در این مقاله قصد داریم به سوال لوله کشی کلکتوری چیست پاسخ دهیم. بخش تاسیسات و لوله کشی ساختمان یکی از اولین و اصلی ترین مراحل ساخت و ساز می باشد که قبل از مراحل ساخت نما و گچ کاری و ظریف کاری باید انجام شود. البته این در حالی است که لوله کشی از جنس توکار باشد. برای لوله کشی روکار، لوله ها از روی نما رد می شوند.

تقسیم بندی دیگری که برای انواع لوله کشی در نظر می گیرند شامل لوله کشی انشعابی و لوله کشی کلکتوری می باشد. در این مقاله قصد داریم لوله کشی کلکتوری و مزایا و معایب آن را توضیح دهیم و در ضمن تفاوت آن را با لوله کشی انشعابی بیان می کنیم. اما در ابتدا باید ببینیم سیستم لوله کشی کلکتوری چیست. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دوره پیشنهادی: آموزش لوله کشی ساختمان

آموزش لوله کشی ساختمان

  سیستم لوله کشی کلکتوری چیست

در لوله کشی کلکتوری طراحی طوری انجام می شود که آب سرد و گرم در بخش های مصرفی به صورت اصولی و روان توزیع شود. در لوله کشی کلکتوری آب از کلکتور و از طریق لوله ها به مکان های مصرفی یعنی ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و لوله های پکیج و رادیاتور، سرویس بهداشتی، سینک ظرفشویی و حمام منتقل می شود. در سیستم لوله کشی کلکتوری، آب بدون هیچگونه اتصالی و به وسیله لوله ها در داخل یک مسیر بسته از کلکتور به محل های مصرفی هدایت می شود.

مقاله مرتبط: صفر تا صد لوله کشی ساختمان

کلکتور چیست؟

برای پی بردن به جواب سوال لوله کشی کلکتوری چیست باید ابتدا دید خود کلکتور چیست ؟ کلکتور در واقع یک وسیله لوله ای شکل است که روی آن تعدادی سوراخ برای خروجی طراحی شده است. شیرهای مخصوص کلکتوری به عنوان یک رابط به این خروجی ها متصل می شوند و آب را به مسیرهای مختلف هدایت می کنند.

وجود کلکتور و بکارگیری اصولی از آن باعث می شود آب به صورت مساوی بین همه واحدها تقسیم شود. از طرفی اگر نیاز به تعمیرات در مسیر لوله کشی ساختمان باشد، با این روش می توان آب هر منطقه را بست و اصلاحات را انجام داد.

لوله کشی انشعابی چیست

برای یافتن پاسخ سوال لوله کشی کلکتوری چیست باید تفاوت های آن را با لوله کشی انشعابی نیز بدانیم. یکی از روش های لوله کشی ساختمان لوله کشی به روش انشعابی است. در این روش لوله کشی آب در تمام نقاط ساختمان از طریق رایز اصلی منشعب می شود. لوله رایز یک نوع لوله کشی در بیرون واحدهای ساختمان می باشد که آب را از کنتور اصلی تا ورودی های ساختمان منتقل می کند.

در لوله کشی انشعابی، لوله رایز بعد از رسیدن به واحدها از طریق کنتور مستقیما مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل این نامگذاری به دلیل شکل لوله کشی می باشد زیرا برای هر نقطه مصرفی یک انشعاب از سر لوله گرفته می شود که این انشعابات در انتهای مسیر لوله کشی به یکدیگر متصل می شوند.

در روش انشعابی بین لوله کشی آب سرد و گرم تفاوتی وجود ندارد و فقط یک انشعاب از رایز اصلی وارد وسیله حرارتی می شود تا آب گرم آن را در خروجی تامین کند. لوله کشی انشعابی خود به دو روش لوله کشی انشعابی روکار و لوله کشی انشعابی توکار تقسیم می شود.

تفاوت لوله کشی انشعابی و لوله کشی کلکتوری

لوله-کشی-کلکتوری-چیست

برای همه متخصصان لوله کشی این مساله محرز است که لوله کشی کلکتوری مزایای زیادی نسبت به سیستم انشعابی دارد. یکی از مهمترین مزیت های لوله کشی کلکتوری این است که می توان جریان آب را ب صورت مجزا در هر محل مصرفی کنترل کرد. در سیستم لوله کشی انشعابی تمام لوله ها از لوله اصلی که به کنتور متصلی شده انشعاب می گیرند و تنظیمات آب سرد و گرم نیز در محل کنتور اصلی انجام می شود. اما در لوله کشی کلکتوری آب سرد و گرم دارای شیر کنترل مجزا می باشند.

در این حالت اگر قصد داشته باشید ساختمان خود را بازسازی کنید می توانید در واحد خودتان این کار را انجام دهید و نیاز به هماهنگی با واحدهای دیگری ساختمان نیست. از جهتی دیگر، در تعمیرات لوله کشی انشعابی باید کنده کاری های عمیق صورت بگیرد و تعمیرات روی لوله هایی انجام شود که روی کف خوابانده شده اند. این در حالی است که در روش کلکتوری لوله های آب گرم و سرد با یک کنده کاری جزیی قابل دسترسی و تعمیر خواهند بود.

روش نصب کلکتور

تا اینجای مقاله به لوله کشی کلکتوری چیست پرداخته ایم اما حال می خواهیم بینیم این سیستم چگونه نصب می شود. کلکتورها معمولا در یک جعبه نصب می شوند که به نام جعبه کلکتور شناخته می شود. جعبه کلکتور دارای دو پایه در پایین و دو پایه در بالا می باشد با بست مخصوص به کلکتور متصل می شوند.

قبل از بستن کلکتور در جعبه باید ابتدا نکات مناسب نصب جعبه تعیین شود. جعبه کلکتور معمولا در سرویس بهداشتی، تراس ساختمان یا آشپزخانه نصب می شود زیرا جعبه کلکتور باید همیشه در دسترس باشد. همچنین مکان نصب نباید خیلی تاریک، نم دار و سست باشد و به علاوه این جعبه نباید نزدیک اتصالات برقی و گازی نصب شود.

انواع جعبه کلکتور

جعبه کلکتورها یک باکس از پیش ساخته هستند که کلکتورها را در خود جای می دهند. این جعبه ها بسته به تعداد و اندازه کلکتورها اندازه های مختلفی دارند که از سایز 45*45 شروع می شود.

اتصالات کلکتور

برای فراهم کردن بهترین بازدهی در آبرسانی ساختمان، لوله های ورودی اصلی آب ساختان و لوله های خروجی از کلکتورها معمولا در سایز 25 الی 30 انتخاب می شوند. انتخاب سایز دقیق بستگی به متراژ ساختمان و تعداد واحدها دارد. هرچه خروجی های کلکتور بیشتر باشد قطر لوله بالاتری باید انتخاب شود. به عنوان نمونه برای یک ساختمانی که 12 واحد دارد باید از زانویی و لوله با سایز 32 استفاده شود تا شاهد افت فشار در واحدهای بالایی نباشیم. از طرفی اگر برای مثال تعداد این شاخه ها 4 باشد، نیاز نیست قطر لوله و زانویی بیشتر از 25 باشد.

سیستم لوله کشی کلکتوری برای چه ساختمان هایی مناسب است؟

لوله-کشی-ساختمان

سیستم لوله کشی کلکتوری بیشتر برای ساختمان هایی مناسب است که تعداد واحدهای زیادی دارند و محل های مصرفی آب سرد و گرم در آنها زیاد است. همانطور که می دانید در ساختمان هایی که تعداد طبقات زیاد است و واحدهای زیادی دارند فشار آب در طبقات بالاتر ساختمان کم است. دلیل این امر این است که سیستم لوله کشی این ساختمان ها سیستم لوله کشی انشعابی می باشد و رایزر اصلی برای تمام واحد های ساختمان مشترک است. در این ساختمان ها اگر بخواهیم فشار آب را تنظیم کنیم مجبوریم از پمپ آب استفاده کنیم که این خود هزینه بردار است. این در حالی است که در لوله کشی کلکتوری آب بدون هیچ افت فشاری به بالاترین واحدهای ساختمان می رسد.

مزایای سیستم لوله کشی کلکتوری

در این مقاله تا اینجا در مورد مزایای سیستم لوله کشی کلکتوری صحبت کردیم. اما در ادامه قصد داریم در مورد مزایای این سیستم لوله کشی به طور عمیق تری صحبت کنیم و موارد دیگری را نیز به این مزایا اضافه کنیم. در ادامه با مزایای سیستم لوله کشی کلکتوری با ما همراه باشید.

  • امکان کنترل یک مسیر جریانی آب به شکل مجزا در محل مصرف
  • فشار آب یکسان در تمام محل های مصرف آب
  • افزایش راندمان دستگاه های حرارتی از قبیل پکیج و رادیاتور
  • نصب سریع و آسان
  • دوام بالا و عمر طولانی

همانطور که قبلا اشاره شد در لوله کشی به روش کلکتوری امکان تعمیرات در یک واحد مشخص بدون دخالت دیگر واحدها وجود دارد. همچنین با استفاده از این روش فشار آب در تمام طبقات یکسان خواهد بود. با استفاده از روش لوله کشی کلکتوری راندمان دستگاه های حرارتی از قبیل پکیج دیواری و رادیاتور نیز بالاتر می رود. همچنین نصب این سیستم علی رغم مزایای بیشماری که دارد آسان تر نیز می باشد و دوام و عمر لوله کشی ساختمان با این روش حتی به 50 سال نیز می رسد.

بهترین راه برای فراگیری مهارت لوله کشی

مهارت لوله کشی یکی از مهارت های اصلی و مهم در بحث تاسیسات ساختمان می باشد که از تقاضای زیادی نیز در بازار کار برخوردار است. این  رشته از چنان اهمیتی برخوردار است که کشورهای توسعه یافته اروپایی در قوانین مهاجرتی خود همیشه به دنبال متخصصان لوله کشی بوده اند.

رشته لوله کشی ساختمان بر خلاف آنچه تصور همگان است رشته ای با کلاس کاری و حجم تخصصی بالا می باشد که موارد زیادی را شامل می شود. تمام لوله کشی های جکوزی، سونا، حمام های مدرن و … توسط متخصصان لوله کشی آموزش دیده انجام می شود و اتفاقا از درآمد بالایی نیز برخوردار است.

در این مقاله به مبحث لوله کشی کلکتوری چیست پرداختیم .اما چگونه می توان وارد بازار کار این رشته پردرآمد شد؟ برای ورود به بازارکار این رشته باید ابتدا آموزش ببینید. آموزش ها باید کاملا عملی باشند و به شما کمک کنند تمام مهارت ها را خودتان با دست خودتان تمرین کنید.

آموزشگاه فنی سازان با فراهم کردن کارگاه های مدرن و با بهره گیری از اساتید مجرب توانسته کارآموزان زیادی را جذب و به عنوان متخصصان لوله کشی ماهر وارد بازار کار کند. این آموزشگاه دوره آموزش لوله کشی ساختمان های مسکونی و تجاری را به صورت عملی و کاربردی آموزش می دهد. پس از اتمام دوره نیز مدرک رسمی و معتبر از سازمان فنی و حرفه ای فنی سازان دریاعت می کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات