وای فای دایرکت چیست ؟ این سوالی است که قصد داریم در این مقاله آن را به طور کاملا شرح دهیم. وای فای دایرکت (Wi-Fi Direct)، موبایل های هوشمند را قادر می سازد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و بدون نیاز به مودم وایرلس و یا شبکه اینترنت به رد و بدل فایل بپردازند.

دوره پیشنهادی: آموزش تعمیرات موبایل (سخت افزار و نرم افزار) انواع موبایل و تبلت اندرویدی و آیفون

آموزش-تعمیرات-موبایل

در زمانی که گوشی های موبایل تازه وارد بازار شده بودند سیستم ارتباطی بین موبایلی نداشتند. بعد از مدتی این دستگاه ها به اینفرارد مجهز شدند که می توانستند عکس یا فایل های ویدئویی کم حجم را به یکدیگر ارسال کنند. بعد از مدتی از تکنولوژی بلوتوث برای انجام این کار استفاده شد که سرعت آن نسبت به اینفرارد خیلی بیشتر بود اما بازهم کافی نبود.

موبایل های هوشمند امروزی به وای فای دایرکت مجهز هستند و می توانند اطلاعاتی با حجم بالا در حد گیگابایت را در زمانی نه چندان زیاد به یکدیگر منتقل کنند. در این مقاله قصد داریم به سوال وای فای دایرکت چیست به طور کامل پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

تفاوت وای فای دایرکت (WiFi Direct) و وای فای هات اسپات (WiFi Hotspot)

تفاوت وای فای هات اسپات و وای فای دایرکت چیست ؟ به احتمال بالا تا کنون سوال وای فای دایرکت چیست به گوشتان خورده اما شاید نحوه فعال سازی و استفاده از آن در گوشی ها را امتحان نکرده باشید. بوسیله وای فای دایرکت می توانید بدون نیاز به سیم و مودم و شبکه مشترک، بین دو دستگاه ارتباط برقرار کنید. برای اینکه یک دستگاه موبایل به وای فای دایرکت متصل شود، باید بستر سخت افزاری و نرم افزاری آن فراهم باشد.

مقاله مرتبط: ریست فکتوری سامسونگ

وای-فای-دایرکت

وای فای هات اسپات مفهومی کاملا متفاوت می باشد. با استفاده از وای فای هات اسپات شما قادر خواهید بود دستگاه های موبایل مختلف با برای استفاده از اشتراک شبکه اینترنت به یک دستگاه موبایل خاص متصل کنید.

با این قابلیت اگر روی یکی از سیم کارت ها بسته اینترنت داشته باشید اما روی سیم کارت دیگر بسته شما فعال نباشد، می توانید گوشی خود را به اینترنت گوشی دیگر متصل کرده و از اینترنت آن استفاده کنید. در واقع با فعال کردن قابلیت وای فای هات اسپات یکی از گوشی ها به یک مودم سیار تبدیل می شود و گوشی دوم با قابلیت وای فای خود به این گوشی متصل می شود.

به طور کلی تکنولوژی استفاده شده در وای فای دایرکت و وای فای هات اسپات مشابه یکدیگر است. اتصال وای فای دایرکت به شکل مستقیم صورت می گیرد و نیازی به رمزگذای نیست اما در وای فای هات اسپات یکی از موبایل ها به شکل مودم سیار در می آید و می تواند با ارائه رمز اجازه استفاده از شبکه اینترنت خود را به گوشی های اطراف بدهد.

تا اینجای کار با شباهت ها و تفاوت های هات اسات و وای فای دایرکت آشنا شدید. در ادامه این مقاله قصد داریم نحوه فعال سازی وای فای دایرکت را در گوشی های اندرویدی، آیفون و ویندوزفون شرح دهیم.

فعال سازی و استفاده از قابلیت  WiFi Direct در گوشی و آیپدهای اپل

قابلیت وای فای دایرکت در گوشی ها و آیپادهای اپل  از سیستم عامل آی او اس 7 به بعد فعال شد. البته این قابلیت در دستگاه های اپل به نام ایردراپ AirDrop معروف است. با استفاده از ایردراپ که با همان تکنولوژی وای فای دایرکت عمل می کند می توان به سرعت بین دستگاه های آیفون مختلف به تبادل فایل پرداخت.

همچنین با استفاده از این قابلیت می توان بین گوشی و مک بوک خود ارتباط برقرار کنید. با استفاده از دستگاه های اپل نمی توان از نرم افزارهای انتقال پرسرعت فایل مانند SHAREit و Zapya که در دستگاه های اندرویدی رایج است استفاده کرد. ضوابط امنیتی در گوشی های اپل به شدت محکم و غیر قابل نفوذ است و این مساله جدای از خوبی هایی که دارد باعث نا رضایتی برخی کاربران نیز هست.

مقاله مرتبط: خرابی آیسی شارژ موبایل 

اگر قصد داشته باشیم دو گوشی هوشمند از برند کمپانی اپل را از طریق WiFi Direct به هم متصل کنیم می توانیم به راحتی این کار را انجام دهیم اما برای انتقال فایل بین یک گوشی اپل و یک گوشی اندرویدی یا ویندوزفون ، ابتدا باید گوشی ویندوزفون یا اندرویدی خود را به میزبان شبکه وای فای تبدیل کنید و سپس آیفون خود را به آن متصل کنید.

فعال سازی و استفاده از وای فای دایرکت (WiFi Direct) در اندروید

اتصال-وای-فای-دایرکت

 در ادامه مقاله وای فای دایرکت چیست به اتصال وای فای دایرکت در گوشی های اندرویدی می پردازیم. در دستگاه های اندرویدی، آنهایی که حداقل از سیستم عامل اندروید 4 بهره مند باشند از قابلیت وای فای دایرکت برخوردارند. اپلیکیشن های متنوع و متعددی برای گوشی های اندرویدی طراحی شده که با استفاده از آنها می توانید از قابلیت وای فای دایرکت گوشی خود به رد و بدل کردن فایل بپردازید.

استفاده از این تکنولوژی در گوشی های اندرویدی محدودیت هایی که در دستگاه های اپل با آن مواجه هستید را ندارد. فایل منجر داخل گوشی های اندرویدی بستر مناسبی برای تبادل فایل و مدیریت آنها در استفاده از وای فای دایرکت است. دقت داشته باشید که این انتقال از طریق همان قابلیت وای فای دایرکت انجام می شود و برای بهره گیری از آن به شبکه مشترک یا سرویس اینترنت وجود ندارد.

اما چگونه می توانیم قابلیت هات اسپات را در گوشی خود فعال کنیم؟ برای فعای کردن قابلیت هات اسپات مراحل زیر را طی کنید.

ابتدا وارد بخش تنظیمات دستگاهی که قصد دارید هات اسپات آن را فعال کنید شوید و گزینه more در زیر گزینه Data Usage را تپ کنید. سپس گزینه Tethering and Portable Hotspot را انتخاب کرده و Portable Wi-Fi Hotspot را فعال کنید. در این مرحله شما قادرید برای هات اسپات خود رمز و نام کاربری تعریف کنید.

در این مرحله کافی است وای فای دستگاه هایی که قصد اتصال آنها را دارید را فعال کرده تا نام شبکه هات اسپات را در لیست شبکه های قابل دسترس خود ببینید. به طور کلی استفاده از وای فای دایرکت و هات اسپات به سادگی قابل تنظیم و فعال سازی است.

فعال سازی و استفاده از وای فای دایرکت (WiFi Direct) در ویندوزفون

  1. می توان گفت در گوشی های ویندوزفون قابلیت وای فای دایرکت به طریقی پنهان شده است. قابلیت وای فای دایرکت در ویندوزفون ها از سیستم عامل 8 به بعد فعال است. به علاوه قابلیت وای فای هات اسپات نیز در ویندوزفون ها قابل استفاده است. برای فعال کردن این قابلیت مراحل زیر باید انجام شود:

نحوه-استفاده-از-وای-فای-دایرکت

  • به بخش تنظیمات ویندوزفون خود می روید.
  • گزینه Mobile+SIM را انتخاب کرده و اتصال دیتا را فعال می کنید.
  • به منوی تنظیمات برگردید. این بار روی گزینه Internet Sharing بزنید و دکمه Sharing را فعال کنید.
  • اگر این مراحل را به درستی انجام دهید گزینه وای فای هات اسپات فعال می شود.
  • حالا می توانید هر دستگاه هوشمندی را با استفاده از قابلیت وای فای به ویندوزفون مورد نظر متصل کنید.
  • دستگاه های اندرویدی مانند اپل آیفون ها محدودیت چندانی ندارند و می توان آنها را به دستگاه های مختلف متصل کرد.

جمع بندی وای فای دایرکت چیست

وای فای دایرکت چیست ؟ همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، به شرح قابلیت WiFi Direct (وای فای دایرکت) و همچنین قابلیت WiFi Hotspot (وای فای هات اسپات) پرداختیم و طریقه بهره گیری از آنها را نیز در دستگاه‌های اندرویدی، آی او اسی و ویندوزفون‌ها را به شما آموزش دادیم. برای آموزش های نرم افزاری و سخت افزاری بیشتر می توانید به بخش مقالات سایت فنی سازان مراجعه کنید.

آموزشگاه فنی سازان یکی از بزرگترین و مجهزترین آموزشگاه های فنی حرفه ای در تهران است که دوره های آموزش تعمیرات موبایل ار برگزار می کند. در این دوره کارآموزان با تعمیرات انواع موبایل و تبلت اندرویدی و آیفون آشنا می شوند و در پایان دوره نیز مدرک فنی و حرفه ای معتبر خود را دریافت می کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات