تفاوت ماکروفر و مایکروویو سوال بسیاری از کاربران این دستگاه هاست. امروزه آشپزخانه های خانم های خانه دار از تنوع بالایی برخوردار است و لوازم الکتریکی و الکترونیکی متنوعی را در خود جای داده است. این لوازم به دلیل پیشرفت های تکنولوژیکی به شدت توسعه پیدا کرده اند و تنوع آنها بسیار زیاد است، به طوری که وقتی به یک فروشگاه لوازم آشپزخانه وارد می شویم حتی تشخیص نمی دهیم خیلی از این لوازم برای چه کاری ساخته شده اند.

کلیک کنید: آموزش تعمیرات لوازم خانگی (پک کامل)

تعمیرات-لوازم-خانگی

از جمله این موارد متنوع می توان به ماکروفر، مایکروویو و سولاردام اشاره کرد. این لوازم پخت و پز را برای خانم های خانه دار به طور قابل توجهی سریع و آسان کرده اند. البته این سه مورد که به آن اشاره کردیم هر کدام مزایا و معایبی دارند و نحوه کارکردشان متفاوت است.

در این مقاله قصد داریم تفاوت ماکروفر و مایکروویو و همینطور سولاردام را مورد بررسی قرار دهیم و شما را برای انتخاب بهترین گزینه با توجه به نوع نیاز شما راهنمایی کنیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مایکروویو چیست؟

برای پی بردن به تفاوت ماکروفر و مایکروویو باید ابتدا با هرکدام از این دستگاه ها آشنا شویم و ابتدا از مایکروویو شروع می کنیم. مهمترین بخش و در واقع قلب یک دستگاه مایکروویو قطعه مگنترون آن است. وظیفه این قطعه تولید امواجی با فرکانس معیت در محدوده 2450 مگا هرتز می باشد. این امواج به صفحه های فلزی دیواره ها برخورد می کنند.

مقاله مرتبط: نحوه عیب یابی و تعمیر ماکروفر

جنس و زاویه این صفحات طوری طراحی شده که این امواج بیشترین انعکاس را به داخل محفظه داشته باشند و میزان بازتاب آن ها به محیط بیرونی مقدار کمینه باشد. دلیل این طراحی و ساختار این است که امواج تولیدی مایکروویو برای بدن انسان مضر هستند و تلاش طراحان این دستگاه ها همیشه متمرکز کردن امواج به محفظه داخلی مایکروویو بوده است.

تفاوت سولاردام و مایکروویو

به لحاظ علمی نحونه گرم شدن غذا به این شکل است که مایکروویو با تولید امواج با فرکانس بالا مولکول های آب داخل مواد غذایی را به جنبش وادار می کند. میزان این نوسانات طبق اندازه گیری ها و محاسبات علمی به یک میلیون بار در ثانیه می رسد. این لرزش ها باعث می شود مولکول های مواد غذایی انرژی حرکتی خود را به انرژی گرمایی تبدیل کنند و باعث گرم شدن غذا شوند.

مقاله مرتبط: ماکروفر روشن میشود ولی گرم نمیکند

سوئیچ تعبیه شده روی درب به شکلی طراحی و ساخته شده است که فقط در صورت بسته بودن کامل درب، دستگاه شروع به کار می کند و همچنین در صورتی که دستگاه در حال کار است هنگامی که درب را باز می کنید، دستگاه خاموش می شود.

ماکروفر چیست؟

در ادامه بررسی تفاوت ماکروفر و مایکروویو به بررسی ماکروفر می پردازیم. ماکروفر نیز مانند مایکرویو دارای یک مگنترون است که همراه با یک المنت گرمایی در دستگاه تعبیه شده است. مایکروویو بیشتر برای یخ زدایی، گرم کردن نان و غذا، پخت کیک، کلوچه، پیتزا، انواع پیراشکی و … کاربرد دارد، در حالی که از ماکروفر می توان برای پخت انواع غذاها، گرم کردن و گریل کردن مواد غذایی بهره گرفت.

طبق ادعای طراحان این دستگاه ها، نحوه پخت غذا در ماکروفر به شکلی است که ویتامین های مواد غذایی از بین نرود و میکروب ها فرصت رشد در بستر غذا را نداشته باشند. کلیدهای تعبیه شده در مایکروویو به شما این اجازه را می دهد که تعیین کنید غذا به چه صورت پخته شود، یعنی ترجیح می دهید با اشعه گریل شود و یا با المنت این کار صورت بگیرد یا با هر دو.

داشتن المنت و مگنترون در مایکروویو به طور همزمان دارای این مزیت است که می توانید به وسیله این دستگاه انواع مواد غذایی را درست کنید. در نتیجه تفاوت ماکروفر و مایکروویو در اینجای کار این است که در مایکروویو فقط از مگنترون و در ماکروفر از مگنترون و المنت همزمان استفاده می شود.

سولاردام چیست؟

فرق سولاردام و ماکروفر

سولاردام در واقع یک فناوری جدید می باشد که کمپانی ال جی از ترکیب مایکروویو و امواج گرمایشی نوری به آن رسیده است. سولاردام از همان سیستم پخت مایکروویو استفاده می کنند با این تفاوت که از المنت های نوری برای کمک به فرآیند پخت و پز استفاده می شود. هیتر سولاردام از امواج نوری با گرما و عمق نفوذ بسیار بالا برای تولید امواج نوری بهره می برد. در سولار دام از یک المنت نوری در بالا و چند هیتر مختلفی سرامیکی و هالوژنی در کف برای تاباندن امواج گرمایی به غذا استفاده می شود تا غذا به طور کامل از تمام جهات بپزد.

تفاوت ماکروفر و مایکروویو در قیمت دستگاه

اولین تفاوت ماکروفر و مایکروویو و سولاردوم قیمت آنها است. قیمت این سه نوع دستگاه با توجه به تکنولوژی هایی که در آنها به کار رفته متفاوت می باشد. سولاردام ها از لحاظ تکنولوژی جدیدتر هستند و فناوری پیچیده تری در آنها به کار رفته و به همین دلیل قیمت بالاتری نسبت به دو نوع دیگر دارند. البته سولاردام ها خود با توجه به ظرفیت و کارایی متفاوت هستند و اختلاف قیمتی دارند. بعد از سولاردام ها، ماکروفرها به دلیل بهره گیری از هر دو قطعه المنت گرمایی و مگنترون در رده دوم قیمتی می باشند.

تفاوت ماکروفر و مایکروویو و سولاردام در برند های تولید کننده

تفاوت بین ماکروفر و مایکروویو و سولاردام را می توان از جنبه برند نیز سنجید. فناوری سولاردام ابتدا توسط شرکت ال جی اختراع و وارد بازار شد. اما سپس برندهای رقیب نیز به تولید این دستگاه پرداختند. البته برندهای زیادی نیستند که این دستگاه را تولید می کنند و فناوری پیشرفته این لوازم به شکلی است که فقط غول های این صنعت به این فناوری ورود کرده اند. از جمله این برندها می توان به سامسونگ و دوو اشاره کرد. البته کیفیت ساخت این لوازم بسیار نزدیک به هم می باشد.

فرق ماکروفر و مایکروویو در ایمن بودن دستگاه ها

باور عمومی بر این مساله می باشد که سولاردام ها نسبت به ماکروفر و مایکروویوها مطمئن تر هستند می باشند و غذاهای درون آن ها از لحاظ بهداشتی سالم تر هستند. همچنین از لحاظ ایمنی در برابر پرتو نیز این دستگاه ها عملکرد بهتری دارند. این تا حد زیادی درست است زیرا امواج مرئی به لحاظ فیزیکی دارای طول موج بلندتر و فرکانس کوتاه تر و انرژی بیشتری هستند و قادرند آسیب بیشتری به بافت ها وارد کنند.

تفاوت ماکروفر و سولاردام در اندازه و ابعاد

سولاردام ها، مایکروویوها و ماکروفرها از لحاظ ابعاد و اندازه کاملا شبیه به هم هستند و همگی ابعاد مشابهی دارند. ظاهر سولاردام ها کاملا شبیه ماکروفرها و مایکروویو ها می باشد. این دستگاه ها ابعاد خیلی زیادی ندارند و به صورت رومیزی روی کابینت ها یا اپن قرار می گیرند.

فرق سولاردام با مایکروفر در کیفیت غذا

یکی از تفاوت های سولاردام ها با مایکروفرها در کیفیت پخت غذا و حفظ تراوت و رطوبت غذا است. در مایکروویوها آب غذا با شدت بیشتری بخار شده و غذا بعد از پختن حالت خشک تری به خود می گیرد. در سولاردام ها علاوه بر اینکه غذا به خوبی پخته می شود آب درون غذا نیز حفظ می شود و آب کمتری با نور مرئی بخار می شود. سولاردام به شکل بهتری ویتامین های مواد غذایی را حفظ می کند و برای بهداشت و سلامت غذا مناسب تر است.

تفاوت سولاردام و مایکروویو در سرعت پخت غذا

سرعت پخت غذا برای افراد شاغل از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از مهمترین تفاوت های سولاردم و مایکروفر در همین زمینه می باشد. در سولاردام به محض روشن کردن دستگاه امواج نورانی شروع به گرم کردن غذا می کنند اما در ماکروفر و مایکروویو نیاز به چند دقیقه زمان برای رسیدن دمای محفظه به حد مناسب برای پخت غذا می باشد. طبق اندازه گیری ها به صورت میانگین سرعت سولاردوم حدود سه برابر المنت ها و حدود یک و نیم برابر ماکروفر و 4 برابر اجاغ گاز های طبیعی در خانه هاست.

تفاوت ماکروفر و سولاردام و مایکروویو در توان مصرفی

یکی از مهمترین مواردی که در تفاوت ماکروفر و مایکروویو و همینطور سولاردام اهمیت دارد، بحث توان مصرفی و میزان مصرف برق است. این نوع دستگاه ها که دارای مگنترون می باشند به طور طبیعی مصرف برق بالایی دارند و به طور کلی جزو لوازم بسیار پر مصرف محسوب می شوند. اما از میان این سه، سولاردام ها مصرف برق بیشتری دارند و

با توجه تفاوت مایکروفر و مایکروویو و سولاردام کدام برای خرید خوبه؟

همانطور که اشاره کردیم در دستگاه مایکروویو عمل پخت تنها از طریق امواج مایکروویو انجام می شود اما در ماکروفر علاوه بر وجود مگنترون، یک المنت گرمایی نیز وجود دارد. در سولاردام ها دمای مواد غذایی در مدت فقط 5 دقیقه به 320 درجه می رسد. این مساله باعث می شود سرعت پخت نسبت به ماکروفرهای صرفا المنتی تا سه برابر و نسبت به مایکروویو یک و نیم برابر افزایش یابد. به همین جهت طعم و ویتامین های غذا در آن حفظ می شوند. اگر سرعت پخت غذا و سلامت آن برای شما اهمیت دارد ما سولاردام ها را پیشنهاد می دهیم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات