ماکروفر روشن میشود ولی گرم نمیکند! این مشکلی است که در ماکروفرها بسیار رایج است. کاربران ماکروفرها برای رفع این مشکل هر روزه به نمایندگی ها مراجعه می کنند. اما این ایراد به چه دلیل است و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟

خرید و استفاده از ماکروفر به دلیل مشغله های کاری و شلوغ شدن زندگی مردم جامعه بسیار رایج شده است. همانطور که همه وسایل الکترونیکی نیاز به تست و رفع مشکل از راه صحیح و اصولی دارند، نحوه عیب یابی و تعمیر ماکروفر نیز به دلیل حساسیت های این دستگاه بسیار مهم است. یکی از رایج ترین مشکلات این است که ماکروفر روشن میشود ولی گرم نمیکند.

در این مقاله قصد داریم در مورد ماکروفر، چگونگی عملکرد آن و مشکلات رایجی که هنگام استفاده از این وسیله ممکن است برایتان پیش بیاید صحبت کنیم. تمرکز ما در این مقاله بیشتر روی این ایراد است که ماکروفر روشن میشود ولی گرم نمیکند. با ما همراه باشید.

آموزش تعمیر ماکروفر و مایکروویو

ماکروفر چیست و چگونه کار می کند؟

ماکروفرها در ابتدای ورود به بازار ایران با همین نام شناخته می شدند. بعد از مدتی برخی از فروشنده ها و کاربران ترجیح دادند از اسم مایکروویو (Microwave) برای آن استفاده کنند که تلفظ درست معادل انگلیسی این وسیله است.

اساس کار ماکروفر استفاده از پرتو مایکروویو برای گرم کردن محتویات داخل آن می باشد. پرتو مایکروویو طیفی از امواج الکترومغناطیسی با طول موج بالا و فرکانس کم می باشند. بازه فرکانسی مورد استفاده در ماکروفرها معمولا بین 2400 تا 2500 مگاهرتز می باشد. اگر به هر دلیلی این فرکانس موج به غذا منتقل نشود، ماکروفر روشن میشود ولی گرم نمیکند.

امواج الکترومغناطیسی که در این بازه از فرکانس قرار دارند بیشتر جذب مایعات و چربی می شوند و مستقیم در ماده به انرژی گرمایی تبدیل می شوند. این امواج در موادی مانند شیشه و سرامیک جذب ناچیزی دارند. از طرفی فلزات این امواج را منعکس می کنند. برای همین هم هست که در دفترچه راهنمای تمام مایکروویوها در مورد قرار دادن هر جسم فلزی درون آن هشدار داده شده است. باعث این مساله باعث شده استفاده از این امواج در ماکروفرها مطلوب باشد زیرا فقط جذب مواد غذایی می شوند.

اگر شما یک کیک خرمایی را درون یک بشقاب شیشه ای در ماکروفر به مدت یک دقیقه گرم کنید، شیشه اصلا گرم نمی شود. اما کیک گرم شده و خرمای درون آن به شدت داغ می شود جوری که برای خوردن آن باید کمی صبر کنید. اگر برای همین مورد عمل گرم کردن را تا سه دقیقه ادامه دهید، بشقاب کمی گرم می شود که عمده دلیل آن هم گرفتن گرما از کیک درون آن است. کیک نیز داغ شده اما خرمای درون آن می سوزد و احتمالا قابل خوردن نخواهد بود. دلیل این امر جذب بسیار بالای پرتو مایکروویو توسط خرما به دلیل بافت و رنگ آن است.

نقاط قوت و ضعف ماکروفر

ماکروفرها در مقایسه با اجاق گاز معمولی یا فرگاز مزایا و معایبی دارد که در این قسمت به مهمترین آنها می پردازیم. البته اکثر افراد در کنار مایکروویو از وسایل پخت و پز دیگر آشپزخانه هم استفاده می کنند. ابتدا از مزایای ماکروفر شروع می کنیم.

مهمترین مزیت ماکروفر گرم کردن غذا در زمان بسیار کم است. شما می توانید یک بشقاب برنج را به راحتی ظرف مدت کمتر از 3 دقیقه در یک مایکروویو گرم کنید. یکی دیگر از مزیت های مایکروویو که در صرفه جویی در راحتی کار خیلی موثر است این است که ظرف را می توان در ظروف پلاستیکی معمولی یا بشقاب شیشه ای و سرامیکی هم گرم کرد و نیازی نیست که حتما مانند اجاق گاز غذا را در قابلمه فلزی بگذارید. مزیت کاربردی دیگر استفاده از مایکرویو ها این است که شما می توانید از امکانات مختلف این دستگاه استتفاده کنید. مانند پخت کیک و دیفراست غذا یا هما بازکردن یخ گوشت و سبزیجات و همینطور گریل کردن گوشت.

نقاط قوت و ضعف ماکروفر

 

معایب این دستگاه اما کم نیست. یک از ایرادات این است که مشکلات تکنیکی ماکروفر رایج است و یکی از آنها این است که ماکروفر روشن میشود ولی گرم نمیکند که باید این مشکل تعمیر و برطرف شود. اما مهمترین عیب این دستگاه این است که اگر غذا از بخش ها و تکه های مختلفی درون آن گذاشته شود، همه بخش ها به صورت یکنواخت گرم نمی شوند و حتی ممکن است در حالی که مثلا درون گوشت هنوز کاملا سرد است بادمجان کنار آن خیلی داغ شود یا حتی بسوزد.

از مضرات دیگر مایکروویو می توان به مشکلات سلامتی آن اشاره کرد. برای مثال اکثر متخصصان توصیه می کنند شیر در ماکروفر گرم نشود زیرا ماده ای سمی در آن تولید می شود. مساله مهمتر امواج نشتی از این دستگاه هستند که برای سلامتی مضر هستند به خصوص اینکه می توانند در صورت در معرض بودن بیش از حد حتی موجب نابارور شدن در مردان شوند.

آیا مایکروفر غذا را از درون به بیرون می‌پزد؟

گاهی اوقات برای پختن کیک اگر آن را درون فر اجاق گاز قرار دهید و دمای آن را در درجه بالایی قرار دهید لایه بیرونی کیک بعد از مدتی می سوزد و این در حالی است که درون کیک فقط کمی گرم شده است. اما این اتفاق در ماکروفر نمی افتد. دلیل این مساله چیست؟

در فر معمولی هوای درون فر به وسیله شعله گرم شده و این انرژی گرمایی از لایه های بیرونی کیک به درون کیک هدایت می شود. اگر شعله زیاد باشد قبل از اینکه گرما به درون کیک نفوز کند و مغز کیک را بپزد لایه بیرونی کیک در اثر شعله زیاد می سوزد.

این اتفاق در ماکروفر بدین شکل صورت نمی گیرد. در ماکروفر امواج الکترومغناطیسی به درون کیک نفوذ می کنند و به یک اندازه جذب تمام قسمت های کیک می شوند. البته این اتفاق زمانی می افتد که کیک کاملا یکنواخت باشد. در این حالت همزمان تمام قسمت های کیک با دمای یکنواخت می پزد. پس در واقع می توان گفت این تصور که غذا در ماکروفر از درون می پزد یک تصور تقریبا صحیح می باشد. اما اگر هرگاه بعد از بیرون آوردن غذا متوجه شدید ماکروفر روشن میشود ولی گرم نمیکند این یک ایراد برقی است و باید برطرف شود.

ماکروفر روشن میشود ولی گرم نمیکند

مشکل گرم نکردن ماکروفر یک مشکل بسیار رایج می باشد. یک تعمیرکار خبره برای عیب یابی این مشکل آموزش های لازم را دیده و مهارت های لازم را کسب کرده است. این آموزش ها در دوره جامع آموزش تعمیرات لوازم خانگی به صورت عملی به کارآموزان آموزش داده می شود.

گاهی اوقات بعد از مدتی کار با ماکروفر به خصوص زمانی که انواع کیک و پیتزا درون ماکروفر درست می شود و دستگاه در بازه های زمانی طولانی روشن است این مشکل پیش می آید. یعنی چراغ درون ماکروفر روشن می شود، سینی میچرخد و موتور داخل دستگاه هم به ظاهر صدای معمولی دارد و کار می کند ولی وقتی محتویات داخل ماکروفر خارج می شود اصلا گرم نشده است. این مشکل می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

ماکروفر روشن میشود ولی گرم نمیکند: خرابی کلیدهای درب

در ماکروفرها برای اطمینان از بسته بودن درب 3 یا 4 میکروسوئیچ تعبیه می شود. اگر درب محکم بسته باشد هم گرمای داخل محفظه خارج نمی شود و هم پرتوهای الکترومغناطیسی که برای بدن مضر هستند به بیرون نشت نمیکنند. هنگام شروع به کار مایکروویو باید اطمینان حاصل کنید که درب کامل بسته باشد و زبانه میکروسوئیچ ها در جای خود قرار گرفته باشد. البته سنسورهایی داخل درب تعبیه می شود که در حالی که درب باز باشد ماکروفر روشن نمی شود. اما گاهی اوقات اشکال در این میکروسوئیچ ها باعث می شود. هنگام کار مقداری از حرارت از داخل محفظه خارج شده و غذا خوب گرم نشود. در این حالت ماکروفر روشن می شود ولی گرم نمیکند و تعویض سوئیچ درب باید توسط یک متخصص آموزش دیده تعویض شود.

ماکروفر روشن میشود ولی گرم نمیکند: خرابی مگنترون

قطعه مگنترون در واقع قلب ماکروفر است و وظیفه  تولید امواج الکترومغناطیسی را بر عهده دارد. این قطعه با منبع جریان مستقیم DC عمل می کند و امواجی با فرکانس ثابت و مشخص را با شدت یکنواخت به داخل محفظه مایکروویو هدایت می کند. طبیعی است که در صورت خرابی و ایراد در مگنترون، دستگاه غذا را گرم نخواهد کرد.

خرابی مگنترون ماکروفر

 

متاسفانه مگنترون قابل تعمیر نیست و در صورت ایراد یا سوختگی مگنترون، این قطعه باید تعویض شود. مگنترون به دلایل مختلفی از جمله سوختن لامپ مگنترون، استفاده غیر اصولی و طولانی از ماکروفر و ضربه به دستگاه میتواند خراب شود. در خیلی از موارد جرقه زن ماکروفر گزارش می شود که علت آن همان ایراد در لامپ مگنترون می باشد.

ماکروفر روشن میشود ولی گرم نمیکند: خرابی خازن و دیود

خازن و دیود در برد ماکروفر وظیفه تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم یا DC را بر عهده دارند. جریان خروجی از خازن از طریق ترانس به لامپ مگنترون منتقل شده و باعث عملکرد آن می شود. بنابرین خازن هم ترانس و هم لامپ مگنترون را تغذیه می کند و خرابی آن باعث می شود این دو قطعه از مدار خارج شود و ماکروفر از کار بیوفتند.

ماکروفر روشن میشود ولی گرم نمیکند: خرابی ترانس ولتاژ بالا

وظیفه ترانس تبدیل برق شهری 200 ولت به برق برق ولتاژ بالای 2000 ولت می باشد تا بتواند لامپ مگنترون را برای تولید امواج تغذیه کند. هر ایرادی در ترانس که باعث شود خروجی ولتاژ نتواند به 2000 ولت برسد باعث میشود لامپ مگنترون روشن نشده و امواج مغناطیسی برای گرم کردن محتویات داخل ماکروفر تولید نشود.

ماکروفر روشن میشود ولی گرم نمیکند: خرابی برد الکتریکی

همانطور که مگنترون مانند قلب دستگاه ماکروفر عمل میکند برد الکتریکی نیز مانند مغز دستگاه است و تمام دستورات از جانب برد به دستگاه ارسال می شود. مسلما هر گونه اشکال در عملکرد برد باعث ارسال فرمان اشتباه به دستگاه و ایجاد خروجی متفاوت از آنچه کاربر انتظار دارد خواهد شد.

نکات مهم هنگام تعمیرات

  • چه به عنوان یک تعمیرکار و چه به عنوان یک کاربر خانگی که فقط می خواهد حس کنجکاوی خود را ارضا کند، باید قبل از بررسی ماکروفر به هر طریقی ابتدا آن را از برق جدا کنید زیرا ظرفیت خازن ماکروفر به شدت بالاست و برق وحشتناکی در خازن جمع می شود که تخلیه آن می تواند برای شما خطرناک باشد.
  • اگر احساس کردید هر عاملی باعث شده درب مایکروفر به خوبی بسته نشود نباید تا رفع مشکل به هیچ وجه آن را روشن کنید زیرا هم برای دستگاه هم برای سلامتی شما به عنوان کاربر مضر است.
  • در صورت وجود ترک یا شکستگی در شیشه ماکروفر به هیچ وجه آن را روشن نکنید زیرا امکان تراوش امواج از محل شکستگی به بیرون وجود دارد که به خصوص برای زنان باردار و مردان خطرناک است.
  • در صورت نیاز به تعویض قطعات به عنوان یک تعمیرکار به هیچ وجه از قطعات کپی و غیر اصل استفاده نکنید و به عنوان یک کاربر هم از تعمیرکار بخواهید از مرغوب ترین قطعات موجود در بازار برای دستگاه شما استفاده کنند. در غیر اینصورت دستگاه دوباره دچار مشکل می شود و ماکروفر روشن میشود ولی گرم نمیکند.

آموزش تعمیر ماکروفر و مایکروویو

تعمیرات ماکروفر و مایکروویو به دلیل وجود مگنترون که برق بسیار قوی دارد خطرناک و شغلی کاملا تخصصی و حرفه ای است. در صورت بروز هرگونه خرابی و ایراد برای ماکروفو و مایکروویو باید به تعمیرکار متخصص مراجعه کرد. تعمیرکاران ماکروفر و مایکروویو به دلیل تخصصی بودن این حرفه درآمد خیلی خوبی از این شغل کسب میکنند. البته به دلیل تخصصی بودن این حرفه تعمیرکاران آن یاید به صورت کاملا حرفه این آموزش ببینند.

آموزشگاه فنی سازان با سال ها تجربه در آموزش کارآموزان سهم زیادی را در بازار کار تعمیرات ماکروفر ایفاد می کند. دوره های آموزش عملی و حضوری فنی سازان تحت نظر سازمان فنی و حرفه ای و توسط اساتید برتر این رشته ها و در کارگاه کاملا مجهز برگزار میشود. برای آشنایی با دوره های آموزش فنی و حرفه ای فنی سازان با شماره های زیر تماس بگیرید.

021-66900941

09359293340

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات