیه ها را اندازه بگیرید. حتما نام کرنومتر در مسابقات ورزشی به گوشتان خورده است. قطعه ای که مسئول تنظیم و کنترل کرنومتر است کرنوگراف می باشد.

روتور

روتور قسمت متحرک و اصلی موتور ساعت می باشد که فنر اصلی ساعت را به حرکت در می آورد.

شیشه ساعت

شیشه ساعت نیاز به توضیح ندارد. فقط این نکته قابل ذکر است که شیشه ساعت می تواند جنس های متفاوتی مثل طلق، یاقوت، پلاستیک و … داشته باشد.

مراحل تعمیر ساعت

در این بخش از مقاله نکات تعمیر ساعت را در قالب مراحل تعمیر به صورت مرتب آورده ایم. بعد از شناخت قطعات ساعت در ادامه این مقاله مراحل عمومی تعمیر ساعت را بررسی می کنیم. این مراحل از اولین قدم که تمیز کردن ساعت می باشد شروع می شود و تا مراحل نهایی و تحویل به مشتری ادامه دارد.

  1. تمیز کردن ساعت

اولین کاری که هر سرویس کار ساعت باید انجام دهد تمیز کردن ساعت است. برای این کار تعمیرکار باید بند ساعت و قاب پشتی را باز کند و کیس را خارج کند. تمام اجزای ساعت باید باز و کاملا تمیز شود. بند ساعت باید صیقل داده شود تا نو و براق شود. برای انجام این کار تعمیرکار باید مراقب باشد برند و اطلاعات مهم حک شده روی ساعت را از بین نبرد.

  1. مونتاژ قطعات ساعت

قطعات باز شده بعد از تمیزکاری و روغن کاری باید دوباره روی هم سوار شوند. تعمیر ساعت بسیار حساس است. در مونتاژ ساعت باید دقت کرد فاصله بین قطعات حفظ شود و میزان گشتاور مناسب به پیچ ها و فنرها اعمال شود. پیچ و مهره های آسیب دیده نیز تعویض می شود. معمولا برخی فنرها و چرخ دنده ها نیاز به تعویض خواهند داشت.

  1. تست عملکرد ساعت

بعد از سر هم کردن قطعات ساعت باید عملکرد ساعت را به طور کامل بررسی کنیم. میزان مقاومت ساعت در برابر آب و فشار باید بررسی شود. همچنین بوسیله یک زمانسنج، دقت ساعت بررسی خواهد شد. تمام قسمت ها از جمله عقربه ها، نشانگرهای دیجیتالی، تاریخ، کرنومتر، چراغ و … باید بررسی شوند. اگر ساعت در هر بخش عملکرد اولیه را دریافت نکند، تعمیرکار باید ساعت را باز کرده و مجدد آن را بررسی کند.

  1. بررسی مکانیزم سیم پیچ اتوماتیک

حرکات مکانیکی دنده ها و فنرهای مویی باید به صورت دقیق توسط تعمیرکار بررسی شود. تنظیم حرکات این چرخدنده ها و کنترل آنها باید با استانداردهای کمپانی سازنده هماهنگ و سازگار شود. همچنین برای ساعت های کوارتز، مقاومت سیم پیچ، میزان مصرف و … بررسی می شود.

  1. بررسی نهایی نکات تعمیر ساعت

قبل از تحویل ساعت به مشتری باید بررسی های نهایی را نجام دهید. تعمیرکار باید بررسی کند که حتی یک دانه یا ذره گرد و غبار زیر صفحه ساعت گیر نکرده باشد. همچنین عقربه ها باید دقیقا در جای خود قرار گرفته باشند. وقتی بررسی های نهایی انجام شد ساعت آماده تحویل به مشتری است. بعد از سرویس کامل و تحویل به مشتری عملکرد تمام قسمت های ساعت باید مثل روز اول خود دقیق و روان باشد.

جمع بندی نکات تعمیر ساعت

نکات تعمیر ساعت در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. برای تعمیر یک ساعت باید کاملا آموزش دیده باشید و کاملا با حساسیت های تعمیرات ساعت آشنا باشید. برای رسیدن به این مهم باید حتما به صورت عملی و کاربردی و در کلاس حضوری آموزش ببینید. همچنین اساتید این حرفه باید خود در بازار تعمیرات ساعت مشغول به کار باشند و با چالش های این رشته به صورت کامل آشنا باشند. از سوی دیگر کلاس ها باید کاملا مجهز باشند.

در آموزشگاه فنی سازان تمام این شرایط برای کارآموزان فراهم شده است. در این کلاس ها کارآموزان حتی در صورت نداشتن هیچ پیش زمینه ای از صفر تا صد تمام موارد را آموزش میبینند و پس از دوره قادر خواهند بود انواع ساعت را عیب یابی و تعمیر کنند.

آموزشگاه فنی سازان به کارآموزان ضمانت یادگیری می دهند و در صورت عدم یادگیری مهارت ها به هر دلیلی دوره به صورت رایگان تکرار می شود. همچنین کارآموزان پس از دوره از پشتیبانی نامحدود و مادام العمر اساتید مجتمع آموزشی فنی سازان برخوردار خواهند بود به این معنی که کارآموزان در صورت بروز مشکلات پیچیده در بازار کار واقعی می توانند از اساتید ما مشاوره و راهنمایی دریافت کنند. ما همواره در کنار شما خواهیم بود تا شما به یک متخصص خبره تبدیل شوید و کاملا در امر تعمیرات مستقل شوید.

همچنین مجتمع آموزشی فنی سازان از تمام شهرستان ها کارآموز می پذیرد. همچنین هماهنگی های لازم برای اسکان کارآموزان در خوابگاه انجام خواهد شد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات